Przeglądaj wg Słowo kluczowe "zarządzanie wiedzą"
Teraz wyświetlane 1 - 10 z 10
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2018, nr 4 (XXXIII) : Kultura Bezpieczeństwa - Uwarunkowania Społeczne i Organizacyjne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Chodyński, Andrzej; Fatuła, Dariusz; Mirski, Andrzej; Marjański, Andrzej; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Ziarko, Janusz; Wilk-Woś, Zofia; Bakonyi, Jadwiga; Urbańczyk, Piotr; Gach, DanielZ wprowadzenia: "Kultura jest rozpatrywana jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych jak i niematerialnych (duchowych i symbolicznych). Bardziej szczegółowy opis tych wytworów, wraz z prezentacją podstawowych działów kultury, jakimi są tzw. kategorie kultury, zawarto m.in. w publikacji Małgorzaty Gruchoły, gdzie opisano cechy socjologicznego podejścia do kultury i podkreślono znaczenie kultury narodowej. Pojęcie kultury ma bogate podstawy teoretyczne. Jest rozpatrywane przez przedstawicieli wielu nauk. Przegląd ujęć i koncepcji filozoficznych, przykładowo, prowadzi do określenia dziesięciu działów odnoszących się do definicji kultury, mianowicie: – rozumienie kultury w ujęciu historycznym, z podkreśleniem jej temporalności; – hermeneutyczne koncepcje kultury oparte na systemie znaczeń i symboli, z traktowaniem kultury jako interpretacji; podstawa kultury symbolicznej; – ujęcie genetyczne jako ewolucyjne przedłużenie natury i naturalistyczna koncepcja bytu; rozpatrując przenikanie się uwarunkowań kulturowych i genetycznych, w socjologii operuje się pojęciem socjobiologii, której elementem jest memetyka – mem stanowi przekaz kulturowy; – jako sfera realizacja duchowości człowieka; – traktowanie kultury w aspekcie ludzkiej kreatywności i spontaniczności w odniesieniu do twórczości; – jako system uwarunkowań i determinacji (w tym problematyka uwarunkowań społecznych, instytucji i wzorów postępowania, praw i tradycji); – jako płaszczyzna interakcji miedzy ludźmi – komunikacja; – jako system zamknięty; – jako system uniwersalny (w tym przenikalność kulturowa); kwestie zamknięcia, otwarcia, ale i tożsamości kulturowej można odnosić do dwoistości strukturalizmu, zakładającego rozpatrywanie kultury na poziomach zewnętrznym (co się wiąże z różnorodnością kulturową odnośnie instytucji, wzorów i zachowań) i wewnętrznym (jedność kultury oparta na wspólnotowości); kultura stanowi matrycę, ukrytą umysłową strukturę, której uzewnętrznienie służy realizacji podstawowych potrzeb ludzkich; – rozumienie w kontekście stałości, niezmienności, ale także zmian i nieustannej ewolucji, w tym kreatywności kulturowej."(...)Pozycja Brokering informacyjny jako istotne ogniwo biznesu w dobie kryzysu gospodarczego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Januszko-Szakiel, AnetaDostarczanie wiedzy precyzyjnej, zgodnej z zapotrzebowaniem organizacji jest procesem złożonym, wymagającym specyficznej wiedzy i zdolności analitycznych. Takie umiejętności posiadają brokerzy informacji (wiedzy), a w szczególności infobrokerzy systemowi, czyli specjaliści z zakresu informacji, pracujący w systemie stanowiącym integralną część organizacji i wspierający jej procesy decyzyjne. W pracy omówiono znaczenie informacji biznesowej w dobie kryzysu gospodarczego. Autorka przybliża także pojęcie brokera informacji, wraz z historią powstania profesji.Pozycja Collaborative Knowledge Services a sukces i bezpieczeństwo organizacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) du Vall, Marta; Majorek, MartaArtykuł poświęcony został Collaborative Knowledge Service rozumianej jako istotny element kultury organizacyjnej, stanowiącej czynnik umożliwiający usprawnienie działań organizacji/ firmy oraz osiągnięcie sukcesu. Obecnie bezpieczeństwo i sukces organizacyjny zależą od tego, jak skutecznie ludzie szukają tego, czego potrzebują. Główna teza polega na założeniu, iż sukces przychodzi, gdy ludzie współpracują, kiedy dzielą się tym, co wiedzą. To wszystko powinno składać się na strukturę funkcjonalną organizacji: nikt już nie powinien działać sam, konieczna jest współpraca z innymi. Potrzebujemy informacji lub wiedzy, którą możemy zaczerpnąć od pozostałych członków zespołu, a oni potrzebują nas. Współpraca jest drogą umożliwiającą zapewnienie bezpieczeństwa i osiągnięcie sukcesu. Knowledge Service łączy zarządzanie informacją i strategiczne uczenie się. Łącząc je, tworzy wspólną strukturę, której wartość dodana wynika ze współpracy i procesu dzielenia się wiedzą. Dzięki Knowledge Service, rozumianej jako metoda radzenia sobie z pozyskiwaniem informacji, wiedzą i uczeniem się, możemy osiągnąć wysoką wydajność i efektywność w każdej organizacji. W tekście pojawią się case studies obrazujące zastosowanie Collaborative Knowledge Service.Pozycja Narzędzia zarządzania w obliczu kryzysu: wybrane aspekty(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Potocki, Arkadiusz; Makowiec, Marek; Bober, Tomasz; Januszko-Szakiel, Aneta; Batko, Barbara; Ziarko, Janusz; Milovanović, Vesna; Mihalčová, Bohuslava; Pružinský, Michal; Tomić, Gordana; Tomić, Radovan; Staliński, Piotr; Iwasiewicz, Andrzej; Stefanów, Piotr; Stanisz, Tadeusz; Droppa, Milan; Fatuła, DariuszPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2006 : Studia, rozprawy, artykuły(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Pucek, Zbigniew; Nieciuński, Stanisław; Szumpich, Stanisław; Ziarko, Janusz; Wroński, Ryszard; Gaweł, Anna; Kulczycki, Jerzy; Blachnicki, Bogusław; Kliś, Maria; Jordan, Maria; Bożek, Martin; Rojek, Piotr; Młynarczyk, Andrzej; Młynarczyk, Krystian; Woźniak, Marta; Majchrowski, JacekPozycja Social importance of information systems. In management(Copyright by Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego & Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”, 2020) Grabiński, Tadeusz; Krupa, Marian; Pękala, Maciej; Uryga, Renata; Sorkowska-Cieślak, Kinga; Woźniak-Zapór, Marta; Grzyb, Mariusz; Rymarczyk, Sebastian; Kurnik, Krystian; Huszlak, Wojciech; Maj, Bernard; Szepski, MarekIntroduction: We are pleased to present a monograph addressing key issues in contemporary management – information systems. Nowadays, many organizations face challenges of digital transformation and analysis of the large databases containing billions of records become the necessity of the day and the key factor of success. Organizations not able to cope with the digital world become obsolete and melt away. The publication invokes various aspects of the social importance of information within different organizations. The following issues resound in the monograph: how to exploit Business Intelligent class systems into the efficient management system for decision-making. A key factor in the competitiveness of modern organizations is the ability to transform business data, both in operational and strategic terms, into decision-making knowledge. It is an extremely complex process from the perspective of both the selection of variables, optimization formulas and the quality of data obtained to perform a reliable analysis and diagnosis. Another completely different issue is selecting, acquiring, and implementing technological solutions and providing adequate “know-how” in managing such a project, which significantly affects the outcome. The crucial question is to what extent can modern organizations, regardless of the scale of their activity or sector affiliation, use modern system solutions, with particular emphasis on Business Intelligence solutions, in terms of supporting the process of efficient decision making? The first part of the publication covers the characteristics of BI solutions in the context of knowledge management; analysis of the conditions in the selection of the system and supplier; comments on the implementation methodology of the BI class system, usability assessment of the above solutions, including a description of the advantages and disadvantages of “on-premise” applications, as well as the so-called “Cloud technologies”. The Authors employ the SAP Analytics Cloud system to illustrate BI solutions in the data processing. The second chapter refers to the very broad problem of the materiality and relevance of the information. In today’s online world, there is much more data to be processed and accessible to different parties like entrepreneurs, managers or clients. Companies have never had so much information at their disposal. When segmenting consumer data (cookies), online habits can be read by checking the pages they visit, the information they stop at, and the products they are seeking. It’s easy to find anything online because everyone can create and load data on the Internet. In turn, it shapes the environment in which companies can carefully select and adapt the message to a specific user to be as convincing as possible. All our movements leave a trace on the web, which is later used to define our behaviour, likes, preferences, etc. The second chapter presents the aspect of the possibility of collecting information cookies, as well as the Internet media used in marketing activities. It shows what information can be read from the visited pages and how data analysis supports the decision-making process. Last but not least, it also addresses the issue of the current state of website privacy protection. The next chapter brings closer the problem of museum e-shop. This part presents a qualitative research method on online museum stores on the example of 30 Polish museums with the highest attendance in 2017. The study showed that not all museums have online stores in the online version, and the biggest problem is the low percentage of e-stores enabling electronic payments. The problem is carried forward by the analysis of the usability of museum websites. Another issue invoked in the monograph is the e-learning technique. For example, how simulating programs, knowledge pills, or gamification can enrich the learning experience. Each of these methods is or may be used in education, and each has its advantages and drawbacks. The publication put special emphasis on knowledge pills, which are a relatively new, fast and effective way of communicating small but properly selected pieces of knowledge on a given topic. Due to the method of knowledge sharing is delivered when it is most needed. The last chapter presents considerations on the possibility of using knowledge pills as tools supporting the management of knowledge transfer with the