Przeglądaj wg Autor "Majorek, Marta"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 53
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Anarchizm 2.0 Ideologia i praktyka w dobie nowych mediów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Majorek, MartaZe wstępu: "W odróżnieniu od wszystkich głównych ideologii, anarchizm nigdy nie odznaczał się trwałą egzystencją na gruncie politycznym, nie funkcjonował bowiem w ramach systemów partyjnych i tym samym nie miał bezpośredniego wpływu na sprawowanie władzy państwowej. To, co szczególnie cechuje anarchizm, to swego rodzaju „pokoleniowe” tendencje do wzrostu i rozkwitu, dające się uchwycić na przestrzeni danych, historycznych etapów. Niewątpliwie, jak wszystkie ujęcia uogólniające, także i to może okazać się nie całkiem precyzyjne i upraszczające, niemniej jednocześnie stanowić może dobry punkt wyjścia dla dalszych rozważań."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2018, nr 4 (XXXIII) : Kultura Bezpieczeństwa - Uwarunkowania Społeczne i Organizacyjne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Chodyński, Andrzej; Fatuła, Dariusz; Mirski, Andrzej; Marjański, Andrzej; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Ziarko, Janusz; Wilk-Woś, Zofia; Bakonyi, Jadwiga; Urbańczyk, Piotr; Gach, DanielZ wprowadzenia: "Kultura jest rozpatrywana jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych jak i niematerialnych (duchowych i symbolicznych). Bardziej szczegółowy opis tych wytworów, wraz z prezentacją podstawowych działów kultury, jakimi są tzw. kategorie kultury, zawarto m.in. w publikacji Małgorzaty Gruchoły, gdzie opisano cechy socjologicznego podejścia do kultury i podkreślono znaczenie kultury narodowej. Pojęcie kultury ma bogate podstawy teoretyczne. Jest rozpatrywane przez przedstawicieli wielu nauk. Przegląd ujęć i koncepcji filozoficznych, przykładowo, prowadzi do określenia dziesięciu działów odnoszących się do definicji kultury, mianowicie: – rozumienie kultury w ujęciu historycznym, z podkreśleniem jej temporalności; – hermeneutyczne koncepcje kultury oparte na systemie znaczeń i symboli, z traktowaniem kultury jako interpretacji; podstawa kultury symbolicznej; – ujęcie genetyczne jako ewolucyjne przedłużenie natury i naturalistyczna koncepcja bytu; rozpatrując przenikanie się uwarunkowań kulturowych i genetycznych, w socjologii operuje się pojęciem socjobiologii, której elementem jest memetyka – mem stanowi przekaz kulturowy; – jako sfera realizacja duchowości człowieka; – traktowanie kultury w aspekcie ludzkiej kreatywności i spontaniczności w odniesieniu do twórczości; – jako system uwarunkowań i determinacji (w tym problematyka uwarunkowań społecznych, instytucji i wzorów postępowania, praw i tradycji); – jako płaszczyzna interakcji miedzy ludźmi – komunikacja; – jako system zamknięty; – jako system uniwersalny (w tym przenikalność kulturowa); kwestie zamknięcia, otwarcia, ale i tożsamości kulturowej można odnosić do dwoistości strukturalizmu, zakładającego rozpatrywanie kultury na poziomach zewnętrznym (co się wiąże z różnorodnością kulturową odnośnie instytucji, wzorów i zachowań) i wewnętrznym (jedność kultury oparta na wspólnotowości); kultura stanowi matrycę, ukrytą umysłową strukturę, której uzewnętrznienie służy realizacji podstawowych potrzeb ludzkich; – rozumienie w kontekście stałości, niezmienności, ale także zmian i nieustannej ewolucji, w tym kreatywności kulturowej."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2020, nr 4 (XLI) : Bezpieczeństwo w zarządzaniu publicznym(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Chodyński, Andrzej; Wilk-Woś, Zofia; Ropęga, Jarosław; Ziarko, Janusz; Sienkiewicz-Małyjurek, Katarzyna; Kowalczyk, Jan; Marciniak, Dominika; Szmitkowski, Paweł; Bałamut, Anna; Świerczyńska, Jowita; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Leśniewski, Zbigniew; Sienko, Natalia; Zysiak-Christ, Beata; Humeniuk, Paweł; Kopczewski, Marian; Sawczyszyn, AleksandraZ wprowadzenia: "W literaturze przedmiotu dyskutowane są związki między bezpieczeństwem publicznym a bezpieczeństwem wewnętrznym. Rozpatrywane są różne warianty, w których: 1) bezpieczeństwo wewnętrzne i bezpieczeństwo publiczne są traktowane jako odrębne, równorzędne kategorie; 2) bezpieczeństwo publiczne stanowi jedną z subkategorii w ramach bezpieczeństwa wewnętrznego lub 3) wyodrębnia się bezpieczeństwo wewnętrzne jako jedną z kategorii bezpieczeństwa narodowego, bez wymieniania bezpieczeństwa publicznego jako odrębnej kategorii."