Przeglądaj wg Słowo kluczowe "zmiany klimatyczne"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja China: Paving the Way to Carbon Neutrality(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Gacek, ŁukaszZmiany klimatu to jedno z największych wyzwań, przed jakim stanęła ludzkość w XXI w., wpływają bowiem na różnorodność biologiczną, oddziałują na wiele sektorów gospodarki i społeczeństwo. Te zagrożenia wymagają w długiej perspektywie czasowej podjęcia międzynarodowej współpracy w walce z globalnym ociepleniem, przy jednoczesnym dążeniu państw do zapewnienia zrównoważonego rozwoju. Zmieniająca się rola Chin w globalnych mechanizmach zarządzania klimatem w coraz większym stopniu przykuwa uwagę społeczności międzynarodowej. W marcu 2021 r. Chiny przedstawiły 14. Plan Pięcioletni na lata 2021–2025, który określił, w jaki sposób ta największa światowa gospodarka i jednocześnie największy światowy emitent gazów cieplarnianych zamierza zrealizować cel osiągnięcia zerowej emisji netto do 2060 r. W artykule skonfrontowano obecny proces dekarbonizacji z celami energetyczno-klimatycznymi uwzględnionymi w 14. Planie Pięcioletnim. Analizie poddano środki działania, jakie Chiny zamierzają podjąć w związku z realizacją celu neutralności węglowej do 2060 r.Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 1, 2015 (Przemiany systemu bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w drugiej dekadzie XXI w. Część 1: Globalny i transatlantycki wymiar bezpieczeństwa międzynarodowego.)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Żukrowska, Katarzyna; Chorośnicki, Michał; Molo, Beata; Młynarski, Tomasz; Czajkowski, Marek; Lasoń, Marcin; Koszel, Bogdan; Szymański, Marcin; Diawoł-Sitko, Anna; Bojenko-Izdebska, Ewa; Paterek, Anna; Riedel, Rafał; Adamczyk, Natalia; Pieróg, Iwona; Kraj, Kazimierz; Cziomer, Erhard; Bednarczyk, BogusławaPoniższa analiza przemian systemu bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej w drugiej dekadzie XXI w. stanowi kontynuację publikowanych wcześniej wyników badań na temat strategicznego wymiaru współpracy transatlantyckiej. Jej zasadniczym celem jest dokonanie pogłębionej oceny przemian polityczno-militarnych i społecznych aspektów bezpieczeństwa transatlantyckiego w wymiarze globalnym i regionalnym. Towarzyszące im wyzwania i zagrożenia o charakterze wewnętrznym oraz międzynarodowym narastały już od początku XXI w. Jednak dopiero w latach 2013–2015 pod znakiem zapytania stanęła trwałość budowanego mozolnie system bezpieczeństwa i współpracy w Europie po przezwyciężeniu konfliktu Wschód-Zachód (w latach 1989–1990).Pozycja Krakowskie Studia Międzynarodowe nr 4, 2010 (Wyzwania bezpieczeństwa, integracji europejskiej oraz współpracy międzynarodowej w XXI w.)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Cziomer, Erhard; Molo, Beata; Lasoń, Marcin; Stańczyk, Jerzy; Mazurek, Kamila; Paterek, Anna; Czajkowska, Katarzyna; Diawoł, Anna; Piziak-Rapacz, Anna; Ożóg, Justyna; Lasoń, Marcin; Bednarczyk, BogusławaAutorzy w swoich rozważaniach skupili się m.in. na wymiarze globalnym i regionalnym procesów polityczno-prawnych, społeczno-gospodarczych i militarnych w ujęciu zarówno historycznym, jak i współczesnym. Omówili także strategie państw, założenia doktrynalne partii i ruchów politycznych. Zaakcentowali rolę instytucji i organizacji międzynarodowych w działaniach na rzecz bezpieczeństwa i współpracy międzynarodowej.Pozycja Rola polskiej prezydencji na konferencji klimatycznej w Durbanie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Fiałek, SandraPolish presidency was dependent on the work of European Commission in 2011. A great amount of international factors influenced its fate and course of events, however more and more factors had global character, which was present in the Union Policies. These factors are: international trade, access to the third country markets, financial regulations and climate change. Poland therefore faced the greatest challenge of its several years of participation in project of European integration and act on behalf of the European Union. In terms of climate protection and energy a lot was expected from Poland since it was under the leadership on conference in Durban. The European Union had to argue for the continuation of the Kyoto Protocol after 2012. This conference had a significant impact on the fight against global warming and suppression of carbon emissions. Poland on behalf of European Union was therefore required to take appropriate measures. First of all, Poland was supposed to keep the European position on the climate change and show how the European Union is able to get involved in the fight against global warming.