use of materials developed in this form. It also shows the research results on knowledge pills carried out among students of senior high school years. We trust that our publication will attract all readers interested in management, education and computer science. Passionate Authors prepared the monograph, and we do hope that the monograph will be able to infect readers with this passion.Pozycja Usprawnianie zarządzania wiedzą o społecznych zagrożeniach w rozwijaniu szkolnych systemów bezpieczeństwa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Ziarko, Janusz; Skowroński, AndrzejZarządzanie wiedzą jest strategią i zarazem narzędziem, które szkoły mogą wykorzystywać w celu usprawniania swoich działań wychowawczych, profi laktycznych i opiekuńczych ukierunkowanych na bezpieczeństwo. W artykule wyeksponowano znaczenie zarządzania wiedzą w przedsięwzięciach związanych z budowaniem sprawnych partnerskich zespołów jako podmiotów szkolnego systemu bezpieczeństwa, opierających swoje działania na społeczno kulturowym kapitale bezpieczeństwa. Omówiono procesy i czynniki determinujące rozwój społecznego kapitału bezpieczeństwa i podkreślono jego znaczenie dla efektywnego zespołowego uczenia się i działania. Zaproponowano podejście metodyczne związane z zespołowym uczeniem się ukierunkowanym na tworzenie skutecznych praktyk, adekwatnych w wymagań zagrażających sytuacji. W oparciu o te sugestie przedstawiono koncepcję szkolnego systemu bezpieczeństwa ujmując szkolny system bezpieczeństwa w perspektywach: funkcjonalnej i procesowej.Pozycja Zarządzanie przepływem i ochroną informacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Austen, Agata; Tynda, Marcin; Kiełtyka, Leszek; Kucęba, Robert; Kobis, Paweł; Markowska, Katarzyna; Telec, Zbigniew; Gawron, Iwona; Trzcińska, Honorata; Frączkiewicz-Wronka, Aldona; Jędrzejczyk, Waldemar; Włodarczyk, Mirosław; Pypłacz, Paula; Gembala, Krystian; Musiał, Ryszard; Piesiur, Tomasz; Mroczko, Franciszek; Stańkowska, Maria; Kaczmarek, Bogusław; Skadłubowicz, Izabela; Kotarba, Wiesław; Smoląg, Klaudia; Kwieciński, Mirosław; Topczewski, Wojciech; Kulej-Dudek, Edyta; Majewska, Agnieszka; Kwieciński, MirosławPrzedstawione wydawnictwo stanowi zasadniczy plon obrad konferencji naukowej zorganizowanej przez Katedrę Zarządzania Informacją na Wydziale Ekonomii i Zarządzania w dniach 25—26 marca 2007 roku. Ambicją organizatorów konferencji było włączenie w tok dyskusji licznych przedstawicieli praktyki gospodarczej, mediów oraz studentów. W odpowiedzi na zaproszenie do udziału w konferencji napłynęło ponad dwadzieścia referatów problemowych, z których kilka, ze względu na problematykę ściśle wiążącą się z zagadnieniami bezpieczeństwa, zostanie opublikowanych w nowym czasopiśmie naukowym Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego pt. „Problemy Bezpieczeństwa”. Autorami wszystkich przygotowanych tekstów są uznani eksperci w dziedzinie przepływu i ochrony informacji, a także młodzi pracownicy szkół wyższych i przedstawiciele praktyki gospodarczej. Patronat medialny objęły pisma o ogólnopolskim zasięgu i uznanej renomie: „Przegląd Organizacji”, „CSO Magazyn Zarządzających Bezpieczeństwem” i „Czasopismo Zabezpieczenia”. Całość rozważań Autorów podzielona została na trzy części, ściśle ze sobą powiązane. Część pierwsza grupuje teksty pod wspólnym tytułem „Przepływ, przetwarzanie i ochrona informacji we współczesnych systemach zarządzania”, część druga nosi tytuł: „Informacja jako determinanta tworzenia wartości dodanej oraz przewagi konkurencyjnej”, część trzecia zaś omawia „Zarządzanie wiedzą w wybranych dziedzinach aktywności gospodarczej i publicznej”.Pozycja Zarządzanie wiedzą i talentami oraz doskonalenie kadr w przedsiębiorstwie a uczenie się dorosłych(Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy Ośrodek Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki, 2014) Mirski, AndrzejThe paper will be presented the issue of knowledge management and talent in the company. As part of this management plays a special role training of human resources, which allows you to fully develop their potential employees and unleash creative attitude and innovation. Improvement of employees is important issue of andragogy or pedagogy adults. Adult, despite the ongoing process of biological aging, lifelong learning has considerable potential for growth and learning opportunities. Teaching adults, however, requires application of the laws of andragogy and adult developmental psychology. The paper will present examples of modern educational strategies for adults.Pozycja Zarządzanie wiedzą o zagrożeniach bezpieczeństwa uczniów w środowisku szkolnym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Ziarko, JanuszZ wprowadzenia: "Zagrożenie jako pojęcie i jako zjawisko jest rzeczą o bardzo szerokim i wieloznacznym znaczeniu, rozpatrywaną z perspektywy wielu dyscyplin naukowych, analizowaną w sytuacjach jednostkowych i grupowych, w układach ujmujących społeczne procesy w skali makro i mikro, w okolicznościach i uwarunkowaniach uwzględniających aspekt obiektywny i subiektywny tego zjawiska. Zagrożenie widzi się z pozycji jednostki, rodziny, grupy społeczno-zawodowej, lokalnych społeczności, różnych instytucji."(...)