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2022, nr 2 (XLVII) Security management mechanisms in the face of contemporary threats(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Chodyński, Andrzej; Sienkiewicz-Małyjurek, Katarzyna; Waśniewski, Krzysztof; Bałamut, Anna; Ziarko, Janusz; Giszterowicz, Agnieszka; Leśniewski, Michał Adam; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Jabłoński, Marek; Krüger, Dirk-Ulrich; Kazimierski, Andrzej; Kwieciński, MirosławIntroduction: "The level of security of an organisation depends on a variety of factors, including the ability to identify risks and the implementation of security management, including governance mechanisms. The following criteria are considered in the typology of security threats: 1) objective – this includes political, military, and economic, as well as social and environmental security; 2) sources of threats – described as natural, technical, systemic, demographic, ideological, economic, educational, psychological, cultural, and other; 3) environmental – different environments are taken into account: natural, social, political, economic, scientific, and technological; 4) coverage – from global, through continental and regional, to local; and 5) scale of the threats – from the global level, through the international and state levels, to the administrative unit level."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2024, nr 1 (LIV) Zarządzanie kryzysowe wobec zagrożeń ekologicznych – rola organizacji komercyjnych i niekomercyjnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2024) Chodyński, Andrzej; Ziarko, Janusz; Sienkiewicz-Małyjurek, Katarzyna; Bałamut, Anna; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Damasiewicz, Agnieszka; Jabłoński, AdamZ wprowadzenia: "Zarządzanie kryzysowe odnoszone do działań organów administracji publicznej opiera się w aspekcie praktycznym na Ustawie o zarządzaniu kryzysowym. Pojęcie zarządzania kryzysowego można odnosić także do podmiotów gospodarczych. W niniejszym numerze „Bezpieczeństwa. Teorii i Praktyki” (BTiP) zaprezentowano opracowania łączące oba te podejścia, w szczególności wobec zagrożeń ekologicznych. Ustawa o zarządzaniu kryzysowym odnosi się do infrastruktury krytycznej, obejmującej m.in. systemy oraz wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty."(...)Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka nr 4 (XXIX), 2017 (Bezpieczeństwo w zarządzaniu mediami)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) du Vall, Marta; Chodyński, Andrzej; Bałamut, Anna; Ziarko, Janusz; Majorek, Marta; Woźniak-Zapór, Marta; Baran, Dariusz; Kalaman, Marek R.; Kalaman, Maciej A.; Láczay, Magdolna; Kwieciński, Mirosław; Chodyński, AndrzejPozycja Blockchain in digital administration as a strengthening element for the implementation of sustainable development goals(Oficyna Wydawnicza AFM Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, 2024) Majorek, MartaIn an era defined by growing sustainability challenges, public administration has a pivotal role in addressing these issues. The convergence of public administration, blockchain technology, and sustainable development initiatives and challenges is at the forefront of smart governance practices. This article explores the intricate interconnections between these domains, shedding light on the transformative potential of blockchain technology in enhancing the transparency, efficiency, and accountability of public administration while promoting, at the same time, main sustainability goals. Through an analysis of scholarly insights and some practical implementations, the article highlights the benefits, challenges and strategic considerations associated with this synergy. It underscores the need for collaborative, cross-sectoral efforts and comprehensive policy frameworks to leverage blockchain’s potential for fostering smart governance practices. The crucial questions that should be answered concern how the digitalisation of public information and use of advanced ICT have reshaped the public administration sphere, and how they influence the implementation of the idea of sustainable development. Ultimately, the article emphasises the pivotal role of blockchain – public administration interdependence in shaping a more resilient, accountable, and environmentally conscious model of public management, aligned with the global sustainable development agenda.Pozycja Collaborative Knowledge Services a sukces i bezpieczeństwo organizacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) du Vall, Marta; Majorek, MartaArtykuł poświęcony został Collaborative Knowledge Service rozumianej jako istotny element kultury organizacyjnej, stanowiącej czynnik umożliwiający usprawnienie działań organizacji/ firmy oraz osiągnięcie sukcesu. Obecnie bezpieczeństwo i sukces organizacyjny zależą od tego, jak skutecznie ludzie szukają tego, czego potrzebują. Główna teza polega na założeniu, iż sukces przychodzi, gdy ludzie współpracują, kiedy dzielą się tym, co wiedzą. To wszystko powinno składać się na strukturę funkcjonalną organizacji: nikt już nie powinien działać sam, konieczna jest współpraca z innymi. Potrzebujemy informacji lub wiedzy, którą możemy zaczerpnąć od pozostałych członków zespołu, a oni potrzebują nas. Współpraca jest drogą umożliwiającą zapewnienie bezpieczeństwa i osiągnięcie sukcesu. Knowledge Service łączy zarządzanie informacją i strategiczne uczenie się. Łącząc je, tworzy wspólną strukturę, której wartość dodana wynika ze współpracy i procesu dzielenia się wiedzą. Dzięki Knowledge Service, rozumianej jako metoda radzenia sobie z pozyskiwaniem informacji, wiedzą i uczeniem się, możemy osiągnąć wysoką wydajność i efektywność w każdej organizacji. W tekście pojawią się case studies obrazujące zastosowanie Collaborative Knowledge Service.Pozycja Cultural policy. Funds for culture(Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego oraz Grafpol, 2020) Majorek, Marta; du Vall, MartaIntroduction: "The script is designed as a collection of texts referring to the basic issues related to the cultural policy of the European Union - its historical, legal and institutional context, but also the practical one. The adopted design assumptions allowed for a transparent presentation of the material, which, while being a coherent whole, can also be used in fragments, depending on the needs of students. The material may be the first source of basic information on issues related to the culture in general, but it also could be a useful source of information for those who want to learn about the mechanisms concerning the EU support of media and cultural initiatives. Besides, students who need to learn how European Union law can directly affect individuals or institutional entities will find a relevant content served briefly and transparently."(...)Pozycja Darknet. Ostatni bastion wolności w internecie?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Majorek, MartaPrzedmiotem artykułu jest analiza możliwości zastosowania różnego typu narzędzi Darknetu, czyli ciemnej sieci do ochrony prywatności i zapewnienia bezpieczeństwa aktywistom oraz dziennikarzom działającym w rejonach świata, gdzie dostęp do rzetelnej informacji jest limitowany, bądź blokowany przez opresyjne reżimy. Dokonano przeglądu wspartych na bezpłatnym oprogramowaniu narzędzi, w kontekście ich głównych funkcjonalności polegających na maskowaniu lokalizacji i działań użytkowników, dając tym samym możliwość rzetelnego i bezpiecznego przekazywania informacji na zewnątrz. W ciągu ostatniej dekady przeglądarki Darknetów umożliwiły aktywistom rozpowszechnianie informacji o wydarzeniach toczących się między innymi podczas Arabskiej Wiosny oraz w trakcie innych akcji, mających na celu wzmocnienie ruchów wolnościowych i prodemokratycznych, sprzeciwiających się opresyjnym władzom.Pozycja Dwadzieścia lat Erasmusa – doświadczenia, perspektywy, wyzwania(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Majorek, Marta; Wojniak, JustynaPozycja Ewolucja amerykańskiego systemu opieki zdrowotnej - stan obecny i perspektywy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Majorek, MartaPozycja Finansowanie projektów kulturalnych z funduszy Unii Europejskiej na przykładzie programu " Europa dla obywateli"(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Majorek, MartaCelem niniejszego szkicu jest krótka prezentacja ważnego aspektu polityki europejskiej, jakim są działania związane ze sferą kultury. Współcześnie wiele miejsca poświęca się rozważaniom o charakterze ekonomicznym, finansowym, uwagę koncentruje