Przeglądaj wg Słowo kluczowe "tożsamość kulturowa"
Teraz wyświetlane 1 - 11 z 11
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo Teoria i Praktyka nr 3-4, 2009(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Czaja, Jan; Jaworski, Michał; Kraj, Kazimierz; Ciechanowski, Grzegorz; Stańczyk, Jerzy; Żebrowski, Andrzej; Mielus, Magdalena; Plichta, Jarosław; Urban, Andrzej; Kosmaty, Piotr; Pepłoński, Andrzej; Służałek, Dominik; Докашенко, Віктор М.; Śliż, Małgorzata; Banach, Marian; Kraj, Kazimierz; Budzowski, KlemensPozycja Konceptualizacja kategorii bezpieczeństwa w perspektywie wzrostu znaczenia tożsamości kulturowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Stańczyk, JerzyArtykuł okazuje, jak bardzo rozszerzony został zakres badań nad bezpieczeństwem, zarówno w wymiarze podmiotowym (uwzględniając inne podmioty niż państwa, w tym jednostki ludzkie), jak również w wymiarze przedmiotowym. Wyrazem tego jest fakt przeniesienia akcentu z wojskowo-politycznej płaszczyzny bezpieczeństwa na inne płaszczyzny, w tym na kulturową i humanitarną. O kulturowych wyzwaniach i zagrożeniach, ale także szansach dla bezpieczeństwa, mówi się zwłaszcza po zakończeniu „zimnej wojny”. Dokonane wówczas zwiększenie bezpieczeństwa militarnego i politycznego ułatwiło otwarcie na wymianę międzynarodową, w tym także kulturalną. Upowszechnienie zachodniego modelu demokracji liberalnej, wraz z zasadami wolnego rynku oraz ochroną praw i wolności człowieka, ułatwiło przy tym procesy komunikowania międzynarodowego oraz wpłynęło na zwiększenie współzależności i internacjonalizacji. Wbrew tym pozytywnym, wolnościowym zmianom, świat stoi jednak w obliczu wyzwań będących pochodną postępu cywilizacyjnego, który w procesach globalizacji i uniwersalizacji często wpływa na powstawanie negatywnych zjawisk uniformizacji kultury czy likwidowania odrębności kulturowych. Rozpatrywane tu bezpieczeństwo kulturowe i kultura bezpieczeństwa zyskują duże znaczenie zwłaszcza w dostrzeganej konieczności umacniania tożsamości kulturowych społeczeństw uczestniczących we współczesnych wielkich procesach międzynarodowych, jak integracje czy globalizacja. Owo znaczenie tożsamości staje się współcześnie niekiedy już ważniejsze od dotychczasowego prymatu ochrony suwerenności państwowej. Założyć więc można, że uwzględnienie w studiach nad bezpieczeństwem kwestii kulturowych przyczynia się do pełniejszego wyjaśniania uwarunkowań i mechanizmów zarówno polityki zagranicznej, jak i polityki bezpieczeństwa państw oraz wyjaśniania zasad funkcjonowania systemu międzynarodowego.Pozycja Kultura popularna w medialnych kontekstach(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Pawlus, Tadeusz; Majerek, Bożena; Dudek, Karolina J.; Piotrowska, Anna G.; Raczek-Karcz, Marta Anna; Wójcik, Grzegorz; Jaskulska-Dwuraźna, Katarzyna; Czerniak, Anna; Belcer, Agnieszka; Galata, Stanisław; Pietrzyk, Urszula; Szyszko-Bohusz, Andrzej; Sala-Szczypiński, Marcin; Pucek, Zbigniew; Sozańska, DominikaPozycja Kultura popularna zagrożeniem dla tożsamości kulturowej współczesnej rodziny polskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Panek, Anna"Problematyka kultury i jej wpływu na życie codzienne człowieka jest tematem bardzo szerokim i wielokrotnie podejmowanym w literaturze pedagogicznej i andragogicznej. Wielu autorów skupia się na badaniu problematyki czasu wolnego i uczestnictwa w kulturze różnych grup społecznych: dzieci, młodzieży szkolnej, osób pracujących oraz ludzi starszych. W każdej z tych kategorii wiekowych wyniki są podobne. Jak pisze D. Jankowski, a potwierdzają to również długoletnie badania prowadzone przez autorkę, nie wszyscy ludzie chcą lub potrafią podjąć aktywność kulturalną. Często jest ona bardzo ograniczona i powierzchowna."