Przeglądaj wg Słowo kluczowe "values"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo jako wymiar kultury organizacji a zewnętrzne zróżnicowanie kulturowe: kontekst organizacyjny i społeczny(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Chodyński, AndrzejZbadano pojęcie „kultury”, rozpatrując je na poziomie ponadnarodowym, krajowym oraz organizacji. Odniesiono się do pojęcia „kultury bezpieczeństwa”. Omówiono wymiary kultury bezpieczeństwa. Omówiono kulturę bezpieczeństwa w ujęciu przedmiotowym i realizowanych obszarów działalności, w szczególności w energetyce krajów Unii Europejskiej. Kulturę bezpieczeństwa omówiono, odnosząc się do bezpieczeństwa jako wartości. Podkreślono, że w analizie aspektów organizatorskich istotna może być analiza struktury społecznej w zarządzaniu. Dotyczy ona władzy i komunikacji pomiędzy ludźmi tworzącymi całość społeczną. Opisano znaczenie kultury bezpieczeństwa na różnych poziomach organizacyjnych, w szczególności dla organizacji niezawodnych. Przeanalizowano znaczenie zjawiska izomorfizmu. Dyfuzję kultury bezpieczeństwa rozważono w kontekście dwóch filarów tej kultury: bezpieczeństwa indywidualnego (filar mentalno-duchowy) i bezpieczeństwa społecznego (filar organizacyjno-prawny). W ramach tych filarów podkreślono znaczenie kongruencji wartości osobistych pracowników i wartości organizacyjnych. Zwrócono uwagę na znaczenia wartości społecznych i obywatelskich W kontekście kulturowym uwypuklono znaczenie wewnętrznego i zewnętrznego dopasowanie organizacji. W tworzeniu kultury bezpieczeństwa występuje współdziałanie aspektów społecznych i organizacyjnych.Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2018, nr 4 (XXXIII) : Kultura Bezpieczeństwa - Uwarunkowania Społeczne i Organizacyjne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Chodyński, Andrzej; Fatuła, Dariusz; Mirski, Andrzej; Marjański, Andrzej; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Ziarko, Janusz; Wilk-Woś, Zofia; Bakonyi, Jadwiga; Urbańczyk, Piotr; Gach, DanielZ wprowadzenia: "Kultura jest rozpatrywana jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych jak i niematerialnych (duchowych i symbolicznych). Bardziej szczegółowy opis tych wytworów, wraz z prezentacją podstawowych działów kultury, jakimi są tzw. kategorie kultury, zawarto m.in. w publikacji Małgorzaty Gruchoły, gdzie opisano cechy socjologicznego podejścia do kultury i podkreślono znaczenie kultury narodowej. Pojęcie kultury ma bogate podstawy teoretyczne. Jest rozpatrywane przez przedstawicieli wielu nauk. Przegląd ujęć i koncepcji filozoficznych, przykładowo, prowadzi do określenia dziesięciu działów odnoszących się do definicji kultury, mianowicie: – rozumienie kultury w ujęciu historycznym, z podkreśleniem jej temporalności; – hermeneutyczne koncepcje kultury oparte na systemie znaczeń i symboli, z traktowaniem kultury jako interpretacji; podstawa kultury symbolicznej; – ujęcie genetyczne jako ewolucyjne przedłużenie natury i naturalistyczna koncepcja bytu; rozpatrując przenikanie się uwarunkowań kulturowych i genetycznych, w socjologii operuje się pojęciem socjobiologii, której elementem jest memetyka – mem stanowi przekaz kulturowy; – jako sfera realizacja duchowości człowieka; – traktowanie kultury w aspekcie ludzkiej kreatywności i spontaniczności w odniesieniu do twórczości; – jako system uwarunkowań i determinacji (w tym problematyka uwarunkowań społecznych, instytucji i wzorów postępowania, praw i tradycji); – jako płaszczyzna interakcji miedzy ludźmi – komunikacja; – jako system zamknięty; – jako system uniwersalny (w tym przenikalność kulturowa); kwestie zamknięcia, otwarcia, ale i tożsamości kulturowej można odnosić do dwoistości strukturalizmu, zakładającego rozpatrywanie kultury na poziomach zewnętrznym (co się wiąże z różnorodnością kulturową odnośnie instytucji, wzorów i zachowań) i wewnętrznym (jedność kultury oparta na wspólnotowości); kultura stanowi matrycę, ukrytą umysłową strukturę, której uzewnętrznienie służy realizacji podstawowych potrzeb ludzkich; – rozumienie w kontekście stałości, niezmienności, ale także zmian i nieustannej ewolucji, w tym kreatywności kulturowej."