Przeglądaj wg Słowo kluczowe "socjalizacja"
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Dylematy tożsamości: stare i nowe konteksty socjalizacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Paleczny, Tadeusz; Pucek, Zbigniew; Karnat-Napieracz, Anna; Wantuła, Halina; Kovač Šebart, Mojca; Kozłowska, Anna; Ostafińska, Agnieszka; Wysocka, Ewa; Guzik, Agnieszka; Nieciuński, Stanisław; Olearczyk, Teresa; Stawiak-Ososińska, Małgorzata; Rokicki, Jarosław; Czapliński, Szymon; Porębski, Andrzej; Brzuska, Eugeniusz; Kociszewska-Panaszek, Małgorzata; Czech, Franciszek; Brataniec, Katarzyna; Siedlaczek, Karolina; Pawlica, Beata; Widawska, Edyta; Magoska, Maria; Bierówka, Joanna; Kožuh, Boris; Pucek, ZbigniewPozycja Kultura – media – społeczeństwo: symbiotyczne związki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Michalczyk, Tadeusz; Fiut, Ignacy S.; Loska, Krzysztof; Pletnia, Maciej; Raczek-Karcz, Marta Anna; Stawiński, Piotr; du Vall, Marta; Plebańczyk, Katarzyna; Pucek, Zbigniew; Bierówka, JoannaKultura – media – społeczeństwo. Symbiotyczne związki jest monograficznym zbiorem ośmiu rozpraw. Dwie z nich poświęcone są przede wszystkim problematyce wytwarzania rzeczywistości społecznej generalnie i w szczególnych odniesieniach do zjawisk medialnych. Problematyka ta przewija się w różnych konfiguracjach przez cały zbiór, tu jednak jest przede wszystkim przedmiotem refleksji teoretycznej. Pierwsza ze wspomnianych rozpraw, Teoretyczne aspekty stanowienia (tworzenia) rzeczywistości społecznej Tadeusza Michalczyka omawia trudności terminologiczne i teoretyczne koncepcji podmiotowego wytwarzania ludzkiego świata w toku sprawczej działalności człowieka. Autor poddaje analizie występujące w tym kontekście rozmaite terminy, takie jak stanowienie, tworzenie, stawanie się, rzeczywistość społeczna i społeczeństwo, poszukując ich teoretycznego zaplecza i tropiąc efekty poznawcze ich stosowania. Przy okazji zwraca uwagę na niejednoznaczność pojęć występujących w naukach o społeczeństwie w ogóle. Rozważania te dopełnia refleksja nad sposobami ujmowania rzeczywistości społecznej w kontekście mass mediów.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2006 : Konteksty społeczne i cywilizacyjne przemian współczesnej rodziny(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Kawula, Stanisław; Kopytek, Elżbieta; Kopytek, Elżbieta; Kycia, Alicja; Oberuč, Jaroslav; Gizella, Jerzy; Gizella, Jerzy; Szmyd, Jan; Olearczyk, Teresa; Wasilewska, Monika; Kuleta, Małgorzata; Dobranowska, Barbara; Piątek, Jadwiga; Kania, Bożena; Młynek, Justyna; Dudek, Anna; Gardyła, Alina; Panek, Anna; Kubas, Małgorzata; Józefik, Barbara; Makiełło-Jarża, Grażyna; Majchrowski, JacekPozycja Poczucie bezpieczeństwa i zaufania społecznego w obliczu pandemii(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Zychowicz, Iwona; Halista-Telus, EdytaW artykule podjęto próbę wstępnej diagnozy stanu poczucia bezpieczeństwa i poziomu zaufania badanych dorosłych mieszkańców Koszalina w sytuacji pandemii wywołanej przez koronawirusa SARS-CoV-2. Celem badania było poszukiwanie odpowiedzi na pytania o wiarygodne źródła wiedzy na temat zagrożenia, o respektowanie (bądź nie) dotkliwych społecznie obostrzeń, mające wskazywać na zaufanie/nieufność wobec organów państwa informujących/wydających/kontrolujących zalecenia, a także o zaufanie w sferze prywatnej, budującej poczucie bezpieczeństwa osobistego. Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego na celowo dobranej grupie osób (studenci Politechniki Koszalińskiej oraz osoby dorosłe z wykształceniem wyższym), za pomocą ankiety kolportowanej online. Znalazły się tu podstawowe informacje dotyczące pojęć: zaufanie społeczne i bezpieczeństwo. Zrelacjonowano także wyniki przeprowadzonego badania.Pozycja Rodzina - przestrzeń formowania się dzielności etycznej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Majczyna, MarekPozycja Szkoła jako instytucja totalna(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Rokicki, JarosławW niniejszym artykule autor interpretuje funkcjonowanie szkoły, stosując opisową i analityczną kategorię instytucji totalnych, uznając, że zjawiska agresji nie są zawinione przez jednostki w nich pracujące, ale przez sam charakter i istotę struktury organizacyjnej tych instytucji. Celem artykułu jest więc „przymierzenie” szkoły do modelu instytucji totalnej, co ma z kolei służyć do określenia, w jakim stopniu szkoła wypełnia warunki i kryteria pozwalające ją umieścić w obrębie tej kategorii. Produktem ubocznym instytucji totalnych jest zjawisko znane jako tzw. drugie życie, przez co definiuje się wytworzone spontanicznie organizacje nieformalne takie jak kliki czy koterie, oraz organizowanie nieformalnych rytuałów i zachowań symbolicznych, do których należą fala w wojsku czy grypsera w zakładach poprawczych i więzieniach. Grupy nieformalne przeradzają się często w subkultury, przekraczające ramy pojedynczych instytucji. Omówienie tych zjawisk znajduje swoje miejsce w środkowej części artykułu. W dalszej części zaprezentowane zostały wymiary totalności szkoły. Autor poruszył takie jej aspekty jak: struktura biurokratyczna, autonomizacja celów szkoły, wtórna socjalizacja „w szkołę” formalna i nieformalna oraz konsekwencje projektu znanego pod nazwą: „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”. W ostatniej części artykułu omówione zostały dwie relacje: szkoła jako społeczeństwo i społeczeństwo jako szkoła.Pozycja Uwarunkowania zachowania o charakterze niedostosowania społecznego młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Leśniak, Joanna MariaZe wstępu: "Wybór celu niniejszej monografii, jak i tematyka badawcza, są ściśle związane z moimi zainteresowaniami i praktyką zawodową. Od dłuższego czasu interesuję się rozwojem i funkcjonowaniem człowieka w społeczeństwie, barierami oraz zahamowaniami jego prawidłowego rozwoju wynikającego zarówno z ograniczeń wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Pracując w placówce zajmującej się wsparciem osób z niepełnosprawnościami i wykluczonymi społecznie, zgłębiam wiedzę teoretyczną oraz poznaję zależności zachodzące pomiędzy niepełnosprawnością intelektualną a zachowaniami o charakterze niedostosowania społecznego. Obserwacja tych osób pozwoliła mi rozpoznać czynniki wpływające na stopień i zakres zachowań o charakterze niedostosowania społecznego, a także usystematyzować i skategoryzować posiadaną wiedzę teoretyczną w tym zakresie. Ponadto powodem wyboru tej tematyki badawczej jest niedostateczna ilość badań i analiz dotyczących tego zagadnienia. Badania dotyczące tego problemu w niewystarczającym stopniu uwzględniają różnice w zakresie stopnia niepełnosprawności intelektualnej, nie różnicują przyczyn społecznych i przyczyn związanych z niesprawnością intelektualną samą w sobie oraz niezamierzonych oddziaływań wychowawczych."(...)Pozycja Wzory małżeństwa i rodziny: od tradycyjnej jednorodności do współczesnych skrajności(Oficyna Wydawnicza AFM, 2002) Kocik, LucjanZe wstępu: "Chyba najbardziej swoistą i podstawową cechą rodziny jest to, że istnieje ona od zarania dziejów ludzkości jako rzeczywistość społeczna trwała i zmienna zarazem. Ta najstarsza i najważniejsza instytucja społeczna z jednej strony podlega zmianom zachodzącym w całokształcie życia społecznego, z drugiej jednak hamuje i ogranicza żywiołowość tych zmian oraz ich tempo i zakres. Stanowi więc najbardziej stabilny i stabilizujący czynnik struktury świata społecznego na przestrzeni dziejów. W tym przede wszystkim wyraża się podmiotowość i fundamentalne znaczenie rodziny dla życia człowieka i funkcjonowania całego społeczeństwa. Jest ona bowiem warunkiem istnienia ładu społecznego oraz tożsamości i określoności genealogicznej jednostki. Bez rodziny nie może istnieć społeczeństwo w dotychczasowym jego rozumieniu."(...)