Przeglądaj wg Słowo kluczowe "persuasion"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja A story tailored for every Pole. Strategies for presenting the protagonsists in the media coverage surrounding the death of Paweł Adamowicz(Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) Sarna, Paweł; Tyc, EwelinaThe murder of the mayor of Gdańsk Paweł Adamowicz in 2019 and its circumstances formed the topic of many media reports. These events released strong emotions and reactions. The image of Adamowicz constructed by the media immediately following his death was virtually irreproachable, these positive reports being connected with the so-called taboo of death. Over the following years, one of the main topics of the discourse became the question of the moral responsibility for the mayor’s death. The authors of this article concentrate on rhetorical strategies of portraying the protagonists in the media coverage, utilising concepts including those of Robert Rowland. The daily press (“Gazeta Wyborcza”, “Rzeczpospolita” and “Dziennik Zachodni”) and socio-political weekly publications (“Wprost”, “Newsweek”, “Polityka”, “Sieci” and “Do Rzeczy”) are analysed.Pozycja Manipulacja, perswazja i socjotechnika jako formy wywierania wpływu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Konieczny, MarcinManipulację postrzega się jako strategię kierowania ludzkimi zachowaniami lub też jako metodę wpływania na ludzi przez ukryte kształtowanie świadomości bez ich wyraźnej woli i wiedzy. Niniejsze opracowanie ma na celu zaprezentowanie subtelnych różnic znaczeniowych między pojęciami manipulacji, perswazji i socjotechniki. Zadaniem podjętym przez autora jest wykazanie, że szerokie spektrum narzędzi wpływu jest różnie postrzegane i definiowane przez poszczególne dyscypliny naukowe. Inaczej interpretowane są przez językoznawców, inaczej przez socjologów, a jeszcze inaczej przez psychologów. W artykule autor przedstawia również wybrane techniki i rodzaje manipulacji oraz dowodzi, że są wśród nich takie, które szkodzą odbiorcom, ale są również takie, w przypadku których manipulujący nie ma złych intencji. Z przedstawionych analiz wynika, że wywieranie wpływu na innych ma wiele form i różni się pod względem technik, celów, intencji oraz skutków w sferze kształtowania postaw i zachowań. Co do zasady, manipulator dąży do osiągnięcia korzyści kosztem osoby manipulowanej. Takie ujęcie nawiązuje do popularnego w dziedzinie psychologii zjawiska psychomanipulacji, z jednoczesnym pominięciem jego aspektu prawnego. Tymczasem nie należy zapominać o kwestii równie ważnej, czyli odpowiedzialności karnej za manipulację, pojmowaną jako działanie szkodliwe dla ofiary i wysoce nieetyczne. Przedstawienie aspektów prawnych wydaje się zatem znaczące dla całości zagadnień związanych z przedstawianymi zjawiskami.Pozycja Państwo i Społeczeństwo 2024, nr 1 The rhetorical and generational dimension of changes in the socio-political activity of Poles(Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) du Vall, Marta; Majorek, Marta; Radzioch, Joanna; Scheffs, Łukasz; Sarna, Paweł; Tyc, Ewelina; Popielec, Dominika; Wojniak, Justyna; Górka, Katarzyna; Bierówka, JoannaIntroduction: "This issue of the journal is devoted to the matter of socio-political activity as a factor proving the dynamic development of civil society and the political maturity of contemporary society. Research in this area is constantly topical in many scientific disciplines, although when we add the concerns of the changing rhetoric of the authorities and the rhetoric of protest, as well as generational changes, we obtain extremely interesting research threads and studies constituting a picture of dynamic changes in Polish society."(...)Pozycja Rodzina współczesna wobec wirtualnej rzeczywistości – między rozrywką a uzależnieniem(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Gizella, JerzyThere are two definitions of the term Virtual Reality (VR) according to the VR pioneer, Jaron Lanier. The first definition refers to the visual programming technology (especially in computer games) which uses custom designed tools (like helmets, gloves and glasses) combined with special effects in order to achieve an illusion of physical space. The second meaning of the term VR encompasses all the elements of the „alternative” reality of cyberspace in which people communicate by means of different electronic devices. As such, VR allows those who participate in these interactions to manipulate and multiply their digital selves to such an extent as to loose their actual sense of self. VR technologies are used in a variety of professional capacities such as education, medicine, engineering, architecture and so on. Some negative consequences occur primarily with the overuse of VR for entertainment purposes (such as computer games) and include personality and behavioral changes in younger, adolescent users. There are also larger cultural infl uences to consider. The mind of a modern user of new technologies cannot keep up with the pace of societal changes, promoting behaviors which hinder communication, mutual understanding and cooperation. VR continues to affect the emotional, behavioral and sensory aspects of the psyche. The invasive persuasion of media and advertising influences people’s habits, opinions and ethics. One of the most disturbing cultural changes is the confusion of public and private spheres, Facebook friends for family and the substitution of cyberspace for home life.