Przeglądaj wg Słowo kluczowe "school nurse"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Family - Health - Disease(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Bramušková, Jarmila; Balogová, Eva; Spodniaková, Miroslava; Gerlichová, Katarina; Matišáková, Iveta; Zichová, Miroslava; Goździalska, Anna; Shvediuk, Tetiana; Karasiewicz, Adrian; Kowalewska, Marta; Kadučáková, Helena; Jaśkiewicz, Jerzy; Jaśkiewicz, Jerzy; Dębska, Grażyna; Ławska, Wioletta; Kudlová, Pavla; Kutnohorská, Jana; Tomaszewska, Katarzyna; Lemańska, Dorota; Vanková, Beáta; Milaniak, Irena; Raková, Jana; Hudáková, Paulína; Valentová, Katarina; Šupínová, Mária; Gurín, Daniel; Bramušková, Jarmila; Miksaiová, Anna; Verešová, Jarmila; Krátká, Anna; Dębska, Grażyna; Jaśkiewicz, JerzyThis publication includes opinion and research papers written by authors with academic backgrounds from the Czech Republic, Slovakia and Poland. The monograph consists of 14 chapters and the order of them refers to the relationship between the family and the health of its members. The first seven texts concern children’s health problems. The next two concern widely defined issues of nutrition and adult nursing. The next four discuss health issues of the elderly, while the last describes the dilemma of bereaved family members who have to decide about organ donation. The individual chapters show different aspects of family participation in the treatment and care of children, the elderly, the chronically ill, and the disabled. The discussed topics are a part of the wider issue of social medicine. A very important issue is the interdisciplinary problem of interaction between health and illness and their influence on the family, which is on one hand embedded in medical science, while on the other hand it refers to the social sciences, especially family sociology, psychology, pedagogy, and also social policy to some extent. The authors of the monograph also discuss the issue of life quality of the elderly living in domestic environments and the health and social problems they face. The authors also analyse the role of nurses in promoting health, such as immunisation, rational nutrition, and ethical aspects such as the screening of newborns. This monograph is addressed to all who work or want to work with families and support them in the difficult challenges posed by disease. The authors hope the monograph will increase understanding and familiarity with the health problems of relatives.Pozycja Rola pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania w kreowaniu prozdrowotnych postaw uczniów(Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, 2012) Lizak, Dorota; Seń, Mariola; Laska, EdytaWyzwania stawiane przed jednostką we współczesnym świecie, choroby cywilizacyjne i niekorzystne tendencje zdrowotne powodują, że praca przedstawicieli ochrony zdrowia oraz wszystkich, którzy zajmują się zdrowiem, staje się niezwykle istotna. Szczególna rola przypada tu przede wszystkim pielęgniarkom i położnym, na co dzień zajmujących się zdrowiem swoich podopiecznych w różnych fazach ich życia i zdrowia. Ochrona wartości, jaką jest zdrowie i pomnażanie jego potencjału to idea, którą odnajdujemy w zawodach pielęgniarki, położnej czy lekarza. Jeszcze do niedawna, udział w opiece zdrowotnej wiązał się głównie z korzystaniem ze świadczeń w sposób bierny, natomiast obecnie, to również branie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi oraz czynne uczestnictwo w tworzeniu środowiska sprzyjającego zdrowiu. Budowanie świadomości zdrowotnej społeczeństwa, opartej na przekonaniu, że styl życia jest głównym, modyfikowalnym czynnikiem determinującym zdrowie, zwiększa działania ludzi na rzecz zdrowia. Inicjatorami dla tych działań, mogą być więc przedstawiciele zawodów medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem pielęgniarki. Wychowanie szkolne jest niezbędnym elementem przygotowania młodego człowieka do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, świadomego i odpowiedzialnego za dokonywane wybory, w tym także zdrowotne. Ważnym elementem tego procesu będzie edukacja zdrowotna, której realizatorem poza rodziną, nauczycielami i wychowawcami jest pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania, jako jedyny profesjonalnie przygotowany pracownik ochrony zdrowia na terenie szkoły.Pozycja The problem of postural defects in children and adolescents and the role of school teachers and counselors in their prevention(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Lizak, Dorota; Czarny, Wojciech; Niewczas, MartaWady postawy ciała zarówno u dzieci jak i młodzieży stanowią istotny problem zdrowotny, a zarazem wyzwanie dla podstawowej opieki zdrowotnej oraz środowiska nauczania i wychowania. Kluczową rolę w diagnozowaniu wad postawy ciała odgrywa pielęgniarka szkolna. Celem opracowania jest ocena częstości występowania wad postawy u dzieci i młodzieży oraz ukazanie roli pracowników środowiska nauczania i wychowania w ich zapobieganiu. Wyniki badań przesiewowych uczniów wskazują na liczne nieprawidłowości w zakresie układu kostno-stawowego, a tym samym częste występowanie wad postawy ciała. Wdrożenie i realizacja gimnastyki korekcyjnej wydaje się być zatem kluczowym działaniem kompensująco-naprawczym, umożliwiającym zahamowanie progresji zmian. Istnieją jednak pewne utrudnienia, zmniejszające szansę na odpowiednio wczesne wdrożenie takich działań. Brak bilansu zdrowia uczniów w ostatniej klasie szkoły gimnazjalnej opóźnia wykrycie wady i może skutkować jej utrwaleniem. Może to prowadzić do deformacji, a w efekcie kosztów związanych z późniejszym leczeniem i rehabilitacją. Dokonywany w tym czasie przez ucznia wybór szkoły ponadgimnazjalnej w dużej mierze rzutuje na przyszłość młodego człowieka, bowiem występujące wady stanowią przeciwwskazanie do wykonywania niektórych zawodów, o czym młody człowiek dowiaduje się już po podjęciu decyzji o wyborze szkoły.