Przeglądaj wg Słowo kluczowe "przemoc wobec kobiet"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Gender mainstreaming w polskim dyskursie medialnym: na przykładzie debaty nad Konwencją o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Majorek, Marta; du Vall, Marta; Wojniak, Justyna; Baran, Dariusz; Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna; Frątczak, Anna; Frątczak, AnnaPublikacja, którą oddajemy do rąk czytelników i czytelniczek, jest pokłosiem projektu Gender mainstreaming w polskim dyskursie medialnym, realizowanym w latach 2012–2013 przez zespół pracowników Katedry Systemów Medialnych i Komunikowania Politycznego Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Celem projektu było zbadanie, w jakim stopniu polityka równości płci i strategia włączania zagadnień płci do głównego nurtu, będąca postulatem Deklaracji pekińskiej, Traktatu amsterdamskiego, a także wielu szczegółowych dokumentów Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Rady Europy, znajduje odzwierciedlenie w polskim dyskursie medialnym. Kiedy na początku 2012 roku rozpoczynaliśmy pracę nad projektem, nie przypuszczaliśmy, że rzeczywistość napisze do niego scenariusz niemieszczący się pierwotnie w naszych planach, który skierował badania prowadzone przez zespół na nowe tory.Pozycja Helping to Make Fundamental Rights a Reality for Everyone in the EU: From the Treaty of Rome to the Fundamental Rights Agency(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Bednarczyk, BogusławaSimultaneously with the entry into force of the EU Lisbon Treaty on December 1, 2009, many of the alleged weaknesses of the mechanisms of protection of fundamental rights are in the process of being addressed: the Charter of the Fundamental Rights of the European Union has acquired binding force; the European Union is due to accede to the European Convention of Human Rights and the Fundamental Rights Agency was established as a European Union body in charge of monitoring the correct implementation of fundamental Rights throughout the Union. When the Charter of Fundamental Rights of the EU became legally binding in 2009, the Fundamental Rights Agency was the first EU body with competence stretching across the whole Charter. FRA was tasked to provide the EU institutions and Members States with “assistance and expertise”, particularly through the collection of “objective, reliable on comparable information on the development of the situation of fundamental rights”. This paper will focus on a single aspect – what impact the EU enlargement had on human rights through its special agencies. For this purpose, we will take a close look at the EU Fundamental Rights Agency. We will address the issue concerning the role being played by the European Union Fundamental Rights Agency as an advisory body, issuing opinions on various aspects of fundamental rights within the Union on EU’s and Member States’ requests. The 10th anniversary of the European Union Agency for Fundamental Rights coinciding with the 60th anniversary of the Treaties of Rome seems to be a good moment to look back at what the Agency has done with an objective and critical eye, and identify areas where it should do more and better respond to the challenges, it faces.Pozycja Konwencja Rady Europy o zapobieganiu i przeciwdziałaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w świetle polskiego prawa i statystyk(2014-05-08) du Vall, MartaZałożeniem opracowania było przybliżenie treści, celów i podstawowych mechanizmów monitorujących procesy ochrony ofiar przemocy zawartych w Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i przeciwdziałaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. W rozdziale czytelnik znajdzie informacje dotyczące wybranych, dostępnych polskich statystyk dotyczących przestępstw mieszczących się w zakresie nowej europejskiej regulacji. Autorka poddała analizie główne założenia Konwencji i odniosła zobowiązania nakładane przez Radę Europy do obowiązujących w Polsce przepisów prawnych, co w rezultacie pozwoliło na stwierdzenie, iż w polskim systemie prawnym kluczowe dla ograniczenia przemocy wobec kobiet i przemocy w rodzinie przepisy już obowiązują. Waga Konwencji Rady Europy jest jednak szczególna, gdyż ujmuje ona kwestie przemocy nie tylko w perspektywie prawnej, ale i społeczno-kulturowej. Tym samym wyraźnie wskazuje, że szczególnej uwagi wymagają działania zmierzające do podniesienia świadomości społeczeństwa w kwestii przestrzegania praw kobiet i zasady równości płci.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2012 : Szanse i wyzwania społeczne w okresie wychodzenia z kryzysu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Juruś, Dariusz; Lelek-Kratiuk, Marzena; Pawłowski, Leszek; Mirski, Andrzej; Zaremba, Weronika; Szwaja, Jacek Z.; Parlicki, Mariusz; Mirski, Andrzej; Majchrowski, JacekProblematyka zamieszczonych w niniejszym numerze tekstów obejmuje trzy grupy zagadnień: 1) dobrostan i jakość życia, 2) zarządzanie w obszarze kreatywnym, 3) uwarunkowania społeczne, kulturowe i prawne współczesnej rodziny oraz zagrożenia jej funkcjonowania.Pozycja Populizm Penalny(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Widacki, Jan"Czym ma być prawo karne? Czy ma zabezpieczać uniwersalne wartości? A jeśli tak – to jaki jest zakres tych wartości i kto ma je określać? Czy są to wartości powszechnie w społeczności akceptowane, czy może określone metafizycznie? (przez religię czy prawo naturalne). Jeśli metafizycznie – to przez kogo mają zostać uznane za uniwersalne? Przez większość czy tylko przez tych, którzy sprawują władzę, której jednym z atrybutów jest tworzenie prawa. Władza też może mieć różną legitymację. Może legitymować się społecznym mandatem. Tu znów pytanie: jaki jest zakres tego mandatu? Czy jest to mandat do rządzenia w ramach określonych przez Konstytucję, czy także mandat do jej zmiany? W systemie demokratycznym określa to jednoznacznie większość, jaką dysponują rządzący – czy jest to tzw. większość konstytucyjna, czy nie. Ale władza może też nie mieć społecznego mandatu, albo go przekraczać. Może być na przykład narzucona lub zagarnięta siłą. Albo może być zdobyta demokratycznie, ale później nie szanować już woli wyborców i działać poza granicami otrzymanego od nich mandatu. Może – nie mając większości konstytucyjnej – rządzić bez oglądania się na granice, jakie Konstytucja jej wyznacza. A może prawo karne nie chroni wartości, tylko interesy? Znów pytanie: czyje? Czy ogółu obywateli, czy tylko większości, bez oglądania się na interesy mniejszości? A może właśnie interesy mniejszości, która w jakiś sposób zdobyła władzę?"(...)