Przeglądaj wg Słowo kluczowe "literatura"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Granica filozofii. Metafora w filozofii na przykładzie języka Józefa Tischnera(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Gałkowski, StanisławThe article attempts to indentify the distinctive features between philosophy and literature. One of the principal differences between the philosophical and literary narration is that the metaphor is a legitimate means of expression in the realm of literature, whereas in philosophy it can only serve an auxiliary function. Although it is impossible to command a completely nonmetaphoric language, to abdicate the intention to construct it would be tantamount to lifting the conditions for a rational communication in philosophy; also it would obliterate the borderline between philosophy and literature. The opposition against reducing philosophy to literature is not intended to deprecate the latter, but rather to defend the diversity of our culture where the two disciplines perform diverse functions and should be expected to satisfy diverse requirements.Pozycja Innowacyjny model wczesnoszkolnej edukacji plastycznej Klasa III. Metodyczne opracowania i materiały dla nauczycieli i studentów do realizacji modelu Nauka–Sztuka–Edukacja(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Aksman, Joanna; Gabzdyl, JolantaZ wprowadzenia: "Prezentowana Państwu publikacja, przeznaczona dla nauczycieli klas trzecich szkoły podstawowej, zamyka cykl książek metodycznych stworzonych z myślą o nowej odsłonie edukacji plastycznej w kształceniu wczesnoszkolnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci zdolnych plastycznie. Publikacja, podobnie jak poprzedzające ją wersje dla klasy pierwszej i drugiej, odnosi się do teoretycznych założeń innowacyjnego międzynarodowego modelu Nauka–Sztuka–Edukacja."(...)Pozycja Kwadratura koła. O twórczości Stanisława Czycza w perspektywie kulturoznawczej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Marecki, P."Stanisław Czycz (1929-1996) to autor, który świadomie i konsekwentnie pozostawał na obrzeżach życia literackiego. Zaryzykować można tezę, że w okresie PRL-u był najbardziej rozpoznawalną ikoną nieangażowania się i braku chęci wikłania się w jakiekolwiek układy, chociaż wcale o ten status nie zabiegał. Ze świadectw osób, które go znały, wynika, że właściwie o nic nie zabiegał. Nie dziwią zatem określenia, jakich niejednokrotnie w stosunku do twórcy Anda używano: „wszelka osobność”, „odludek, outsider, samotnik”, „postać drugiego planu”, „nieudacznik”, „popapraniec”."(...)Pozycja Polska tradycja prawna. Próba rozważań milleniowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Adamus, Jan"Wśród wielu trudnych problemów, przed którymi stoi nauka historii prawa polskiego, szczególne miejsce zajmuje problem charakterystyki dawnego prawa polskiego oraz problem, do jakiej rodziny praw ono należało. Jeśli przyjmiemy za Balzerem datę narodzin naszej nauki rok 1800 - moment wydania I tomu O litewskich i polskich prawach Tadeusza Czackiego - to w ciągu przeszło półtora wieku rozwoju tej dyscypliny naukowej zanotować będziemy mogli niejedną gruntowną przemianę, po prostu przełom, po którym już dyscyplina ta niewiele zdawała się posiadać wspólnego z tym, co reprezentowała przed takim przełomem. Droga rozwoju historii prawa polskiego była dziwnie krętą i rozpoczynaliśmy ją parę razy od nowa, przekreślając, mniej lub też więcej, to wszystko, co dawniej dokonano. Ale wśród tych przemian do dnia dzisiejszego utrzymuje się problem swoistości dawnego prawa polskiego, chociaż zależnie od kierunku wydaje się on zmieniać całkowicie swój wyraz i wymowę."(...)Pozycja Współczesna literatura jako forma wsparcia społecznego w walce z chorobą(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Gizella, Jerzy"Termin ‘wsparcie społeczne’ pojawił się w literaturze fachowej w latach 70. ubiegłego wieku i od tamtego czasu gra ważną rolę w badaniach dotyczących wpływu stresu na psychiczne i fizyczne funkcjonowanie człowieka^ szczególnie ludzi ubogich, bezrobotnych, wychowujących dzieci niepełnosprawne, ludzi wymagających wszelkich form terapii z powodu wad rozwojowych. Wykazano w nich m.in., że ludzie otoczeni empatią, rodzinną i troską społeczną, w tym organizacyjną, przyjaciółmi, należący do licznych stowarzyszeń i wspólnot, w tym religijnych, cieszą się lepszym zdrowiem i lepiej sobie radzą w sytuacjach stresowych niż osoby samotne."(...)