(...)Pozycja Blaski i cienie życia – Perspektywa psychologiczna(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Ostrowski, Tadeusz M.; Kubacka-Jasiecka, Dorota; Nęcki, Zbigniew; Nęcki, Szymon; Stach, Ryszard; Donesch-Jeżo, Ewa; Czerniak, Anna; Mirski, Andrzej; Mirska-Tomasz, Natalia; Widlarz, Natalia; Siemiginowska, Patrycja; Sikorska, Iwona; Osikowska, Wanda; Iskra-Golec, IrenaZ wprowadzenia: "Książka zatytułowana Blaski i cienie życia – perspektywa psychologiczna wpisuje się w badania dotyczące uwarunkowań zachowania człowieka w wymiarze biologicznym, psychicznym i społecznym. Poszczególne rozdziały tej publikacji powiązane są z różnorodną problematyką, ale mają pewną wspólną właściwość – wszystkie dotyczą psychologicznych problemów życia współczesnego człowieka, jakże złożonych i interesujących z perspektywy badań i praktyki zawodowej."(...)Pozycja Pielęgniarstwo na rzecz milenijnych celów rozwoju(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Cisińska, Anna; Cisińska, Grażyna; Foryś, Zofia; Dębska, Grażyna; Królczyk, Celina; Gibas, Beata; Iwanicka-Maciura, Anna; Smoleń, Ewa; Jaśkiewicz, Jerzy; Goździalska, Anna; Kowalewska, Marta; Kamusińska, Elżbieta; Słopiecka, Aleksandra; Ciosek, Marta; Dorota Karwat, Irena; Rudek, Joanna; Seń, Mariola; Lizak, Dorota; Słopiecka, Aleksandra; Słopiecka, Elżbieta; Stawarz, Barbara; Lewicka, Magdalena; Sulima, Magdalena; Krucoń, Anna; Pyć, Maria; Szymańska, Iwona; Kilańska, Dorota; de Raeve, Paul; Dominiak, Iwona; Żdżalik, Elżbieta; Zięba, Maria; Strama, Teresa; Dobrowolska, Beata; Foryś, Zofia; Jaśkiewicz, JerzyPielęgniarki odgrywają kluczową rolę w realizacji milenijnych celów rozwoju włączając się w wiele zróżnicowanych działań na poziomie zarówno lokalnym, krajowym, jak i międzynarodowym. Są to działania m.in. o charakterze wychowawczo- edukacyjnym, opiekuńczo-terapeutycznym, badawczym, jak i politycznym. Przykładem takich działań jest materiał zawarty w niniejszej monografii, w której znalazły się wyniki dociekań naukowych prezentujące aktywność środowiska pielęgniarskiego na rzecz społeczności pacjentów w zdrowiu i w chorobie oraz na rzecz grupy zawodowej pielęgniarek, zmagającej się z wieloma problemami, których rozwiązanie ma istotny związek z realizacją funkcji zawodowych przedstawicieli tej profesji. Tematyka prac składających się na monografię Pielęgniarstwo na rzecz milenijnych celów rozwoju jest bogata i pokazuje różnorodność zainteresowań badawczych pielęgniarek, co nierozerwalnie wiąże się z wielowymiarowością roli społeczno- zawodowej pielęgniarki – także w kontekście realizacji przyjętych przez ONZ celów.Pozycja Prężność psychiczna osób dializowanych z perspektywy motywacji egzystencjalnej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2024) Ostrowski, Tadeusz M.Uwarunkowania egzystencjalne prężności psychicznej zdefiniowano, odwołując się do teorii libertalno-walorycznej sensu życia w ujęciu Tadeusza Ostrowskiego. Zgodnie z teorią sens życia jest ukształtowany przez poczucie wolności podmiotowej oraz wrażliwość wobec wartości. Celem badań było określenie związku pomiędzy sensem życia i jego uwarunkowaniami a prężnością psychiczną osób z niewydolnością nerek leczonych za pomocą hemodializy. Zbadano 48 osób poddawanych dializie. Zastosowano metody własne: Kwestionariusz Poczucia Wolności, Kwestionariusz Wartości, Kwestionariusz Stosunku do Życia oraz Skalę Pomiaru Prężności (SPP-25) w opracowaniu Niny Ogińskiej-Bulik i Zygfryda Juczyńskiego i skalę kontrolną z Kwestionariusza Samooceny (autorstwa Williama H. Fittsa w opracowaniu Anny Sadlińskiej). Wyniki badania osób dializowanych porównano z grupą 168 osób zdrowych. Osoby dializowane mają znacząco niższe poczucie sensu życia w porównaniu z osobami zdrowymi, natomiast większe znaczenie przykładają do wartości twórczych. Jedną z tych wartości jest szeroko rozumiany obowiązek, który oceniają jako szczególnie ważny