Przeglądaj wg Słowo kluczowe "konkordat"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Historia Prawa Wyznaniowego. Wybór tekstów źródłowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Zarzycki, ZdzisławOd Autora: "Wraz z popularyzacją wykładów akademickich na temat stosunków Państwo-Kościół pojawiła się potrzeba opracowania odpowiedniego wyboru źródeł do historii prawa wyznaniowego. Niniejsza publikacja jest pierwszym w tym ujęciu opracowaniem w polskiej literaturze przedmiotu w okresie powojennym. Niniejszy zbiór zawiera wybór około 200 tekstów źródłowych z historii szeroko pojętych relacji Państwo- Kościół w Polsce i na świecie. Wybór źródeł obejmuje okres od roku 313 po narodzinach Chrystusa do czasów najnowszych (koniec lat 70. XX w.) i w zasadzie zawęża się do dokumentów powstałych w kulturze chrześcijańskiej albo wydanych lub spisanych przez przedstawicieli tej kultury."(...)Pozycja Konkordaty pomiędzy Stolicą Apostolską a Polską z 1925 i 1993 roku : katalog dokumentów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Staszków, JanPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3, 2006 (Konkordaty pomiędzy Stolicą Apostolską a Polską. Stosunki państwo-Kościół)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Stańczyk, Janusz; Suchocka, Hanna; Krukowski, Józef; Mezglewski, Artur; Szczepaniak, Jan; Zarzycki, Zdzisław; Sutor, Julian; Czaja, Jan; Czaja, Jan; Paleczny, Tadeusz; Grygajtis, Krzysztof; Staszków, Jan; Staszków, JanPozycja Ocena skutków konkordatu z 1993 roku w polskim porządku prawnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Krukowski, Józef"Problem skuteczności zawarcia Konkordatu z 1993 r. w publicystyce polskiej został podjęty w warunkach transformacji ustrojowej totalitaryzmu komunistycznego w demokrację liberalną. Należy jednak zauważyć, iż nie jest to problem oryginalnie polski. Wcześniej tego typu problemy były rozpatrywane na Zachodzie, a zwłaszcza we Włoszech i w Hiszpanii, w kontekście transformacji ustrojowej autorytarnego państwa wyznaniowego w państwo świeckie. Istnieje tu pewna analogia, gdyż państwo komunistyczne w istocie rzeczy było państwem wyznaniowym a rebours, ponieważ w miejsce oficjalnej religii narzucało całemu społeczeństwu oficjalną ideologię ateistyczną."(...)Pozycja Ustawodawstwo wyznaniowe w Polsce w opiniach przedstawicieli mniejszości religijnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Cebula, Sławomir"Regulacje prawne sytuacji religijnej w czasach PRL często diametralnie odbiegały od praktyki. Władze, łamiąc stanowione przez siebie prawo, przyczyniły się do znaczącego obniżenia jego autorytetu wśród obywateli. Po upadku komunizmu stało się więc jasne, że wśród innych gałęzi prawa, również prawo wyznaniowe w Polsce wymaga gruntownej przebudowy. Ponadto nowa sytuacja polityczna, a nade wszystko wolność i pluralizm domagały się odpowiednich zmian ustawodawczych. Kształtujące się po transformacji ustrojowej 1989 r. ustawodawstwo wyznaniowe wytyczało kierunki polityki państwa względem Kościoła katolickiego i mniejszości religijnych. Świadomość wagi tego procesu uwidaczniała się m.in. w licznych wypowiedziach na łamach prasy wyznaniowej. Prezentowane dyskusje, polemiki i sprzeciwy były równocześnie bieżącym komentarzem do działań ustawodawczych."(...)