3. Książki / Books
Stały URI zbioru
Przeglądaj
Przeglądaj 3. Książki / Books wg Autor "Aksman, Joanna"
Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Dylematy współczesnego wychowania i edukacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Aksman, Joanna; Bocharova, Elena; Brzoza, Mariola; Burzyńska-Wentland, Lidia; Ciekot, Krystyna; Desedlova, Jaroslava; Gaweł, Anna; Gorloff, Elżbieta; Grzybowski, Romuald; Hitriuk, Wiera; Karapjetowa, Jelena; Kawula, Stanisław; Klasińska, Barbara; Kliś, Maria; Koczurko, Wasilij; Komorowska-Zielony, Alicja; Kowolik, Piotr; Kozłowska, Anna; Majsienia, Ludmiła; Oberuč, Jaroslav; Okraj, Zofia; Pabiańczyk, Anna; Ponomarjewa, Jelena; Rogalska-Marasińska, Aneta; Sikora, Justyna; Torowska, Joanna; Wantuła, Halina; Wroński, Ryszard; Wysocka, Ewa; Wysotjenko, Irina; Ziarko, Janusz; Kozłowska, AnnaZe wstępu: Tematyka tomu koncentruje się wokół kluczowych problemów współczesnej oświaty i efektywnych sposobów ich przezwyciężania. Autorzy podjęli problemy dotyczące zagadnień metodologicznych, kontekstów wychowania szkolnego, dydaktyki szkoły wyższej, pedagogiki rodziny, kształcenia nauczycieli oraz zagadnień związanych z tłem społecznym i politycznym edukacji, a także uwarunkowaniami współczesnej edukacji. Dyskutowano też kwestie teleologii edukacji, określania jej celów ogólnych, pośrednich, szczegółowych i operacyjnych. Wymiana poglądów objęła również problematykę trwających przemian merytorycznych i reform strukturalnych w niektórych systemach oświatowych.Pozycja Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych - "w" i "pomimo" czasów ponowoczesnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Szewczyk-Zakrzewska, Agnieszka; Olearczyk, Teresa; Ziółkowska, Anna; Wnęk-Gozdek, Joanna; Juruś, Dariusz; Spychalska, Jolanta; Mikołajski, Bartosz; Kołacz, Marcin; Aksman, Joanna; Januszko-Szakiel, Aneta; Misiuk, Agnieszka; Pułka, Jolanta; Michel, Małgorzata; Ruszkowska, Małgorzata; Biel, Krzysztof; Aksman, JoannaPozycja Inkluzja: wybrane aspekty w teorii i praktyce pedagogicznej(Copyright by Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego & Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”, 2019) Grzesiak, Krystyna; Aksman, Joanna; Szyniec, Iwona; Bachowska, Monika; Misiuk, Agnieszka; Gugulska, Justyna; Bierówka, Joanna; Bednarz, Elżbieta; Giza, Teresa; Olearczyk, Teresa; Rokicki, Andrzej; Mirski, AndrzejZ wprowadzenia: "Jedną z istotnych cech współczesnego świata jest postępująca różnorodność. Zjawiskiem typowym – szczególnie dla dzisiejszej zglobalizowanej cywilizacji zachodniej – jest obecność w przestrzeni społecznej i współistnienie (przenikanie się) różnych trendów kulturowych, religijnych oraz – związany z nimi – wyraźnie zaznaczający się pluralizm w zakresie manifestowanych opcji światopoglądowych i wyznawanych systemów wartości. Społeczeństwo współczesne jest bardzo zróżnicowane pod wieloma względami. Ludzie różnią się od siebie poziomem wykształcenia, sytuacją zawodową i statusem materialnym, indywidualną filozofią życia, której pochodną są aspiracje, plany na przyszłość i preferowane sposoby spędzania czasu wolnego. Potrzeby społeczne – choć te same na poziomie elementarnym – również ewoluują w kierunku rosnącym, ponieważ rozbudzane są przez ogarniające nas ze wszystkich stron mass media, promujące z jednej strony kulturę konsumpcjonizmu, a z drugiej – szeroko rozumianego indywidualizmu w zakresie wybierania różnych dróg samorealizacji."(...)Pozycja Innowacyjny model wczesnoszkolnej edukacji plastycznej Klasa I. Metodyczne opracowania i materiały dla nauczycieli i studentów do realizacji modelu Nauka – Sztuka – Edukacja(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Aksman, Joanna; Gabzdyl, JolantaZ wprowadzenia: "Przedstawiamy Państwu pierwszą z cyklu publikacji metodycznych opisującą innowacyjny sposób wprowadzania w edukacji wczesnoszkolnej zajęć plastycznych. Założenia teoretyczne do tego sposobu pracy z dziećmi przedstawione zostały w publikacji opisującej innowacyjny model „Nauka – Sztuka – Edukacja”, będący wynikiem pracy naukowców i praktyków z czterech krajów: Polski, Słowacji, Słowenii i Ukrainy (teoretyczne założenia modelu znajdują się w załączniku nr 1). Niniejsza publikacja ma charakter praktyczny i wynika z wniosków z badań nad wdrożeniem modelu, jakie miało miejsce w semestrze letnim roku 2013 w wybranych szkołach podstawowych w Małopolsce. Nauczyciele szkół biorących udział we wdrożeniu modelu w wywiadach zgłaszali chęć dalszej współpracy w ramach pełnej realizacji modelu (we wszystkich klasach edukacji wczesnoszkolnej). Doceniali możliwość wykorzystania przygotowanych w tym celu przez specjalistów konspektów zajęć plastycznych oraz słowniczków terminów plastycznych wprowadzanych w poszczególnych klasach, a także wykorzystanych w konspektach technik. Wychodząc naprzeciw tym prośbom opracowaliśmy do określonego w modelu NSE programu edukacji plastycznej w edukacji wczesnoszkolnej zestaw tematów oraz odpowiednie konspekty warsztatów plastycznych."