Przeglądaj wg Autor "Gajda, Agnieszka"
Teraz wyświetlane 1 - 11 z 11
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Co zostało po Stachniuku? Przykład nacjonalistycznego stowarzyszenia „Zadruga”(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Gajda, Agnieszka"Po tysiącu lat niewoli duchowej garstka młodych Polaków odradza wiarę, którą zamordowali judeo-chrześcijańscy zbrodniarze. Oto ze snu budzi się Orzeł Biały. Wydostaje się spod ciężaru watykańskiego krzyża. Spogląda na marne szczątki, które pozostały z jego dumnej Ojczyzny – i żywi pogardę, do współczesnej rzeczywistości. Jednak wie, że to nie koniec, że walka trwa. Ten cytat z przemówienia wygłoszonego na Święcie Plonów w 2008 r. zawiera niemal wszystkie cechy, którymi charakteryzuje się NS „Zadruga”. Ta powstała w marcu 2006 r. we Wrocławiu organizacja polityczna, nawiązująca do przedwojennej Zadrugi, jest skrajnie nacjonalistyczna, antychrześcijańska, w swej estetyce i retoryce zmilitaryzowana i agresywna. Jest też rasistowska, antysemicka, nastawiona ksenofobicznie, ale i też bardzo prosłowiańska, na niwie międzynarodowej panslawistyczna, neopogańska, zadrużna.”(…)Pozycja Jan Hempel: neopogaństwo lewicowe(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Gajda, AgnieszkaPolish Neo-Paganism is a wide cultural and social movement with clear religious features, referring to the pre-Christian Slavic culture and religion of Polish ancestry. In its mainstream it is nationalist, proslavic and pantheistic. The biggest infl uence on the Polish Neo-Paganism had Zadruga group and Jan Stoigniew Stachniuk. The achievements of this environment, as well as of a group of Stanisław Szukalski, determined the perception of Polish Neo-Paganism as nationalistic. However, this intellectual current contains a much broader spectrum of political and social views. A prime example is Józef Niećko’s “słowianizm”, which can be described as a peasant Neo-Paganism and Jan Hempel’s “no-god religion” (“religia bezboska”), which is a left-wing trend in Polish neo-paganism. In “The Piast’s Sermons” (Kazania Piastowe, 1912) Hempel sketched his concept of a new religion and a new morality – religion without the God, religion of the freedom, religion of the human “I”. He found its model in the Slavic pagan religion. Mythic Piast was for Hempel the desired ideal of man – free, acting in accordance with his own will (harmonious with the tendencies of the Universe), strong, heroic, hospitable, respectful of others, working. This Piast’s dignifi ed ethics of freedom was recognized by Hempel as exemplary and contrasted with its anthithesis, which degrades human being – the Christianity.Pozycja Myśl i polityka: księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Jackowi Marii Majchrowskiemu T. 1b(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Czaja-Hliniak, Irena; Filipek, Józef; Grodziski, Stanisław; Kostecki, Apoloniusz; Ludwikowski, Rett R.; Pilch, Andrzej; Przybylski, Henryk; Sondel, Janusz; Waldenberg, Marek; Waltoś, Stanisław; Waśniewski, Witold; Woleński, Jan; Bankowicz, Bożena; Borowiec, Piotr; Chojnicka, Krystyna; Dudek, Antoni; Gajda, Agnieszka; Grott, Olgierd; Kargol, Anna; Kęsek, Marian; Kilian, Stanisław; Kloczkowski, Jacek; Litwin, Tomasz; Mazur, Jan; Mikołajczyk, Jolanta; Nowacka, Ewa; Polaczek-Bigaj, Marta; Sabat, Martynika; Seniów, Jerzy; Wiszniewski, Jan; Szlachta, BogdanPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 2, 