Przeglądaj wg Słowo kluczowe "wybory"
Teraz wyświetlane 1 - 14 z 14
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Aktywność polityczna NPD we wschodnich krajach związkowych RFN(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Trzcielińska-Polus, AleksandraZ wprowadzenia: "Narodowodemokratyczna Partia Niemiec (Nationaldemokratische Partei Deutschlands) jest ugrupowaniem politycznym działającym w Niemczech legalnie, mimo że wiele zapisów programowych tej partii oraz haseł przez nią głoszonych jest sprzecznych z Ustawą zasadniczą. Próba delegalizacji partii w 2003 r. nie powiodła się z powodu kontrowersyjnych metod inwigilacji zastosowanych przez policję i wywiad w celu jej zbadania i zdyskredytowania. W 2007 r. delegalizacji partii domagał się przewodniczący Komisji Spraw Wewnętrznych Bundestagu, Sebastian Edathy (SPD). Również w 2007 r. Zjednoczenie Prześladowanych przez III Rzeszę oraz członkowie Związku Antyfaszystów zbierali podpisy pod petycją do Bundestagu w sprawie konieczności wyeliminowania NPD z niemieckiej sceny politycznej. Delegalizacji partii NPD żąda też Centralna Rada Żydów w Niemczech. W 2008 r. Kurt Beck, ówczesny szef partii SPD oraz przewodniczący frakcji tej partii w parlamencie, Peter Struck, apelowali o delegalizację NPD, a po spektakularnym zamachu na szefa policji w Pasawie, Aloisa Mannichla, rząd Bawarii nawoływał do wprowadzenie zakazu jej działalności."(...)Pozycja Iran w cieniu Arabskiej Wiosny – Marginalizacja Zielonego Ruchu i konflikt w Obozie Konserwatystów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Tonta, RachelaThe Arab Spring, which was initiated by the events taking place at the end of 2010 in Tunisia, gripped much of the Middle East, including Iran. However, demonstration of support for revolutionaries in Tunisia and Egypt, which began in Iran in February 2011 were doomed from the start to failure. On the one hand, the regime had taken all possible measures to prevent development of similar scenario, as in Tunisia and Egypt. On the other hand, the conflict in the conservative camp, between the supreme leader, Ali Khamenei and the president Mahmoud Ahmadinejad attracted growing attention of the Iranian public. The article aims to analyze the causes of the conflict in the conservative camp, to characterize the rival political groups and will attempt to answer the question about possible consequences of this conflict, not only for the reformists, but for the Iranian political system, as a whole. As the results of elections to the 9th Majles show, Ali Khamenei continues to have the greatest impact on the balance of power in the Islamic Republic, but taking into account the growing influence of the Revolutionary Guard Corps, they may become much greater threat for Supreme Leader than the reformists.Pozycja Korupcja wyborcza jako patologia relacji państwo – biznes(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Dominiuk, Ryszard EugeniuszW Polsce panuje powszechne przekonanie, iż zawsze tam, gdzie pojawia się organizowany przez aparat państwowy proces wyłonienia spośród wielu podmiotów określonego kandydata, który następnie będzie pełnił funkcję publiczną i to od niego zależał będzie proces decyzyjny w określonym zakresie spraw, pojawia się korupcja. Powszechnie działalność ta określana jest jako „kupowanie głosów”. Charakter korzyści majątkowych proponowanych przez przekupujących w zamian za głosowanie w konkretny sposób sprawia, że muszą być one kierowane do osób, dla których będzie to wystarczający powód rezygnacji z prawa do swobodnego głosowania. Trudno jednak skontrolować, czy przystający na korupcyjną propozycję wyborcy faktycznie docelowo głosują w umówiony sposób. Wynika to z faktu, iż do wręczenia korzyści wystarcza słowne oświadczenie wyborcy po wyjściu z lokalu wyborczego. Zatem „kupowanie głosów” wymaga jednak posiadania odpowiedniego statusu „posiadanych środków”. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że częstokroć w tym procederze biorą udział określone podmioty zewnętrzne z kręgu biznesu, finansując tym samym „pozaprawny proces wyboru kandydata”. Docelowo podmioty te liczą na pozyskanie korzyści w zamian za konkretne poparcie kandydata. Poparcie tego rodzaju występuje oczywiście w rozumieniu „zakupu odpowiedniej ilości głosów wymaganych do zwycięstwa”. Działanie takie niewątpliwie wynika z faktu, iż korzystający z biernego prawa wyborczego nie zawsze posiada wystarczające środki finansowe na „kupowanie głosów”. Bez wątpienia zjawisko zawiera się w zakresie „zjawisk patologicznych” i tym samym niedopuszczalność tego rodzaju zachowań wsparta jest przez ustawodawcę prawem karnym aczkolwiek, jak wskazują doniesienia medialne – występuje nader często.Pozycja Mechanizm finansowania prezydenckich kampanii wyborczych w Stanach Zjednoczonych Ameryki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Mucha, BogdanUwagi wstępne: "Stanowisko prezydenta Stanów Zjednoczonych Ameryki ma unikalny charakter we współczesnym świecie, który wynika z międzynarodowej roli i znaczenia Stanów Zjednoczonych jako jedynego globalnego mocarstwa światowego oraz szerokich kompetencji konstytucyjnych mu przypisanych w ustroju federalnym USA . Walka wyborcza o urząd prezydenta wywołuje ogromne zainteresowania zarówno amerykańskiej, jak i światowej opinii publicznej. Większość obserwatorów koncentruje się jednak przede wszystkim na sylwetkach kandydatów i ich programach wyborczych. Mniejszą uwagę poświęca się aspektom prawno-finansowym prowadzenia prezydenckich kampanii wyborczych i roli, jaką odgrywają w nich pieniądze. Bez ich analizy obraz prezydenckich kampanii wyborczych jest niepełny, ponieważ nie wyjaśnia złożonych przyczyn zwycięstwa lub porażki konkretnego kandydata."(...)Pozycja Na czym polega fenomen Baracka Obamy?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Laidler, Paweł"4 czerwca 2008 r. Hillary Rodham Clinton, żona byłego prezydenta Stanów Zjednoczonych, jeden z dwóch najpoważniejszych kandydatów na najwyższy urząd w państwie z ramienia Partii Demokratycznej, oficjalnie zrezygnowała z wyścigu o nominację partyjną. Tym samym pozostawiła na placu boju swojego rywala Baracka Obamę, z którym przez ostatnie miesiące toczyła bratobójczą walkę – człowieka, który jeszcze kilka lat wcześniej nawet nie był szerzej znany amerykańskiej opinii publicznej. Kiedy w styczniu 2008 r. rozpoczynały się pierwsze prawybory Partii Demokratycznej, mało kto stawiał na czarnoskórego polityka, którego kariera w wielkiej polityce rozpoczęła się raptem cztery lata wcześniej. Łatwiej było przewidzieć zwycięstwo Hillary Clinton, bardzo popularnej już w latach dziewięćdziesiątych XX w., kiedy jako Pierwsza Dama angażowała się w różne inicjatywy polityczne i społeczne, czy w ostatnich kilku latach jako senator Stanów Zjednoczonych. Tymczasem Barack Obama w każdych kolejnych prawyborach zyskiwał coraz większe poparcie wyborców, gromadząc wymaganą liczbę głosów delegatów na partyjną konwencję demokratów, nominującą kandydata na prezydenta w jesiennych wyborach. Amerykę, a dzięki aktywności mediów, również cały świat, zaczęła ogarniać swoista „Obama-mania”, przejawiająca się z jednej strony zachwytem nad sposobem, w jaki mało znany polityk stał się faworytem w wyścigu o najwyższą pozycję w państwie, z drugiej natomiast zaskoczeniem, odzwierciedlanym w często zadawanych pytaniach: „jak to jest możliwe?”, „dlaczego właśnie on?”"(...)Pozycja O istocie zasady przedstawicielstwa oraz wybranych aspektach gwarancji w sprawowaniu mandatu parlamentarnego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2024) Uliasz, JoannaPunktem wyjścia dla prowadzonych w niniejszym opracowaniu rozważań jest fundamentalna z punktu widzenia społeczeństwa demokratycznego zasada przedstawicielstwa. W polskim porządku prawnym ma ona rangę naczelnej zasady Konstytucji. W powiązaniu z tą zasadą i w celu jej urzeczywistnienia kluczowa staje się konstrukcja mandatu parlamentarnego oraz mechanizmy jego ochrony. Ochrona immunitetowa gwarantuje posłowi (senatorowi) możność