Przeglądaj wg Słowo kluczowe "philosophy"
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Architektura dialogu: w stronę przestrzeni pytań i odpowiedzi(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Urbańska, Marta A.Nurt filozofii dialogu, istotnego aspektu myśli dwudziestowiecznej (by wspomnieć tylko prace Martina Bubera, Emmanuela Levinasa czy Józefa Tischnera), znalazł wielu zwolenników, zapewne z uwagi na jego etyczny czy teologiczny charakter. Rozważanie relacji dwóch interlokutorów, spotkania z Innym lub Pytającego z Zapytanym jest, jak się zdaje, bardzo adekwatne do sytuacji nowej architektury, wpisywanej w istniejący kontekst. Inspirowany także koncepcją architektury dialogicznej (Jacek Dominiczak) niniejszy artykuł spróbuje przedstawić kilka przykładów polskiej architektury kontekstualnej, gdzie dialog ów nawiązano. Będą to obiekty tworzące przestrzeń dialogu – różne od ekstremów całkowitej mimikry (bezwarunkowej akceptacji) lub gwałtownej negacji, oba te bieguny (których przykłady, pod postacią światowych „architektonicznych reprezentantów”, także zostaną – dla kontrastu – wskazane) nie pozwalają bowiem na żaden dialog.Pozycja Bieda i wykluczenia społeczne. Prolegomena(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Kubiak, HieronimFenomen biedy i jej skutków należy do kategorii zjawisk analizowanych od tysiącleci. A jednak nadal nie rozstrzygnięto sporu o status ontologiczny biedy i, w konsekwencji, o możliwość jej trwałej eliminacji z życia społeczności ludzkich, zarówno ze względów etycznych, jak i wywoływanego przez biedę zagrożenia dla stabilności systemów politycznych. W kwestii pierwszej w centrum uwagi znajdują się dwa pytania. Po pierwsze o to, czy bieda jest chorobą endemiczną wszystkich systemów społecznych, czy, przeciwnie, trwa tylko dlatego, że elity władzy godzą się na jej trwanie, chroniąc w ten sposób interesy reprezentowanych przez siebie kategorii społecznych. Rzecz sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: czy podział na biednych i bogatych wynika przede wszystkim z nierównego wyposażenia genetycznego (nie tylko jednostek, lecz także całych ras ludzkich) czy z faktu, że choć rodzimy się równi, to jednak nie mamy tych samych szans spełnienia swego człowieczego losu. Jedni – jednostki i zbiorowości – zdobywają w procesie socjalizacji przewagę nad innymi ponieważ akt ich społecznych narodzin spełnia się nie w abstrakcyjnie pojętej przestrzeni równych szans, lecz w określonym segmencie historycznie wytworzonych i wzajemnie się warunkujących struktur (społecznych, politycznych, rynkowych, religijnych), o niejednakowych zasobach (dziedziczonych i/lub wytwarzanych synchronicznie), odmiennych systemach wartości i stylach życia. Inni nie mają takich możliwości i skazani są na podporządkowanie się silniejszym.Pozycja Filozofowanie jako czynnik stymulujący rozwój myślenia dywergencyjnego u dzieci w młodszym wieku szkolnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Szlachta, EwelinaMyślenie dywergencyjne stanowi jeden z komponentów postawy twórczej, charakterystycznej dla osób uzdolnionych. Stymulowanie rozwoju tego typu myślenia jest jednym z zadań stojących przed współczesną szkołą, gdyż jest ono niezbędne dla właściwego funkcjonowania jednostki we współczesnym społeczeństwie oraz realizowania przez nią swojej podmiotowości. Szybkie zmiany w otaczającej rzeczywistości wymagają równie szybkiej reakcji oraz umiejętności wytwarzania nowych, różnorodnych rozwiązań dla pojawiających się problemów. Podejmowanym w artykule zagadnieniem jest stymulowanie rozwoju myślenia dywergencyjnego dzieci w młodszym wieku szkolnym z wykorzystaniem filozofowania. Na wstępie omówiony został związek zdolności i myślenia twórczego, którego jednym z elementów konstytucyjnych jest myślenie dywergencyjne. Następnie przedstawiono ujęcie definicyjne powyższego zagadnienia, będące podstawą dla podjęcia rozważań dotyczących charakterystyki filozofowania z dziećmi, mającego na celu rozwój myślenia dywergencyjnego, a w szerszej perspektywie integralny rozwój osoby wychowanka.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2010 (Miscellanea Americana)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Dębska, Marta; Bryk, Andrzej; du Vall, Marta; Brachowicz, Maciej; Kaczor, Wojciech; Musiewicz, Piotr; Marek, Rafał; Majorek, Marta; Szyjka, Beata; Zuckert, Catherine; Neuhaus, Richard John; Bryk, Andrzej; Bednarczyk, BogusławaThe present volume of Krakowskie Studia Międzynarodowe [Krakow International Studies] is as diverse as America is. Many of the problems discussed here seem from the European perspective – or at least the Western European one – exotic, even parochial, but this is a misunderstanding of what the United States is. In America they are real since America is a baroque, extremely pluralistic country, with the citizens devoid of an apologizing attitude towards the democratic process and debating fiercely in public. The first essay, by Marta Dębska, “A Brief History of Americanization”, is a general, concise historical-comparative study which explains the meaning of this term, crucial for America. Andrzej Bryk takes up an issue which Dębska touches on in the conclusion of her essay. Marta du Vall analyzes the very interesting phenomenon of American compassionate conservatism