Przeglądaj wg Słowo kluczowe "securitisation"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Just/unjust securitisation and social mobilisation(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Polko, PaulinaAs a process of broadening the security category, securitisation is used to draw attention to urgent and existential threats that cannot be resolved through ordinary political decisions. It presupposes the authorisation of extraordinary measures as long as they are accepted by the “audience” (the elite or society as a whole). Due to the growing importance of these processes, more and more objections and doubts have been formulated towards the theory of securitisation regarding, inter alia, the morality of these processes, including the intentions of securitising actors (just or unjust securitisation). This article presents case studies on the Poland’s migration policy, in which securitisation movements reinforced social mobilisation by referring to the category of security. The methodological framework of the securitisation theory and the just securitisation theory have been implemented. The presented results indicate that in the process of extending the security category, it is important to study the intentions of securitising actors and the existential dimension of the reported threats due to the power of influence and the effects of securitisation measures.Pozycja Syrian Immigrants: a Subject that Requires Protection, a Threat, or an Object of International Politics?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Siadkowski, AdrianPostawione w tytule niniejszego artykułu pytanie ukazuje problematykę imigracji w kontekście realizacji interesów narodowych i międzynarodowych. Niewątpliwie idee koncepcji human security bliskie są instytucjom międzynarodowym takim jak UNHCR, którego celem jest ponadnarodowe rozwiązywanie problemów imigrantów nie tylko w sferze zapewnienia im przetrwania w stanie kryzysu, ale również godnego życia. Współczesne wyzwanie w tej sferze stanowi instrumentalne wykorzystanie kwestii migracyjnych w polityce międzynarodowej jako czynnika nacisku czy też w polityce wewnętrznej poszczególnych państw. Na przykładzie Turcji wskazano, że imigranci syryjscy są wprost traktowani jako element nacisku na UE w sferach politycznych, gospodarczych czy polityki wizowej. W przypadku Polski kwestia migracyjna została sekurytyzowana jako egzystencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego w kontekście zderzenia kultury, ale i zagrożeń terrorystycznych. Stała się też elementem rozgrywek politycznych pomiędzy władzą Wspólnoty a prawem do kształtowania wewnętrznych polityk poszczególnych jej państw. Jak widać, mimo doniosłych idei koncepcji human security przegrywa ona z realistycznymi koncepcjami siły, władzy i partykularnych interesów poszczególnych państw.