Przeglądaj wg Słowo kluczowe "student"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Akceptacja inności – spostrzeganie odmienności narodowej studentów z Ukrainy wśród studentów uczelni krakowskich(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Wojtulewski, RomualdPhenomenon of migration is present in modern world among every society. People are relocating due to career goals, educational opportunities or to settle down in better place to live. It is caused by their country’s economic situation, military confl ict or individual reasons. In recent times number of Ukrainian students migrating to Poland has become arguable topic among media and academic societies. The purpose of the studies was to defi ne attitude of Polish students to Ukrainization of universities and to ascertain the most common stereotypes od Ukrainian students. In order to measure variables the authors self-designed questionnaire including 5 Likert scale and semantic differential scale was used. The study included 100 students of different Cracow universities. Results of study has shown that polish students attitude to students from Ukraine is mostly positive, but there are deeply ingrained stereotypes about this social group.Pozycja Działalność naukowo-badawcza laboratorium rozwoju zdolności studentów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Bocharova, OlenaThe purpose of the article is a presentation of the work of the laboratory of students’ abilities development at Gorlovka Institute for Foreign Languages. One of the main wealth of the Ukrainian society is its intellectual potential, especially young people who can realize their creativity and professional opportunities. For the development of future talent it is necessary to create a higher education system, which could be conductive to diagnosis and support of young people, development and realization of their abilities, stimulating creative work of teachers and students, intensifi cation of scientifi c work with youth, formation of teachers and scientists. To meet this purpose the laboratory of students’ abilities was established in Gorlovka Institute for Foreign Languages, whose task is to study and create the best educational environment for the development of gifted students’ skills. To diagnose the level of language, leadership, creative and pedagogical skills special psychological methods were used, aimed at: identifying gifted and talented students; creating conditions for realization of individual creative abilities of future teachers; creating an appropriate atmosphere for the development of personal individual potential and cognitive abilities in a free choice condition; as well as the possibility of individual adapting in social and cultural sphere.Pozycja International Scientific Conference Family – Health – Disease. Abstracts of Lectures and Posters(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Kalemba-Drożdż, MałgorzataInternational Scientific Conference FAMILY – HEALTH – disease Abstracts of Lectures and Posters 26.09.2019 Kraków Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University edited by Małgorzata Kalemba-DrożdżPozycja Rola pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania w kreowaniu prozdrowotnych postaw uczniów(Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, 2012) Lizak, Dorota; Seń, Mariola; Laska, EdytaWyzwania stawiane przed jednostką we współczesnym świecie, choroby cywilizacyjne i niekorzystne tendencje zdrowotne powodują, że praca przedstawicieli ochrony zdrowia oraz wszystkich, którzy zajmują się zdrowiem, staje się niezwykle istotna. Szczególna rola przypada tu przede wszystkim pielęgniarkom i położnym, na co dzień zajmujących się zdrowiem swoich podopiecznych w różnych fazach ich życia i zdrowia. Ochrona wartości, jaką jest zdrowie i pomnażanie jego potencjału to idea, którą odnajdujemy w zawodach pielęgniarki, położnej czy lekarza. Jeszcze do niedawna, udział w opiece zdrowotnej wiązał się głównie z korzystaniem ze świadczeń w sposób bierny, natomiast obecnie, to również branie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi oraz czynne uczestnictwo w tworzeniu środowiska sprzyjającego zdrowiu. Budowanie świadomości zdrowotnej społeczeństwa, opartej na przekonaniu, że styl życia jest głównym, modyfikowalnym czynnikiem determinującym zdrowie, zwiększa działania ludzi na rzecz zdrowia. Inicjatorami dla tych działań, mogą być więc przedstawiciele zawodów medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem pielęgniarki. Wychowanie szkolne jest niezbędnym elementem przygotowania młodego człowieka do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, świadomego i odpowiedzialnego za dokonywane wybory, w tym także zdrowotne. Ważnym elementem tego procesu będzie edukacja zdrowotna, której realizatorem poza rodziną, nauczycielami i wychowawcami jest pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania, jako jedyny profesjonalnie przygotowany pracownik ochrony zdrowia na terenie szkoły.Pozycja Teaching practice tasks(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Kusiak, MonikaTeaching Practice Tasks has been designed for students of initial teacher training courses who are about to start their teaching practice. The book contains a set of materials that provide guidance and enable trainees to keep record of their development at the beginning of their teaching career. The book may be used by institutions which organize their students’ teaching practice in cooperation with school-based mentors. The tasks offered in the book may be used by teacher trainers and mentors as a tool to check and assess trainees’ progress. The book may be particularly helpful in supervision of extra-mural and distance learning students, who because of geographical and time constraints may wish to take up their teaching practice at their local schools. Teacher training institutions may find visiting student teachers in their home places almost impossible and a written record of teaching experience can provide a reliable alternative. What does the book contain? The book contains a range of tasks that will help trainees to develop skills necessary in the teaching profession. The materials may be divided into the following: Reflection tasks, Observation tasks, Team / solo teaching tasks, Materials for Teaching Practice supervisorsPozycja Wiedza uczniów na temat zagrożeń płynących z palenia papierosów - wyniki badań ankietowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Seń, Mariola; Lizak, DorotaPalenie papierosów i wyrobów tytoniowych to poważny i złożony problem społeczny. Rozpoczynanie palenia we wczesnej młodości ma związek z późniejszą intensywnością i długotrwałością nałogu, co zwiększa w znacznym stopniu ryzyko występowania w przyszłości wielu poważnych chorób, w tym także chorób nowotworowych. Celem badań była próba oceny wiedzy uczniów wybranych szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych Krakowa na temat zagrożeń zdrowotnych wynikających z palenia papierosów. Badania wykonano za pośrednictwem anonimowej ankiety własnej konstrukcji. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej za pomocą programu Statistica 9.0. W badaniu wzięło udział 209 (36,93%) uczniów z klas gimnazjalnych i 357 (63,07%) uczniów uczęszczających do szkół ponadgimnazjalnych. W większości byli to mieszkańcy Krakowa (65,05%), pobliskich miast i miasteczek (10,93%) oraz wsi (24,01%). Uczniowie zarówno gimnazjów (94,26%) jak i szkół średnich (96,92%) dostrzegają związek pomiędzy paleniem papierosów a zachorowalnością na nowotwory płuc i krtani, znacznie mniej spośród badanych taką zależność dostrzegało między paleniem a zawałem serca (36,84% gimnazjalistów i 47,90% licealistów) czy udarem mózgu (tylko 8,14% uczniów gimnazjum i 6,44% uczniów szkól ponadgimnazjalnych). Wiedza uczniów na temat chorób wywołanych nałogiem palenia tytoniu jest fragmentaryczna i niepełna, szczególnie w odniesieniu do związku między paleniem a występowaniem chorób układu sercowo – naczyniowego.