Browsing by Subject "społeczeństwo wielokulturowe"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Indywidualna tożsamość w społeczeństwie wielokulturowym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Grzonka, Dariusz"W jednym z popularnych dowcipów znaleźć można wyliczankę puentującą dylematy współczesności: Jeżeli: – możesz rozpocząć dzień bez kofeiny, – zawsze możesz być radosny i nie zwracać uwagi na niedogodności, – nie zawracasz ludziom głowy swoimi problemami, – możesz każdego dnia jeść to samo i być za to wdzięcznym, – nie obwiniasz innych za coś, co nie idzie po twojej myśli, – nie musisz kłamać, – radzisz sobie ze stresem bez wspomagaczy, – zasypiasz bez tabletek, – jesteś zadowolony ze swojego życia seksualnego, – odczuwasz nieprzepartą radość na widok przyjaciół, sąsiadów, członków własnej rodziny, – nie odczuwasz lęków związanych z przyszłością, – nie obawiasz się utraty pracy, ani też pogorszenia sytuacji materialnej, – nie zwracasz uwagi na kolor skóry, orientację seksualną, przekonania religijne czy polityczne ludzi, – guzik cię obchodzi kryzys finansowy, to … właśnie osiągnąłeś poziom rozwoju swojego psa." Sednem przywołanego tu żartu jest zbudowanie pozytywnej wizji życia codziennego przy jednoczesnym odniesieniu do losu bezrozumnego zwierzęcia, innymi słowy, relacje międzyludzkie oparte na zasadach dobrego współżycia (życie oparte o kryterium prawdy, dystans i poczucie humoru, tolerancja oraz poszanowanie dla odmienności) stają się prześmiewczym komentarzem codzienności.(...)Item Wielokulturowy wymiar starości(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Dudek, AnnaZ wprowadzenia: "Przemiany demograficzne końca XX i początku XXI wieku doprowadziły do tego, że ludzie starzy stają się obecnie najliczniejszą populacją w społeczeństwach. Inne przemiany następują w wyniku postępującej globalizacji. W globalnej wiosce, oprócz nowych zjawisk politycznych, ekonomicznych, gospodarczych, kulturowych, widoczna jest też edukacja modelów określonych ról społecznych, tj. roli mężczyzny, kobiety, męża, żony, ojca, matki itd. Zmieniają się normy, a w konsekwencji również wzory zachowań: sposób spędzania wolnego czasu, ubierania się, uczestnictwa w kulturze. Możemy poczuć się zagubieni w tej wielkiej ogólnoludzkiej społeczności, która sprzyja rozwojowi poczucia alienacji, zagubienia, niesprawiedliwości, braku bezpieczeństwa, i stać się zaciekłymi antyglobalistami, albo przyjąć inną postawę, np. opartą na założeniu, że ojczyzną człowieka jest cały świat. Postawa ta niekiedy skutkuje kosmopolityzmem i wówczas mamy do czynienia z biernym i często pogardliwym stosunkiem do tradycji, kultury oraz żywotnych interesów własnego narodu i innych narodów."(...)