Przeglądaj wg Słowo kluczowe "uzdolnienia"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Aktywność fizyczna i uzdolnienia sportowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Rokicki, AndrzejArtykuł jest analizą uzdolnień sportowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Aktywność ruchowa stanowi w życiu młodych ludzi ogromną wartość, szczególnie w czasach, kiedy z różnych przyczyn zaczyna ona zanikać W artykule podkreślono, że sport i aktywność fizyczna to jedne z najbardziej niedocenianych instrumentów zmiany społecznej. Odgrywają one ważną rolę kulturową i zdrowotną. Wspólna pasja i uniwersalne zasady są naturalnie powiązane z edukacją, której w tym zakresie nigdy nie będzie za dużo.Pozycja Autorskie programy kształtowania postaw twórczych oraz rozwijania zdolności i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Skulicz, DanutaW kształtowaniu postaw twórczych człowieka, w rozwijaniu jego zdolności, uzdolnień i zainteresowań nieodzowna jest celowa działalność edukacyjna od wieku przedszkolnego i młodszego wieku szkolnego począwszy. Konstruktywne podejście do zadań edukacyjnych budowane na psychologii pozytywnej rozwijają pedagodzy reprezentujący nurt pedagogiki rozwoju i pedagogiki pozytywnej. Doskonalenie przez nauczyciela umiejętności prowadzenia zajęć z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się to podstawa efektywnego warsztatu pracy. Jedną z ważnych dróg jego doskonalenia jest projektowanie programów autorskich. Działalność ta ma charakter twórczy i takie też postawy należy kształtować u nauczycieli w toku doskonalenia warsztatu pracy metodycznej. Zarówno w odniesieniu do uczniów, jak i nauczycieli można powiedzieć, że to edukacja budująca osobę. Celem artykułu jest uprzystępnienie i omówienie autorskich programów rozwijania zdolności oraz kształtowania uzdolnień uczniów, zawartych w publikacjach przedmiotowych, oraz wybranych programów zaprezentowanych na forach edukacyjnych dla nauczycieli i rodziców. Warto podkreślić, że nie jest powszechną praktyką doskonalenie warsztatu dydaktycznego nauczycieli na drodze własnej, autorskiej twórczości, szczególnie w zakresie konstruowania programów edukacyjnych. Ważne jest zatem budowanie świadomości nauczycieli, że można taką działalność (twórczą) podjąć, zarówno dla własnego rozwoju, ale przede wszystkim dla rozwoju uczniów. Autorskie programy rozwijania zdolności dzieci oraz kształtowania uzdolnień są tutaj najlepszym przykładem.Pozycja Wspieranie rozwoju uczniów uzdolnionych plastycznie przez nauczycieli - na podstawie badań w Szkole Podstawowej w Nowym TarguJedynak, Zuzanna; Kuźma, Józef; Pedagogika; Pedagogika inkluzywnaZe wstępu: "Zagadnienie uczniów zdolnych, w tym uczniów uzdolnionych plastycznie w coraz większym stopniu jest ważna dla polskiej szkoły. Proces rozwoju tych ponadprzeciętnych umiejętności jest zależny zarówno od rodziny, jak i nauczycieli oraz samego ucznia. Przedmiotem niniejszych badań są uczniowie szkoły podstawowej w klasach IV-VI uzdolnieni plastycznie. Celem niniejszej pracy jest próba omówienia sytuacji szkolnej uczniów wybitnie uzdolnionych plastycznie. Szczególnie zauważona została kwestia pomocy przez nauczycieli w szkole, w tym diagnozowanie oraz ich wspieranie. Jednocześnie poruszono zagadnienie stosunku danych uczniów do nauki i ich kontakty z rówieśnikami w szkole i poza nią. Również zwrócono uwagę na pomoc ze strony rodziny i ich pozytywny stosunek do uzdolnień dziecka. Wyraźnie istotna w życiu tych młodych ludzi jest samomotywacja i samorozwój, który staje się podstawą do stymulowania uzdolnień specjalnych. To w nich odnajdują wsparcie do ciągłej pracy i oparcie w trudnych sytuacjach. "(...)