as a new version of the welfare state, an issue which has been in the air for a long time. Maciej Brachowicz discusses the topic of abortion, which in the American context is especially contested. The subject of Tocqueville and slavery has always fascinated students of America, and Wojciech Kaczor is no exception. He analyzes the problem from the point of view of a French aristocrat. In turn Piotr Musiewicz analyzes the question of the 19th-century movement reforming the doctrine of the Anglican Church and the repercussions of this reform for the American Episcopal Church. Rafał Marek takes up another topic connected with this religious side of American life, the issue of the Orthodox Church in the United States in the context of American church-state relations. Marta Majorek takes up the work of one of the best-known scholars and thinkers of anarchism, Robert Paul Wolff, living proof of the robust presence of the anarchist streak in the American psyche full of mistrust of state power. Beata Szyjka addresses the topic of the visa lottery in the United States, placing it within the historical, legal and social context of American immigration law. The last article in the volume is an exception to the entirely Polish group of mainly young students of America publishing in this volume. It is written by one of the most distinguished American scholars of political philosophy, Catherine H. Zuckert of the University of Notre Dame. It is devoted to the work of Ralph Ellison. As usual the American volume of Krakowskie Studia Międzynarodowe contains its Archive section. This time we publish an excerpt from a work by Richard John Neuhaus.Pozycja Musings on mortality(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Zuckert, Catherine"Death is a pervasive fact of human existence that both unites and divides us. The rational capacity that distinguishes human beings from other animals allows us to know—in a way more instinctively regulated creatures apparently do not, that we are going to die—and thus to take measure to forestall the inevitable. Many more human beings now live, on the average, much longer, than they did in the past—and yet, we still know, even better, if possible, that we are all going to die eventually, later if not sooner. The question thus arises, how do we live in the face of that fact—and, how should we?"(...)Pozycja Natura i architektura: realizacja nad jeziorem Ukiel w kilku kontekstach(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Urbańska, Marta A.Natura to nie tylko jedno z elementarnych pojęć filozofii, ale także jedno z elementarnych pojęć języka w ogóle. Nawet niezwykle pobieżny przegląd relacji natury i architektury w filozofii twórczości naszego kręgu kulturowego musi zawierać pozycje Lukrecjusza, Witruwiusza i cytować Giovanniego Pico della Mirandolę. Jednak najbardziej stosowny dziś, a poza tym najprostszy dla zainteresowanego fi lozofi ą architekta (de facto jednak laika w dziedzinie filozofii) wydaje się opis w kontekście fenomenologicznym. Niezastąpiony jest tu Christian Norberg-Schulz i jego dzieło Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture. Taki właśnie opis – lecz nie tylko – zostanie zastosowany do jednej z niedawnych realizacji architektury polskiej, którym są liczne obiekty i urządzenia nad jeziorem Ukiel w Olsztynie. Jest to chyba największe – zdaniem nie tylko autorki – i najlepsze założenie przestrzeni publicznej w imponującym kontekście natury.Pozycja Państwo i Społeczeństwo 2019, nr 3 Architektura a natura(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Kosiński, Wojciech; Stec, Barbara; Banasik-Petri, Katarzyna; Urbańska, Marta A.; Malec-Zięba, Emilia; Loegler, Romuald Maksymilian; Wróbel, PiotrZe wstępu: "W dobie kryzysu klimatycznego, 27 lat po ogłoszeniu „Agendy 21” w Rio de Janeiro, problemy związane z ochroną środowiska i ekspansywną postawą człowieka wobec natury pozostają nierozwiązane. Przyjęte dokumenty i ustawy dotyczące ochrony zasobów środowiska w wielu krajach są wdrażane z trudem. Budzą kontrowersje i niechęć polityków, inwestorów oraz mieszkańców, ponieważ wiążą się z nieuchronnymi zmianami w życiu codziennym oraz kosztami."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo 2023, nr 2 Rozwijanie zdolności i uzdolnień dzieci w wieku szkolnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Aksman, Joanna; Olearczyk, Teresa; Szlachta, Ewelina; Badora, Anna; Winiarczyk-Waleniak, Ewelina; Skulicz, Danuta; Walat, Wojciech; Buk-Cegiełka, Marta; Cziomer, Marcin; Donesch-Jeżo, Ewa; Krysakowska-Budny, Ewa; Rokicki, Andrzej; Bierówka, Joanna; Tereshonok, Yelyzaveta; Dobrzański, Artur; Szyniec, Iwona; Sendur, Agnieszka M.Z wprowadzenia: "Tematyka najnowszego numeru „Państwa i Społeczeństwa” dotyczy jednego z ważniejszych obszarów we współczesnej edukacji, którym jest rozwijanie zdolności i uzdolnień dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci w młodszym wieku szkolnym. Już od lat 70. XX w. w programach kształcenia podkreśla się wagę wielostronnego rozwoju uczniów za sprawą teorii ogłoszonej przez wybitnego polskiego pedagoga-dydaktyka Wincentego Okonia. Obecnie, kierując się nadal tą teorią, pedagodzy coraz częściej wskazują na konieczność stwarzania szczególnych warunków rozwoju uczniom o specyficznych problemach edukacyjnych."(...)