Przeglądaj wg Słowo kluczowe "prezydent"
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Der deutsche Bundespräsident - ein „Stabilitätsanker" im Grundgesetz (GG)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Kundoch, Harald G.The following article describes the role and constitutional duties of the President of the Federal Republic of Germany. Analysing statements made by successive presidents, the author emphasises the significance of the independence and autonomy of the office of the president in the resolution of debates and important civic and social issues. The examples studied can help to understand and define the constitutional position of the office of the President of Germany.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2005(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Lewandowski, Henryk; Kostecki, Apoloniusz; Lubelski, Marek; Kubiak-Cyrul, Agnieszka; Tor, Krzysztof; Buczek, Andrzej; Hofmańska, Ewa; Smaga, Łukasz; Banasik, Katarzyna; Lewandowska-Malec, Izabela; Ślusarska, Renata; Karp, Janusz; Obirek, Stanisław; Czajkowski, Wojciech; Pulit, Anna; Olearczyk, Teresa; Galata, Stanisław; Zarzycki, Zdzisław; Kapiszewski, AndrzejPozycja Prezydentura we współczesnym systemie parlamentarnym (na przykładzie Grecji)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Pulit, Anna"We współczesnych systemach parlamentarnych prezydent pełni funkcję głowy państwa. Jest także jednym z organów władzy wykonawczej. Często przypada mu rola arbitra w konfliktach politycznych pomiędzy parlamentem (jego większością) a rządem. Nadto prezydent pełni szereg funkcji państwowych wyznaczonych przez konstytucję. Ilustracją pozycji ustrojowej i funkcji prezydenta we współczesnych europejskich systemach parlamentarnych może być instytucja prezydenta w Republice Greckiej."(...)Pozycja Ronald Reagan a wyzwania epoki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Bryk, Andrzej; Minogue, Kenneth; Legutko, Ryszard; Prokop, Jan; Kuniński, Miłowit; Lewicki, Zbigniew; Nowak, Andrzej; Bednarczyk, Bogusława; Gardner, Paul; Michałek, Krzysztof; Kłosowicz, Robert; Domaradzki, Spasimir; Gwiazdowski, Robert; Bieńkowski, Wojciech; Paleczny, Tadeusz; Rokicki, Jarosław; Laidler, Paweł; Lityński, Jan; Kęder, WojciechZ wprowadzenia: "Śmierć Ronalda Reagana w czerwcu 2004 r. zamknęła znaczącą epokę w dziejach Europy i świata. Reagan symbolizował pokolenie polityków, którym przyszło działać w czasach szybkiej dekompozycji dwóch, wydawałoby się niepodważalnych pewników politycznych dominujących po drugiej wojnie światowej w świecie zachodnim. Z polityków tych był tym, który przyczynił się w olbrzymiej mierze do podważenia obu z nich."(...)Pozycja Samorząd terytorialny w Polsce : zarys wykładu, kazusy, wybór źródeł(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Lewandowska-Malec, IzabelaZe wstępu: W niniejszym opracowaniu omówiono tradycje nauki polskiej w definiowaniu pojęcia samorządu terytorialnego wraz z takimi jego podstawowymi cechami, jak osobowość prawna, samodzielność czy formuła decentralizacji. Przedmiotem zainteresowania w rozdziale następnym było również przybliżenie dziejów tej instytucji, samorząd terytorialny ma bowiem w Polsce długą tradycję. Datuje się od okresu międzywojennego (1918-1939), w czasie okupacji został ograniczony do minimum, natomiast po II wojnie światowej nastąpiła jego powolna likwidacja. Jeżeli chodzi o główną problematykę dotyczącą samorządu terytorialnego funkcjonującego aktualnie w Polsce, przybliżono jego charakterystyczne cechy, a także omówiono władze i organy oraz administrację samorządową. Ponadto przedmiotem rozważań uczyniono związki, porozumienia i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. Do istotnych zagadnień należy również kwestia nadzoru nad samorządem terytorialnym oraz możliwości jego kontroli. Omówiono ponadto podstawy prawne dla samorządu terytorialnego w Polsce, mając na uwadze głównie ustawodawstwo ustrojowe, ale także akty prawa miejscowego ze szczególnym uwzględnieniem statutu. W ramach opracowania dołączono zestawienie kazusów obrazujących praktykę samorządową oraz wyciągi z obowiązujących aktów prawnych według tekstów ujednoliconych na dzień 1 lutego 2007 roku.Opracowanie to zawiera również obowiązujące wymagania i zasady egzaminacyjne oraz zestaw literatury zalecanej. Opracowanie to jest kompendium wiedzy o samorządzie terytorialnym. Zgromadzony w ramach opracowania materiał służy celom dydaktycznym, dając możliwość odpowiedniego przygotowania do egzaminu.Pozycja