Przeglądaj wg Słowo kluczowe "władza publiczna"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Odpowiedzialność karna zleceniodawców(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Banasik, Katarzyna"Polski kodeks karny z 1997 roku przewiduje w art. 18 § 1 cztery formy sprawstwa: sprawstwo pojedyncze, współsprawstwo, sprawstwo kierownicze i sprawstwo polecające. Art. 44 Konstytucji mówi o przestępstwach popełnionych na zlecenie funkcjonariuszy publicznych. Czy Konstytucja przewiduje nową, różną od kodeksowych, formę sprawstwa? Jaki jest stosunek Konstytucji do kodeksu karnego? Czy Konstytucja rozszerza zakres odpowiedzialności karnej? Czy trzeba zmienić Konstytucję, czy dostosować kodeks karny do postanowień ustawy zasadniczej? Czym różni się sprawstwo zleceniodawcze (zlecające) od sprawstwa polecającego? Czy w polskim prawie karnym potrzebna jest forma sprawstwa zleceniodawczego? Niniejszy referat stanowi próbę odpowiedzi na te pytania."(...)Pozycja Odpowiedzialność władzy publicznej za odmowę przeprowadzenia aborcji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Stec, PiotrThe paper deals with the liability of public authorities for denial of abortion. Polish law allows termination of pregnancy only if the mother’s life or health is at risk, if the phoetus is terminally ill or handicapped and if the pregnancy is a result of a criminal act. The liability of public authorities for denial of abortion arises if it fails to provide the woman with access to medical services (including abortion). In cases where performing abortion requires court consent or public prosecutor’s affidavit, the state is liable for delay in delivery of such permit or for unjustified refusal to issue it.Pozycja Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną niewydaniem aktu normatywnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Gnela, BogusławaThe aim of this article is to analyze the liability for damage caused by a failure to issue a legislative act, as regulated in the Civil Code. It is a “new” legislative solution, rated under the regime of the liability for damage caused by the exercise of public authority. The article indicated the origins of the regulation and conditions of the application of article 4171 § 4 of the Civil Code which regulates the tort called “normative lawlessness” in the form of a failure to issue a normative act whereas the duty to issue the latter is set forth in legal provisions.Pozycja Odpowiedzialność za zgodne z prawem wykonywanie władzy publicznej na zasadzie słuszności(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Więzowska-Czepiel, BeataThe concept of liability of public authority based on the principle of equity was introduced into the Polish law under the article 5 of the Act of 15 November 1956, “On the Liability of the State for Damage Caused by State Agents” . The regulation of article 5 of the Act was transposed into the Civil Code of 1964 without major modifications. It covered liability of the state and local self-government units for damage inflicted by a tort of a functionary (article 419 of the Civil Code). By the amendment to the Civil Code of 2004, article 419 of the Civil Code was abolished and the new article 4172 of the Civil Code, which provides liability for lawful exercise of public authority based on considerations of equity, was introduced. Article 4172 of the Civil Code provides that if by lawful exercise of public authority an injury to the person was caused, the injured person is entitled to obtain a full or partial compensation as well as monetary compensation for moral losses, when it is evident from the circumstances of the case, especially from victim’s incapacity to work or his/her poor financial situation that compensation is required by the considerations of equity. The amendment to the Civil Code of 2004 has brought about essential changes in the regime of state liability. Under the present law, the decisive factor of liability is the character of the conduct that results in the damage. The domain of special state liability is limited to torts committed in the exercise of public powers. For its private economic activities the state is liable according to the general rules of civil law. This change - in comparison to the former regulations of liability of public authority based on principle of equity - is unfavourable for the injured party, especially as regards damage sustained in medical practice, as medical care of patients, in general, is not considered to belong to the sphere of public administration.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2003(Oficyna Wydawnicza AFM, 2003) Szlachta, Bogdan; Kilian, Stanisław; Łabędź, Krzysztof; Bednarczyk, Bogusława; Stoczewska, Barbara; Reszczyński, Jarosław; Kapiszewski, Andrzej; Hoffmann, Henryk; Łętocha, Rafał; Seniów, Jerzy; Rybska-Klapa, Jolanta; Lumer, Agnieszka; Szczepaniak-Wiecha, Izabela; Pucek, Zbigniew; Paleczny, Tadeusz; Banaś, Monika; Dziuba-Burczyk, Alicja; Korzeniowski, Leszek; Ziarko, Janusz; Grott, Bogumił; Kilian, Stanisław; Kapiszewski, AndrzejPozycja Studia Prawnicze: rozprawy i materiały, 2009(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Gnela, Bogusława; Sala-Szczypiński, Marcin; Więzowska-Czepiel, Beata; Gardocka, Teresa; Stec, Piotr; Kostecki, Apoloniusz; Tatham, Allan F.; Czaja-Hliniak, Irena; Szostak, Ryszard; Biernat, TadeuszPodstawowa część artykułów zawartych w prezentowanym tomie odnosi się do całego spektrum zagadnień związanych z instytucją odpowiedzialności odszkodowawczej państwa za działania władzy publicznej. Uzupełniają je studia dotyczące zjawisk, które pośrednio łączą się z tematem głównym. Prezentowane prace zawierają wiele interesujących ustaleń dokonanych z zastosowaniem różne typu podejścia fi lozoficznego i teoretycznego do omawianego zagadnienia oraz podstawowego katalogu argumentów. Ułatwia to włączenie się w nurt rzeczowej dyskusji nad realizowanymi współcześnie modelami odpowiedzialności odszkodowawczej za działania władzy publicznej. Przedstawione prace dotyczą również ważnych wymiarów kształtowania się i funkcjonowania instytucji odpowiedzialności władzy publicznej w różnych porządkach prawnych.