Przeglądaj wg Słowo kluczowe "religion"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 23
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Działania Wydziału do Spraw Wyznań w Płocku wobec Kościoła katolickiego w latach 1950-1989 w świetle dokumentów Archiwum Państwowego w Płocku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Szymański, AndrzejFaktyczny zakres działań Urzędu do Spraw Wyznań obok określonych statutem m.in.: prowadzenia statystyki wyznaniowej, koordynowania spraw wyznaniowych z działaniami innych resortów, przygotowania projektów aktów legislacyjnych regulujących stosunek państwa do poszczególnych wyznań, wyznaczała antyreligijna i antykościelna polityka rządzącej partii komunistycznej, dążącej do jak najszybszej ateizacji kraju. W przypadku Mazowsza Płockiego lokalna administracja wyznaniowa stała się z biegiem lat stałym elementem życia okołokościelnego. Od początku lat 80. obserwujemy regres w działalności aparatu wyznaniowego w kraju. Władze partyjno-państwowe zrezygnowały z silnie konfrontacyjnego kursu wobec Kościoła w Polsce. Tym samym zmniejszyła się rola lokalnych wydziałów do spraw wyznań, które zaczęły pogrążać się w urzędniczym marazmie. Warto zaznaczyć, że funkcjonowanie aparatu wyznaniowego na ziemi płockiej ukazane zostało jednostronnie, przez pryzmat dokumentów lokalnego aparatu wyznaniowego, zgromadzonych w płockim Archiwum Państwowym.Pozycja Ethics, tradition and religion(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Izquierdo, David Lorenzo"The aim of this chapter is to suggest a general approach to the relationship between ethics and religion, between moral principles and religious statements. For this, I will base my explanation on Alasdair MacIntyre’s concept of “tradition"(...)Pozycja From christ-haunted region to anomic anyplace: Religion in the 20th century south(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Hayes, John"“While the South is hardly Christ-centered,” Flannery O’Connor memorably declared in 1960 on the college lecture circuit, “it is most certainly Christ-haunted. The Southerner, who isn’t convinced of it, is very much afraid that he may have been formed in the image and likeness of God. Ghosts can be very fierce and instructive. They cast strange shadows.”1 A Catholic in a regional sea of Protestants, a single woman in a patriarchal culture, a writer and intellectual living on a farm in rural Georgia, O’Connor in these remarks tersely and brilliantly evoked something elemental about the mid-20th century South: that its denizens—women and men, rich and poor, black and white—couldn’t imagine themselves in wholly secular, “modern” categories; they were shaped in indelible ways by theological imagination and longings for sacred reality. The South’s public square, as a basic consequence, was noticeably not “naked,” but clothed in all sorts of ways by the traces and trappings of religion, specifically Protestant Christianity."(...)Pozycja God, time, the ”First Cause”, and natural causes(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Barr, StephenW artykule poruszono problem ideologizacji doktryny ewolucjonizmu. Pokazuje słabość neodarwinizmu i jego pułapki intelektualne, wyraża sprzeciw wobec czynienia z doktryny ewolucji narzędzia dowodowego, mającego uzasadnić materialistyczną koncepcję świata.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2008 (The United States, The European Union and Modernity)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Bryk, Andrzej; Minogue, Kenneth; lzquierdo, David Lorenzo; Mansfield, Harvey C.; Brachowicz, Maciej; Brachowicz, Maciej; Wolfe, Christopher; Sirico, Robert A.; du Vall, Marta; Dadak, Kazimierz; Grzeszczyk, Ewa; Skawińska, Katarzyna; Butrymowicz, Magdalena; Michalik, Piotr; Chlipała, Michał; Chlipała, Michał; Kirk, Russell; Zbrojewska, Monika; Bryk, AndrzejPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2013 (Culture wars in the United States)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Bryk, Andrzej; Barr, Stephen; Dadak, Christopher; Dadak, Kazimierz; Grossman, Lawrence; Kołakowska, Agnieszka; Kubiak, Hieronim; Lawler, Peter Augustine; Lazarski, Christopher; McClay, Wilfred M.; Rabkin, Jeremy; Bryk, Andrzej; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2008 (Demokracja i prawa człowieka)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Kolendowska, Marta; Bainczyk, Magdalena; Grawert, Rolf; Bednarczyk, Bogusława; Sądecka, Agnieszka; Ludwikowski, Rett R.; Yang, San-Yi; Gołaś-Podolec, Magda; Matyasik, Michał; Kajtoch, Roman; Brachowicz, Maciej; Domaradzki, Spasimir; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 2, 2011 (The United States and religion)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Bryk, Andrzej; Allitt, Patrick; Barr, Stephen; Blitz, Mark; Domaradzki, Spasimir; Hayes, John; Hayes, John; Izquierdo, David Lorenzo; Lazarski, Christopher; Leo, Leonard; Mansfield, Harvey C.; McClay, Wilfred M.; Mittleman, Alan; Młodzianowska, Marta; Uberman, Robert; Weigel, George; Zuckert, Catherine; Neuhaus, Richard; Bryk, Andrzej; Bednarczyk, BogusławaPozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 3, 2007 (Polityka i kultura na Bliskim i Dalekim Wschodzie)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Bakalarz, Agnieszka; Bojko, Krzysztof; Kownacki, Piotr; Obeidat, Hayssam; Pawlak, Katarzyna; Przybysławska, Katarzyna; Szyszlak, Tomasz; Tokarski, Stanisław; Trojnar, Ewa; Wójcik, Jerzy; Bakalarska, Malwina; Kraśniewski, Mariusz; Pawlak, Katarzyna; Trzciński, Łukasz; Zdanowski, JerzyPrezentowany numer „Krakowskich Studiów Międzynarodowych” wychodzi naprzeciw wzrastającemu zainteresowaniu problematyką krajów Orientu. Poświęcony jest zagadnieniom polityki oraz kultury wybranych krajów Azji i Afryki. Zawiera m.in. artykuły na temat konfliktu bliskowschodniego, stosunków międzynarodowych w Azji Południowo-Wschodniej i stosunków międzykulturowych w związku z obecnością ludzi Wschodu w Polsce.Pozycja Kultura – media – społeczeństwo: symbiotyczne związki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Michalczyk, Tadeusz; Fiut, Ignacy S.; Loska, Krzysztof; Pletnia, Maciej; Raczek-Karcz, Marta Anna; Stawiński, Piotr; du Vall, Marta; Plebańczyk, Katarzyna; Pucek, Zbigniew; Bierówka, JoannaKultura – media – społeczeństwo. Symbiotyczne związki jest monograficznym zbiorem ośmiu rozpraw. Dwie z nich poświęcone są przede wszystkim problematyce wytwarzania rzeczywistości społecznej generalnie i w szczególnych odniesieniach do zjawisk medialnych. Problematyka ta przewija się w różnych konfiguracjach przez cały zbiór, tu jednak jest przede wszystkim przedmiotem refleksji teoretycznej. Pierwsza ze wspomnianych rozpraw, Teoretyczne aspekty stanowienia (tworzenia) rzeczywistości społecznej Tadeusza Michalczyka omawia trudności terminologiczne i teoretyczne koncepcji podmiotowego wytwarzania ludzkiego świata w toku sprawczej działalności człowieka. Autor poddaje analizie występujące w tym kontekście rozmaite terminy, takie jak stanowienie, tworzenie, stawanie się, rzeczywistość społeczna i społeczeństwo, poszukując ich teoretycznego zaplecza i tropiąc efekty poznawcze ich stosowania. Przy okazji zwraca uwagę na niejednoznaczność pojęć występujących w naukach o społeczeństwie w ogóle. Rozważania te dopełnia refleksja nad sposobami ujmowania rzeczywistości społecznej w kontekście mass mediów.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2005 : Wolność - Własność - Władza. Dylematy doktryny i praktyki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Laidler, Paweł; Daniel, Krystyna; Szlachta, Bogdan; Kimla, Piotr; Sala-Szczypiński, Marcin; Balicki, Marek; Bombała, Bronisław; Chlipała, Monika; Laskowski, Piotr; Maliszewska-Nienartowicz, Justyna; Ryland, Diane; Marišová, Eleonóra; Citkowska-Kimla, Anna; Feczko, Piotr; Pulit, Anna; Biernat, Tadeusz; Zarzycki, Zdzisław; Nowak, Marek; Kapiszewski, AndrzejNiniejszy numer kwartalnika „Państwo i Społeczeństwo” tworzy zbiór artykułów poświęconych w całości tematowi „Wolność, własność, władza - dylematy doktryny i praktyki”1.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2007(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Borowiec, Piotr; Sajduk, Błażej; Orzeł, Kinga; Frątczak, Anna; Szopa, Bogumiła; Księżyk, Marianna; Szumpich, Stanisław; Biernat, Jakub; Dziadzio, Andrzej; Woźniczka, Zygmunt; Wiszniewski, Jan; Marek, Dominika; Grott, Olgierd; Janik, Krzysztof; Majchrowski, JacekPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2012(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Sowa, Kazimierz; Pekaniec, Anna; Gałkowski, Stanisław; Gałkowska, Agnieszka; Majorek, Marta; Wojniak, Justyna; Baran, Dariusz; du Vall, Marta; Walecka-Rynduch, Agnieszka; Konik, Marcin; Gruca, Grzegorz; Mróz, Piotr; Szymańska, Beata; Kuźma, Józef; Karpińska-Ochałek, Małgorzata; Pucek, Zbigniew; Majchrowski, JacekBieżący numer „Państwa i Społeczeństwa” zagospodarowany został przez dyscypliny ściśle humanistyczne: socjologię, fiozofię, pedagogikę, politologię i kulturoznawstwo, we wzajemnie przenikających się myślowo tekstach, reprezentujących przy tym wielość tematyczną i metodologiczną.Pozycja Religion and America’s politics of peoplehood(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Smith, Rogers"During my first year of graduate school in 1975, Professor Harvey C. Mansfield led a discussion section for graduate students in a survey course on the history of political thought. There he argued that there was a “hole in the center of liberalism,” by which he meant that a political philosophy whose central tenet was to permit people maximum freedom to pursue self-defined ends did not contain and probably could not contain standards to guide the best uses of that freedom."(...)Pozycja Religion and politics in The Shining city: How the “Winthrop message” became the “Reagan message”(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Gamble, Richard"Oxford historian Godfrey Hodgson began his 2009 debunking of American exceptionalism with a famous quotation from John Winthrop’s 1630 discourse, A Model of Christian Charity. Governor Winthrop, attempting to explain his vision for the Puritan colony of Massachusetts Bay, blended Old Testament passages with Jesus’ Sermon on the Mount and John Calvin’s commentary on Matthew 5:14"(...)Pozycja Religious motivations for work ethics. The american case(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Kubiak, HieronimFrom Initial Remarks: "At first glance, everything is obvious. Work after all belongs to the specific forms of human activity towards which no contemporary religion remains indifferent. Yet the question begins to become complicated once the questions being asked are finetuned: for example, 1) whether all religions have the same attitude to work, and, if not, 2) whether their different understanding of work implies onto the mundane plane an uneven development of a human civilisation, both in its material sense and that of the realm of symbolic culture, and also 3) remains in direct connection with the eschatological visions proper for the given religion (concerning e.g. the dependence of the posthumous fate of the human on his or her behaviour in the earthly life). Providing convincing answers to these seemingly simple questions is not easy, especially in societies that in the successive phases of their historical development have changed not only their ethnic and racial but also their denominational mix, moving from stable, homogenous states to dynamic heterogeneous structures. Undoubtedly, one such society is the totality of citizens of the United States of America. Here is the simplest of all possible proofs."