Studia Prawnicze: rozprawy i materiały nr 2, 2015(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Załucki, Mariusz; Kubiak-Cyrul, Agnieszka; Kundoch, Harald G.; Czarny, Piotr; Biernat, Jakub; Blajer, Paweł; Petechel, Nadia; Kuzmych, Oleg; Zaccaria, Márton Leó; Serafin, Wawrzyniec; Potok, Radosław; Rzeźniczak, Angelika; Tylutki, Sylwia; Wenda, Weronika; Tomaszewski, Tomasz; Starowicz, Iga; Kubas, Sabina; Jabłońska, Elżbieta; Maciąg, ZbigniewPozycja System wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych na tle porównawczym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Ludwikowska, Anna; Ludwikowski, Rett R."Termin „prezydent”, wywodzący się z łacińskiego słowa praesidere oznaczającego osobę „prezydującą”, czyli „siedzącą przed innymi,” został wprowadzony do języka polityki na długo przed ukształtowaniem się amerykańskiego systemu prezydenckiego. W Anglii prezydenci tradycyjnie przewodniczyli radom królewskim , a w amerykańskich koloniach w XVII i XVIII wieku również najstarsze uniwersytety zaczęły nadawać swoim naczelnym administratorom tytuły prezydentów . W okresie kolonialnym, w New Hampshire, Pensylwanii oraz Południowej Karolinie, tytuł prezydenta posiadali urzędnicy kierujący spotkaniami rad reprezentujących angielskiego monarchę."(...)Pozycja Sytuacja społeczno-polityczna w Jemenie po odejściu prezydenta Saliha(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Wolańska, DianaYemen is a country which belongs to the world’s poorest regions. Constant civil wars, instability of employment, lack of education and healthcare as well as widespread famine, are only some of the major problems which Yemen struggles with. Due to totalitarian and inefficient rule of the former President Ali Abdall Salli, the political situation worsen leading to so called ‘Arab Spring’ revolution when the Yemeni society finally said ‘no’ to the regime. Incompetent political leadership of President Ali Abdullah Saleh as well as his dealings with tribal intricacies created a perfect harbour for al Qaeda creating a sense of destabilizations and fear around the country. Despite of the reigns of newly-elected president , the situation has not improved. Country still remains in a deep economic and social crisis being on verge of another civil war which could be tragic. The main reason for destabilisation in Yemen is growing conflict between Shiite-Huti from the north of the country as well as rapid activation of al Qaeda structures in the Arabian Peninsula in the south. The situation in Yemen shows us how terrorist organizations and other related groups activate in consequence of abolishment of the country’s regime and central administration. This kind of situation is not promising for the future of the country. It needs to be said openly that without help from other countries and international organisations, Yemen is unable to cope with the existing situation and it is the only way to save that region which as we know plays a strategic role in the international arena.Pozycja Wielkie wybieranie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Rybkowski, Radosław"Raz na cztery lata świat amerykańskiej polityki przeżywa szczególne chwile – w poniedziałek po pierwszym wtorku listopada Amerykanie wybierają prezydenta. Wprawdzie różnego rodzaju i równie ważne wybory odbywają się częściej – przykładowo, co dwa lata wybierani są członkowie Izby Reprezentantów oraz jedna trzecia Senatu, jednak to wybory prezydenckie wzbudzają najwięcej emocji i zainteresowania. Trudno sobie wyobrazić Stany Zjednoczone bez programów publicystycznych poświęconych kandydatom, bez wieczorów wyborczych przy okazji prawyborów oraz konwencji wyborczych Partii Republikańskiej i Partii Demokratycznej, bez telewizyjnych debat, nieustannych sondaży opinii publicznej i prasowych doniesień, mogących zdyskredytować kandydatów. Ten wielki spektakl trwa ponad rok. Kandydaci rozpoczynają wyścig do Białego Domu już dwa lata wcześniej, gromadząc wokół siebie zwolenników, sztab doradców oraz przygotowując fundusze na przyszłą kampanię. Wtedy także tworzą zręby programów wyborczych i poszukują najbardziej chwytliwych haseł, które pozwolą przyciągnąć niezdecydowanych. Już wtedy rozpoczynają podróże po całych Stanach Zjednoczonych, by na spotkaniach z przyszłymi wyborcami prezentować swoje zalety, znajdować wolontariuszy, którzy zaangażują się w prowadzenie wyborczej agitacji; a w mniej oficjalnych spotkaniach z przedstawicielami świata biznesu szukać możliwości finansowego wsparcia."(...)