Logo repozytorium
  • English
  • Polski
  • Zaloguj
    Nie pamiętasz hasła?
Logo repozytorium
  • Zbiory i kolekcje
  • Wszystko na UAFM
O projekcieRegulaminPolityka bezpieczeństwa
Aspekty prawneSprawdź politykę wydawcy
FAQSłownik pojęć
Kontakt
  • English
  • Polski
  • Zaloguj
    Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg słów kluczowych

Przeglądaj wg Słowo kluczowe "myślenie systemowe"

Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
Wyników na stronę
Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2019, nr 4 (XXXVII) : Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa. Metody i narzędzia
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Ziarko, Janusz; Chodyński, Andrzej; Marjański, Andrzej; Ropęga, Jarosław; Świerczyńska, Jowita; Zawadzka, Sylwia; Majchrowska, Elżbieta; Laszczak, Mirosław; Komsta, Piotr
    Z wprowadzenia: "Nauki o bezpieczeństwie oraz nauki o zarządzaniu i jakości jako dyscypliny naukowe wchodzą w skład dziedziny nauk społecznych. Obiektem i przedmiotem badań w naukach społecznych jest rzeczywistość społeczna, na którą składają się: zbiorowości i zbiory społeczne, instytucje społeczne, a także procesy oraz zjawiska społeczne. Występuje przy tym heterogeniczność obiektu badań, co wymaga stosowania różnorodnych narzędzi badawczych, metod i technik – często pochodzących z innych dyscyplin naukowych, spoza dziedziny nauk społecznych. Jednym z celów badań dotyczących bezpieczeństwa może być podniesienie jego poziomu, także z wykorzystaniem dorobku nauk o zarządzaniu. Należy brać pod uwagę zróżnicowane rozumienie pojęcia „bezpieczeństwo” i fakt, że termin ten jest obecnie dyskutowany."(...)
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2021, nr 4 (XLV): Zarządzanie bezpieczeństwem lokalnym – uwarunkowania egzo- i endogeniczne
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Chodyński, Andrzej; Ziarko, Janusz; Huszlak, Wojciech; Koczan, Marcin; Bałamut, Anna; Kałuża, Paweł; Sadowińska-Kałuża, Milena; Świerczyńska, Jowita; Głogowska, Patrycja; Leśniewski, Michał Adam; Lasota, Jacek; Kwieciński, Mirosław; Komsta, Piotr; Prorok, Magdalena
    Z wprowadzenia: "Problemy bezpieczeństwa można rozpatrywać w kontekście rozwoju lokalnego i regionalnego, obejmującego sfery: gospodarczą, przestrzenną, kulturową, społeczną, ekologiczną i bezpieczeństwa. Na bezpieczeństwo lokalne wpływ mają uwarunkowania: geograficzne, ekonomiczne, społeczne, kulturowe oraz polityczne. Podkreśla się, że na efektywność działań w zakresie bezpieczeństwa publicznego wpływa współpraca samorządów lokalnych z organizacjami pozarządowymi i sektorem prywatnym, uwzględniająca obszar obywatelski. Istotną rolę odgrywają współpraca, współdziałanie i koordynacja działań na poziomie lokalnym. Wskazuje się na bliskoznaczność pojęć „koordynacja” i „współdziałanie”, które dotyczą harmonizacji (uzgadniania) działań. W przypadku koordynacji występuje nadrzędność lub uprawnienia władcze organu koordynującego wobec podmiotów, których działania podlegają koordynowaniu. Z kolei współdziałanie wiąże się z równorzędnością partnerów (podmiotów). Równocześnie nauki o zarządzaniu przyjmują, że koordynacja stanowi uporządkowane współdziałanie prowadzące do harmonizacji działań dla realizacji określonych celów. Oznacza to synchronizację działań cząstkowych w czasie i przestrzeni."(...)
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2024, nr 3 (LVI) Wpływ społeczny działań informacyjnych i edukacyjnych na rzecz bezpieczeństwa – analiza doświadczeń
    (Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) Janik, Krzysztof; Skowroński, Andrzej; Ziarko, Janusz; Tworkowski, Bogdan; Treśka, Radosław; Gut, Jerzy; Dobrzańska, Małgorzata; Liber, Janusz; Herman, Marceli; Gorzelańczyk, Piotr; Drzewiecki, Janusz; Wojtycza, Janusz
    Wprowadzenie: "Nauki o bezpieczeństwie są stosunkowo młodą dyscypliną badawczą, choć refleksja nad bezpieczeństwem towarzyszyła ludzkości od początku jej dziejów. Zwracał na to uwagę Arystoteles, twierdząc, że pierwsze ludzkie wspólnoty były przede wszystkim wspólnotami bezpieczeństwa, które zostały zinstytucjonalizowane w postaci państwa."(...)
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Model sylwetki absolwenta szkoły wyższej: refleksje psychopedagogiczne
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Nieciuński, Stanisław
