Przeglądaj wg Słowo kluczowe "konstytucja"
Teraz wyświetlane 1 - 15 z 15
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Akt o Formie rządów z 1919 roku – pierwsza konstytucja niepodległej Finlandii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Michalski, DawidW studium podjęto się próby przedstawienia i zbadania pierwszego aktu o charakterze konstytucyjnym wydanego w niepodległej Finlandii: Aktu o Formie rządów z 1919 r. Dokument przede wszystkim jednoznacznie zdefiniował formę rządów, która wcześniej była przedmiotem licznych sporów ideologicznych (tradycje monarchistyczne contra idee republikańskie), co doprowadziło nawet do wybuchu wojny domowej. Osiągając kompromis, do fińskiego porządku prawnego wprowadzono urząd prezydenta z silną władzą wykonawczą i licznymi kompetencjami ustawodawczymi, wybieranego w pośrednich wyborach powszechnych. Rzeczywista pozycja ustrojowa prezydenta została zatem bardzo silnie ugruntowana. Pomimo tego, w fińskim systemie konstytucyjnym zastosowano klasyczny trójpodział władzy (legislatywa nie została unormowana w badanym akcie). Akt o Formie rządów z 1919 r. był na ówczesnym etapie rozwoju fińskiej państwowości dokumentem niezbędnym i wyczekiwanym. Nie była to ustawa doskonała, ale przepisy w niej zawarte, dzięki kompromisowemu charakterowi, umożliwiły dalszy rozwój fińskiego państwa oparty na solidnych fundamentach ustrojowych.Pozycja Dlaczego Arabska Wiosna nie dotarła do Nigerii?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Bakalarska, Malwina; Busari, MuheezThis paper attempts to understand the question why Nigerians were involved in nationwide strikes, that took place in major cities across Nigeria in January 2012, it was interpreted as a prelude to civic revolution, like it was in the countries of the Arab Spring. The immediate cause of the national uprising that affected all sectors of the labor market; the government’s decision which was announced on the 1st of January 2012, was taking the subsidy off fuel prices on the Nigerian market. In Nigeria, one of the largest exporters of crude oil on the African continent, by the end of 2011 the price per liter of fuel was 65 Naira. From January 1 liter of petrol cost 141 Naira. Protesters demanded the withdrawal of the government decision and also demanded that problems of corruption, lack of financial transparency in public offices and mismanagement of the economy be tackled in an open way. After a week of protests the government reduced the price of gasoline to 97 Naira per liter, resulting in protesting citizens have suspended street protests and unions’ strikes. The authors adopted a psychosocial perspective text analysis of the January events, focusing on the prevailing attitudes of Nigerians towards the policy and to pursue a common public interest.Pozycja Konstytucja Księstwa Warszawskiego 1807. Polska odmiana bonapartyzmu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Dziadzio, AndrzejZ wprowadzenia: "Wielkie ożywienie polityczne w czasach Sejmu Czteroletniego (1788-1792), powstanie Kościuszkowskie (1794) i wstrząs, jakim była utrata państwowości (1795) stały się beż wątpienia źródłem odrodzenia moralnego narodu polskiego. Rosło w świadomości Polaków przekonanie o niezbywalnym prawie do posiadania własnego niezależnego państwa. Poczucie to pogłębiała polityka państw zaborczych, w szczególności Prus. Wskutek rozbioru Polski w państwie pruskim mieszkało niewiele mniej Polaków niż Niemców."(...)Pozycja Konstytucyjne determinanty tworzenia norm prawa finansowego-kwestie dyskusyjne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Buczek, Andrzej"Tytuł opracowania można uznać za prowokacyjny w szczególności w odniesieniu do jego drugiej części. Za prowokacyjne uznać bowiem można posługiwanie się nazwą prawa finansowego. Nazwa ta uznawana bywa jako odnosząca się do nieistniejącej współcześnie dziedziny regulacji prawnej1. Negowanie istnienia prawa finansowego i zastępowanie go nazwą prawa finansów publicznych można traktować jako posunięcie dalece dyskusyjne. Warto przypomnieć, że w zupełnie innych warunkach ustrojowych, również podawano w wątpliwość istnienie prawa finansowego jako odrębnej gałęzi prawa. Istniały w tamtych czasach poglądy uznające prawo finansowe za składnik prawa administracyjnego."