Przeglądaj wg Słowo kluczowe "ruchy neopogańskie"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Neopogaństwo polskie w świetle systemowej teorii kultury(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Słowiński, ZdzisławZe wstępu: "Praca przedstawia spojrzenie na ruchy neopogańskie poprzez rozróżnienie w nich treści bliskich rzymskim określeniompaganos i barbaros. Dzięki zastosowaniu narzędzi systemowej teorii kultury uzyskano wgląd w procesy prowadzące do powrotu idei pogańskich oraz przemiany duchowości, które temu towarzyszą. Autor wskazuje też na negatywne konsekwencje społeczne nieporadności nauki lub jej milczenia w kwestii zrozumienia dzisiejszych przemian kultury, których jednym z symptomów jest potrzeba powrotu do idei pogańskiej."(...)Pozycja Refleksje o podstawach programowych ruchów neopogańskich(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Biliński, Krzysztof"Odwoływanie się do wierzeń przedchrześcijańskich, pojmowanych jako pierwotność etniczna, charakteryzuje zarówno grupy religijne o charakterze formalnym, zarejestrowanym (Zrzeszenie Wiary Rodzimej, Rodzimy Kościół Polski, Polski Kościół Słowiański), jak i niezorganizowane, które przyznają się do dziedzictwa kulturowego Słowian. Zasadnicza trudność, która się już tutaj pojawia, łączy się z określeniem własnej tożsamości i stosunkiem do chrześcijaństwa."(...)Pozycja Ruch zadrużny i rodzimowierczy w PRL w latach 1956–1989(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Szczepański, Tomasz"Tekst ten poświęcony jest polskim środowiskom rodzimowierczym (neopogańskim – autor używa tych określeń jako synonimów) i zadrużnym. Oznacza to, że pominięte zostały analogiczne środowiska niepolskie, działające w omawianym okresie w granicach PRL. Nie zostaną więc omówieni np. istniejący w Polsce po 1945 r. zwolennicy RUNWiry itp. Pominięte zostało środowisko Obozu Federacji Bałto-Słowian (OFBS) w literaturze niekiedy przedstawiane jako kontynuacja międzywojennego „Demiurga”. Byli oni częściowo tym samym środowiskiem, ale nie kontynuacją w sensie ideowym."(...)