(...)Pozycja Kulturowy wymiar bezpieczeństwa : aspekty teoretyczne i praktyczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Czaja, JanNiniejsze opracowanie Kulturowy wymiar bezpieczeństwa. Aspekty teoretyczne i praktyczne jest aktualizacją i rozwinięciem opublikowanej w 2008 r. przez Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne książki Kulturowe czynniki bezpieczeństwa. Przez pięć lat jakie minęły od tego czasu pogłębiło się zainteresowanie czynnikami kulturowymi w stosunkach międzynarodowych, zwłaszcza w zakresie najważniejszej warstwy tych stosunków, jakim jest bezpieczeństwo. Stosownie do przedstawionych wyżej założeń struktura książki oparta została na czterech powiązanych ze sobą częściach, noszących następujące tytuły: część pierwsza – Bezpieczeństwo. Wymiar kulturowy. Aspekty metodologiczne. Część druga – Bezpieczeństwo kulturowe w warunkach globalizacji i integracji. Część trzecia – Kultura bezpieczeństwa. Aspekty narodowe i międzynarodowe. Część czwarta – Kulturowe uwarunkowania bezpieczeństwa międzynarodowego. W ramach tak przyjętej struktury dokonano podziału na rozdziały, których jest dziesięć oraz Wstęp i Zakończenie (Podsumowanie i Wnioski), a także załączone: Wykaz skrótów, Bibliografia, Indeksy oraz opracowane w języku angielskim Summary i Contents. Mimo podziału na części zachowano chronologię rozdziałów, które w założeniu tworzyć mają logiczną, metodologiczną i merytoryczną całość.Pozycja Model interpretacji przemian tożsamości narodowej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Ostafińska-Konik, Agnieszka"Oblicze współczesnego świata kształtowane jest przez wiele różnych czynników. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują procesy globalizacyjne. Dobitnie świadczą o tym kierunki dociekań nauk społecznych oraz wzmożone zainteresowanie badaczy tą właśnie dziedziną, jakie mogliśmy obserwować w ostatnich dekadach XX stulecia. Globalizacja - z różnych przyczyn - bywa przez niektórych postrzegana jako zjawisko negatywne, którego skutkom należy przeciwdziałać. Unikając w tym miejscu wartościowania, możemy jednak stwierdzić, że procesy globalizacyjne zmieniają wiele obszarów rzeczywistości Gak np. ekonomia, kultura, polityka), wywołując różne reakcje."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2005 : Wybrane problemy rodziny u progu ponowoczesności(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Szmyd, Jan; Kocik, Lucjan; Jaskulska, Katarzyna; Makiełło-Jarża, Grażyna; Panek, Anna; Drobny, Paweł; Szot, Wojciech M.; Grochowski, Jan; Szyszko-Bohusz, Andrzej; Huget, Patrycja; Kaczanowska, Aniela; Kuziel, Katarzyna; Szarota, Zofia; Balicka, Agnieszka; Stancheva-Popkostadinova, Vaska; Kliś, Maria; Bocheńska-Seweryn, Maria; Worek, Barbara; Loranc, Katarzyna; Młynarczyk, Michał; Wasilewska, Monika; Wójcik, Katarzyna; Józefik, Barbara; Kolarzyk, Emilia; Jaworska-Szyc, Jagoda; Łyszczarz, Justyna; Moszner, Katarzyna; Kaczmarska-Maderak, Anna; Pasiut, Błażej; Seweryn, Olga; Klimek, Krystyna; Pabiańczyk, Anna; Makiełło-Jarża, Grażyna; Kapiszewski, AndrzejPozycja Socjologia tożsamości(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Paleczny, TadeuszPozycja Stosunki międzykulturowe: zarys problematyki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Paleczny, TadeuszZ przedmowy: "Pierwszą próbę uporządkowania problematyki stosunków międzykulturowych podjąłem, przygotowując wykłady wygłaszane na macierzystym Uniwersytecie Jagiellońskim i w Krakowskiej Szkole Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego do przedmiotu „socjologia stosunków międzynarodowych”. Wielokrotnie stawiałem sobie i studentom pytanie, czy istnieje potrzeba i sens wyłaniania - obok istniejącej już refleksji na temat międzynarodowych stosunków politycznych i gospodarczych - nowego paradygmatu, mogącego nosić nazwę per analogia międzynarodowe stosunki kulturowe?"