się na wymianie dóbr i przepływie kapitału. Nie należy jednak zapominać, że równie ważnym obszarem jest wymiana idei i myśli oraz duchowy wymiar integracji. Punktem wyjścia dla tego aspektu jednoczenia się Europy powinno być przede wszystkim wspólne dziedzictwo kulturowe kontynentu i budowany w oparciu o nie system wartości europejskich. Unijni decydenci w oczywisty sposób dążą do utrwalenia wskazanych elementów, tworząc w tym celu programy kulturalne, z których jeden będzie tutaj przedmiotem głębszej analizy.Pozycja Gender in politics. Prospects and recommendations(Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016) du Vall, Marta; Majorek, MartaThis study focuses on the issue of participation of women in politics, particularly in the area of gender equality in governance and access to the resources associated with it. The results available show an increase in women’s participation in political life. There are definitely more women applying for offices and many of them achieve success. Indubitably, the easily discernible progress is overshadowed by the continuing gender gap, manifested in persistent, lower participation of women. In this chapter, it is primarily quantitative data and reports that have been considered, and analysis of the results available enables us to present the changes in the representation of women in political decision-making circles both at the national and supra-national levels. We have analysed the data describing the situation in Poland, the Nordic countries, and the European Union. In the context of initiatives for equal representation of women in representative bodies exercising functions and decision-making, it is worth noting that, even in countries which have achieved a satisfactory level in terms of numbers, this is not fully reflected in the implementation of gender equality in the area of politics. This is because the practice, often used, is to limit access to certain areas of political activism. There is still a well-established social, stereotypical division into areas traditionally “reserved” for representatives of both sexes, such as social affairs or education.Pozycja Gender mainstreaming w polskim dyskursie medialnym: na przykładzie debaty nad Konwencją o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Majorek, Marta; du Vall, Marta; Wojniak, Justyna; Baran, Dariusz; Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna; Frątczak, Anna; Frątczak, AnnaPublikacja, którą oddajemy do rąk czytelników i czytelniczek, jest pokłosiem projektu Gender mainstreaming w polskim dyskursie medialnym, realizowanym w latach 2012–2013 przez zespół pracowników Katedry Systemów Medialnych i Komunikowania Politycznego Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Celem projektu było zbadanie, w jakim stopniu polityka równości płci i strategia włączania zagadnień płci do głównego nurtu, będąca postulatem Deklaracji pekińskiej, Traktatu amsterdamskiego, a także wielu szczegółowych dokumentów Organizacji Narodów Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Rady Europy, znajduje odzwierciedlenie w polskim dyskursie medialnym. Kiedy na początku 2012 roku rozpoczynaliśmy pracę nad projektem, nie przypuszczaliśmy, że rzeczywistość napisze do niego scenariusz niemieszczący się pierwotnie w naszych planach, który skierował badania prowadzone przez zespół na nowe tory.Pozycja Gender na poważnie. Obecne trendy i zalecenia dla środowiska naukowego(2014-05-08) du Vall, Marta; Majorek, MartaOpracowanie dotyczy problematyki udziału kobiet w sektorze naukowo-badawczym. Analiza danych statystycznych ilustruje sytuację obserwowaną zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie, gdzie kobiety, mimo że stanowią niemal połowę osób otrzymujących stopień doktora, to wśród profesorów zwyczajnych - zaledwie jedną piątą. Omawiane zagadnienie zaprezentowane zostało w ujęciu geograficznym, z podziałem na kraje Unii Europejskiej, Polski i Skandynawii. Wspólna dla nich jest sytuacja, w której naukowczynie napotykają na swojej drodze zawodowej więcej barier, aniżeli podobnie wykwalifikowani mężczyźni. Również w Polsce, mimo znaczącego wzrostu liczby kobiet studiujących na dalszych etapach kariery akademickiej sytuacja kobiet nie jest satysfakcjonująca. Ostatnia część opracowania poświęcona została polityce krajów nordyckich w zakresie eliminowania zjawiska nierówności