(...)Pozycja Innowacyjny model wczesnoszkolnej edukacji plastycznej Klasa II. Metodyczne opracowania i materiały dla nauczycieli i studentów do realizacji modelu Nauka – Sztuka – Edukacja(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Aksman, Joanna; Gabzdyl, JolantaZ wprowadzenia: "Oddajemy w ręce Państwa drugą część z cyklu publikacji metodycznych opisujących innowacyjny model wczesnoszkolnej edukacji plastycznej, przeznaczony dla klasy drugiej. Tym Czytelnikom, którzy nie znają części pierwszej wyjaśniamy, że niniejsza publikacja [książka + płytka] ma charakter praktyczny, ale oparta została na zrębach teoretycznych innowacyjnego modelu Nauka – Sztuka – Edukacja, który powstał dzięki współpracy naukowców i praktyków z czterech państw: Polski, Słowacji, Słowenii i Ukrainy. Struktura tego modelu, lista umiejętności interpersonalnych, budowania samoświadomości, podejmowania decyzji, radzenia sobie ze stresem oraz całościowy program edukacji wczesnoszkolnej, jak też założenia realizacji metodycznej tego projektu znajdują się w publikacji omawiającej model i w części I opracowań metodycznych niniejszego cyklu."(...)Pozycja Innowacyjny model wczesnoszkolnej edukacji plastycznej Klasa III. Metodyczne opracowania i materiały dla nauczycieli i studentów do realizacji modelu Nauka–Sztuka–Edukacja(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Aksman, Joanna; Gabzdyl, JolantaZ wprowadzenia: "Prezentowana Państwu publikacja, przeznaczona dla nauczycieli klas trzecich szkoły podstawowej, zamyka cykl książek metodycznych stworzonych z myślą o nowej odsłonie edukacji plastycznej w kształceniu wczesnoszkolnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci zdolnych plastycznie. Publikacja, podobnie jak poprzedzające ją wersje dla klasy pierwszej i drugiej, odnosi się do teoretycznych założeń innowacyjnego międzynarodowego modelu Nauka–Sztuka–Edukacja."(...)Pozycja Kompetencje – kształcenie – ewaluacja : w poszukiwaniu innowacyjnego modelu kształtowania i oceny kompetencji uczniów młodszych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Kasáčová, Bronislava; Kožuh, Anna; Aksman, Joanna; Misiuk, Agnieszka; Grzesiak, Krystyna; Doušková, Alena; Giza, Teresa; Gabzdyl, Jolanta; Cabanová, Mariana; Kováčová, Zuzana; Babiaková, Simoneta; Pilátová, Mária; Szuścik, Urszula; Tomkuliaková, Ružena; Gerová, Ľubica; Aksman, Joanna; Doušková, Alena; Gabzdyl, JolantaOddajemy do rąk Czytelników monografię stanowiącą efekt międzynarodowej współpracy dwóch ośrodków akademickich: Wydziału Psychologii i Nauk Humanistycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego oraz Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy. Zaproszone do współpracy grono badaczy, w tym praktyków, reprezentujące nie tylko różne ośrodki akademickie, ale też różne subdyscypliny pedagogiczne, przez to o odmiennych zainteresowaniach naukowych, niewątpliwie łączy poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań kompetencji, kształcenia i ewaluacji, a dokładniej: kształtowania i oceny kompetencji uczniów klas niższych szkoły podstawowej.Pozycja Kształtowanie umiejętności życiowych uczniów klas początkowych w toku innowacyjnych warsztatów plastycznych Nauka – Sztuka – Edukacja na przykładzie badań eksperymentalnych(Copyright by Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego & Towarzystwo Naukowe „Societas Vistulana”, 2021) Aksman, JoannaThe present publication is the result of many years of studies carried out in Poland, Slovakia, Slovenia, and Ukraine. The origins of these research projects go back to the years 2011–2013. As a result of numerous research tasks performed by a team of 10 scientists from various universities and 15 students of Andrzej Frycz Morzewski Krakow University, appropriately selected for the purpose of the study at hand, under the scientific supervision of the author of