Przeglądaj wg Słowo kluczowe "turystyka"
Teraz wyświetlane 1 - 12 z 12
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Globalizacja światowej gospodarki a trendy we współczesnej turystyce(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Ostrowska, DorotaGlobalization is a process which leads to a greater and greater interdependence and integration of countries, societies, economies and cultures. The process results in creating a world society, in disappearing of an idea of a nation state, as well as in an increase in the importance of international organizations. The factors which intensified globalization were: the occurrence of the economy based on knowledge, the wide usage of the Internet, and the development of international organizations influencing the functioning of nations, e.g. the United Nations, the European Union, as well as the development of non-governmental organizations. The globalization, then, dates back to the 18th, 19th and 20th century. It was the most essential technological, economic, social and political powers that made companies become international, and later global. All these powers are closely connected and to some degree interdependent. The modern tourism makes use of acceleration, which is a part of the process of globalization. In modern tourism the term the world has shrunk reflects processes taking place in the fields of communications, information access and the speed with which it is acquired, as well as discovering new touristic regions. The essential role of global telecommunications network should not be overlooked as far as the development of tourism in the world is concerned. Nowadays the high dynamics of the increase in international tourism is the result of the conquest of the me and space achieved thanks to modern technology and lowering costs of transport. The general improvement in life conditions, achieved thanks to competition, has gained access to new world subregions for tourism. The increase in tourists in the world is considerably connected with an increasing exchange between developed world regions. When it comes to tourism, the process of globalization indicates that traditional touristic areas lose in the market share due to a faster and faster increase of the competition. The processes of globalization lead to a world’s standardization of quality and comfort provided by tourism services. Globalization is an irreversible megatrend which is and will still be essential in tourism.Pozycja Ingress jako przykład wykorzystania grywalizacjii w turystyce. Studium przypadku dla Krzeszowic i Skały(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Bajgier-Kowalska, Małgorzata; Tracz, Mariola; Uliszak, RadosławTurystyka coraz częściej sięga po nowe technologie komunikacji oraz wykorzystując grywalizację oferuje bardziej atrakcyjne produkty turystyczne. Przykładem mogą być różnorodne gry interaktywne. Jedną z nich jest gra Ingress prowadzona w czasie rzeczywistym na urządzeniach mobilnych w rzeczywistości rozszerzonej. Jej planszę stanowi realna mapa świata (Google Maps) z nałożonymi obiektami wirtualnymi – portalami. Portale są odzwierciedleniem obiektów rzeczywistych, uznanych za ważne według subiektywnej oceny graczy. Uczestnicy gry wybierają obiekty, których wspólną cechą powinna być szeroko pojęta atrakcyjność dla potencjalnych graczy. Turysta-gracz kreuje obraz wirtualnej mapy gry. W ten sposób staje się aktywnym podmiotem w tworzeniu produktu turystycznego, na który ma wpływ poprzez wchodzenie w interakcje z pozostałymi graczami za pomocą urządzeń mobilnych. W przeprowadzonych badaniach przeanalizowano plansze gry Ingress dla dwóch małych miast województwa małopolskiego – Krzeszowic i Skały. Dokonano inwentaryzacji i klasyfikacji obiektów zgłoszonych przez graczy oraz umieszczonych na planszy wir tualnej gry. Ponadto oszacowano liczbę obiektów z rejestru zabytków nieruchomych Narodowego Instytutu Dziedzictwa, które zostały umieszczone przez graczy na planszy gry. Dokonano ewaluacji wykorzystania gry do podniesienia atrakcyjności turystycznej badanych miast. Przeprowadzone studium pozwala wnioskować, że grywalizacja wchodzi do praktyki turystycznej. Najwięcej portali wprowadzonych do gry Ingress w badanych miastach stanowiły obiekty związane z kultem religijnym – kościoły, kapliczki, figury świętych oraz elementy małej architektury – rzeźby i pomniki. Tego typu grami zainteresowani są głównie ludzie młodzi, a poprzez nie mogą wpływać na wzrost aktywności turystycznej w najbliższym otoczeniu (regionie).Pozycja Komunikacja międzykulturowa w globalizującym się świecie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Paleczny, Tadeusz"Komunikacja międzyludzka obejmuje wszelkie formy wymiany sądów, ale także wartości materialnych oraz duchowych, wzorów osiągania tych wartości, opinii, norm, czyli, najogólniej mówiąc, wszystkich możliwych do przekazania elementów własnej kultury. Komunikacja międzykulturowa jest szczególną odmianą komunikacji międzyludzkiej. Komunikacja międzyludzka obejmuje osadzone w konkretnym kontekście kulturowym, posiadające identyczne dla wszystkich uczestników znaczenie przekazy werbalne. Przybierają one postać komunikatów, informacji, sądów, zawartych w słowie mówionym bądź pisanym, w symbolu, w obrazie, w sygnale dźwiękowym. Jest to komunikacja ujęta wąsko, jako werbalna, odbywająca się w znany wszystkim (co najmniej obu) uczestnikom przekazu - nadawcy i odbiorcy - sposób wzajemna wymiana symboli."(...)Pozycja Kulturotwórcza rola turystyki międzynarodowej (przypadek Pribajkala)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Bażela, Magdalena"Niniejszy artykuł jest próbą przedstawienia najważniejszych zagadnień związanych z rolą współczesnej turystyki jako istotnego czynnika zmian kulturowych, społecznych i ekonomicznych w rejonie jeziora Bajkał w Rosji. Od kilkunastu lat obszar Pribajkala jest jednym z bardziej dynamicznych rynków turystycznych na terenie byłego ZSRR. Napływ zagranicznych gości sprawia, że przekształceniom ulegają tradycyjne więzi społeczne, formy religijności, nie wspominając już o rozwoju infrastruktury, która ma niemały wpływ na ten dotąd nieskażony cywilizacyjnie zakątek świata."(...)Pozycja Motywy wyboru i oczekiwania studentów z Ukrainy wobec kształcenia na kierunkach związanych z turystyką(Lodz University Press William Lindley, 2017) Kapera, IzabelaCelem badań była analiza motywów wyboru oraz identyfikacji oczekiwań studentów z Ukrainy wobec kształcenia na kierunkach z zakresu turystyki. W postępowaniu badawczym wykorzystano kwestionariusz ankiety skierowany do wymienionej grupy osób. Wykazano, że głównym motywem wyboru studiów w Polsce była w 60% chęć jednoczesnego studiowania i podjęcia pracy. Niemal połowa respondentów po ukończeniu studiów zamierza zostać w Polsce. Młodzi ludzie, którzy wyrazili chęć wyjazdu do innych krajów najczęściej wskazywali Hiszpanię i Niemcy. Jednocześnie większość osób po skończeniu studiów chciałaby pracować w zawodach związanych z turystyką, najczęściej w biurach podróży i hotelach.Pozycja Państwo i społeczeństwo w XXI wieku. Harmonizacja europejskiej przestrzeni współpracy w dziedzinie prawa, kultury i turystyki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Mikuš, Pavel; Obérai, Jaroslav; Gehring, Wolfgang; Venter, György; Palij, Inna Pietrowna; Nowosad, Andrzej; Palowski, Janus; Mydel, Rajmund; Dopico, Pabło; Cgovek, Istvan; Prostak, Papai; Porębski, Andrgej; Matyasik, Michał; Veselinovic, Petar; Makojević, Nikola; Volosin, Martin; Marković, Dragana; Dissauerowa, Darina; Dgimński, Piotr; Barcik, Agnieszka; Angelov, Dellyan