Logo repozytorium
  • English
  • Polski
  • Zaloguj
    Nie pamiętasz hasła?
Logo repozytorium
  • Zbiory i kolekcje
  • Wszystko na UAFM
O projekcieRegulaminPolityka bezpieczeństwa
Aspekty prawneSprawdź politykę wydawcy
FAQSłownik pojęć
Kontakt
  • English
  • Polski
  • Zaloguj
    Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg słów kluczowych

Przeglądaj wg Słowo kluczowe "twórczość"

Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
Wyników na stronę
Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Dylematy współczesnego wychowania i edukacji
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Aksman, Joanna; Bocharova, Elena; Brzoza, Mariola; Burzyńska-Wentland, Lidia; Ciekot, Krystyna; Desedlova, Jaroslava; Gaweł, Anna; Gorloff, Elżbieta; Grzybowski, Romuald; Hitriuk, Wiera; Karapjetowa, Jelena; Kawula, Stanisław; Klasińska, Barbara; Kliś, Maria; Koczurko, Wasilij; Komorowska-Zielony, Alicja; Kowolik, Piotr; Kozłowska, Anna; Majsienia, Ludmiła; Oberuč, Jaroslav; Okraj, Zofia; Pabiańczyk, Anna; Ponomarjewa, Jelena; Rogalska-Marasińska, Aneta; Sikora, Justyna; Torowska, Joanna; Wantuła, Halina; Wroński, Ryszard; Wysocka, Ewa; Wysotjenko, Irina; Ziarko, Janusz; Kozłowska, Anna
    Ze wstępu: Tematyka tomu koncentruje się wokół kluczowych problemów współczesnej oświaty i efektywnych sposobów ich przezwyciężania. Autorzy podjęli problemy dotyczące zagadnień metodologicznych, kontekstów wychowania szkolnego, dydaktyki szkoły wyższej, pedagogiki rodziny, kształcenia nauczycieli oraz zagadnień związanych z tłem społecznym i politycznym edukacji, a także uwarunkowaniami współczesnej edukacji. Dyskutowano też kwestie teleologii edukacji, określania jej celów ogólnych, pośrednich, szczegółowych i operacyjnych. Wymiana poglądów objęła również problematykę trwających przemian merytorycznych i reform strukturalnych w niektórych systemach oświatowych.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Inkluzja: wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej
    (Copyright by Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego & Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”, 2019) Grzesiak, Krystyna; Aksman, Joanna; Szyniec, Iwona; Bachowska, Monika; Misiuk, Agnieszka; Gugulska, Justyna; Bierówka, Joanna; Bednarz, Elżbieta; Giza, Teresa; Olearczyk, Teresa; Rokicki, Andrzej; Mirski, Andrzej
    Z wprowadzenia: "Jedną z istotnych cech współczesnego świata jest postępująca różnorodność. Zjawiskiem typowym – szczególnie dla dzisiejszej zglobalizowanej cywilizacji zachodniej – jest obecność w przestrzeni społecznej i współistnienie (przenikanie się) różnych trendów kulturowych, religijnych oraz – związany z nimi – wyraźnie zaznaczający się pluralizm w zakresie manifestowanych opcji światopoglądowych i wyznawanych systemów wartości. Społeczeństwo współczesne jest bardzo zróżnicowane pod wieloma względami. Ludzie różnią się od siebie poziomem wykształcenia, sytuacją zawodową i statusem materialnym, indywidualną filozofią życia, której pochodną są aspiracje, plany na przyszłość i preferowane sposoby spędzania czasu wolnego. Potrzeby społeczne – choć te same na poziomie elementarnym – również ewoluują w kierunku rosnącym, ponieważ rozbudzane są przez ogarniające nas ze wszystkich stron mass media, promujące z jednej strony kulturę konsumpcjonizmu, a z drugiej – szeroko rozumianego indywidualizmu w zakresie wybierania różnych dróg samorealizacji."(...)
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Inspirowanie dzieci do twórczości literackiej na I etapie edukacyjnym
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Buk-Cegiełka, Marta
    Twórczość uznawana jest za jedną z najistotniejszych form ludzkiej aktywności. Jak podkreśla Andrzej Strzałecki, można ją rozpatrywać jako dzieło, proces, zespół zdolności intelektualnych lub cech osobowościowych albo jako zespół stymulatorów społecznych. Istotnym zadaniem stojącym przed szkołą jest stwarzanie warunków do twórczego rozwoju uczniów i ich twórczej aktywności. W artykule podjęta została próba odpowiedzi na pytanie: Jak inspirować uczniów do podejmowania twórczości literackiej w edukacji wczesnoszkolnej? W pierwszej części dokonano analizy zagadnień dotyczących pojęcia twórczości na podstawie literatury. Ukazane zostały możliwości, jakie stwarza podstawa programowa w zakresie rozwijania aktywności twórczej uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej oraz zadania stojące przed nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej. Konkluzję opracowania stanowią propozycje praktycznych rozwiązań oraz konkretnych zadań, których celem jest inspirowanie do twórczości literackiej uczniów w klasach młodszych szkoły podstawowej.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej
    (Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego, 1998) Giza, Teresa
    Książka, którą przedstawiam, jest próbą systematycznego ujęcia zagadnień twórczości człowieka z pozycji pedagogiczno-pedeutologicznej. Przygotowałam ją przede wszystkim z myślą o studentach-kandydatach do zawodu nauczycielskiego. Problematyka twórczości podejmowana jest w licznych opracowaniach z zakresu innowatyki pedagogicznej i psychologii twórczości. Wiele przedsięwzięć prakty­cznych opisywanych w publikacjach naukowych uznać można za egzemplifikacje działań twórczych. Moim zadaniem jest przybliżenie za­gadnień inwencji adeptom zawodu nauczycielskiego, zainteresowanie ich twórczością oraz zainspirowanie - poprzez przykłady - do podejmowania aktywności twórczej w wymiarze zawodowym lub samorealizacyjnym. W niniejszej publikacji łączę aspekty teoretyczne z praktycznymi. Szukając alternatyw dla powszechnej praktyki oświa­towej, zwróciłam uwagę na elementy w niej nieobecne.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Przygotowywanie studentów do twórczej pracy pedagogicznej. Teoria i praktyka
    (Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Jana Kochanowskiego, 1999) Giza, Teresa
    Książka niniejsza wywodzi się z pogranicza obszarów dwóch problemów: zagadnień twórczości oraz zagadnień pedeutologicznych. Twórczość stanowi współcześnie cechę, cel i wartość, co do których, jak dowodzi tego analiza głównych koncepcji teoretycznych z zakresu filozofii, psychologii, socjologii i pedagogiki, panuje na ogół zgoda. Jedną z jej dziedzin jest twórczość pedagogiczna i ona właśnie stanowi merytoryczną podstawę przedstawianych tu badań teoretycznych i empirycznych.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Psychologia rozwoju kreatywnego potencjału człowieka
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Wiszniakowa-Zelinskiy, Natalia
    W monografii zawarte są pytania, teorie i praktyka w dziedzinie psychologii rozwoju. Modelowanie koncepcji kreatywnego potencjału oraz jego rozwoju to dialektyczny proces dojrzewania stanu potencjalnego, który poprzez obecność refleksji z towarzyszącą jej retrospekcją oraz modelowaniem perspektyw staje się stanem aktualnym. Tego typu modelowanie przyszłości stanowi podstawę prognozowania kreatywnego potencjału. Badanie kategorii „kreatywny potencjał osobowości” byłoby niemożliwe bez zbadania aktualnych oraz potencjalnych cech charakterystycznych osoby badanej. Urzeczywistnieniem potencjału kreatywnego są efektywne działania twórcze. Stanowią one pochodną napędu wewnętrznego aktywności kreatywnej podmiotu oraz efektywności procesów twórczych zachodzących u człowieka na poziomie świadomym i nieświadomym. Poziom potencjału kreatywnego rzutuje na kreatywną indywidualność jednostki oraz jakość jej twórczych realizacji. Kreatywny potencjał rozpatrywany jako kategoria osobowości ma charakter dominujący i wielofunkcyjny. Można ją umownie różnicować, wyodrębniając różne stadia dojrzałości. W ten sposób daje się wyszczególnić kreatywność potencjalną na poziomie autorefleksji, kreatywność komunikatywną i zaktualizowaną. Kreatywny potencjał w tej postaci stanowi podstawę późniejszych realizacji indywidualności twórczej (www.nataliavishnyakova.com).
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Twórczość jako źródło kultury
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011) Mirski, Andrzej
    In this paper the author presents human creativity as the main source of culture. Logically, it comes even from the definition of culture, understood as everything created by men (everything, which does not belong to nature). Creation by man includes the material, symbolic and societal types of culture. In the field of symbolic culture, like art, science or media, the process of creativity includes activities which result in new and valuable products. Creativity develops in the private, social and cultural domains. In the private domain an individual creates something, which is new and valuable for himself (or herself). In the social domain an individual creates something, which is new and valuable to a group, where he or she belongs. Finally, creativity in the cultural domain means creating something, which is new and valuable for all human culture. Normally it is possible through the publication or public presentation of a product, after a process of selection. Thus, normally there exists a barrier of entering this main. Creativity in the domain of culture requires not only being a creative person in the psychological sense, but also a huge amount of knowledge and practice in the specific field of activity. But by enhancing the private and social creativity, it is possible to enlarge the number of persons, which could inspire to enter the domain of cultural activity. Moreover, the true creative activity always contains the individual, private, authentic internal perspective, and is always directed to some social environment. Also, the new ways of distributing the creative products, like the Internet, makes the barrier to cultural creativity less tight, than they used to be in the past.
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Ulice, Centra, Peryferie
    (Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Hryń, Stanisław; Juruś, Dariusz; Grzonka, Dariusz; Jasiński, Artur; Kaczmarska, Małgorzata; Kletowski, Piotr; Mirski, Andrzej; Starzyk, Agnieszka; Wróbel, Piotr; Palej, Anna; Łapińska, Joanna
    Ze wstępu: "Niniejszy tom jest kolejnym zbiorem wybranych artykułów z kilku konferencji Wydziału Architektury i Sztuki a zarazem zalążkiem projektowanej nowej serii publikacji pod tytułem „Część i całość”. Mając świadomość, że idea ta obejmuje swym zasięgiem wszelkie dziedziny ludzkiej aktywności, koncentrujemy się na problematyce, która związana jest z tym zagadnieniem i specyfi ką naszego Wydziału. W różnorodności problemów i zagadnień jakie poruszaliśmy przez lata przewija się idea i opowieść o wychowaniu przez sztukę. Wspomnę o znaczeniu edukacji poprzez tak szlachetne dyscypliny jak architektura i sztuki piękne, które są niewątpliwie ważnym ogniwem w rozwoju społeczeństw. Mówimy o szansie „Sztuk” w nowocześnie pojętym wychowaniu jednostki, o włączeniu Jej w nurt świadomości społecznej. Niewątpliwie naszym posłannictwem jest określenie sensu sztuki jako znaczącego elementu w życiu człowieka, sztuki dającej piękną perspektywę oryginalnego przeżywania Świata, sztuki pozwalającej otworzyć się na nowe możliwości Jego postrzegania."(...)
  • Ładowanie...
    Miniatura
    Pozycja
    Zarządzanie wiedzą i talentami oraz doskonalenie kadr w przedsiębiorstwie a uczenie się dorosłych
    (Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy Ośrodek Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki, 2014) Mirski, Andrzej
    The paper will be presented the issue of knowledge management and talent in the company. As part of this management plays a special role training of human resources, which allows you to fully develop their potential employees and unleash creative attitude and innovation. Improvement of employees is important issue of andragogy or pedagogy adults. Adult, despite the ongoing process of biological aging, lifelong learning has considerable potential for growth and learning opportunities. Teaching adults, however, requires application of the laws of andragogy and adult developmental psychology. The paper will present examples of modern educational strategies for adults.

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Ustawienia plików cookies
  • Polityka prywatności
  • Regulamin