Przeglądaj wg Słowo kluczowe "topos"
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja O świadomości jako socjologicznej kategorii teoriopoznawczej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Karnat-Napieracz, AnnaZ wprowadzenia: "Artykuł jest próbą przedstawienia socjologicznej kategorii świadomości w trzech różnych kontekstach: relacji z podmiotem, która została tu określona jako „własność świadomości”, umiejscowienia świadomości w społecznych ramach – ujętego jako jej „topos” – oraz globalnego kontekstu wyznaczonego aktualnymi tendencjami ujmowania świadomości w jej zbiorowym wymiarze. Wszystkie one starają się ukazać świadomość jako dynamiczną znaczeniowo i historycznie kategorię, która – nie tracąc swojego statusu poznawczego – na gruncie socjologii zyskuje wraz z jej rozwojem nowe znaczenia oraz aktualizacje."(...)Pozycja Od Mangghi do Meduzy. Japońskie inspiracje w nowej architekturze polskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Urbańska, Marta A.Feliks „Manggha” Jasieński, wybitny kolekcjoner japońskich artefaktów, przybliżył sztukę Kraju Kwitnącej Wiśni generacji artystów Młodej Polski. Te wpływy są dobrze zbadane i znane. Zdaniem autorki artykułu podobnie inspirującą rolę, w sto lat później, odegrał japoński architekt Arata Isozaki. O ile „Manggha” gustował w sztukach wizualnych i je inspirował, o tyle Isozaki, przez swój projekt muzeum w Krakowie, oddziaływał na architekturę. Charakter nowej architektury japońskiej zdaje się nadal wpływać na najlepsze budynki powstające w Polsce. Artykuł przybliża kilka realizacji-manifestacji interesującego sposobu myślenia. Nawet, jeśli był on oryginalny (gdy architekci twierdzą, że nie sięgali wprost do przykładów z Japonii), przejawił się po raz pierwszy jako topos, właśnie na Dalekim Wschodzie. Powstają pytania: czy kultura Japonii, z jej podziwem dla subtelnego piękna i szacunkiem dla natury, jest zatem uniwersalna? czy w Polsce jest dla niej miejsce? Autorka spróbuje odpowiedzieć na te kwestie, opierając się na analizie kontekstu i estetyki architektury.