2007(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Pilch, Andrzej; Prendecki, Krzysztof; Skawińska, Mirosława; Mikołajczyk, Jolanta; Gajda, Agnieszka; Grott, Olgierd; Polaczek, Marta; Malczyk-Herdzina, Małgorzata; Bierówka, Joanna; Ostafińska-Konik, Agnieszka; Maślanka, Tomasz; Walas-Trębacz, Jolanta; Galata, Stanisław; Litwin, Tomasz; Malec, Jerzy; Kotowska, Agata; Biernat, Tadeusz; Balicki, Marek; Kilian, Stanisław; Majchrowski, JacekPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 3, 2012(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Szwaja, Jacek Z.; Kościelniak, Grzegorz; Jaśkowiec, Dominik; Huras, Agnieszka; Rej, Anna; Słowik, Dominik; Polaczek-Bigaj, Marta; Kargol, Anna; Gajda, Agnieszka; Pindel, Kamil; Głuchowski, Jan; Kosikowski, Cezary; Litwińczuk, Hanna; Głuchowski, Jan; Gomułowicz, Andrzej; Małecki, Jerzy; Mastalski, Ryszard; Ofiarski, Zbigniew; Ruśkowski, Eugeniusz; Czaja-Hliniak, Irena; Majchrowski, Jacek; Majchrowski, JacekPozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2008 : Neopogaństwo w Polsce(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Słowiński, Zdzisław; Pełka, Leonard J.; Barcikowska, Alicja; Grott, Bogumił; Biliński, Krzysztof; Strutyński, Maciej; Szczepański, Tomasz; Danka, Ignacy R.; Ziętek, Dorota; Filip, Mariusz; Antosik, Grzegorz; Górewicz, Igor D.; Gajda, Agnieszka; Papla, Miłosz; Pasek, Zbigniew; Simpson, Scott; Zaczkowska, Anna; Gajda, Agnieszka; Majchrowski, Jacek; Majchrowski, JacekNiniejszy numer „Państwa i Społeczeństwa” podsumowuje dorobek konferencji „Neopogaństwo w Polsce”. Miała ona być próbą naukowego oglądu zjawiska, wobec którego jest wiele przeinaczeń, by nie powiedzieć przekłamań, a które winniśmy poznać, choćby tylko z uwagi na kwestię, tak modną i tak politycznie poprawną w zjednoczonej Europie, jak zapoznawanie się i badanie różnego rodzaju mniejszości. Jest to dobry pierwszy krok. Do tej pory koncentrowano się wyłącznie na mniejszościach narodowych i seksualnych. Teraz nadszedł czas na religijne, tym bardziej, że bardzo wielu chciałoby łączyć je z nacjonalizmem czy nawet faszyzmem i antysemityzmem.Pozycja Państwo i Społeczeństwo nr 4, 2009 : Neopogaństwo w Polsce tom II(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Witulski, Maciej; Barcikowska, Alicja; Filip, Mariusz; Szczepański, Tomasz; Gajda, Agnieszka; Potrzebowski, Stanisław; Antosik, Grzegorz; Olszewska, Anna; Simpson, Scott; Beźnic, Szymon; Zaczkowska, Anna; Górewicz, Igor D.; Gajda, Agnieszka; Majchrowski, Jacek; Majchrowski, JacekNumer „Państwa i Społeczeństwa”, który oddajemy do rąk Czytelników, zawiera artykuły z drugiej konferencji poświęconej tematyce neopogaństwa w Polsce. Odbyła się ona w Krakowie, w dniach 19–21 marca 2009 r. Zebrane tu teksty w większości dotyczą zjawiska neopogaństwa w ostatnim dwudziestoleciu, mają jednak zróżnicowany charakter: od tekstów naukowych (Witulski, Barcikowska, Filip), poprzez historyczne (Szczepański, Gajda), teoretyczne (Olszewska, Simpson i Beźnic), aż do sprawozdań o zabarwieniu ideologicznym (Górewicz). W cytatach z dokumentów i tekstów źródłowych zachowujemy oryginalną pisownię nazw własnych oraz terminów, natomiast w pozostałych przypadkach dostosowujemy ją do norm grafii polskiej.Pozycja Pogańska słowiańszczyzna w literaturze polskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Gajda, Agnieszka"Zainteresowanie Słowiańszczyzną wśród polskich literatów pojawia się i z czasem nasila na przełomie XVIII i XIX w., kiedy narody europejskie zaczynają szukać swojej tożsamości i podstaw bytu narodowego. Zjawisko to - szczególnie silne w państwach niegdyś znaczących, a ówcześnie rozbitych czy zniewolonych (Niemcy, Szkocja, Polska) - było inspiracją zarówno dla „badaczy starożytności'', folklorystów, jak i myślicieli czy artystów."(...)Pozycja Stach from Warta Szukalski and the Tribe of the Horned Heart: though this be madness, yet is there method in it(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Gajda, AgnieszkaDwie dekady międzywojnia miały w Polsce charakter wyjątkowy. Radość z odzyskanej wolności osłabiały problemy kraju – zniszczonego wojną i podzielonego przez zabory. Budowa II Rzeczypospolitej nie miała tylko charakteru politycznego czy gospodarczego. Grupa artystów, m.in. Marian Wawrzeniecki, Stanisław Jakubowski, Zofi a Stryjeńska czy Stanisław Szukalski, kontynuując dziewiętnastowieczne tradycje słowianofi lskie, przestawiła wizję odrodzonej polskiej kultury narodowej. Pragnęli oni odrodzenia „prawdziwej” polskiej kultury i sztuki, dominująca bowiem przed zaborami kultura sarmacka zbankrutowała – zwłaszcza, że jej głównym rysem była swoista trauma, manifestująca się poczuciem niższości wobec narodów zachodnich. Ten uraz miał być wynikiem przyjęcia przez Polskę chrztu – fakt ten złamał polską dumę, zniszczył pogański porządek Słowian, wprowadzając chrześcijański ład zachodni. Wśród niektórych polskich myślicieli, do których należeli też neopoganie, dominował pogląd, że uwolnić się od tego poczucia można poprzez powrót do wyklętej przez wieki słowiańskiej kultury i religii. Słowiański, pogański kontekst był też stałą cechą twórczości Stanisława Szukalskiego – pojawiał się w każdym numerze redagowanego przez niego czasopisma „Atak Kraka”. Cechą wyróżniającą twórczość Szukalskiego był również jego negatywny stosunek do kleru i chrześcijaństwa oraz pochwała słowiańskiej kultury pogańskiej, która powinna stać się fundamentem wolnej Polski, tzw. Polski II. Było to spojrzenie kontrowersyjne, czasami ocierające się o absurd – swego rodzaju słowiańska wersja totalitaryzmu – nie budzi jednak zdziwienia, bo teoria formowała się w latach wzrastającej popularności hitleryzmu, włoskiego faszyzmu, komunizmu, które to ruchy silnie fascynowały autora tejże koncepcji.Pozycja Święta i obrzędy rodzimej wiary(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Gajda, AgnieszkaZ wprowadzenia: "Rodzima Wiara to neopogański związek wyznaniowy, nawiązujący do słowiańskiej wiary i kultury przedchrześcijańskiej dawnych Polaków. Wpisuje się w nurt nowych ruchów religijnych, w ramach których wyróżnia się neopogaństwo o charakterze etnicznym. Do najważniejszych wątków neopogaństwa etnicznego zaliczyć należy negatywny stosunek wobec religii dominujących (np. chrześcijaństwa, islamu), panteistyczną wizję świata oraz duchowość ekologiczną."(...)Pozycja Współczesne wyzwania teorii i praktyki bezpieczeństwa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Mazur, Sławomir; Ostrowska, Monika; Kręcikij, Janusz; Pružinský, Michal; Tworkowski, Bogdan; Stęplewski, Bogumił; Góralczyk, Katarzyna; Pawlik, Renata; Mazur, Jadwiga; Michalczyk, Tadeusz; Kudzin-Borkowska, Małgorzata; Lelito, Ryszard; Michalczyk, Tadeusz; Dymińska, Zyta Maria; Grzywna, Zbigniew; Gajda, Agnieszka; Stęplewski, BogumiłZ wprowadzenia: "Nauki o bezpieczeństwie mają niespełna sześcioletnią historię, kiedy to 8 sierpnia 2011 roku minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego ustanowiła je swoim rozporządzeniem jako nawą dyscyplinę naukową w dziedzinie nauk społecznych nowo utworzonego obszaru wiedzy np. nauki społeczne. Samo zaś bezpieczeństwo należy do jednej z najbardziej elementarnych potrzeb człowieka. Jest podstawowym prawem i jego potrzebą, sprowadza się ono do eliminowania sytuacji zagrażających człowiekowi i jego dobrom. Poczucie bezpieczeństwa jest jedną z dwóch najistotniejszych potrzeb człowieka warunkującą dalszy jego rozwój i funkcjonowanie w społeczeństwie. Bezpieczeństwo ma umożliwić prawidłowy rozwój społeczny przy przestrzeganiu zasad współżycia społecznego."(...)