swobodnego wykonywania mandatu. Wąski katalog przesłanek usprawiedliwiających wygaśnięcie mandatu służy zabezpieczeniu pełnomocnictwa do reprezentowania wyborców, nabytego przez posła wskutek aktu wyborczego. Uniemożliwia równocześnie dyskrecjonalne pozbawienie przedstawiciela Narodu formalnej legitymacji do wypowiadania się w jego imieniu. Tezą niniejszego opracowania jest stwierdzenie, iż każdorazowe, bezprawne doprowadzenie do utraty mandatu przez parlamentarzystę, w procedurze rażąco wadliwej, godzi w fundament demokracji, którym jest wolny, dokonany przez Naród wybór przedstawicieli do organów władzy ustawodawczej.Pozycja Przemiany polityczne w Egipcie po dymisjI Husniego Mubaraka(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Lipa, MichałIn this article I have characterized the first year of the political transformation in Egypt. The character of this process causes a lot of controversies and objections within the Egyptian society and main political groups, what – in effect – induces the situation of permanent political crisis. First of all, I have presented a very beginnings of this process, and then depicted the main political events. After that, I have marked the main political groups and characterized them aims. I have also depicted the framework of temporary political system, analyzed the parliamentary elections, characterized the problems with the presidential elections and with the drafting of a new constitution. The main thesis of this article is the assertion that the army (as main political actor) tend to exert influence on a new constitution – in order to maintain its corporatist interests and to be able to affect the Egyptian politics indirectly, what does not favour the democratization.Pozycja Skrajna prawica w demokracjach zachodnioeuropejskich(Oficyna Wydawnicza AFM, 2001) Bankowicz, Bożena"Często bywa powtarzany pogląd, że jednym z najbardziej charakterystycznych i znaczących rysów pre-millenijnej polityki w demokracjach Europy Zachodniej jest swoisty renesans idei, mchów i partii skrajnie prawicowych. Z reguły miały one znacznie starszy rodowód, ale aż do początku lat 80. uchodząc za pozbawione znaczenia w wymiarze politycznym, nie zwracały na siebie uwagi i nie wzbudzały poważnego zainteresowania politologów i socjologów polityki."(...)Pozycja Sposoby głosowania w wyborach federalnych i stanowych w Stanach Zjednoczonych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Mucha, Bogdan"Zagadnienie metod głosowania nabiera w Stanach Zjednoczonych dużego znaczenia, zarówno w wymiarze prawnym, jak i technicznym. Do historii politycznej przeszły wybory prezydenckie w 2000 r., w trakcie których zanotowano poważne problemy. Przez 37 dni nie było pewne, kto zostanie prezydentem i dopiero orzeczenie Sądu Najwyższego w sprawie Bush W. Gore, na mocy którego zostało wstrzymane powtórne liczenie głosów na Florydzie, przyniosło zwycięstwo temu pierwszemu1. Przy okazji tego zaciętego pojedynku opinia publiczna miała możliwość zapoznać się z problemami związanymi z administracją wyborczą, procedurami głosowania, zasadami zaliczania głosów do grupy ważnych, technikami głosowania i sprzętem używanym;do rejestrowania oddanych głosów, metodami głosowania w razie nieobecności wyborców, czyli tzw. głosowaniem absencyjnym (absentee voting), wcześniejszym (early voting) oraz za pośrednictwem poczty (vote by mail)."(...)Pozycja Studia Prawnicze: rozprawy i materiały nr 1 (20), 2017(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017-09) Banasik, Katarzyna; Augustyniak, Monika; Banaszkiewicz, Adam; Sęk, Andrzej; Róg, Mariusz; Kosmaty, Piotr; Chełmowska, Paulina Wilhelmina; Kural, Michał; Krzeczek, Monika; Molis, Katarzyna; Zimniak, Robert; Dominiuk, Ryszard Eugeniusz; Karolczyk, Piotr; Golonka, Anna; Stępień, Katarzyna; Biernat, Tadeusz; Lep, Łukasz; Maciąg, ZbigniewPozycja Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego T. XXI Badania nad rozwojem instytucji politycznych i prawnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Kruszewski, Tomasz; Gajewska, Jolanta; Cetwiński, Marek; Gałędek, Michał; Mataniak, Mateusz; Sitek, Bronisław; Bieda, Justyna; Machut-Kowalczyk, Joanna; Krzysztofek, Katarzyna; Pokoj, Jakub; Szewczak-Daniel, Mariola; Wałdoch, Jacek; Bednaruk, Waldemar; Dworas-Kulik, Judyta; Marszałek, Piotr Krzysztof; Graczyk, Konrad; Mielnik, Hubert; Truszkowski, Bartosz; Ługowski, Bartłomiej; Majdański, Paweł; Kozyra, Waldemar; Czech-Jezierska, Bożena Anna; Pyter, Magdalena; Kazimierczuk, MarcinPozycja Wielkie wybieranie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Rybkowski, Radosław"Raz na cztery lata świat amerykańskiej polityki przeżywa szczególne chwile – w poniedziałek po pierwszym wtorku listopada Amerykanie wybierają prezydenta. Wprawdzie różnego rodzaju i równie ważne wybory odbywają się częściej – przykładowo, co dwa lata wybierani są członkowie Izby Reprezentantów oraz jedna trzecia Senatu, jednak to wybory prezydenckie wzbudzają najwięcej emocji i zainteresowania. Trudno sobie wyobrazić Stany Zjednoczone bez programów publicystycznych poświęconych kandydatom, bez wieczorów wyborczych przy okazji prawyborów oraz konwencji wyborczych Partii Republikańskiej i Partii Demokratycznej, bez telewizyjnych debat, nieustannych sondaży opinii publicznej i prasowych doniesień, mogących zdyskredytować kandydatów. Ten wielki spektakl trwa ponad rok. Kandydaci rozpoczynają wyścig do Białego Domu już dwa lata wcześniej, gromadząc wokół siebie zwolenników, sztab doradców oraz przygotowując fundusze na przyszłą kampanię. Wtedy także tworzą zręby programów wyborczych i poszukują najbardziej chwytliwych haseł, które pozwolą przyciągnąć niezdecydowanych. Już wtedy rozpoczynają podróże po całych Stanach Zjednoczonych, by na spotkaniach z przyszłymi wyborcami prezentować swoje zalety, znajdować wolontariuszy, którzy zaangażują się w prowadzenie wyborczej agitacji; a w mniej oficjalnych spotkaniach z przedstawicielami świata biznesu szukać możliwości finansowego wsparcia."(...)Pozycja Wybory członków Rady Nieustającej (aspekty organizacyjno-prawne)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Krzymkowski, MarekThe Standing Council (Rada Nieustająca) was appointed at the session of the Sejm in 1775 as a collegiate governmental body. The procedure of election of new members of the Council started with the selection of candidates from among people meeting one of the conditions defined in the Constitution on the Appointment of the Standing Council. The elections proper, held by secret ballot, followed a day after the list of candidates was presented to the senators and members of the parliament. The conditions for the validity of the vote were defined in the Constitution of 1775. Senators and MPs embarked on the elections in a specified order, especially important in the case of the senators. It was defined by the Constitution of 1768. A committee was appointed for the counting of the votes; membership in the committee i.e. appointment to a scrutineer (egzaminator) was considered highly prestigious.Pozycja Wybory samorządowe w międzywojennej Łodzi w cieniu agresywnej polityki obozu rządzącego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Wałdoch, JacekSamorząd miejski Łodzi stanowi doskonały przykład tego, jak w okresie międzywojennym prawo powiązane było z polityką, a reguły demokratyzmu - naginane przez władczą ingerencję obozu rządzącego. Łodzianie częściej niż mieszkańcy innych polskich miast uczestniczyli w wyborach miejskich, ponieważ kilkukrotnie rozwiązywano Radę Miejską i nie zatwierdzano demokratycznie wybranych prezydentów miasta. Doprowadzało to do paraliżu pracy urzędu, braku inwestycji oraz osłabienia autorytetu władzy. Sytuacja ta spowodowana była przez dążenia sanacji do przejęcia władzy w mieście na drodze niedemokratycznej, poprzez wykorzystanie rozbudowanego aparatu nadzoru. Preferencje polityczne mieszkańców przekładały się na rozkład miejsc w Radzie Miejskiej, zdominowanej, w zależności od wyniku wyborów, przez socjalistów albo narodowców.