w ich życiu. Prężność osób dializowanych nie odbiega od normy, z wyjątkiem Optymistycznego nastawienia do życia i zdolności do mobilizowania się w trudnych sytuacjach, który to czynnik jest mniejszy w tej grupie. Wariancję prężności osób dializowanych w 29% wyjaśnia poczucie wolności podmiotowej oraz sens życia.Pozycja Sens życia jako predyktor subiektywnej oceny zdrowia(Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2011) Ostrowski, Tadeusz M.The articic presents the studies which can he plaeed at the borderline between the psychology of health and an empirical existential psychology. They were inspired by the question it the meaning of life translates into the feeling of being healthy, namely, what in psychology is defined as a subjective health. The studies were based on a freedom and values related theory of meaning of life, as well as a definition of health formulated on the Ottawa Card by the WHO. Three basic notions of the freedom and values related theory of meaning of life arc: meaning of life, personal freedom and sensitivity to values. They were defined on two levels: psychological meaning and anthropological references. When differentiating inclining from reference, the possibilities of making use of philosophy as a fundamental science for psychology from which a psychologist derives assumptions in relation to the being and human existence were taken into consideration. Meaning has a psychological dimension and requires conceptualization, operationalisation, the method of researching and psychological conclusions. Reference, on the other hand, is philosophical and existential in nature and thus, it can appear in psychological studies at the stage of assumptions and results interpretation. Anthropological assumptions of psychological studies were derived from a three-dimensional theory of human existence in Frankl’s (19X4) perspective, who distinguishes a physical, mental and spiritual existential dimension called by Popielski (1994) a neotie one. Assuming that a spiritual sphere constitutes an ontological basis of a mental sphere was defined in the work as auguercza | Latin augeo meaning to generously supply]. Referring to Frankl’s theory, the category of augueretic notions was distinguished, that is, the ones which are ontologieally anchored in a spiritual sphere, and arc enriched by this sphere (subject, value, sense of life), in contrast to other categories which do not require a neotic perspective and in which it is not definitely assumed (stress, intelligence, temper). A common dimension of augueretic notions, that is, psychological ones with a spiritual dimension, is expressed by the fact that they include an element of transcendence towards the absolute as a basis of inexhaustible values. It is an ontological transcendence in a separate sphere of being. It constitutes a definitional feature a condition sine qua non, distinguishing augueretic notions from psychological ones. On account of searching a salutogenetie dimension of the meaning of life a variable being a subjective life was introduced. Liach of theoretical notions was related to a questionnaire meeting llic standards of a psychological method. In order to verity a hypothesis about an interdependence between the meaning of life and health, 168 healthy people were examined, including 115 women and 53 men aged IX 64. The analysis ol the results showed that a subjective independence and sensitivity to values indirectly, whereas the feeling of the meaning of life directly, constitute positive predicators of a subjective evaluation of health condition. A relation between sensitivity to values and a subjective evaluation of health condition revealed in the ease of the subjects who considered their own development (a positive dependence) and illness (a negative dependence wilh evaluation of health) as an important and positive value in life. Summing up, one should draw a conclusion that the meaning of life is a salutogcnetic mechanism as a predictor of a positive evaluation of health.