Przeglądaj wg Słowo kluczowe "public benefit organisation"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Legislation on Financing Public Benefit Activities from Tax Designation in Poland(International Center for Not-for-Profit Law, Washington, D.C., 2015-03) Piechota, GrażynaRegulations concerning public benefit activities in Poland were adopted with the Act on Public Benefit Activity and Volunteerism of April 24, 2003. In this way a special type of nongovernmental organization (NGO) was introduced into the legal system, known as the public benefit organization (PBO). PBOs had been operating in Poland long before the introduction of the Act, but it was only then that they received a special “public benefit status” that ensures legal recognition of organizations performing public benefit activities. Nongovernmental organizations of different legal forms (such as associations, foundations, and religious organizations) can get the public benefit status after meeting certain formal requirements. Such status gives them access to certain benefits reserved for PBOs. Should they lose this status, they can continue with their activities but no longer have access to these benefits. The main benefit is the right to collect a 1 percent tax designation from personal income tax. Polish taxpayers have the right to assign part of their tax liability to public benefit organizations. Other CEE countries that adopted such solutions include Hungary, Slovakia, Lithuania, and Romania.Pozycja Motywacje Polaków przy wyborze organizacji pożytku publicznego (której przekazują 1% podatku) a budowanie lokalnej społeczności obywatelskiej(Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2010-09) Piechota, GrażynaOd kilku lat Polacy mają możliwość przekazywania 1% swojego podatku organizacjom o statusie organizacji pożytku publicznego. Liberalizacja przepisów dotycząca przekazywania 1% podatku, którą wprowadzono 3 lata temu, wniosła element konkurencji między organizacjami zabiegającymi wśród podatników o 1% podatku. Organizacje pożytku publicznego podejmują różną aktywność promocyjną skoncentrowaną na pozyskaniu jak największych kwot z 1% podatku dla realizacji ich celów statutowych. Przedmiotem tej analizy jednak nie jest aktywność, jaką prowadzą organizacje, ale analiza motywacji Polaków przy wyborze organizacji, którym przekazują 1% podatku.