Przeglądaj wg Słowo kluczowe "parlament"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Badania nad działalnością legislatur — interdyscyplinarny obszar nauki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Sokołowski, Jacek K.Z wprowadzenia: "W okresie żywiołowego i wielokierunkowego rozwoju nauki, z jakim niewątpliwie mamy obecnie do czynienia, jednym z charakterystycznych zjawisk zachodzących w świecie akademickim jest samorzutne pojawianie się nowych kierunków, czy wręcz dyscyplin badawczych. Wynika ono przede wszystkim z potrzeby porządkowania informacji, której ilość i dostępność zwiększa się gwałtownie i prowadzi do powstania coraz węższych specjalizacji, usiłujących ogarnąć coraz mniejszy (ale zarazem coraz „gęstszy”, bo bogatszy w informację) fragment rzeczywistości."(...)Pozycja Polityczne uwarunkowania polityki prawnej w latach 2005–2007(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Sokołowski, Jacek K."Polski parlament nie cieszy się uznaniem ani obywateli, ani międzynarodowych instytucji oceniających jego pracę. Taki stan rzeczy odzwierciedla zarówno słabości regulacji normatywnej procesu legislacyjnego, jak i niespójny charakter polskiej sceny politycznej. Niniejsze opracowanie ma na celu zwrócenie uwagi na wzajemne oddziaływanie norm i zachowań politycznych determinujących proces stanowienia prawa w Polsce. Słabości zarówno jednej, jak i drugiej sfery, zilustrowane zostały na przykładzie Sejmu V kadencji."(...)Pozycja Z problematyki reformy parlamentu Zjednoczonego Królestwa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Pondel, Gaweł"Podstawowa cecha brytyjskiego systemu parlamentarno-gabinetowego - bardzo ścisły związek pomiędzy władzą ustawodawczą i wykonawczą, sprawia, że system kontroli sprawowanej przez legislatywę nad egzekutywą, uchodzący w XVIII i XIX w. za wzór godny naśladowania w Europie kontynentalnej, w XX w. określany jest przez niektórych autorów mianem fikcji. W Wielkiej Brytanii od lat toczy się publiczna dyskusja na temat potrzeby odbudowy prestiżu parlamentu oraz zwiększenia jego skuteczności w zakresie kontroli sprawowanej nad władzą wykonawczą."(...)Pozycja Zastosowanie zasady dyskontynuacji prac legislacyjnych sejmu w stosunku do ustawy budżetowej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Litwin, Tomasz"Co roku jesienią nadchodzi dla rządzących trudny okres, gdy Konstytucja zmusza Radę Ministrów do podjęcia wysiłku w celu przedstawienia parlamentowi do uchwalenia projektu ustawy budżetowej. Uchwalenie budżetu to najważniejsze zadanie parlamentu (rozumianego jako działające odrębnie Sejm i Senat, w przeciwieństwie do Zgromadzenia Narodowego) i Rady Ministrów, którego nie ułatwiają niezbyt precyzyjne przepisy Konstytucji dotyczące związanej z tym procedury. Największe kontrowersje wśród konstytucjonalistów wzbudziła możliwość zastosowania, tak jak w przypadku innych ustaw, zasady dyskontynuacji prac legislacyjnych w stosunku do ustawy budżetowej."(...)