Przeglądaj wg Słowo kluczowe "wpływ społeczny"
Teraz wyświetlane 1 - 5 z 5
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2020, nr 4 (XLI) : Bezpieczeństwo w zarządzaniu publicznym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Chodyński, Andrzej; Wilk-Woś, Zofia; Ropęga, Jarosław; Ziarko, Janusz; Sienkiewicz-Małyjurek, Katarzyna; Kowalczyk, Jan; Marciniak, Dominika; Szmitkowski, Paweł; Bałamut, Anna; Świerczyńska, Jowita; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Leśniewski, Zbigniew; Sienko, Natalia; Zysiak-Christ, Beata; Humeniuk, Paweł; Kopczewski, Marian; Sawczyszyn, AleksandraZ wprowadzenia: "W literaturze przedmiotu dyskutowane są związki między bezpieczeństwem publicznym a bezpieczeństwem wewnętrznym. Rozpatrywane są różne warianty, w których: 1) bezpieczeństwo wewnętrzne i bezpieczeństwo publiczne są traktowane jako odrębne, równorzędne kategorie; 2) bezpieczeństwo publiczne stanowi jedną z subkategorii w ramach bezpieczeństwa wewnętrznego lub 3) wyodrębnia się bezpieczeństwo wewnętrzne jako jedną z kategorii bezpieczeństwa narodowego, bez wymieniania bezpieczeństwa publicznego jako odrębnej kategorii."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2021, nr 4 (XLV): Zarządzanie bezpieczeństwem lokalnym – uwarunkowania egzo- i endogeniczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Chodyński, Andrzej; Ziarko, Janusz; Huszlak, Wojciech; Koczan, Marcin; Bałamut, Anna; Kałuża, Paweł; Sadowińska-Kałuża, Milena; Świerczyńska, Jowita; Głogowska, Patrycja; Leśniewski, Michał Adam; Lasota, Jacek; Kwieciński, Mirosław; Komsta, Piotr; Prorok, MagdalenaZ wprowadzenia: "Problemy bezpieczeństwa można rozpatrywać w kontekście rozwoju lokalnego i regionalnego, obejmującego sfery: gospodarczą, przestrzenną, kulturową, społeczną, ekologiczną i bezpieczeństwa. Na bezpieczeństwo lokalne wpływ mają uwarunkowania: geograficzne, ekonomiczne, społeczne, kulturowe oraz polityczne. Podkreśla się, że na efektywność działań w zakresie bezpieczeństwa publicznego wpływa współpraca samorządów lokalnych z organizacjami pozarządowymi i sektorem prywatnym, uwzględniająca obszar obywatelski. Istotną rolę odgrywają współpraca, współdziałanie i koordynacja działań na poziomie lokalnym. Wskazuje się na bliskoznaczność pojęć „koordynacja” i „współdziałanie”, które dotyczą harmonizacji (uzgadniania) działań. W przypadku koordynacji występuje nadrzędność lub uprawnienia władcze organu koordynującego wobec podmiotów, których działania podlegają koordynowaniu. Z kolei współdziałanie wiąże się z równorzędnością partnerów (podmiotów). Równocześnie nauki o zarządzaniu przyjmują, że koordynacja stanowi uporządkowane współdziałanie prowadzące do harmonizacji działań dla realizacji określonych celów. Oznacza to synchronizację działań cząstkowych w czasie i przestrzeni."(...)Pozycja Psychospołeczne interpretacje polityki historycznej(Psychospołeczne interpretacje polityki historycznej, 2009) Czajkowski, Wojciech"Relacje społeczne stanowią obszar działań dotyczących wpływu wywieranego na innych oraz wpływu, jakiemu się poddajemy. W kontekście uprawiania polityki wpływ społeczny służy realizacji głównego celu działań politycznych, jakim jest zdobycie i utrzymanie władzy. Permanentna obecność tego motywu w działaniach polityków powinna ich skłaniać do poszukiwania skutecznych instrumentów jego realizacji. Stąd też kontrolowany wpływ społeczny podejmowany w świecie polityki interpretuje się jako stałą, nieodłączną charakterystykę relacji polityków ze światem społecznym. Jednakże formy wpływu społecznego podejmowane w polityce możemy interpretować w kategoriach konstruktywnego wpływu społecznego, budującego satysfakcjonujące więzi społeczne oraz w kategoriach manipulowania, prowadzącego obydwie strony do fiaska relacji."(...)Pozycja State support for innovation actions in public security management(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Chodyński, AndrzejPaństwo oddziałuje na procesy innowacyjne, wykorzystując możliwości związane ze wspieraniem działalności naukowej oraz realizację polityki technologicznej i polityki innowacyjnej. W sektorze publicznym realizuje się innowacje: obejmujące procesy innowacyjne (o charakterze administracyjnym lub technologicznym); w postaci produktu lub usługi; w zakresie zarządzania (governance innovation) czy innowacje konceptualne (conceptual innovation). Państwo wspierając działalność innowacyjną podejmuje określone przedsięwzięcia (projekty). Wykorzystuje w tym celu m.in. własne agencje, tworzone przez siebie jednostki badawczo-rozwojowe, włączając w to przedsiębiorstwa państwowe i prywatne, oraz wspiera działania lokalne w zakresie działalności innowacyjnej. Wspomaga także działalność innowacyjną organizacji non profit czy organizacji wchodzących w skład systemu bezpieczeństwa państwa. W artykule omówiono przeobrażenia sektora badawczo-rozwojowego w Polsce i możliwości realizacji prac na rzecz zarządzania bezpieczeństwem publicznym. Ma ono na celu obniżenie (potencjalnych) zagrożeń, w tym tych w ramach publicznego zarządzania kryzysowego. Zwrócono uwagę na rolę wsparcia państwa na rzecz sektorów wysokich technologii.Pozycja Uczenie się i wpływ społeczny a bezpieczeństwo na poziomie lokalnym – zarządzanie w sytuacji awarii zagrażającej środowisku naturalnemu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Chodyński, AndrzejW artykule zaproponowano: koncepcję uczenia się bezpieczeństwa w kontekście wpływu społecznego podmiotu dominującego na uczestników sieci; schemat uczenia się bezpieczeństwa wykorzystujący model Donny Wood, w którym wpływ społeczny podmiotu odnosi się m.in. do ochrony środowiska naturalnego (wykorzystując raportowanie), a także do tworzenia programów oraz polityk społecznych; oraz pojęcie potencjału wpływu, którym dysponuje podmiot dominujący. Uczenie się organizacji i jej wpływ społeczny przeanalizowano na przykładzie awarii oczyszczalni ścieków „Czajka” w Warszawie i podejmowanych działań zarządczych. Wskazano na rolę czynników lokalnych, takich jak osadzenie i kapitał społeczny w uczeniu się sieci w sytuacjach awaryjnych. Jako znaczący czynnik egzogeniczny wskazano wpływ przepisów prawa odnośnie sytuacji kryzysowych. Celem pracy było pokazanie roli zarówno wewnątrz-, jak i międzyorganizacyjnego uczenia się dla obniżenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne w sytuacjach awarii.