Przeglądaj wg Słowo kluczowe "nauki o bezpieczeństwie"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja English for Safety, Security and Law Enforcement(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Sendur, Agnieszka M.; Warecka, AnnaZe wstępu: "English for Safety, Security and Law Enforcement to podręcznik do nauki języka angielskiego dla studentów wydziałów nauk o bezpieczeństwie, pracowników zajmujących się szeroko rozumianym bezpieczeństwem, w tym bezpieczeństwem i higieną pracy, oraz wszystkich zainteresowanych problematyką bezpieczeństwa wewnętrznego i narodowego. Tematyka ujęta w podręczniku obejmuje zagadnienia związane z wojskiem, policją i innymi służbami mundurowymi, różnego rodzaju zagrożeniami, zarządzaniem kryzysowym, oraz bezpieczeństwem i higieną pracy. Specjalistyczne słownictwo odnosi się ściśle do problematyki związanej z tytułem rozdziału. Materiał oparty jest na polskich realiach, co sprawia, że niniejszą publikację należy uznać za wyjątkową na polskim rynku księgarskim."(...)Pozycja Metoda badań w naukach o bezpieczeństwie na przykładzie badania bezpieczeństwa pracy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Ziarko, JanuszZałożono, że metoda w nauce o bezpieczeństwie całościowo pokazywać powinna sposób badawczego docierania do wiedzy i pojęciowego jej przedstawiania. Wytyczać drogi, które mogą prowadzić do rozwiązania problemu. Powinna pozwalać na kompetentne prowadzenie dyskursu dotyczącego problemów bezpieczeństwa. Przyjęto, że rozwój nauk o bezpieczeństwie nakazuje szukanie odpowiednich dla nich metod. W poszukiwaniach właściwych metod uwzględnić należy złożoność bezpieczeństwa i tworzących go zjawisk. Wyostrzać trzeba świadomość metodologiczną, gdyż każda metoda posiada w swojej strukturze ograniczenia. Sprawiają one, że metoda ujmuje rzeczywistość bezpieczeństwa nieadekwatnie, nie pozwala na uzyskanie pełnego jej obrazu. Dlatego, żeby adekwatnie opisać i wyjaśnić zjawisko bezpieczeństwa uwzględniać należy sensy, znaczenia i wartości, które towarzyszą intencjonalnie i generatywnie działającemu badaczowi. Zachowanie badacza w sytuacji bezpieczeństwa rozpatrywać trzeba uwzględniając, • podmiotowo warunkowany, mentalny kontekst towarzyszący badaniu; • regulacyjny wpływ kulturowych norm i dyrektyw działania, respektowanych w danej społeczności. W artykule zarekomendowano model metodyki badawczej dla nauk o bezpieczeństwie, pojmowany jako teoretyczna koncepcja wyznaczająca przedmiot i problemy badań oraz metody pozyskiwania i przetwarzania informacji. Określa on podejście pozwalające unikać błędów i gromadzić wiarygodne dane dotyczące problemu, dające podstawę do dokonania oceny badanej rzeczywistości oraz sformułowania na ich podstawie wniosków i dyrektyw praktycznych służących rozwojowi.Pozycja U źródeł dyscypliny nauk o bezpieczeństwie. Kształcenie nauczycieli przysposobienia obronnego w Wyższej Szkole Pedagogicznej (Akademii Pedagogicznej) im. Komisji Edukacji Narodowej Krakowie w latach 1973–2007(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Wojtycza, JanuszArtykuł prezentuje powstanie i rozwój Zakładu Wychowania Obronnego Wyższej Szkoły Pedagogicznej (od 1999 r. – Akademii Pedagogicznej) im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, którego działalność naukowa przyczyniła się do powstania dyscypliny nauk o bezpieczeństwie. Zakład powstał w 1973 r. i wchodził w skład Instytutu Nauk Pedagogicznych WSP. Działalność zakończył w 2000 r., w momencie przekształcenia w Katedrę Edukacji Obronnej. Wykształcił liczne grono absolwentów i obok podobnego zakładu w strukturze Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy rozwijał badania naukowe w obszarze nauk o bezpieczeństwie. W składzie kadry Zakładu pracowali późniejsi profesorowie: prof. dr hab. Sławomir M. Mazur, prof. dr hab. Bronisław Siemieniecki, prof. dr hab. Marian Śnieżyński i prof. dr hab. Paweł Tyrała (1940–2013).