(...)Pozycja Rozwój świadomości religijnej u młodzieży: badania empiryczne osób w wieku od 12 do 24 lat(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Niemirowski, TomaszPraca niniejsza, zawierająca analizę mechanizmów kształtowania się świadomości religijnej, ma charakter raczej teoretyczny, oparta została co prawda na wynikach własnych badań (z wykorzystaniem własnych obserwacji i spostrzeżeń), lecz przede wszystkim na szeroko ujętej literaturze przedmiotu. Niektóre informacje zawarte w części teoretycznej nie będą wykorzystane do konstrukcji metody badań oraz wyjaśnienia i dyskusji ich wyników, mogą jednakże stanowić ważną część uzupełniającą dla przedstawienia całości analizowanego zjawiska. Zebranie ich w jednym miejscu ma na celu umieszczenie opisu rozwoju świadomości religijnej na szerokim tle opisu procesów poznawczych, zaangażowanych w konstruowanie dojrzałej reprezentacji rzeczywistości religijnej. Ponieważ badane problemy dotyczą sfery poznawczej (świadomości) człowieka, ujętej w aspekcie rozwojowym, dlatego prezentowana praca została napisana w konwencji psychologii poznawczo-rozwojowej, chociaż korzystam też z autorów reprezentujących inne kierunki psychologii – zwłaszcza przy omawianiu problematyki poczucia własnej wartości – ze względu na pokrewieństwo tematyki i przydatność wyników ich badań. Praca dotyczy zagadnień z pogranicza psychologii rozwojowej i psychologii religii. Wydaje się, że troska o jednoznaczność terminów oraz podawanie wyrazów bliskoznacznych, pozwoli zachować wewnętrzną spójność wywodu, pomimo odmienności szkół psychologicznych poszczególnych cytowanych autorów. Ta właśnie spójność, wskazująca na tożsamość opisywanych procesów, pomimo różnej nieraz terminologii, będzie głównym kryterium prawomocności wyprowadzanych teoretycznie wniosków. Jeżeli niezależni od siebie badacze dochodzą do podobnych konkluzji, to można uznać, że ich stwierdzenia są uzasadnione – tym bardziej, gdy tworzą one logiczny i spójny układ z innymi twierdzeniami.Pozycja Should religion enjoy special protections in american society? Five arguments and a speculation(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) McClay, Wilfred M.Artykuł podejmuje kluczowy dla zrozumienia współczesnych wojen o kulturę temat obecności religii w przestrzeni publicznej w Stanach Zjednoczonych. Pokazuje niezbędny kulturotwórczy charakter doświadczenia religijnego w USA w budowaniu stabilnego porządku politycznego. Autor uważa, że publiczna obecność religii jest warunkiem koniecznym do nadania dyspucie na temat celów wspólnoty amerykańskiej wymiaru pluralistycznego i obywatelskiego.Pozycja Some notes on religion and democratic liberty(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Blitz, Mark"My intention is to discuss briefly several elements of the connection between liberal democracy and religion. This topic is decisive in much of Richard Neuhaus’ work. Conserving liberty is a central task today, and religion’s place in this task important, although controversial."(...)Pozycja The place of religion in the American public square: Christianity, civil religion, and the enduring contribution of Richard John Neuhaus(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) McClay, Wilfred M."It is a rather daunting task to address the place of religion in American public life. The question is so rich, so complex, and often so divisive, even contentious. It brings together the two things that American folk wisdom teaches us, from a very early age, that we should not discuss in polite company: religion and politics. And indeed, one widely held, and widely respected, view of the matter is that one should say as little as possible in public about either religion or politics. While there are times when this is good advice, and represents the acme of prudence, it will hardly do for us as a general principle. A form of “civility” that is achieved only by our remaining studiously silent about the things that matter to us most, and are most fundamental to the health of our civil society, is not really civility, but merely an uneasy and impoverished social peace. Nor is this the kind of society that the American Constitutional order envisioned. The first item in our Bill of Rights makes it clear that the Framers placed religion in a very high place—not only as the first and most fundamental of our freedoms, but as a mental and moral and social right whose “free exercise” we also are promised."(...)