Przeglądaj wg Autor "Ostrowski, Tadeusz M."
Teraz wyświetlane 1 - 8 z 8
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Blaski i cienie życia – Perspektywa psychologiczna(Oficyna Wydawnicza AFM, 2020) Ostrowski, Tadeusz M.; Kubacka-Jasiecka, Dorota; Nęcki, Zbigniew; Nęcki, Szymon; Stach, Ryszard; Donesch-Jeżo, Ewa; Czerniak, Anna; Mirski, Andrzej; Mirska-Tomasz, Natalia; Widlarz, Natalia; Siemiginowska, Patrycja; Sikorska, Iwona; Osikowska, Wanda; Iskra-Golec, IrenaZ wprowadzenia: "Książka zatytułowana Blaski i cienie życia – perspektywa psychologiczna wpisuje się w badania dotyczące uwarunkowań zachowania człowieka w wymiarze biologicznym, psychicznym i społecznym. Poszczególne rozdziały tej publikacji powiązane są z różnorodną problematyką, ale mają pewną wspólną właściwość – wszystkie dotyczą psychologicznych problemów życia współczesnego człowieka, jakże złożonych i interesujących z perspektywy badań i praktyki zawodowej."(...)Pozycja Egzystencjalne uwarunkowania odporności i prężności psychicznej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2022) Ostrowski, Tadeusz M.Ze wstępu: "Problematyka motywacji poruszona w tej książce ma zróżnicowany kontekst teoretyczny. Kwestia uwarunkowań sensu życia, określonych w teorii libertalno-walorycznej (Ostrowski, 2008), rozpatrywana jest, z jednej strony, w kontekście psychologii egzystencjalnej, co nadaje określony charakter i klimat przedstawionym teoriom i wynikom badań. Z drugiej strony, odniesienie sensu życia i jego uwarunkowań do problematyki odporności i prężności psychicznej wymaga wyjścia poza granice paradygmatu humanistycznego i skierowania się w stronę psychologii jako nauki o zachowaniu, ze względu na teorię temperamentu, bez której nie sposób mówić o odporności psychicznej. Teoria i badania dotyczące temperamentu, czyli formalnych cech zachowania, z założenia odnoszą się do każdej istoty żywej w paradygmacie biopsychologicznym, z uwzględnieniem genetycznych i środowiskowych predyktorów zachowania. W tym ujęciu jednostka oznacza każdą istotę żywą i z założenia jest postrzegana jako organizm. Nie oznacza to jednak redukcjonizmu tego podejścia, a związane jest z potrzebą używania pojęć o szerszym obszarze znaczeniowym niż humanistyczny, tj. obszarze, który jest adekwatny do wiedzy o organizmach żywych."(...)Pozycja Motywacja neotyczna w psychologicznej koncepcji radzenia sobie ze stresem(Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, 2002) Ostrowski, Tadeusz M.Ze wstępu: "Rozwój teorii stresu inspirowany jest przez takie pytania jak: co to jest stres, jakie są jego rodzaje (Elliot, Eisdorfer, 1982), w jaki sposób człowiek radzi sobie w sytuacji trudnej, jakie czynniki mu w tym pomagają, bądź proces ten utrudniają? Gromadzone są doniesienia o tym, jakie style i strategie używane są zależnie od okoliczności. Badania takie jednak nie wnoszą wiele do teorii stresu, która zasadniczo omija problem motywacji, a więc pytanie: dlaczego człowiek w określonej sytuacji podejmuje wysiłek radzenia sobie?"(...)Pozycja Poczucie sensu życia oraz postawa wobec siebie jako kategorie salutogenetyczne. Badania mężczyzn po zawale serca(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2003) Ostrowski, Tadeusz M.Z wprowadzenia: "Psychologia stosowana, z obszaru problemów zdrowia i choroby, tradycyjnie odwołuje się do pojęć negatywnych. Takie było zapotrzebowanie ze strony praktyki klinicznej przez dziesiątki lat. Dominowało spojrzenie patogenetyczne, czyli poszukiwanie czynników psychologicznych w polietiologii zaburzeń i chorób, zarówno psychicznych, jak i somatycznych. Po dzień dzisiejszy do psychologa trafiają głównie osoby doświadczające choroby, kryzysu, przejawiające zaburzenia zachowania."