I.; Piocha, Stanisław; Tomaszewski, Janusz; Jakubowski, Edward; Makieta, Zbigniew; Wajda, Krystyna; Basic, Ilija; Dorobek, Stanisław; Grabińska, Ewa; Nosel, Krystyna; Klimek, KatarzynaSłowo wstępne "Poszerzenie Unii Europejskiej w maju 2004 roku różniło się zasadniczo od wcześniejszych. Wymagało bowiem od państw kandydujących nie tylko ogromnego wysiłku dostosowawczego. Daje się ono porównać raczej z początkowym okresem integracji. Wtedy także trzeba było wkroczyć na zupełnie nieznane ścieżki, które stopniowo doprowadziły do jednolitego systemu instytucjonalnego i prawnego, na którym dziś opiera się Wspólnota. Kraje środkowej części naszego kontynentu wchodziły do Unii również z oczekiwaniem, że członkostwo podniesie rangę tych państw na arenie międzynarodowej oraz jednoznacznie określi ich nową pozycję w Europie. Jednoczenie się Europy jest wyrazem głębokiej wspólnoty kulturowej, czerpiącej ze śródziemnomorskich korzeni naszej cywilizacji."(...)Pozycja Przyroda, cywilizacja, kultura w reflekcji Adama Mickiewicza(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Poller, Tomasz"Obecność wątków związanych z przyrodą, zarówno w poezji, jak i teoretycznych rozważaniach Mickiewicza, choć powszechnie wiadoma, nie jest bynajmniej zjawiskiem zbadanym dogłębnie. Wydaje się przy tym, że ta niezwykle prekursorska i aktualna myśl naszego poety zasługiwałaby na większą uwagę."(...)Pozycja Rozwój zrównoważony turystyki. Problemy przyrodnicze, społeczne i gospodarcze na przykładzie polski(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Kapera, IzabelaPozycja Społeczno-ekonomiczne i przestrzenne przemiany struktur regionalnych Vol. 3(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Kaczmarska, Elżbieta; Raźniak, Piotr; Mydel, Rajmund; Drożdż-Szczybura, Małgorzata; Korzeniowska, Agata; Lizak, Oriana; Brzosko-Sermak, Agnieszka; Długosz, Zbigniew; Winiarczyk-Raźniak, Anna; Wilczyński, PiotrZ wprowadzenia: "Trzeci trzeci tom monografii poświęcony problematyce gospodarowania przestrzenią wskazuje na różnorodność tematów związanych z tą problematyką i różne zakresy opracowań. Wykorzystanie wielokierunkowych analiz prowadzących do pogłębienia podjętych tematów, zawartych w prezentowanej monografii, wymaga współpracy specjalistów różnych dziedzin wiedzy, postawy twórczej w zamierzeniach, odpowiedzialności w formułowaniu wniosków, elastyczności w zarządzaniu i precyzji wykonawczej. Opracowanie otwiera praca poświęcona zmianom demograficznym zachodzącym w megamieście Osaka. Reprezentuje ono centrum regionu gospodarczego o nazwie Hanshin, które pod względem demograficznego i gospodarczego potencjału należy do ścisłej czołówki tego typu miejskich formacji osadniczych na świecie. Zauważono, że w bezpośredniej bliskości Osaki znajduje się największa liczba miast, natomiast wraz z oddalaniem się od centrum ich liczba maleje."(...)Pozycja Turystyka a międzynarodowa integracja gospodarcza na przykładzie Unii Europejskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Nowacka, Katarzyna"Unia Europejska jest największym rynkiem turystycznym świata - na jej obszarze koncentruje się aż 40,5% międzynarodowego ruchu turystycznego (rys. 1). Turystyka wspólnotowa jest w dużej części wewnątrzwspólnotowa: 87% zarejestrowanego ruchu turystycznego przypada na obywateli unijnych, a pozostałe 13% - na przyjezdnych spoza Unii."