Przeglądaj wg Słowo kluczowe "wojna religijna"
Teraz wyświetlane 1 - 3 z 3
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Mirza Ghulam Ahmad i koncepcja świętej wojny (dżihad) muzułmańskiej wspólnoty Ahmadijja(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Stawiński, Piotr"Przedmiotem zainteresowania w niniejszym tekście są poglądy i postawa członków muzułmańskiej wspólnoty Ahmadijja odnośnie do kwestii przemocy i walki zbrojnej w imię religii. Wiąże się to ściśle z samą koncepcją „świętej wojny” (dżihad), tak jak jest ona przedstawiona w tekstach źródłowych, Koranie i Tradycji islamskiej, jej rozumieniem zarówno przez samych muzułmanów, jak i ludzi spoza tego systemu wierzeń oraz swoistej interpretacji (reinterpretacji?) dokonanej przez założyciela Ahmadijji, Mirzę Ghulama Ahmada. Przedstawienie jego poglądów wymaga poruszenia kwestii związanych z systemem wartości i wzorców osobowych muzułmanina ahmadi (jak nazywani bywają członkowie wspólnoty). Elementy te były wcześniej przedmiotem moich zainteresowań, co znalazło wyraz w publikacjach. Tutaj, poszerzone i zebrane w sposób wyznaczony przez tematykę tekstu, uległy w pewnej części powtórzeniu, w stopniu koniecznym dla zachowania integralności i czytelności całości."(...)Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 1, 2009 : Szkice z historii religii, socjologii i polityki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Banek, Kazimierz; Borkowski, Kamil; Fałowski, Janusz; Grygajtis, Krzysztof; Kilian, Stanisław; Nikolski, Lech; Pawlikowski, Grzegorz; Waniek, Danuta; Wiszniewski, Jan; Janik, Krzysztof; Kilian, Stanisław; Majchrowski, JacekPozycja Wojny religijne oraz postawy agresywne o podłożu religijnym (przełom II i III tysiąclecia)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Banek, Kazimierz"Wojny – nawet jeśli określane jako „święte” – oraz wszelkiego rodzaju postawy agresywne wydają się nie mieć nic wspólnego z religią. Religia ma bowiem – z założenia – „łagodzić obyczaje”, ma kierować człowieka ku innej: doskonałej, pozaziemskiej i pozadoczesnej rzeczywistości – ku sacrum, ma przynosić człowiekowi pokój, także pokój wewnętrzny, ma czynić go lepszym. Nic więc dziwnego, iż w wielu religiach (choć często w różnej formie) występuje kategoryczny nakaz: „nie zabijaj!”. Agresja natomiast to „wszelkie wrogie działania fizyczne lub słowne, zwykle gwałtowne, będące na ogół reakcją na frustrację i mające na celu szkodę obiektu”."(...)