Przeglądaj wg Słowo kluczowe "ponowoczesność"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja „Bycie razem" w ponowoczesności. Cywilizacyjne konteksty życia indywidualnego i rodzinnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Szmyd, Jan"1. Rozwijana i dookreślana za Arystotelesem w filozofii i naukach społecznych teza, zgodnie z którą człowiek w swej istocie jest zoon politikon, staje się człowiekiem w procesie oddziaływań z innymi ludźmi, a pozbawiony ich traci na człowieczeństwie, innymi słowy „[...] nie rodzi się ludzkim, człowiekiem staje się w procesie społecznego życia”, wymaga co najmniej dwojakiego uściślenia i uzupełnienia. Po pierwsze, o twierdzenie orzekające o tym, że rozbudzane i kształtowane w procesie społecznym człowieczeństwo uzyskuje swoje zakorzenienie i swój genetyczny wyraz w rodzącym się i rozwijającym w tym procesie życiu wewnętrznym człowieka, w którym wartości kultury i treści społeczne zostają przetwarzane w sposób niepowtarzalny na podstawie cech genetycznych organizmu, i po drugie, uzupełnienia o zweryfikowane historycznie i empirycznie twierdzenie, zgodnie z którym określone odmiany cywilizacji stwarzają na swój sposób charakterystyczne dla nich typy człowieka: typy wyróżniające się określonymi cechami mentalnymi, zachowaniami, kulturowymi itp."(...)Pozycja Komunikacja międzykulturowa w globalizującym się świecie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Paleczny, Tadeusz"Komunikacja międzyludzka obejmuje wszelkie formy wymiany sądów, ale także wartości materialnych oraz duchowych, wzorów osiągania tych wartości, opinii, norm, czyli, najogólniej mówiąc, wszystkich możliwych do przekazania elementów własnej kultury. Komunikacja międzykulturowa jest szczególną odmianą komunikacji międzyludzkiej. Komunikacja międzyludzka obejmuje osadzone w konkretnym kontekście kulturowym, posiadające identyczne dla wszystkich uczestników znaczenie przekazy werbalne. Przybierają one postać komunikatów, informacji, sądów, zawartych w słowie mówionym bądź pisanym, w symbolu, w obrazie, w sygnale dźwiękowym. Jest to komunikacja ujęta wąsko, jako werbalna, odbywająca się w znany wszystkim (co najmniej obu) uczestnikom przekazu - nadawcy i odbiorcy - sposób wzajemna wymiana symboli."(...)Pozycja Konteksty wychowania i edukacji a kształcenie nauczycieli w rzeczywistości ponowoczesnej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Mirski, Andrzej; Szyszko-Bohusz, Andrzej; Zinkiewicz, Beata; Górniok-Naglik, Alina; Augustyniak, Ewa; Guzik, Agnieszka; Simoncini, Gabriele; Kožuh, Anna; Kroflič, Robi; Niemirowski, Tomasz; Gaweł, Anna; Bocharova, Elena; Шаталова, Людмила; Stachowicz-Piotrowska, Monika; Pułka, Jolanta; Litawa, Aleksandra; Miko-Giedyk, Justyna; Krysakowska-Budny, Ewa; Jodłowiec, Maria; Willim, Ewa; Хитрюк, Вера; Grytsai, Natalia; Pelekh, Yurii; Levshin, Mykola; Aksman, Joanna; Pułka, JolantaPozycja Polski wkład do teorii i projektu współczesności (Zygmunt Bauman i Józef Bańka)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Szmyd, Jan"1. Współczesne przemiany cywilizacyjne i kulturowe są gwałtowne i dynamiczne, a obszary objętych nimi zjawisk i procesów tak rozległe i złożone, że żadna z nielicznych - aktualnie tworzonych - koncepcji teoretycznych nie dorasta do swego zadania, aby w pełni je ogarnąć i adekwatnie wyjaśnić. Pozostawanie w tyle, to niepokojące nienadążanie za zmieniającym się światem objaśniającej je myśli teoretycznej (naukowej, filozoficznej, humanistycznej) jest już od dawna faktem bezspornym. Niektórzy twórcy tej myśli podejmują wręcz heroiczne, i niekiedy udane, próby nawiązania kontaktu poznawczego i rozumiejącego, także krytycznego i ocennego z tym wartkim a niełatwym do intelektualnego i emocjonalnego oswojenia potokiem przemian."(...)Pozycja Szansa i wymóg: tożsamość jednostkowa w koncepcjach Anthony'ego Giddensa i Zygmunta Baumana(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Karnat-Napieracz, Anna"W niniejszym artykule porównuję dwie koncepcje socjologiczne, które posługują się kategorią tożsamości, traktując ją jako użyteczną w wyjaśnianiu kondycji współczesnego człowieka. Co więcej, czynią one z tej kategorii przydatny instrument jednostkowego radzenia sobie w obecnej rzeczywistości społecznej. Jako pierwsze prezentuję zagadnienie społecznych ram konstruowania tożsamości jednostkowych. Obie prezentowane w artykule koncepcje tożsamości odnoszą się do współczesności i jej charakterystycznych zjawisk, lecz odmiennie definiują rzeczywistość, w której jest budowana."(...)Pozycja Wpływ zmian ogólnospołecznych na funkcjonowanie rodziny - aspekt socjologiczny(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Kocik, Lucjan; Jaskulska, KatarzynaZ wprowadzenia: "Jak słusznie podkreśla W. Warzywoda-Kruszyńska, do kanonu współczesnej socjologii należy przekonanie, że przemiany makrospołeczne wymuszają zmiany w funkcjonowaniu rodziny, a zmiany struktury rodziny wymagają zmian w funkcjonowaniu odpowiednich wymiarów społeczeństwa globalnego. Zależność między rodziną a społeczeństwem wyraża się w tym, że funkcje i struktura rodziny muszą być co najmniej niesprzeczne z wymogami społeczeństwa, w ramach którego rodzina istnieje. O ile w wypadku zachodzących zmian pojawiają się określonego typu sprzeczności, o tyle muszą one w odpowiedni sposób rzutować na kondycję i funkcjonowanie rodziny."(...)