(...)Pozycja Ochrona konstytucyjności prawa w Europie XIX wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Dziadzio, Andrzej"Początki sądów (trybunałów) konstytucyjnych i ochrony konstytucyjności prawa w Europie wiąże się z reguły z dwoma ustawami konstytucyjnymi XX w.: federalną ustawą konstytucyjną republiki Austrii z 1920 r. i ustawą zasadniczą Republiki Federalnej Niemiec z 1949 r. (tzw. konstytucją bońską). W historii europejskiego sądownictwa konstytucyjnego wyróżnia się więc dwa okresy: międzywojenny i powojenny. Jednak przed rokiem 1939 koncepcja badania zgodności ustaw z konstytucją przez niezależny trybunał, poza Austrią i Czechosłowacją, nie była w zasadzie akceptowana."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2006(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Blachnicki, Bogusław; Fałowski, Janusz; Cichoń, Paweł; Banasik, Katarzyna; Chlipała, Monika; Grygajtis, Krzysztof; Pondel, Gaweł; Kimla, Piotr; Dziadzio, Andrzej; Majchrowski, JacekPozycja Porównanie systemu prawnego w dziedzinie turystyki na Ukrainie i w Polsce z uwzględnieniem Ustawy o turystyce na Ukrainie i Ustawy o usługach turystycznych w PolsceWójciak, Paulina; Jacek SzwajaPraca charakteryzuje ukraiński system prawodawstwa odnoszącego się do turystyki. W rozdziale pierwszym omówione zostało legislacyjne (prawne) wsparcie dziedziny turystyki na Ukrainie. Rozdział drugi omawia i charakteryzuje ukraińska ustawę o turystyce: prawa i obowiązki organizatora, prawa i obowiązki turysty, umowę o usługi turystyczne. Kolejny rozdział określa zakres kompetencji organów władzy w kwestii turystyki, z podziałem na Ukrainę i Autonomiczna Republikę Krymu. Porównanie polskiej Ustawy o usługach turystycznych z ukraińską Ustawą o turystyce znajduje się w ostatnim rozdziale pracy.Pozycja Ratyfikacja umowy międzynarodowej w prawie polskim po II wojnie światowej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2002) Staszków, Jan"Ratyfikacja jest jednym z etapów zawierania umowy międzynarodowej i stosowana jest zazwyczaj przy „solennym” jej zawieraniu. Sposób, w jaki dochodzi do ratyfikacji (a więc jakie organy państwa są upoważnione do takiej czynności) oraz które umowy międzynarodowe są przedmiotem ratyfikacji (o ile sama treść umowy międzynarodowej o tym nie mówi), to kompetencja prawa wewnętrznego każdego państwa."(...)Pozycja Status systemu europejskiego. Reperkusje konstytucyjne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Biernat, TadeuszZ wprowadzenia: "Relacje między prawem a polityką w ramach integracji europejskiej zaowocowały szczególnym typem systemu. W przeciwieństwie do klasycznej formy organizacji politycznej społeczeństwa, jaką jest państwo, system ten wymusza odrębne rozwiązania na poziomie konstytucyjnym, stwarzając szereg kontrowersji. Treść tych kontrowersji jest widoczna zarówno w założeniach do projektu traktatu konstytucyjnego, przygotowywanego przez Konwent, jak i w bardzo szerokiej dyskusji, towarzyszącej przygotowywaniu projektu. Na kilka najbardziej charakterystycznych kwestii i rozwiązań dotyczących projektu przyszłej konstytucji europejskiej, zdeterminowanych charakterem systemu, chciałbym zwrócić uwagę. Obejmują one między innymi takie zagadnienia jak: strukturę konstytucji czy problem konstytucyjnego uregulowania podziału władzy i jej demokratycznej legitymizacji. Są one ważne, gdyż potencjalnie wyznaczają nowe rozwiązania mechanizmów ustrojowych."(...)Pozycja Studia Prawnicze. Rozprawy i materiały nr 1 (24), 2019(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Zięba-Załucka, Halina; Czaja-Hliniak, Irena; Kohutek, Konrad; Duminică, Ramona; Pirvu, Adriana; Wolak, Grzegorz; Więzowska-Czepiel, Beata; Bednarczyk-Płachta, Agnieszka; Jakimiec, Daniel; Zinkiewicz, Beata; Maślanka, Mateusz; Śmiałek, Paweł; Laskowski, Rafał; Szaplonczay, AleksandraPozycja Studia Prawnicze: rozprawy i materiały nr 2, 2015(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Załucki, Mariusz; Kubiak-Cyrul, Agnieszka; Kundoch, Harald G.; Czarny, Piotr; Biernat, Jakub; Blajer, Paweł; Petechel, Nadia; Kuzmych, Oleg; Zaccaria, Márton Leó; Serafin, Wawrzyniec; Potok, Radosław; Rzeźniczak, Angelika; Tylutki, Sylwia; Wenda, Weronika; Tomaszewski, Tomasz; Starowicz, Iga; Kubas, Sabina; Jabłońska, Elżbieta; Maciąg, ZbigniewPozycja Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego T. XIX(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Fijałkowska, Lena; Podgórska-Mikuła, Arkadia; Moniuszko, Adam; Rosa, Wacław; Gołaszewski, Łukasz; Kitowski, Piotr; Kościelak, Sławomir; Głuszak, Marcin; Klimaszewska, Anna; Gałędek, Michał; Bieda, Justyna; Bednarska, Patrycja; Mataniak, Mateusz; Machut-Kowalczyk, Joanna; Kamińska, Paulina; Weredyńska-Szpakowska, Małgorzata; Michalski, Dawid; Kwiecień, Sebastian; Machura, Agnieszka; Dąbrowski, Karol; Graczyk, Konrad; Rzenno, Natalia; Nancka, Grzegorz; Smyk, Grzegorz; Wrzyszcz, Andrzej; Maciejewski, Tadeusz; Lewandowicz, Maria; Michalak, Marcin; Wałdoch, Jacek; Sołga, Przemysław; Kwiecień, Marcin; Malec, JerzyPozycja Władze publiczne w demokratycznym państwie prawa: prawo - instytucje - zasoby(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Biernat, TadeuszPozycja Własność i dziedziczenie w polskiej konstytucji z 1997 r. (na tle uregulowań konstytucji wybranych państw)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Zięba-Załucka, HalinaPrivate property and inheritance are legal institutions linked by an inseparable genetic and functional link. This is reflected not only in the content of the legal provisions governing these institutions, but also in the constitutional provisions that govern jointly ownership and succession. The right of inheritance does not exist in any of the provisions of the Constitution of the Republic of Poland of 1997 on its own, but always along with the ownership, which indicates a close relationship and mutual dependence. The Polish Constitution refers to the protection of property and the right to inheritance in two articles, i.e. Articles 21 and 64. According to Article 21, the Republic of Poland “shall protect property and the right to inheritance”, and thus points to the system principle, while Article 64 is included in Chapter II, which is entitled “Freedoms, Rights, and Obligations of Man and Citizen” and thus refers to the status of an individual in the state. The author shows Polish solutions and reviews the regulations in this area in contemporary constitutions in order to present several models of constitutional solutions, however, two of them should be given special attention. In the former the constitution specifies the right of ownership and inheritance, the latter, points out that the right of inheritance must be derived from the right of ownership. A similar situation exists in international law, where some international agreements relate directly to inheritance, while others guarantee only the right to property, while the right to inheritance is derived from it by doctrine and jurisprudence. There is a similar situation in international law, where some international agreements relate directly to inheritance, while others guarantee only the right to property, and the right to inheritance is derived from it by doctrine and jurisprudence. An important issue which, according to the author, is worth considering is the fact that some constitutions treat ownership and inheritance law as a system principle, while others include it in the chapters on the status of an individual in terms of subjective law. Contemporary constitutions consolidate and develop the principles of property protection differently from the old constitutions, namely they emphasise the new approach to property relations, which presupposes an obligatory consideration of state interests, on the condition that the rights of individual persons are not opposed to the rights and public interests.Pozycja Zastosowanie zasady dyskontynuacji prac legislacyjnych sejmu w stosunku do ustawy budżetowej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Litwin, Tomasz"Co roku jesienią nadchodzi dla rządzących trudny okres, gdy Konstytucja zmusza Radę Ministrów do podjęcia wysiłku w celu przedstawienia parlamentowi do uchwalenia projektu ustawy budżetowej. Uchwalenie budżetu to najważniejsze zadanie parlamentu (rozumianego jako działające odrębnie Sejm i Senat, w przeciwieństwie do Zgromadzenia Narodowego) i Rady Ministrów, którego nie ułatwiają niezbyt precyzyjne przepisy Konstytucji dotyczące związanej z tym procedury. Największe kontrowersje wśród konstytucjonalistów wzbudziła możliwość zastosowania, tak jak w przypadku innych ustaw, zasady dyskontynuacji prac legislacyjnych w stosunku do ustawy budżetowej."(...)