this publication, the Science – Art – Education Model (Model Nauka – Sztuka – Edukacja, abbreviated as NSE) was created along with an art education program for children of early school age, incorporating work with an artistically gifted student105. In 2013, the developed model was introduced in 15 primary schools, and studies on its application continued for six months. The teachers expressed their willingness to continue the implementation of the NSE model and help in this process from the methodological point of view. Conclusions from international and Polish research studies conducted between 2011–2013 prompted the planning and development of a further, more detailed research procedure. For this purpose, the author conducted a three-year – longitudinallstudy (2015–2018) organised in 12 schools in southern Poland, using the method of experiment where the control group and the experimental group were employed, and in two schools using the experimental group only. The goal of the study was to determine the impact of the NSE model on the development of life skills in early school-age children. For research purposes, three innovative textbooks with teaching materials for teachers were created – serving to assist in the art education programme for children in grades 1–3 of primary school. Subsequently, three schools were selected out of all the schools that had implemented the model at the beginning of the study. In these three, the study of selected variables in the annual time series was planned and executed. The selected schools differed in terms of their location (a school in a large city, a school in a smaller town, and a school in a rural area). The changes taking place in the life skills of children are illustrated in photographs and methodological films recorded on an on-going basis every year within the duration of the research project. These films and the photographic record contain: selected children’s artworks, the record of individual work shaping the ability to make decisions and shaping one’s own creativity, the record of group work to teach coping and managing stress, and the picture of shaping interpersonal skills in the vital part of art workshops – namely, affirmation) They are included in the present publication. The publication consists of the theoretical, methodological, and analytical parts, in which particular research problems are discussed in detail. The theoretical part consists of two chapters, the first relating to the theories pertaining to the NSE model and its fundamental reference to the life skills of children. This reference is made in the context of health education and mental health education not only for artistically gifted children, but also for the entire class. The second chapter of this part shows the theoretical references to inclusive activities for the integration of the class community, which has also become an important element of the presented NSE model. Here the references go back to the movements of positive pedagogy and psychology. The methodological part presents the objectives, the subject of the research, the research problems and hypotheses, as well as research variables and indicators, research method, research group, and research area. The chronology of the research procedure and the method of research analysis are also expounded. Linear mixed models, Student’s t-tests, and non-parametric Mann- -Whitney and Friedman tests were used for intergroup comparisons, while the Spearman correlation coefficient was used in order to measure the strength of the correlation between the variables. The analytical part presents the results of the studies with reference to the previously adopted specific problems. We have shown the impact of the implementation of the innovative model of art education (Science – Art – Education) on shaping the life skills of children in grades 1–3 of primary school in relation to shaping interpersonal skills, skills for building self-awareness, decision- making as well as coping and managing stress in children. We also presented the correlations between self-esteem and interpersonal relations, hope and efficiency of actions, self-esteem and cooperation, collaboration and creative attitude in experimental groups, in terms of statistical calculations. The results are presented in a descriptive and tabular format, embracing the conclusions of the entire study. The conclusions from the study are optimistic, as all the research hypotheses regarding the positive impact of the NSE model on shaping the life skills of children have been confirmed. This confirmation gives us hope for the model’s feasibility of application in school practice, especially after the pandemic period. The analysis of the research process was conducted using the data collected from the application of various research techniques of the pedagogical experiment method aimed at children, especially three standardized diagnostic tests106. In the final part of the publication we will find: a list of tables (174) and diagrams (4), references, and a list of annexes. The appendix presents the structure of the NSE model, the three-year curriculum and program of innovative art classes for children in early school education, a sample scenario of workshop activities, illustrating the independent variables introduced during the three years of the experiment, and diagnostic tests used in the study.Pozycja Manipulacja: pedagogiczno-społeczne aspekty. Cz. 1, Interdyscyplinarne aspekty manipulacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Aksman, Joanna; Kliś, Maria; Pucek, Zbigniew; Skulicz, Danuta; Wantuła, Halina; Mirski, Andrzej; Czajkowski, Wojciech; Wysocka, Ewa; Rokicki, Jarosław; Stawiński, Piotr; Kusiak, Monika; Krysakowska-Budny, Ewa; Hołobut, Agata; Pałka, Ewa; Dziadzia, Bogusław; Niewiadomski, Krzysztof; Zabłocki, Ireneusz; Januszko-Szakiel, Aneta; Skowrońska, Katarzyna; Kletowski, Piotr; Oleszkowicz, Magdalena; Peszka, Mateusz; Smrek, Maciej; Aksman, JoannaPozycja Materiały pomocnicze dla nauczycieli do realizacji lekcji w klasie I(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Aksman, Joanna; Gabzdyl, JolantaPozycja Materiały pomocnicze dla nauczycieli do realizacji lekcji w klasie II(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Aksman, Joanna; Gabzdyl, JolantaPozycja Materiały pomocnicze dla nauczycieli do realizacji lekcji w klasie III(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Aksman, Joanna; Gabzdyl, JolantaPozycja Nauka - Sztuka - Edukacja: opracowanie i upowszechnianie Innowacyjnego modelu diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie. Raport zawierający wnioski i rekomendacje dotyczące dalszego wdrażania i upowszechniania modelu(Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne sp. zoo – Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Aksman, Joanna; Pułka, Jolanta; Kordek, PiotrZe wstępu: Projekt przygotowany przez pracowników naukowo-dydaktycznych Wydziału Psychologii i Nauk Humanistycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego miał na celu stworzenie nowej sieci współpracy w dziedzinie edukacji dzieci zdolnych plastycznie z klas 1–3 szkoły podstawo-wej. Współpraca ta podjęta została z podmiotami zagranicznymi z trzech państw, takimi jak Univerza na Primorskem (Słowenia), Uniwersytet Katolicki w Ružomberku (Słowacja) i Liceum przy Donieckim Uniwersytecie Narodowym (Ukraina). Partnerem polskim było Polskie Stowarzyszenie Wychowania Pozaszkolnego im. Aleksandra Kamińskiego. Główne założenie tej współpracy polegało na opracowaniu Innowacyjnego Modelu diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie prze-znaczonego dla nauczycieli klas 1–3 oraz studentów i wykładowców uczelni wyższych na kierunkach pedagogicznych. (...)Pozycja Nauka-Sztuka-Edukacja. Innowacyjny model diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie(Wydział Psychologii i Nauk Humanistycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, 2013) Węc, Klaudia; Gabzdyl, Jolanta; Kliś, Maria; Olearczyk, Teresa; Muchacka, Bożena; Dettloff, Anna; Piętka, Katarzyna; Skulicz, Danuta; Nieciuński, Stanisław; Aksman, Joanna; Giza, Teresa; Grzesiak, Krystyna; Zięba, Anna; Hryń, Stanisław; Savenkov, Aleksander I.; Shcheblanova, Elena N.; Awierina, Irina S.; Popek, Stanisław; Aksman, JoannaPublikacja zawiera materiały zgromadzone w roku 2012 podczas wizyt studyjnych w Ukrainie, Słowenii oraz na Słowacji, zorganizowanych przez Krakowską Akademię im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Uczestnikami wizyt byli naukowcy i studenci realizujący projekt pt.: Nauka – Sztuka – Edukacja, opracowanie i upowszechnianie Innowacyjnego Modelu diagnozy, metod, form pracy i opieki nad dzieckiem zdolnym plastycznie, w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013Pozycja Pedagogiczne i społeczne wsparcie uzdolnionych dzieci i młodzieży. 2(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Житнік, Тетяна; Лемко, Галина; Караваєва, Віра; Борисенко, Дар’я; Бочарова, Олена; Бердник, Ганна; Тепла, Марія; Татьянчиков, Андрій; Половина, Галина; Голоденко, Сергій; Pufal-Struzik, Irena; Кокоріна, Людмила; Бутенко, Ганна; Алфімов, Дмитро; Grzesiak, Krystyna; Bercal, Ewelina; Olearczyk, Teresa; Misiuk, Agnieszka; Giza, Teresa; Pasich, Lidia; Давидчук, Вікторія; Кулик, Іванна; Lipińska, Marzena; Skulicz, Danuta; Жизномірська, Оксана; Татьянчикова, Ірина; Кислицька, Тетяна; Протас, Оксана; Літовка, Олена; Грибан, Ірина; Бобак, Оксана; Алфімов, Валентин; Szewczyk, Agnieszka; Kožuh, Anna; Gątarska, Elżbieta; Gątarska, Elżbieta; Aksman, Joanna; Санжарова, Галина; Тимофій, Уляна; Aksman, Joanna; Boczarowa, OłenaPublikacja, którą Państwu przedstawiamy stanowi kolejne, drugie z kolei kompendium wiedzy oparte na badaniach i doświadczeniach naukowych polskich i ukraińskich naukowców. Pierwsza część publikacji została wydana w 2010 roku i ukazywała chęć rozwinięcia tematu wsparcia dziecka i młodzieży zdolnej przedstawionego w badaniach europejskiej sieci Eurydyce. Badania te ukazały się w 2008 roku i dotyczyły ustalenia terminologii tego problemu, ustalenia specjalnych rozwiązań edukacyjnych i ich rodzajów oraz kwestii kształcenia i dokształcania nauczycieli do pracy z uczniami zdolnymi/ utalentowanymi.Pozycja Poland, Slovenia, the World : Challenges of present-day education(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Nieciuński, Stanisław; Aksman, Joanna; Freundlich, Jerzy; Guzik, Agnieszka; Kozłowska, Anna; Kožuh, Boris; Mirski, Andrzej; Pułka, Jolanta; Olearczyk, Teresa; Wysocka, Ewa; Govekar-Okoliš, Monika; Hočevar, Andreja; Mažgon, Jasna; Jelenc Krašovec, Sabina; Kovač Šebart, Mojca; Krek, Janez; Kump, Sonja; Ličen, Nives; Muršak, Janko; Štefanc, Damijan; Šteh, Barbara; Kalin, Jana; Vidmar, Tadej; Kozłowska, Anna; Muršak, JankoTransformations of education in changing Europe are multifaceted. One of the latter is the process of strengthening the cooperation among universities in this part of the world. This cooperation is carried out in many fields – from joint projects and researches – to joint analyses, discourses and publications. This monograph – a collection of reflections, thoughts and polemics deriving from theoretical and empirical researches, carried out as a part of a joint research project simultaneously undertaken at both these universities under the name “Problems and challenges of modern education” – constitutes one of the fruits of the cooperation between Andrzej Frycz Modrzewski Cracow University and the University of Ljubljana.Pozycja Proces uczenia się przez całe życie: aspekty kształtowania kompetencji nauczycielskich(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Aksman, Joanna; Nieciuński, Stanisław; Aleksander, Tadeusz; Wysocka, Ewa; Mirski, Andrzej; Kuźma, Józef; Guzik, Agnieszka; Błaszczak, Magdalena; Boczarowa, Ołena; Rzepa, Magdalena; Kluzowicz, Julia; Aksman, Joanna; Nieciuński, StanisławPozycja Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej edukacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Lipiec, Józef; Bieszczad, Bogusław; Tabora-Marcjan, Ewa; Şiğva, Renata Monika; Guzik, Agnieszka; Parlicki, Mariusz; Aksman, Joanna; Huget, Patrycja; Misiuk, Agnieszka; Kapiszewska, Maria; Marchenko, Galina; Bocharova, Elena; Miś, Lucjan; Kwatera, Anna; Łukasik, Joanna; Rudkovska, Inessa; Gerc, Krzysztof; Bierówka, Joanna; Budziło, Przemysław; Şiğva, Renata Monika; Guzik, AgnieszkaPozycja The school of tomorrow centred on pupils(Oficyna Wydawnicza AFM, 2015) Morbitzer, Janusz; Kuźma, Józef; Chałas, Krystyna; Boczarowa, Olena; Giza, Teresa; Borawska-Kalbarczyk, Katarzyna; Aksman, Joanna; Pułka, Jolanta; Dobrowolska, Barbara; Johnsson, Ewa; Cotič, Mara; Felda, Darjo; Pułka, Jolanta; Kuźma, JózefThe monograph entitled "The School of Tomorrow Centred on Pupils" is a collective paper which, on the one hand, is based on the research conducted by and experience of many Polish and foreign theoreticians and practitioners of school education and, on the other, is the aftermath of an international academic Symposium “From the Traditional Towards the Future, Pupil-Oriented School” organised at Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University on the 10th and 11th of June 2013, to which many highly-competent authors of this monograph contributed.