(...)Pozycja Prężność psychiczna osób dializowanych z perspektywy motywacji egzystencjalnej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2024) Ostrowski, Tadeusz M.Uwarunkowania egzystencjalne prężności psychicznej zdefiniowano, odwołując się do teorii libertalno-walorycznej sensu życia w ujęciu Tadeusza Ostrowskiego. Zgodnie z teorią sens życia jest ukształtowany przez poczucie wolności podmiotowej oraz wrażliwość wobec wartości. Celem badań było określenie związku pomiędzy sensem życia i jego uwarunkowaniami a prężnością psychiczną osób z niewydolnością nerek leczonych za pomocą hemodializy. Zbadano 48 osób poddawanych dializie. Zastosowano metody własne: Kwestionariusz Poczucia Wolności, Kwestionariusz Wartości, Kwestionariusz Stosunku do Życia oraz Skalę Pomiaru Prężności (SPP-25) w opracowaniu Niny Ogińskiej-Bulik i Zygfryda Juczyńskiego i skalę kontrolną z Kwestionariusza Samooceny (autorstwa Williama H. Fittsa w opracowaniu Anny Sadlińskiej). Wyniki badania osób dializowanych porównano z grupą 168 osób zdrowych. Osoby dializowane mają znacząco niższe poczucie sensu życia w porównaniu z osobami zdrowymi, natomiast większe znaczenie przykładają do wartości twórczych. Jedną z tych wartości jest szeroko rozumiany obowiązek, który oceniają jako szczególnie ważny w ich życiu. Prężność osób dializowanych nie odbiega od normy, z wyjątkiem Optymistycznego nastawienia do życia i zdolności do mobilizowania się w trudnych sytuacjach, który to czynnik jest mniejszy w tej grupie. Wariancję prężności osób dializowanych w 29% wyjaśnia poczucie wolności podmiotowej oraz sens życia.Pozycja Sens życia jako predyktor subiektywnej oceny zdrowia(Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2011) Ostrowski, Tadeusz M.The articic presents the studies which can he plaeed at the borderline between the psychology of health and an empirical existential psychology. They were inspired by the question it the meaning of life translates into the feeling of being healthy, namely, what in psychology is defined as a subjective health. The studies were based on a freedom and values related theory of meaning of life, as well as a definition of health formulated on the Ottawa Card by the WHO. Three basic notions of the freedom and values related theory of meaning of life arc: meaning of life, personal freedom and sensitivity to values. They were defined on two levels: psychological meaning and anthropological references. When differentiating inclining from reference, the possibilities of making use of philosophy as a fundamental science for psychology from which a psychologist derives assumptions in relation to the being and human existence were taken into consideration. Meaning has a psychological dimension and requires conceptualization, operationalisation, the method of researching and psychological conclusions. Reference, on the other hand, is philosophical and existential in nature and thus, it can appear in psychological studies at the stage of assumptions and results interpretation. Anthropological assumptions of psychological studies were derived from a three-dimensional theory of human existence in Frankl’s (19X4) perspective, who distinguishes a physical, mental and spiritual existential dimension called by Popielski (1994) a neotie one. Assuming that a spiritual sphere constitutes an ontological basis of a mental sphere was defined in the work as auguercza | Latin augeo meaning to generously supply]. Referring to Frankl’s theory, the category of augueretic notions was distinguished, that is, the ones which are ontologieally anchored in a spiritual sphere, and arc enriched by this sphere (subject, value, sense of life), in contrast to other categories which do not require a neotic perspective and in which it is not definitely assumed (stress, intelligence, temper). A common dimension of augueretic notions, that is, psychological ones with a spiritual dimension, is expressed by the fact that they include an element of transcendence towards the absolute as a basis of inexhaustible