płci w sektorze akademickim. Mimo że państwa tego regionu prowadzą własną politykę dotyczącą równowagi płci w życiu społecznym, to prowadzą daleko idące konsultacje co do wspólnych strategii w tym obszarze, a działania na rzecz równości płci w skandynawskim sektorze naukowo-badawczym bazują przede wszystkim na przepisach antydyskryminacyjnych. Rozwiązania przyjęte w tym regionie oraz wytyczne europejskich instytucji potraktowane zostaną jako swoisty punkt odniesienia dla działań na rzecz eliminowania nierówności ze względu na płeć w sektorze akademickim.Pozycja Gender w polityce - perspektywy i rekomendacje(2014-05-08) du Vall, Marta; Majorek, MartaOpracowanie koncentruje się na kwestii partycypacji kobiet w polityce, a w szczególności równości płci w obszarze sprawowania władzy i dostępie do zasobów z nią związanych. Dostępne wyniki badań ukazują wzrost udziału kobiet w życiu politycznym. Zdecydowanie więcej kobiet ubiega się o urzędy i wiele z nich osiąga sukcesy. Niewątpliwy, łatwo dostrzegalny postęp nie przysłania jednak utrzymującej się gender gap, przejawiającej się w utrzymującej się, mniejszej partycypacji kobiet. Dotyczy to także rozwiniętych państw demokratycznych, które służyły powyżej za przykład krajów o wysokiej liczbie stanowisk politycznych piastowanych przez kobiety. Pod rozwagę wzięte zostaną głównie dostępne dane ilościowe oraz ich opracowania, a analiza dostępnych wyników pozwoli na prezentację zmiany reprezentacji kobiet w politycznych gremiach decyzyjnych zarówno na poziomie państwowym, jak i ponadpaństwowym. W pierwszej kolejności zarysowany zostanie całościowy charakter partycypacji z podziałem na płeć, w oparciu o dane dotyczące deputowanych do Parlamentu Europejskiego. Na tym tle ukazana zostanie sytuacja, z którą mamy do czynienia w Polsce. Opracowanie kończy prezentacja osiągnięć krajów skandynawskich w omawianej materii. Nie jest zaskakujące, iż pod względem ilości kobiet zasiadających w gremiach decyzyjnych, na czele będą plasowały się kraje tego regionu, zatem analizę zamykać będzie próba wskazania rozwiązań i dobrych praktyk możliwych do zastosowania na rodzimym gruncie.Pozycja Information management and engaged journalism in the conditions of manipulated mainstream media transmission – OKO.press as the example(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) du Vall, Marta; Majorek, MartaThe article presents an internal fact-checking procedure which in the opinion of the authors is a mandatory procedure for journalists, an important and necessary stage in a journalistic routine. The good practice is that the journalists do internal fact-checking every time they publish a news piece. Based on their decision-making patterns, they select the method of fact-checking or – unfortunately – sometimes skip this stage. We called these “fact-checking logic” patterns as a part of general media logic. In this article, we present the fact-checking logic of a Polish press title published online since 2016, OKO.press, which, in the authors’ view, is an excellent example of reliable journalism practiced to the benefit of the public. Particular attention was paid to information management methods: obtaining, verifying and presenting information. Nowadays, there is enormous urgency for reliable and at the same time engaged journalism practiced to the benefit of the social and civic interest. The authors assume that, in order to speak about journalistic craftsmanship in the above categories, we need to combine the elements of both the engaged and civic journalism known from common definitions and to guard the professionalism. This is the only combination that can provide an antidote to manipulation and disinformation. The case study was of a qualitative nature, and it was preceded with research review and theoretical deliberations on the social engagement in the era of new media. The main goal is to present and analyse the activities of the oko .press journal in the context of combating disinformation spread in the media dependent on the Kremlin’s authorities.Pozycja Jednostka, państwo, prawo: teorie politycznego zobowiązania(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Majorek, MartaPozycja Kobiety w kampaniach społecznych Unii Europejskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Majorek, Marta
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »