Przeglądaj wg Słowo kluczowe "totalitaryzm"
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Barbarzyńcy i obywatele: myślenie polityczne wobec wartości(Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II; Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Gałkowski, StanisławPozycja Opozycja polityczna w Demokratycznej Kampuczy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Skopiec, Dominik"Demokratyczna Kampucza, jak każde państwo totalitarne, nie stwarzała możliwości istnienia i swobodnego działania opozycji politycznej. Nie pozwalał na to charakter tego państwa. Niedopuszczenie do pojawienia się i egzystowania opozycji wynika bowiem z istoty reżimu totalitarnego."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2009 : Szkice z socjologii, kulturoznawstwa i pedagogiki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Sowa, Kazimierz; Karnat-Napieracz, Anna; Michalczyk, Tadeusz; Rokicki, Jarosław; Stawiński, Piotr; Brataniec, Katarzyna; Hańderek, Joanna; Grzonka, Dariusz; Freundlich, Jerzy; Nóżka, Marcjanna; Smagacz-Poziemska, Marta; Mirski, Andrzej; Ostafińska-Konik, Agnieszka; Bierówka, Joanna; Szymańska, Beata; Mróz, Piotr; Gruca, Grzegorz; Jantos, Małgorzata; Wiącek, Elżbieta; Marecki, Piotr; Kuźma, Józef; Kožuh, Anna; Kožuh, Boris; Nieciuński, Stanisław; Kliś, Maria; Boczarowa, Jelena; Шаталова, Людмила; Pucek, Zbigniew; Majchrowski, JacekPozycja Samotność idei? : społeczeństwo obywatelskie we współczesnym świecie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Chluska, Anna; Pietrzyk-Reeves, Dorota; Majorek, Marta; Dzwończyk, Joanna; Stach, Łukasz; Sobolewska-Myślik, Katarzyna; Ścigaj, Paweł; Borowiec, Piotr; Kułakowska, Małgorzata; Giza, Dominika; Wojniak, Justyna; Musiał, Wojciech; Kloc, Tomasz; Głogowski, Aleksander; Frątczak, Anna; Karpiel, Łukasz; Krauz-Mozer, Barbara; Krauz-Mozer, Barbara; Borowiec, PiotrCelem niniejszej pracy jest próba przedstawienia kształtu obecnych relacji i stosunków między społeczeństwem obywatelskim a wspomnianymi ideami czy procesami społecznymi.Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników jest zbiorem prac studialnych o zróżnicowanym poziomie analizy. Dla części autorów jest to próba pierwszej, samodzielnej pracy naukowo-badawczej, dla innych - kolejna okazja do podzielenia się przemyśleniami, ugruntowanymi wieloletnim doświadczeniem badawczym i studiami.Wszystkich połączyło i skłoniło do współpracy zainteresowanie tym samym - losem społeczeństwa obywatelskiego w zderzeniu z problemami współczesności.Pozycja Terror jako mechanizm kontroli społecznej – rozważania na temat antropologii ciała w systemach rewolucyjnych i totalitarnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Grzonka, Dariusz"Terror rewolucyjny stanowi przykład mechanizmu kolektywnej przemocy. Jej obiektem obsadzenia pozostają nie tylko przeciwnicy działań rewolucyjnych, ale również sami wyznawcy, których oddanie sprawie z różnych powodów się kwestionuje. Niebagatelną rolę odgrywa tutaj cielesność. Przeciwnicy i wrogowie posiadają nie tyle poglądy – te jakże często ulegają daleko idącej atrofi i pod wpływem przemocy – ale są posiadaczami, by przywołać terminologię Maxa Stirnera, własnego ciała, co w kontekście rewolucyjnego terroru sprowadza się do jego czasowego użytkowania. Atak na integralność jednostki i zakwestionowanie świętości życia składają się na nowy wymiar rewolucyjnej frazeologii, w której indywidualność staje się przedmiotem zagorzałej krytyki, jako owoc dekadenckiego zapatrzenia w siebie. I odwrotnie – to, co odarte z indywidualizmu, zyskuje w zamian kolektywną twarz ucieleśnionej idei. Ofiara złożona z ciała stanowi substytut rzeczywistości idealnej, którą wprowadzić w życie zamierzali rewolucjoniści. Wskazać można na kilka uniwersaliów postulowanej antropologii ciała właściwej dla systemów totalitarnych i ruchów rewolucyjnych. Ideał osobowy, kult krwi i ofiary, wartość ekspiacyjna terroru oraz wysoce funkcjonalne podejście do ciał ofiar, wyznaczają obszar prezentowanych rozważań."(...)Pozycja Totalitarna rzeczywistość Vaclava Havla i Herberta Marcuse'a jako przykład konwergencji wschodu z zachodem(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Walecka, Agnieszka"Zanim w 1989 roku Vaclav Havel został prezydentem Czechosłowacji, jako dysydent - założyciel organizacji obrony praw człowieka Karta 77 - spędził wiele dni w więzieniu. „Dużo rozmyślał wtedy o systemie, który go wsadził do więzienia i o rzeczywistej naturze zła, który ten system ucieleśniał”', przytoczmy słowa Francisa Fukuyamy. W eseju Siła bezsilnych, opublikowanym na początku lat osiemdziesiątych, Havel opowiedział historię o kierowniku sklepu warzywnego, która na stałe weszła do kanonu zarówno literatury, jak i polityki jako alegoria totalitarnej (komunistycznej) rzeczywistości."(...)Pozycja Totalitaryzm przetrwał do XXI wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Masiarz, Władysław; Wyrwicz, Marek; Cziomer, Erhard; Dęsoł, Agnieszka; Siekierko, Michał; Докашенко, Галина; Навка, Ірина; Vanevska, Katarzyna; Pomykalska, Beata; Mnich, Łukasz; Piziak-Rapacz, Anna; Chojnacka, Magdalena; Czajkowska, Katarzyna; Fiałek, Sandra; Diawoł, Anna; Masiarz, WładysławPozycja Wpływ autorytarnych i totalitarnych reżimów na stosunki polsko-niemieckie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Besier, Gerhard"Jakiś czas temu brałem udział w „Warsztatach z historii Węgier w XX wieku”. Znany węgierski historyk i członek budapeszteńskiej Akademii Nauk, László Borhi, swoją wypowiedź rozpoczął od wspomnienia traktatu pokojowego w Trianon z czerwca 1920 r. i ubolewania, że Węgry straciły wówczas dwie trzecie swojego dawnego terytorium. Zamieszkiwały go bowiem 3 miliony Madziarów, tj. ludności pochodzenia węgierskiego – przy zaledwie 7 milionach wszystkich Węgrów zamieszkujących ojczyznę, grupa ta stanowiła więc jedną trzecią ludności etnicznej. To oczywiste, że takie fakty przygnębiają. Z drugiej jednak strony należy przypomnieć, że istnieją realne powody, dla których zwycięskie państwa zdecydowały się okroić państwo węgierskie. Historyk nie mówił jednak o politycznych źródłach decyzji sił sprzymierzonych. Miast tego wysunął tezę, że w wyniku postanowień traktatu zniszczono potęgę gospodarczą Węgier i upokorzono cały naród."(...)