Przeglądaj wg Słowo kluczowe "międzynarodowy handel usługami"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe 2019, nr 2 (XVI) Handel międzynarodowy a współpraca polityczno-gospodarcza państw(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Bombińska, Elżbieta; Czermińska, Małgorzata; Hajdukiewicz, Agnieszka; Majchrowska, Elżbieta; Pluciński, Eugeniusz M.; Starzyk, Kazimierz; Zysk, Wojciech; Adamczyk, Natalia; Cziomer, Erhard; Lasoń, Marcin; Tkach, Liudmyla; Molo, Beata; Paterek, Anna; Świerczyńska, JowitaZ wprowadzenia: "Handel międzynarodowy ma kluczowe znaczenie dla współpracy polityczno-gospodaczej państw oraz innych struktur w kontekście ich powiązań dwu- i wielostronnych w skali regionalnej i ogólnoświatowej. W toku nasilającej się globalizacji XXI w. istotne znaczenie dla pogłębienia i poszerzenia wymiany handlowej posiadają między innymi: • wzrost wolumenu obrotów towarowych, wzrost znaczenia handlu elektronicznego; • nowe i złożone międzynarodowe łańcuchy dostaw; • postępująca modernizacja transportu i komunikacji międzynarodowej; • powiązanie wymiany handlowej z przepływem inwestycji i usług; • wzrost roli i znaczenia wielonarodowych przedsiębiorstw przemysłowo- -handlowych; • wzrost zagrożeń związanych z globalizacją w postaci przestępczości zorganizowanej, nielegalnego handlu, ataków terrorystycznych; • przyspieszenie przepływu informacji w skali międzynarodowej; • nowa jakość kształcenia oraz doboru kadry specjalistycznej i kierowniczej; • wzrost kosztów badań, rozwoju i szereg innych działań organizacyjnych. Współcześnie, pod koniec drugiej dekady XXI w., handel międzynarodowy odgrywa pierwszoplanową rolę w rywalizacji państw w ich dążeniu do ustanowienienia nowego układu sił oraz multilateralnego porządku międzynarodowego, zmierzającego do przebudowy dotychczas dominującego, prozachodniego modelu gospodarki neoliberalnej. Widoczną tendencją w tym zakresie jest między innymi nasilająca się od przełomu 2018/2019 wojna celno-handlowa między USA oraz Chińską Republiką Ludową o trudnych do przewidzenia następstwach globalnych i regionalnych, w tym także dla UE."(...)Pozycja Servicification of Manufacturing – The Concept and Consequences for International Trade in Services(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Bombińska, ElżbietaCelem artykułu jest prezentacja – dyskutowanego w badaniach prowadzonych w ostatnich latach przez wielu ekonomistów – pojęcia servicification of manufacturing oraz analiza skutków tego procesu dla analiz poświęconych międzynarodowemu handlowi usługami. Termin servicification of manufacturing oznacza rosnące znaczenie usług w działalności przedsiębiorstw przemysłowych, którego wyrazem jest zwiększenie udziału usług nie tylko w zakupach, ale również w produkcji i sprzedaży tych podmiotów. Uwzględnienie tego procesu ma istotne znaczenie dla analizy międzynarodowego handlu usługami, ponieważ wymiana usług związana jest nie tylko z transgranicznym przepływem usług, osób i kapitału, na które wskazuje GATS (handel bezpośredni), lecz także z przepływami towarów (handel pośredni). Artykuł ma charakter teoretyczny, a podstawową metodą badawczą jest kwerenda literatury przedmiotu.