Przeglądaj wg Słowo kluczowe "social maladjustment"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Państwo i Społeczeństwo 2023, nr 2 Rozwijanie zdolności i uzdolnień dzieci w wieku szkolnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Aksman, Joanna; Olearczyk, Teresa; Szlachta, Ewelina; Badora, Anna; Winiarczyk-Waleniak, Ewelina; Skulicz, Danuta; Walat, Wojciech; Buk-Cegiełka, Marta; Cziomer, Marcin; Donesch-Jeżo, Ewa; Krysakowska-Budny, Ewa; Rokicki, Andrzej; Bierówka, Joanna; Tereshonok, Yelyzaveta; Dobrzański, Artur; Szyniec, Iwona; Sendur, Agnieszka M.Z wprowadzenia: "Tematyka najnowszego numeru „Państwa i Społeczeństwa” dotyczy jednego z ważniejszych obszarów we współczesnej edukacji, którym jest rozwijanie zdolności i uzdolnień dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci w młodszym wieku szkolnym. Już od lat 70. XX w. w programach kształcenia podkreśla się wagę wielostronnego rozwoju uczniów za sprawą teorii ogłoszonej przez wybitnego polskiego pedagoga-dydaktyka Wincentego Okonia. Obecnie, kierując się nadal tą teorią, pedagodzy coraz częściej wskazują na konieczność stwarzania szczególnych warunków rozwoju uczniom o specyficznych problemach edukacyjnych."(...)Pozycja Przestępczość - resocjalizacja - profilaktyka. Współczesne aspekty(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Zinkiewicz, Beata; Kranc, Michał; Niedzielski, Mariusz; Śmigacz-Skawicka, Katarzyna; Czerwińska-Jakimiuk, Ewa; Malak, Małgorzata; Pułka, Jolanta; Grzesiak, Krystyna; Skulicz, DanutaZ wprowadzenia: "Zagadnienia współczesnej przestępczości (a zwłaszcza dostrzegalnych zmian w jej rozmiarach i coraz bardziej zróżnicowanym obrazie), społecznej reakcji na to zjawisko i związanych z nim prób instytucjonalnie zorganizowanej interwencji profilaktyczno-resocjalizacyjnej znajdują się w orbicie zainteresowań przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. Specjaliści zwracają uwagę na kilka istotnych aspektów przestępczości. Jednym z nich są coraz bardziej odczuwane trudności w trafnym diagnozowaniu mechanizmów prowadzących do naruszania standardów prawnych, ponieważ wyjaśnianie przyczyn przestępczości jedynie w oparciu o ugruntowane w nauce teorie kryminologiczne wydaje się zabiegiem niewystarczającym."(...)Pozycja Rozwijanie zdolności uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Winiarczyk-Waleniak, EwelinaRozwijanie zdolności i uzdolnień uczniów jest zarówno zadaniem, jak i wyzwaniem współczesnej edukacji. Kwestia ta jest szczególnie ważna dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ponieważ bazowanie na potencjale posiadanym przez tych młodych ludzi może prowadzić do ich szybszego uspołecznienia. W artykule zdefiniowano termin „zdolność” oraz ukazano spektrum zdolności wyróżnionych przez Janinę Uszyńską-Jarmoc, Beatę Kunat i Jerzego Mantura. W dalszej części zaprezentowano sposoby rozwijania poszczególnych rodzajów zdolności wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Solcu nad Wisłą.Pozycja Uwarunkowania zachowania o charakterze niedostosowania społecznego młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Leśniak, Joanna MariaZe wstępu: "Wybór celu niniejszej monografii, jak i tematyka badawcza, są ściśle związane z moimi zainteresowaniami i praktyką zawodową. Od dłuższego czasu interesuję się rozwojem i funkcjonowaniem człowieka w społeczeństwie, barierami oraz zahamowaniami jego prawidłowego rozwoju wynikającego zarówno z ograniczeń wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Pracując w placówce zajmującej się wsparciem osób z niepełnosprawnościami i wykluczonymi społecznie, zgłębiam wiedzę teoretyczną oraz poznaję zależności zachodzące pomiędzy niepełnosprawnością intelektualną a zachowaniami o charakterze niedostosowania społecznego. Obserwacja tych osób pozwoliła mi rozpoznać czynniki wpływające na stopień i zakres zachowań o charakterze niedostosowania społecznego, a także usystematyzować i skategoryzować posiadaną wiedzę teoretyczną w tym zakresie. Ponadto powodem wyboru tej tematyki badawczej jest niedostateczna ilość badań i analiz dotyczących tego zagadnienia. Badania dotyczące tego problemu w niewystarczającym stopniu uwzględniają różnice w zakresie stopnia niepełnosprawności intelektualnej, nie różnicują przyczyn społecznych i przyczyn związanych z niesprawnością intelektualną samą w sobie oraz niezamierzonych oddziaływań wychowawczych."(...)