Przeglądaj wg Słowo kluczowe "moral education"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Hierarchia postaci w środowisku szkolnym a zdrowie, czyli słów kilka o znaczących innych i wartościowaniu zdrowia(Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, 2014) Lizak, DorotaProces kształtowania się tożsamości i osobowości przebiega pod wpływem osób znaczących. Początkowo są nimi postacie z najbliższego otoczenia, a wraz z rozwojem, upływem czasu i zmianą siedlisk, krąg osób znaczących stopniowo się rozszerza. Często bowiem dla młodego człowieka znaczący inni poprzez swoje kompetencje, mają istotny wpływ na postrzeganie świata, klaryfikację wartości, utrwalanie określonych wzorców czy internalizację postaw. Artykuł przedstawia hierarchię postaci w środowisku szkolnym z perspektywy uczniów w powiązaniu ze zdrowiem.Pozycja The shaping of moral attitudes as a pillar of contemporary security and social order(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Czernik, Paulina; Laskowski, MirosławThe long-term process of education, and above all, shaping the desired social attitudes among young citizens of each country is the basis of the future social order. Individual moral order translates directly into order in social structures and relations, which is important in the context of ensuring both internal and external security. In an orderly society, the so-called “strong moral backbone” is much more resistant to threats, and also much more effective in counteracting them. Unfortunately, the issue of moral education is not much emphasised in contemporary educational systems. Therefore, the main goal of this article is to identify the components of the moral education process as key factors shaping the contemporary order and social security. Thus, the issues of moral disorder as a source of real threats, both in the individual and social dimension, as well as the problem of moral education as the basis for shaping the desired social attitudes in the contemporary world, were analysed. In order to achieve the assumed goal, the following research methods (theoretical) were used: analysis, synthesis, abstraction, explanation, generalization, and inference. The research was carried out using the technique of examining documents and source materials.