Przeglądaj wg Słowo kluczowe "mniejszości"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Grupy etniczne i mniejszości religijne w Indiach. Jedność wielości w konflikcie i współpracy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Tokarski, StanisławZ wprowadzenia: "Oto Indie – pisał przed laty amerykański reporter Mark Twain – kraj marzeń i romantycznych wzruszeń, bajecznego bogactwa i niewiarygodnej nędzy, wspaniałości i bladych promyków nadziei, pałaców i lepianek, karłów i gigantów, lamp Aladyna, tygrysów i słoni, kóbr i dżungli, ziemia obiecana stu narodów i stu języków, tysiąca religii i dwu milionów bogów, jedyny kraj pod słońcem, który wszyscy ludzie pragną ujrzeć, a raz ujrzawszy, choćby tylko przelotnie, nie zechcą oddać jego obrazu strzeżonego w pamięci za wszystkie widoki świata razem wzięte1. Wizję dawnych Indii jako tygla kultur, ras i religii zawarł w nostalgicznym przekazie księgi The Wonder That Was India wielki erudyta Artur Basham, a orientalistka Jeanne Auboyer nawiązała do niej w rzetelnej, klasycznej już analizie, podkreślając trwałość dawnych wzorców w nowych Indiach i wiążąc to z koncepcją gąbki wchłaniającej wszelkie odmienności, z zachowaniem ich żywotności w nowych kontekstach."(...)Pozycja Mniejszości etniczno-religijne Bliskiego Wschodu: strategie przetrwania w XX w.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Zdanowski, JerzyZ wprowadzenia: "Bliski Wschód jest w powszechnym rozumieniu muzułmański, ale obok muzułmanów w regionie mieszkali, i mieszkają nadal, wyznawcy judaizmu, chrześcijaństwa oraz innych religii. Region jest jeszcze bardziej zróżnicowany z punktu widzenia etnicznego. Wprawdzie Arabowie na obszarze od Maroka po Afganistan stanowią większość, ale mieszkańcami tego regionu są także Irańczycy, Turcy, Żydzi, Kurdowie, Berberzy, Turkmeni, Beludżowie, Tadżycy, Asyryjczycy, Ormianie, Grecy. W czasach imperium Osmanów (1517–1918) muzułmańska i niemuzułmańska ludność Bliskiego Wschodu była zorganizowana w millety (z arab. milla, dosł. wspólnota religijnych) – półautonomiczne wspólnoty, samorządne z punktu widzenia prawa i religii. Podstawą porządku i zróżnicowania społecznego przede wszystkim była wiara. Po rozpadzie imperium sytuacja w tym względzie uległa zasadniczej zmianie: narodziły się nowe państwa, których elity władzy reprezentowały większość religijno-etniczną, a dla legitymizowania swojego przywództwa zaczęły odwoływać się do ideologii narodowych. W samych mniejszościach również dojrzewała myśl o podkreślaniu odrębności – teraz nie tylko religijnej, ale także etniczno-narodowej. Proces ten postępował od czasów europejskiego Oświecenia, którego idee przenikały na Bliski Wschód. W nowej sytuacji obydwie strony zaczęły tworzyć nowy układ wzajemnych stosunków, a mniejszości religijno-etniczne musiały wypracować nowe strategie funkcjonowania w społeczeństwach zdominowanych przez muzułmanów. Wybitny historyk brytyjski Malcolm Yapp uważa, że można mówić o trzech strategiach zachowania tożsamości kulturowej przez mniejszości religijno-etniczne w XX w.: politycznym kwietyzmie i podtrzymywaniu tożsamości w sposób nie rzucający się w oczy, tworzeniu nowych ponadwspólnotowych tożsamości, które miały odsunąć kwestię przynależności etniczno-religijnej na dalszy plan oraz – o próbie zbudowania własnego państwa, w którym mniejszość stawałaby się większością i mogłaby podtrzymywać swoją tożsamość bez żadnych ograniczeń1. Które z tych trzech strategii okazały się najbardziej skuteczne z punktu widzenia interesów mniejszościowych wspólnot?"(...)Pozycja Współczesne determinanty stosunków międzynarodowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Bednarczyk, Bogusława; Lasoń, Marcin; Rzepka, Agnieszka; Porębski, Andrzej; Podobiński, Andrzej; Garlińska-Bielawska, Joanna; Jakóbik, Krzysztof; Czermińska, Małgorzata; Pluciński, Eugeniusz M.; Majchrowska, Elżbieta; Bałut, Magdalena; Brzuska, Eugeniusz; Modrzejewska, Anita; Piecuch, Jakub; Bainczyk, Magdalena; Simoncini, Gabriele; Gołębiowska-Śmiałek, Magdalena; Molo, Beata; Kociubiński, Krzysztof; Suprynowicz, IlonaZ wprowadzenia: "Nauka o stosunkach międzynarodowych nie może się obejść bez systematyzowania i porządkowania omawianej przez siebie niezwykle szerokiej materii. Poszukując odpowiedzi na pytania związane z relacjami pomiędzy uczestnikami interakcji międzynarodowych, nie sposób nie dostrzegać czynników, jakie na nie wpływają, czy to w sposób pośredni czy też bezpośredni, zależny lub niezależny od nich. Wielość tych czynników i zmienność wagi przykładanej do poszczególnych, zależnie od epoki, stwarza konieczność gruntownego badania i wskazywania na najważniejsze z nich, decydujące w danym okresie."(...)