Przeglądaj wg Słowo kluczowe "legitimisation"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Legitymizacja przedsiębiorstwa a triada strategicznych działań w zakresie CSR: Przedsiębiorczość – Innowacyjność – Jakość(Oficyna Wydawnicza Humanitas, 2017) Chodyński, AndrzejW artykule omówiono triadę działań na rzecz odpowiedzialności organizacji, która obejmuje odpowiedzialną przedsiębiorczość, odpowiedzialną innowacyjność i odpowiedzialną jakość. Celem działań w ramach triady jest budowa legitymizacji organizacji, ze szczególnym podkreśleniem roli interesariuszy na rzecz kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Wskazano na znaczenie komunikacji z interesariuszami. Zwrócono uwagę na rolę przedsiębiorczości społecznej oraz innowacji społecznych. Omówiono etapy tworzenia tego typu innowacji. Podkreślono znaczenie innowacyjności w realizacji CSR. Na tym tle mówiono kwestie odpowiedzialnych technologii. Zwrócono uwagę na szczególne znaczenie koncepcji CSR 2.0. z wykorzystaniem najnowszych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Omówiono znaczenie jakości etycznej. Wskazano na podobieństwa w podejściu do zarządzania jakością oraz społeczną odpowiedzialnością. Dla poszczególnych etapów triady zaproponowano wykorzystanie określonych narzędzi, uwzględniając między innymi dorobek dotyczący partnerstwa, technologii oraz nowego podejścia do rachunkowości zarządczej.Pozycja Odpowiedzialna innowacyjność przedsiębiorstwa oparta o synergię procesów: Innowacyjnego i legitymizacji(Oficyna Wydawnicza Humanitas, 2016) Chodyński, AndrzejW artykule omówiono pojęcie synergii oraz wskazano na możliwości wykorzystania tego zjawiska w realizacji odpowiedzialnych innowacji. Zaprezentowano pojęcie odpowiedzialnych innowacji i omówiono synergię procesów, wykorzystując m.in. dorobek logistyki. Przedstawiono pogląd, że tworzenie wiązki procesów z udziałem procesu legitymizacji można przyjąć jako ogólną zasadę w kreowaniu wartości dla wszystkich interesariuszy. Zaproponowano wykorzystanie synergicznego oddziaływania tandemu procesów: innowacyjnego oraz legitymizacji do realizacji odpowiedzialnych innowacji. Synergia tych procesów powinna prowadzić do wystąpienia efektywności, rozumianej jako efektywność ekonomiczna, społeczna i ekologiczna. Wskazano na rolę czynnika synergicznego jakim jest oddziaływanie interesariuszy. Ich oczekiwania powinny być spełniane w ramach tworzenia odpowiedzialnego biznesu.Pozycja Wpływ wspólnych wartości na zjawisko izomorfizmu organizacyjnego(Oficyna Wydawnicza Humanitas, 2018) Chodyński, AndrzejZjawisko izomorfizmu organizacyjnego wiąże się z upodabnianiem się różnych organizacji. Autor prezentuje pogląd o wpływie podobieństwa kultur różnych krajów na kultury organizacyjne poszczególnych organizacji, a co za tym idzie - na zjawiska izomorfizmu organizacyjnego. Izomorfizm ten wynika z podobieństwa wyznawanych wartości, istotnych dla odpowiedzialnych zachowań biznesowych, w tym w oparciu o CSR (corporate social responsibility - społeczna odpowiedzialność biznesu). Wartości te wpływać będą na zachowania przedsiębiorcze (w tym przedsiębiorczość intelektualna) i innowacyjne w organizacjach. Mogą też stanowić podstawę do legitymizacji organizacji, w szczególności przedsiębiorstw. Z punktu widzenia wartości można rozpatrywać funkcjonowanie organizacji o charakterze duchowym czy wizjonerskim. Scharakteryzowano różne podejścia do wartości organizacyjnych (biznesowych). Wartości organizacyjne mogą być przekazywane pomiędzy poszczególnymi organizacjami lub być inkorporowane w oparciu o ogólnie przyjęte idee czy koncepcje, np. w oparciu o teorię (koncepcję) neoinstytucjonalną. Przedstawiono społeczny mechanizm instytucjonalizacji CSR. Wartości organizacyjne brane są pod uwagę przy tworzeniu efektywności społecznej organizacji. Zanalizowano zawarte w literaturze poglądy, że do zjawiska izomorfizmu, powodowanego podobieństwem organizacji i ich otoczenia, przyczyniają się mechanizmy naśladownictwa, normatywnego uczenia się oraz przymusu.