values. It is an ontological transcendence in a separate sphere of being. It constitutes a definitional feature a condition sine qua non, distinguishing augueretic notions from psychological ones. On account of searching a salutogenetie dimension of the meaning of life a variable being a subjective life was introduced. Liach of theoretical notions was related to a questionnaire meeting llic standards of a psychological method. In order to verity a hypothesis about an interdependence between the meaning of life and health, 168 healthy people were examined, including 115 women and 53 men aged IX 64. The analysis ol the results showed that a subjective independence and sensitivity to values indirectly, whereas the feeling of the meaning of life directly, constitute positive predicators of a subjective evaluation of health condition. A relation between sensitivity to values and a subjective evaluation of health condition revealed in the ease of the subjects who considered their own development (a positive dependence) and illness (a negative dependence wilh evaluation of health) as an important and positive value in life. Summing up, one should draw a conclusion that the meaning of life is a salutogcnetic mechanism as a predictor of a positive evaluation of health.Pozycja Zdrowie jako wartość w świetle wyników badania osób zdrowych i po zawale serca(Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 2006) Ostrowski, Tadeusz M.Ze wstępu: "Człowiek jest dziwną istotą. Zamiast dbać o swoje kompetencje, uczucia, relacje, czyli pomnażać zasoby, skłonny jest trwonić je bezmyślnie, doznając uszczerbku na zdrowiu, rozmieniając miłość na drobne, niszcząc struktury rodzinne czy zawodowe. Refleksja o tym, że należało zatroszczyć się o określone wartości, przychodzi zazwyczaj wtedy, gdy są już one zagrożone. Charakterystycznym przykładem jest stosunek do zdrowia jako wartości. Od dawna i powszechnie wiadomo, że jesteśmy skłonni nie zwracać uwagi na swoje zdrowie, dopóki jesteśmy z niego zadowoleni. Trudno jednak znaleźć prace, których autorzy podejmują kwestię zdrowia jako wartości. Do nielicznych należą badania zespołu z Akademii Medycznej w Lublinie (Wrońska, Mianowana i Kulik, 2002). Przeprowadzili oni w roku 1999 badania 250 osób w okresie do 4 lat po zawale serca. Stwierdzili, że zdrowie jest deklarowane jako wartość najważniejsza z najważniejszych oraz że jest najbardziej pożądanym celem działania. Autorzy konkludują, że w chorobie chronicznej widoczna jest silniejsza niż przed chorobą tendencja do podejmowania zachowań zdrowotnych, niemniej jednak jest ona zbyt słaba, aby nastąpiła zmiana stylu życia, poziomu wiedzy i nawyków."(...)Pozycja Zdrowie psychiczne i zasoby osobiste a odporność. Część 1: Potencjał odporności psychospołecznych z perspektywy zasobów człowieka(Oficyna Wydawnicza AFM, 2024) Wilczek-Rużyczka, Ewa; Wasilewski, Bohdan; Merklinger-Gruchała, Anna; Kapiszewska, Maria; Słowik, Piotr; Jarząb, Kamila; Merklinger-Soma, Maria; Ostrowski, Tadeusz M.; Michalska, Paulina; Stelcer, Bogusław; Rudecka, Anna; Pazik, Joanna; Strzelczak, AnnaZe wstępu: "Zdrowie psychiczne związane jest z całym szeregiem doświadczeń człowieka, które są powiązane pośrednio lub bezpośrednio ze zdrowiem. Pozytywny wymiar zdrowia psychicznego oznacza rozwijanie swoich mocnych stron, czyli kompetencji pozwalających na konfrontację i harmonijne przechodzenie do trudności, niepowodzeń i zagrożeń. Każdy człowiek, na co zwrócił uwagę amerykański psychiatra i psycholog Milton Erickson, posiada zarówno deficyty i ograniczenia, jak i zasoby: mocne strony, talenty, inteligencję, doświadczenia, które mogą być pomocne i użyteczne w życiu, pomagając radzić sobie z problemami oraz pokonywać trudności. Zasoby to wszystko, z czego człowiek może czerpać w życiu codziennym, co jest źródłem jego siły i mocy do realizacji jego potrzeb i celów."(...)