(...)Pozycja Turystyka w wymiarze międzynarodowym, regionalnym i lokalnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2019) Kapera, Izabela; Bajgier-Kowalska, Małgorzata; Ostrowska, Barbara; Wójtowicz, Bożena; Čuka, Peter; Alejziak, Bożena; Tracz, Mariola; Prylińska, Monika; Gmyrek-Gołąb, Katarzyna; Cieślikowski, Krzysztof; Góra, Agnieszka; Żemła, Michał; Wakszyński, Mariusz; Kowalik, Arletta; Wolak, Grzegorz; Cziomer, MarcinZe wstępu: "Turystyka, nie bez powodu uznawana za jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin gospodarki, stanowi istotny czynnik rozwoju gospodarczego państw, regionów czy też miejscowości. Obecnie sektor ten wytwarza 10% globalnego PKB oraz generuje 1 na 11 miejsc pracy w gospodarce światowej. Mimo zamachów terrorystycznych oraz międzynarodowych konfliktów, liczba turystów zagranicznych nadal wzrasta (w 2016 r. osiągnęła ponad 1,23 mld) i według prognoz UNWTO (United Nations World Tourism Organization, Światowa Organizacja Turystyki) w 2030 r. wyniesie 1,8 mld. Jednak wraz z dynamicznym rozwojem, przed turystyką pojawia się szereg wyzwań związanych np. z zapotrzebowaniem konsumentów na bardziej wyspecjalizowane rodzaje i formy turystyki, czy z koniecznością wypracowania przyjaznych dla środowiska przyrodniczego oraz społecznego praktyk turystycznych. Inicjatywy tego rodzaju znalazły wyraz w ogłoszeniu 2017 r. Międzynarodowym Rokiem Zrównoważonej Turystyki dla Rozwoju. W niniejszej publikacji podjęto próbę naświetlenia problematyki turystyki, poczynając od jej wymiaru międzynarodowego w odniesieniu do wybranych problemów, poprzez szczebel regionalny, kończąc na pokazaniu rozwiązań na poziomie lokalnym. Przedstawione zagadnienia stanowią kontynuację rozważań rozpoczętych w 2016 r. na łamach monografii pt. Turystyka i rekreacja: współczesne zagrożenia oraz możliwości rozwoju. Tym razem, w związku z coraz szerzej reprezentowaną koncepcją rozwoju turystyki uwzględniającą dobra obecnych i przyszłych pokoleń oraz na skutek zmieniających się preferencji turystów, zaprezentowano spojrzenie opierające się na przedstawieniu rozwiązań omówionych poniżej."(...)Pozycja Zarządzanie przepływem i ochroną informacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Austen, Agata; Tynda, Marcin; Kiełtyka, Leszek; Kucęba, Robert; Kobis, Paweł; Markowska, Katarzyna; Telec, Zbigniew; Gawron, Iwona; Trzcińska, Honorata; Frączkiewicz-Wronka, Aldona; Jędrzejczyk, Waldemar; Włodarczyk, Mirosław; Pypłacz, Paula; Gembala, Krystian; Musiał, Ryszard; Piesiur, Tomasz; Mroczko, Franciszek; Stańkowska, Maria; Kaczmarek, Bogusław; Skadłubowicz, Izabela; Kotarba, Wiesław; Smoląg, Klaudia; Kwieciński, Mirosław; Topczewski, Wojciech; Kulej-Dudek, Edyta; Majewska, Agnieszka; Kwieciński, MirosławPrzedstawione wydawnictwo stanowi zasadniczy plon obrad konferencji naukowej zorganizowanej przez Katedrę Zarządzania Informacją na Wydziale Ekonomii i Zarządzania w dniach 25—26 marca 2007 roku. Ambicją organizatorów konferencji było włączenie w tok dyskusji licznych przedstawicieli praktyki gospodarczej, mediów oraz studentów. W odpowiedzi na zaproszenie do udziału w konferencji napłynęło ponad dwadzieścia referatów problemowych, z których kilka, ze względu na problematykę ściśle wiążącą się z zagadnieniami bezpieczeństwa, zostanie opublikowanych w nowym czasopiśmie naukowym Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego pt. „Problemy Bezpieczeństwa”. Autorami wszystkich przygotowanych tekstów są uznani eksperci w dziedzinie przepływu i ochrony informacji, a także młodzi pracownicy szkół wyższych i przedstawiciele praktyki gospodarczej. Patronat medialny objęły pisma o ogólnopolskim zasięgu i uznanej renomie: „Przegląd Organizacji”, „CSO Magazyn Zarządzających Bezpieczeństwem” i „Czasopismo Zabezpieczenia”. Całość rozważań Autorów podzielona została na trzy części, ściśle ze sobą powiązane. Część pierwsza grupuje teksty pod wspólnym tytułem „Przepływ, przetwarzanie i ochrona informacji we współczesnych systemach zarządzania”, część druga nosi tytuł: „Informacja jako determinanta tworzenia wartości dodanej oraz przewagi konkurencyjnej”, część trzecia zaś omawia „Zarządzanie wiedzą w wybranych dziedzinach aktywności gospodarczej i publicznej”.