    Ze wstępu: "Książka Stanisława Nieciuńskiego pt. Model sylwetki absolwenta szkoły wyższej. Refleksje psychopedagogiczne jest monografią omawiającą w sposób kompleksowy edukacyjnie ważką kwestię pożądanych społecznie, finalnych efektów kształcenia młodzieży kończącej studia. Zawiera przegląd naukowej literatury poświęconej przedmiotowi badań, w szczególności pozycji z pogranicza psychologii i pedagogiki oraz wybranych opracowań z zakresu filozofii i socjologii. Na tle krytycznej oceny zawartego w tych opracowaniach dorobku, autor rozwija własną, oryginalną koncepcję docelowych standardów edukacji wyrażając je w kategoriach psychologicznych. Redefiniuje w tym celu szereg podstawowych w naukach o człowieku tez i pojęć, w tym idee: subiektywnej wolności, osobistej odpowiedzialności, semantycznej regulacji zachowania się, zachowań autowalentnych, dążeń podmiotu do harmonizowania swych związków z otoczeniem, osobowości dojrzałej społecznie i psychicznie, a także inne."(...)
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Myślenie systemowe w budowaniu wiedzy o sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu na przykładzie zajęć ze studentami Wydziału Nauk o Bezpieczeństwie Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
    (Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) Ziarko, Janusz
    W artykule poruszono zagadnienia dotyczące uwarunkowań kształcenia w zakresie myślenia systemowego stosowanego w rozwiązywaniu problemowych sytuacji zagrażających bezpieczeństwu. Pokazano podejście dydaktyczne mające na celu wdrażanie uczących się do korzystania z myślenia systemowego w budowaniu indywidualnej i zespołowej wiedzy o sytuacji zagrażającej. Dydaktycy Wydziału Nauk o Bezpieczeństwie podejmują działania w zakresie nauczania-uczenia się, wiążące myślenie systemowe z budowaniem wiedzy o problemach bezpieczeństwa obserwowanych w codziennym życiu i ich rozwiązywaniem. Omówiono dydaktyczne działania ukierunkowane na: 1) identyfikację kluczowych sytuacyjnych zmiennych i trafne rozpoznanie charakteru, kierunku i siły ich powiązań; 2) określenie zmiennych, które należy zmienić bądź dodać czy wyeliminować, by w efekcie sytuację zagrażającą przekształcić w sytuację pożądaną. Pokazano, jak nauczyciele i uczniowie: 1) określają, czym są i czym wyróżniają się kompetencje myślenia systemowego; oraz 2) ustalają zakres tych umiejętności pozwalających na tworzenie wiedzy o sytuacji zagrażającej.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Podejście systemowe w badaniach bezpieczeńs twa organizacji
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Ziarko, Janusz
    W pracy skoncentrowano się na możliwości wykorzystania założeń teorii systemów do badania zjawisk bezpieczeństwa. Przyjęto następujące założenia: 1) myślenie i podejście systemowe jest wysoce użyteczną poznawczo metodologią badania zjawisk i procesów bezpieczeństwa i jego zagrożeń charakteryzujących się szczególnym poziomem złożoności, a także budowania teorii wyjaśniających; 2) podejście systemowe jest skutecznym narzędziem tworzenia procedur interpretujących procesy i zjawiska bezpieczeństwa i jego zagrożeń, umożliwiającym charakterystykę ich genezy, struktur, zakresu i skutków oddziaływania, uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych, a także przedsięwzięć mających na celu zapewnienie pożądanego ich poziomu.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Podejście systemowo-projektowe do rozwiązywania lokalnych problemów bezpieczeństwa i porządku publicznego
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Ziarko, Janusz
    W artykule poruszono temat możliwości i uwarunkowania integrowania myślenia systemowego i projektowego jako obiecującego podejścia do rozwiązywania lokalnych problemów bezpieczeństwa i porządku publicznego (BiPP). Przedstawiono założenia i oczekiwania dotyczące wykorzystania myślenia i podejścia systemowego oraz atrybutów i możliwości myślenia projektowego w projektowaniu rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo. Zaproponowano metodyczne podejście integrujące te dwa sposoby myślenia w kontekście ich przydatności do rozwiązywania problemów bezpieczeństwa.

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Ustawienia plików cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin