Przeglądaj wg Słowo kluczowe "kontrola"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja E-usługi w obsłudze celnej − wybrane aspekty z punktu widzenia działań kontrolnych w ruchu granicznym(Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2016) Świerczyńska, JowitaKontrola celna, będąca głównym atrybutem obsługi celnej w ruchu granicznym, jest często negatywnie postrzegana przez kontrolowanych. Służba Celna, mając na uwadze, że niezwykle istotny jest sposób jej przeprowadzania, unowocześnia metody i narzędzia wykorzystywane w działaniach kontrolnych. Przykładem innowacyjnych rozwiązań w tym obszarze są usługi elektroniczne, tzw. e-usługi. Proces ułatwiania obsługi celnej nie może jednak negatywnie wpływać na efektywność i skuteczność działań kontrolnych. Uzyskanie kompromisu pomiędzy liczbą rozwiązań mających na celu zmniejszenie barier w obsłudze celnej, wpływających bezpośrednio na skrócenie czasu odprawy celnej i obniżenie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców, a koniecznością skutecznej kontroli, która jest kluczowym elementem w procesie zapewniania bezpieczeństwa obrotu towarowego, jest zadaniem trudnym, ale jak pokazuje praktyka możliwym. Katalog ułatwień stosowanych w obsłudze celnej (w tym także e-ułatwień) jest już dziś znacząco rozbudowany i nadal ma charakter otwarty. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie istoty kontroli celnej, ram strategicznych wprowadzania elektronicznych ułatwień oraz identyfikacja i charakterystyka e-usług usprawniających obsługę celną w ruchu granicznym.Pozycja Koncepcje postępowania sądowoadministracyjnego w okresie funkcjonowania Rządu Tymczasowego Rosji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Sadłowski, Michał PatrykArtykuł przedstawia tradycję i proces kształtowania się sądownictwa administracyjnego przed 1917 r. w Rosji oraz reformę Rządu Tymczasowego z dnia 30 maja 1917 r., która wprowadzić miała w tym państwie niezależne sądy administracyjne. Zgodnie z omawianą w artykule regulacją, sądownictwo administracyjne w demokratycznej Rosji miało być trójinstancyjne, co oznaczało, że wykonywane będzie przez sędziów administracyjnych w powiecie, wydziałach sądów administracyjnych sądów okręgowych w guberniach lub obwodach i wreszcie przez Senat Rządzący. Szybkość wprowadzania nowych sądów motywowana była planem przeprowadzenia reformy organów samorządu terytorialnego i wyborów do nich – legalność tych wyborów chronić miały nowe sądy. Rozpad państwa i przewrót bolszewicki sprawiły jednak, że nowych regulacji nie zastosowano w praktyce.Pozycja Kontrola nad działalnością jednostek pomocniczych gminy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Augustyniak, Monika"Kontrola nad działalnością jednostek pomocniczych jest ważnym elementem podmiotowości wspólnoty gminnej. Kontrola polega na badaniu prawidłowości działania jednostki – weryfikacji stanu rzeczywistego z postulowanym. Jest instrumentem, który stwarza możliwość poprawnego zarządzania wspólnotą lokalną, stanowiąc tym samym potwierdzenie zasady partycypacji społecznej w wykonywaniu władzy na poziomie lokalnym. Ustalenie podmiotowego i przedmiotowego zakresu oraz form kontroli nad działalnością jednostek pomocniczych gminy determinuje samodzielność tych jednostek. Zagadnienie to jawi się więc jako kwestia istotna w nauce prawa samorządu terytorialnego, zwłaszcza w aspekcie realizacji zasady subsydiarności."(...)Pozycja Kontrola zewnątrzadministracyjna nad czynnościami operacyjno-rozpoznawczymi polskich służb specjalnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Kolaszyński, MateuszW artykule omówiono uprawnienia służb specjalnych do stosowania czynności operacyjno- rozpoznawczych z perspektywy kontroli, jaka jest nad nimi roztoczona. Działania kontrole nad pracą operacyjną wpisują się w ogólne zasady weryfi kacji pracy administracji publicznej przez organy zewnętrzne. Poszczególne metody operacyjne objęte są różnym zakresem kontroli. Część z nich została poddana kontroli sądowej i prokuratorskiej. Wszystkie łączy ingerencja w prawa i wolności jednostki, co jest główną przesłanką do zapewnienia efektywnych rozwiązań w tej materii. Obecnie zewnętrzną kontrolę w ramach władzy ustawodawczej zapewnia głównie Sejmowa Komisja do Spraw Służb Specjalnych. Jednak większe znaczenie w tym względzie mają organy judykatywy, przede wszystkim sądy powszechne i wojskowe. Również prokuratura zajmuje tu niepoślednią rolę – jako organ kontroli i ochrony prawa.Pozycja Nadzór i kontrola nad samorządem terytorialnym jako odmiana sankcji norm prawa publicznego a standardy prawne Rady Europy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Feczko, Piotr"Tematem niniejszego artykułu jest problematyka administracyjno-prawna i teoretyczno-prawna wybranych instytucji nadzoru i kontroli nad samorządem terytorialnym, jako odmiany sankcji norm prawa publicznego (rozstrzygnięć nadzorczych - stwierdzenia nieważności uchwały lub zarządzenia i ich kontroli w postępowaniu przed sądem administracyjnym), w kontekście niektórych standardów prawnych Rady Europy (tj. rekomendacji Komitetu Ministrów Rady Europy: R (91) 1 o sankcjach administracyjnych i Rec (2004) 20 o kontroli sądowej aktów administracyjnych)."(...)Pozycja Postępowania kontrolne prowadzone przez inspekcję sanitarną (część pierwsza)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Sala-Szczypiński, MarcinThe aim of this article is to present the competences of the State Sanitary Inspection in the scope of conducting sanitary controls. Sanitary inspection is competent for inspecting food facilities, investigating public health nuisances, and implementing disease control. The tasks of the State Sanitary Inspection bodies and its principal competences are set out in the Act on State Sanitary Inspection of 14th March 1985. These laws govern the methods of conducting sanitary controls, including the duty to notify control, rules of authorising employee to act on inspectors authority, duties of providing informations etc. The paper describes also costs of proceedings.Pozycja Postępowania kontrolne prowadzone przez inspekcję sanitarną. Część 2: Kontrola przedsiębiorcy według przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Sala-Szczypiński, MarcinThe aim of this article is to present the competences of the State Sanitary Inspection in the scope of conducting sanitary controls, especially concerning general rules of controlling businesses (e.g. the duty to deliver a notification before controlling a particular enterprise). Describing types of administrative decisions issued by the State Sanitary Inspection, the author tries to indicates also consequences of violations and misdemeanours detected during control.