Przeglądaj wg Słowo kluczowe "prawo filmowe"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Studia Prawnicze. Rozprawy i Materiały 2023, nr 2 (33)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Stanek, Julia; Adamus, Rafał; Partyk, Aleksandra; Bałos, Iga; Tyburcy, Tomasz; Konieczny, Marcin; Świętek, Anna; Dudek, Sabina; Maruszewska, Angelika; Golemo, Kamila; Kosiorowski, Filip; Mazurkiewicz, Jacek; Świątkowski, Andrzej Marian"Introduction. Motivation is familiar to each of us. We feel motivated from within, by experiencing mental states that we can define as motivational states. We try to explain both our own motivation and the motivation of others in terms of folk psychology. There are many hypothetical explanations as to what lies behind behavior and what motives drive others. In this paper, we are focused on situations where the law stands behind the motivation, which is understood as internal states that direct one’s behavior towards a certain effect. This effect may involve maintaining the current state, or transitioning to a subjectively better one. We will refer to the set of all internal states and the circumstances that affect them as the motivational process."(...)Pozycja Tantiemy dla współtwórców utworu audiowizualnego w kontekście usług platform streamingowych oraz dyrektywy w sprawie prawa autorskiego na jednolitym rynku cyfrowym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Bałos, IgaCelem artykułu jest przedstawienie charakteru wynagrodzenia, należnego współtwórcom filmowym na podstawie art. 70 ust. 21 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (pr. aut.). Obecne brzmienie przepisu nie uwzględnia realiów rynku audiowizualnego ani zmieniających się zwyczajów widzów, którzy rezygnują z seansu w kinie na rzecz VoD. Usługa wypiera również korzystanie z filmów zapisanych na nośniku. Art. 18 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/790 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym, która w dacie rozpowszechnienia niniejszego tekstu nie została wciąż implementowana do polskiego porządku prawnego, zobowiązuje państwa członkowskie, aby w przypadku, gdy twórcy i wykonawcy udzielają licencji lub przenoszą swoje wyłączne prawa do eksploatacji ich utworów lub innych przedmiotów objętych ochroną, mieli oni prawo do odpowiedniego i proporcjonalnego wynagrodzenia. Zdaniem autorki postulat ten, w odniesieniu do współtwórców utworu audiowizualnego, powinien być zrealizowany poprzez rozszerzenie zakresu art. 70 ust. 21 pr. aut. i wprowadzenie niezbywalnego prawa do stosownego wynagrodzenia z tytułu publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym