Przeglądaj wg Słowo kluczowe "niewolnictwo"
Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2007 (Północna Afryka, Bliski i Daleki Wschód)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Kubiak, Hieronim; Zdanowski, Jerzy; Kapiszewski, Andrzej; Szołajski, Bartłomiej; Obeidat, Hayssam; Jarecka-Stępień, Katarzyna; Bury, Jan; Kołakowska, Agata; Szymański, Adam; Zajączkowski, Jakub; Kurpiewska-Korbut, Renata; Fyderek, Łukasz; Skopiec, Dominik; Kraśniewski, Mariusz; Zamojska, Aleksandra; Sławiński, Roman; Fedirko, Janusz; Barska, Anna; Górak-Sosnowska, Katarzyna; Kapiszewski, AndrzejPozycja Niewolnictwo w Sudanie, Maroku i Mauretanii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Zamojska, AleksandraZ wprowadzenia: "Niewolnictwo w Afryce istniało od wieków. Było powszechnie akceptowane zarówno wśród afrykańskiej społeczności animistycznej, muzułmańskiej, jak i chrześcijańskiej. Niezależnie od skali zjawiska, nie stanowiło ono na przestrzeni, wieków siły decydującej o procesach ekonomicznych. W państwach arabskich niewolnicy.zatrudniani byli przede wszystkim jako służba domowa i żołnierze. Zniewolenie nie ograniczało możliwości awansu społecznego, bowiem synowie konkubin sułtańskich mogli osiągnąć taką samą pozycję społeczną, jak ich bracia urodzeni z legalnych związków małżeńskich ojca. W Egipcie przez wieki władzę sprawowali Mamelucy1 wywodzący się z niewolników."(...)Pozycja Niewolnictwo we współczesnej Afryce. Zarys problematyki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Kraśniewski, Mariusz"Niewolnictwo i handel ludźmi od wieków są obecne w historii ludzkości. Zjawisko wykorzystywania słabszych grup społecznych nie ograniczało się do jednego kręgu kulturowego - rozwij ało się niezależnie na wszystkich kontynentach. Szczególna rola w historii światowego niewolnictwa przypadła jednak Afryce. To z tego kontynentu wywieziono najwięcej ludzi w czasie, gdy handel niewolnikami stał się problemem globalnym. Między VII a XX w., za sprawą arabskich i europejskich kupców i przy wydatnej , współpracy afrykańskich elit, wywieziono z Czarnego Lądu ponad 20 milionów ludzi. Te dość ostrożne szacunki dotyczące rozmiarów handlu Afrykanami powiększyć należy o kolejne miliony istnień - bezimiennych ofiar wypadów niewolniczych i zapaści gospodarczej wynikającej z wyludnienia znacznych obszarów. Rany zadane przez handlarzy ludźmi Afryka leczy, do dziś, a głosy uznające handel niewolnikami i związane z nim wojny, migracje i wyludnienie za główne przyczyny kryzysu i zacofania państw tego kontynentu, nie są wcale odosobnione."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2007(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Pilch, Andrzej; Prendecki, Krzysztof; Skawińska, Mirosława; Mikołajczyk, Jolanta; Gajda, Agnieszka; Grott, Olgierd; Polaczek, Marta; Malczyk-Herdzina, Małgorzata; Bierówka, Joanna; Ostafińska-Konik, Agnieszka; Maślanka, Tomasz; Walas-Trębacz, Jolanta; Galata, Stanisław; Litwin, Tomasz; Malec, Jerzy; Kotowska, Agata; Biernat, Tadeusz; Balicki, Marek; Kilian, Stanisław; Majchrowski, JacekPozycja Slavery in the Gulf in the First of the 20th Century: a study based on records from the British Archives(Wydawnictwo Naukowe ASKON, 2008) Zdanowski, JerzyThis book is on slavery in the Persian Gulf in the early 20th century, as documented in the official reports of British officials as well as the slaves' statements made at the British Agencies. Giving a statement was a prerequisite of manumission the slaves were applying for in front of the British officials. In the course of the research 949 statements made between 1907 and 1949 were found and their analysis sheds a light on various aspects of the social, economic and political life in the Gulf in this period. Slavery was an important part of the socio-economic system of the region, which was based on pearl diving and the cultivation of palm trees. The system had existed for ages but it was threatened by a deep crisis in the 1920s and 1930s. This fact had significant implications for slavery.Pozycja Spór o zaszłości historyczne we współczesnej Francji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Kasznik-Christian, Aleksandra"W kwestii pamięci narodowej, po II wojnie światowej Francja prowadziła politykę zgody, pieczętując ją w 1953 r. amnestią. Amnestia miała pozwolić na zapomnienie wewnętrznego konfliktu, który podzielił Francuzów – na tych z Vichy oraz tych z Resistance i Wolnej Francji generała de Gaulle’a. Jednak do świadomości przebijała się waga współwiny reżimu Vichy, który kolaborował z Niemcami podczas II wojny światowej, i – jak ujął to jeden z francuskich historyków – „obowiązek pamięci” powoli zastępował „obowiązek zapomnienia”."(...)Pozycja Świat po dekolonizacji a główne nurty polityczne i ekonomiczne. Wybrane zagadnienia(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Prendecki, Krzysztof"Okres dekolonizacji od dawna mamy za sobą, żadne z dawnych imperiów kolonialnych nie posiada już kolonii w zwyczajowym znaczeniu tego słowa. Samo zagadnienie nie straciło jednak na aktualności, zaś toczące się współcześnie dyskusje wciąż powracają do historii i genezy tego zjawiska, naruszając dość często trudne do określenia granice „politycznej poprawności”. Artykuł stanowi próbę zdiagnozowania i omówienia problemu (przy całej jego złożoności), jakim było tzw. ,,brzemię białego człowieka”, czyli kolonizacja połączona z wyzyskiem, w następstwie których dokonał się rozwój społeczno-gospodarczy. Pomimo upływu wielu lat i nowej „mapy świata” debata nad wyborem ustroju i systemu gospodarczego, na temat punktów spornych w podejściu do historii, w osądzaniu niewolnictwa i na temat zadośćuczynienia bynajmniej nie traci na znaczeniu. Szczególnie że w grę wchodzą także środki finansowe przeznaczone na pomoc uciśnionym i odszkodowania za poniesione krzywdy."(...)