(...)Pozycja Tożsamość a globalizacja(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Szmyd, JanZE WSTĘPU: Zebrane w tej książce szkice naukowe i filozoficzne poświęcone są głównie szeroko pojętej tożsamości narodowej i kulturowej oraz powiązanych z nią procesom globalizacyjnym. Jest to zagadnienie obecnie dość często podejmowane w literaturze naukowej, zwłaszcza socjologicznej, kulturologicznej i politologicznej. Skromny, ale w pewnej mierze reprezentatywny jej wybór przytoczony jest w końcowej części tej książki. Jednakże w zakresie podjętego przez nas zagadnienia uprzywilejowany został wątek tematyczny, we wspomnianej literaturze nie dość doceniany, a w konsekwencji niedostatecznie uwzględniony, niekiedy nawet zapoznawany, a mianowicie wątek psychologiczny i aksjologiczno-etyczny tożsamości zbiorowej i jednostkowej.Pozycja Wyzwania w komunikacji międzykulturowej wynikające z uznania innych ładów aksjonormatywnych ugruntowanych religijnie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Brataniec, KatarzynaThese days individual nations and cultures have to deal with a new necessity, which stands before them in face of numerous contacts with others: namely acceptance of diversity, negotiation from a position of respect for others and recognition of different established religious value systems. If one ignores these facts, according to Ulrich Beck, humanity may find itself in the era of a new barbarism. Social and human sciences offer a new paradigm based on dialogue, cooperation and cosmopolitanism. The idea of intercultural understanding is obviously not new, but what is new is the idea that without this recognition it is impossible to build correct and profoundly human relationships between different cultures and religions. Western societies need to revive the idea of coexistence of cultures in Europe and make a distinction between the process of integration and assimilation. They should also defi ne a new spirit of all public relations activities as those who can implement the idea of perceiving things through the eyes of others. Academic considerations and beliefs that exists only as theoretical concepts cannot change human attitudes. Only thoughtful and coherent action by the institutions, social movements and organizations is able to influence public opinion by prolonged persuasion. This process is associated with a new understanding of culture as an open whole. Collective identity resembles modern culture and is mixed and relative. Another feature of contemporary culture is increasing number of contacts and cultural ties in face of globalization. Good communication is based on cross-cultural dialogue and common understanding, a so-called third culture which stems from establishing common rules for all participants. Fundamental barriers in communication in mutual contacts still remain: the legacy of colonialism in colonized societies and the attitude of civilization superiority of Western societies with their simplified ideas about developing countries. They specifically suppress the importance and role of religion for people from other civilization. In many cultures, religion affiliation is not a free choice of an individual, which is why basic knowledge about dogmas and values of participants of communication is essential. Multiculturalism as an idea is a great opportunity for dialogue of civilizations. In fact it means the recognition of cultural diversity in Western societies. In practice it means the state policy which provides space for the existence of contradictory and even hostile patterns and cultural traditions. It is a project that sets high expectations for all cultural groups located on the given territory. The basic problem is to mitigate the culture shock of immigrants. The education is a key to understanding each other, particularly in host society. Intercultural communication is not an abstraction which applies to international corporations, military or diplomatic services, but it is a reality for Polish society too.