3. Książki / Books
Permanent URI for this community
Browse
Browsing 3. Książki / Books by browse.metadata.keyword "Dziennikarstwo"
Now showing 1 - 20 of 32
Results Per Page
Sort Options
Item Cyfrowe oblicza buntu kobiet. Wirtualne praktyki komunikacyjne na rzecz zmiany społeczno-kulturowej w Polsce w latach 2016–2022(Oficyna Wydawnicza AFM, 2023) Piechota, GrażynaZ wprowadzenia: "Aktywność nowych ruchów społecznych, które angażują grupy społeczne do wyrażania oporu wobec działań podejmowanych przez rządzących, stanowią w XXI wieku fenomen, tak polityczny, jak i społeczno-kulturowy. „Rewolucja jest kobietą” to hasło coraz częściej towarzyszy zrywom społecznym, które są inicjowane przez kobiety, albo to kobiety formułują postulaty, wokół których koncentruje się główna siła narracji i oporu wobec zastanych rozwiązań lub proponowanych zmian. Aktywność społeczno-polityczna przypisywana kobietom nie jest niczym nowym w XXI wieku."(…)Item Dziennikarze "Magazynu Muzycznego" i "Non Stopu" wobec zachodnich trendów w muzyce (lata 80.)(volumina.pl, 2017) Baran, DariuszPolska prasa muzyczna wydawana w okresie PRL była tym medium, które wprost (oficjalnie) wymykało się definicji pro- lub antysystemowego środka przekazu, głownie dzięki znacznej swobodzie jej dziennikarzy. Dzięki temu dla grona swoich czytelników stanowiła jedyne w swoim rodzaju, wiarygodne źródło wiedzy i informacji na temat zachodniej kultury, w tym przypadku muzycznej, i wszystkich związanych z nią zjawisk. Miała ona charakter prasy wysoce specjalistycznej, zaś jej dziennikarze byli osobami najbardziej kompetentnymi, by o samej muzyce i tematach jej pokrewnych pisać. Głównym założeniem tekstu jest pokazanie roli dziennikarzy muzycznych, tworzących dwa czołowe periodyki muzyczne lat 80. – „Magazyn Muzyczny” i „Non Stop”, w kontekście popularyzowania przez nich aktualnej muzyki zachodniej czy zjawisk związanych z tamtejszym przemysłem muzycznym, od mediów po przemysł wydawniczy. Zadaniem autora było też pokazanie, jakimi środkami wypowiedzi prasowej posługiwali się ówcześni dziennikarze oraz jakie zagadnienia, „obok muzyki” lub z nią związane, podejmowali.Item From the communist doctrine of media to free media. The concept of a new information order in the Round Table Agreements(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaItem „Ideologia gender” i Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w polskich mediach katolickich(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaArtykuł poświęcony jest dyskursowi na temat gender i Konwencji o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, w polskich mediach katolickich. Analizie poddane zostały teksty publicystyczne, oświadczenia władz i wywiady z prominentnymi przedstawicielami Kościoła opublikowane w największych tytułach prasy katolickiej w Polsce i na ich portalach internetowych. Z analizy tej wynika, iż „ideologia gender” uważana jest za największe zagrożenia dla rodziny, religii, a nawet współczesnej cywilizacji, a „inspirowana nią” Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej jest próbą narzucenia Polsce niepotrzebnych, a nawet szkodliwych, społecznie rozwiązań. Analiza wykazała, iż jedynym tytułem prasy katolickiej w Polsce, który oddaje głos nie tylko przeciwnikom, ale i zwolennikom gender i konwencji jest krakowski „Tygodnik Powszechny”, pozostałe tytuły ograniczają się do prezentowania jednoznacznie negatywnej ich oceny, często posługując się przy tym językiem i retoryką typowymi dla prasy tabloidowej.Item Internet w Polsce(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Baran, DariuszArtykuł jest próbą konfrontacji najważniejszych z punktu widzenia rozwoju rynku polskich mediów po 1989 roku zjawisk, związanych z rozwojem Internetu. Analiza obejmuje dwie dekady: lata 1989-1999, czyli okres użytkowania głownie „starych mediów” (w niewielkim stopniu mediów "nowych"), oraz pierwszą dekadę XXI wieku, czyli okres dynamicznego rozwoju nowych technologii i samego Internetu, który zaczął określać większość zachodzących zmian, zogniskowanych w obszarze systemu mediów, komunikacji, kultury oraz nowych zachowań społecznych. W tym ujęciu, realny przełom nadszedł wraz z upowszechnieniem się szerokopasmowych łączy internetowych, choć, z kilku wskazanych w tekście powodów, rozwój sieci nie był tak dynamiczny, jak mogliśmy to obserwować w innych krajach europejskich.Item Kryzys przywództwa w dobie marketingu politycznego(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) du Vall, Marta; Walecka-Rynduch, AgnieszkaItem Media - kultura popularna - polityka: wzajemne oddziaływania i nowe zjawiska(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Fiut, Ignacy S.; Woźniak, Anna; Baran, Dariusz; Trudzik, Artur; Zdrojewska, Kinga; Garcarek-Sikorska, Agnieszka; Pastuszka-Roczek, Joanna; Kulesza-Gulczyńska, Barbara; Basińska, Anita; Łuczak, Mikołaj Jacek; Dołęga, Zofia; Zabawa, Marcin; Stępnicka, Nina; Wiączek, Paulina; Brataniec, Katarzyna; Żyrek, Edyta; Sagan, Dagmara; Bierówka, Joanna; Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaItem Media a opinie i postawy społeczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Sienkiewicz, Piotr; Dęsoł, Agnieszka; Frańczuk, Magdalena; Karaźniewicz, Justyna; Kotowska, Monika; Vanevska, Katarzyna; Bazan, Maria; Kożuch, Julita; Przybysz, Monika Marta; Męcfal, Sylwia; Pucek, Zbigniew; Bierówka, JoannaItem Media a Polacy: Polskie media wobec ważnych wydarzeń politycznych i problemów społecznych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Wojsław, Jacek; Sokół, Zofia; Trudzik, Artur; Gackowski, Tomasz; Czapnik, Sławomir; Seklecka, Aleksandra; Adamik-Szysiak, Małgorzata; Pilarska, Sylwia; Majdecka, Kamila; Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna; Bierówka, Joanna; Jędrzejewski, StanisławItem Media katolickie w III RP i ich wkład w budowę polskiej demokracji(Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, 2007) Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaItem Media lokalne i dziennikarstwo: aspekty współczesne i historyczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Dojwa, Katarzyna; Michalczyk, Stanisław; Szynol, Adam; Polak, Rafał; Maciejewska-Mieszkowska, Katarzyna; Migaczewska, Ewa; Bajka, Zbigniew; Wróblewski, Roman; Mateja, Magdalena; Pawlak, Katarzyna; Trudzik, Artur; Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna; Michalczyk, StanisławItem Media lokalne w procesie kreacji lokalnej rzeczywistości(Oficyna Wydawnicza AFM Kraków, 2012) Piechota, GrażynaItem Media markets in contemporary Europe(AFM Publishing House © Copyright by Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, Krakow 2023, 2023) Baran, Dariusz; Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaINTRODUCTION: "The impulse to write this publication stemmed from the rapidly evolving Western European as well as Polish media markets in recent times. The acceleration of these changes has been particularly noticeable since the end of the last century and the beginning of the present one; their unprecedented dynamics and temporality, however, make any attempt to describe the role of the media in the contemporary human environment a difficult task. Looking from this perspective, it therefore seems imperative to capture and consolidate a certain image of the media market, at a specific moment of its transformation."(...)Item Medialny obraz rodziny i płci(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna; Szmyd, Jan; Baran, Dariusz; Borkowski, Igor; Konopka, Joanna; Golemo, Karolina; Wiącek, Elżbieta; Popiół-Wojciechowska, Paulina; Kliszcz, Aneta; Albińska, Karolina; Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaItem Między misją a polityką. O politycznym uwikłaniu TYP w przeszłości i współcześnie(Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2007) Pokorna-Ignatowicz, KatarzynaItem Netarchia jako propozycja modelu demokracji przyszłości(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) du Vall, Marta; Walecka-Rynduch, AgnieszkaItem Nowe media a praktyki komunikacyjne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Krzysztofek, Kazimierz; Dorenda-Zaborowicz, Marta; Kuczma, Paweł; Sokołowski, Marek; Tarasewicz-Gryt, Oliwia; Kopecka-Piech, Katarzyna; Hajdasz, Jolanta; Sierocki, Radosław; Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna; Jędrzejewski, Stanisław; Bierówka, JoannaItem Nowe media w służbie "sieciowych" aktywistów.(Biblioteka Jagiellońska, 2013) du Vall, Marta; Majorek, MartaNowe media współcześnie stały się przestrzenią walki przeciwko określonemu porządkowi politycznemu, określonej polityce państwa, panującym w danym państwie stosunkom społecznym i ekonomicznym lub pewnym instytucjom. Stają się coraz popularniejszym narzędziem wykorzystywanym przez wiele grup protestu, jak i organizacji trzeciego sektora na całym świecie. Stąd za istotny czynnik wpływający na dzisiejszy charakter uczestnictwa obywateli w życiu publicznym należy przyjąć rozwój nowych technologii, które przenikają całość systemu społeczno-politycznego.Item Nowoczesna rodzina we współczesnym dyskursie kulturowym – na przykładzie amerykańskich seriali(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Baran, DariuszW tekście autor przybliża obraz rodziny przedstawiony we współczesnych serialach amerykańskich, skupiając się na ich roli w kształtowaniu nowoczesnego jej wizerunku. Najlepszą egzemplifikacją zmiany modelu rodziny jest stopniowe włączanie homoseksualnych wątków oraz, w niektórych przypadkach, umieszczanie par jednopłciowych jako głównych bohaterów. Tekst opiera się na przykładach pierwszych lub najbardziej popularnych seriali od końca XX wieku. Uwzględniona w nim została specyfika bohaterów, kontekst, w jakim pojawiają się wątki homoseksualne oraz ich znaczenie dla fabuły. Wymienione elementy, ale i inne opisane przez autora zjawiska, to niewątpliwie olbrzymi znaczeniowo krok w inicjowaniu kulturowych zmian w amerykańskim, ale nie tylko, społeczeństwie.Item O prorodzinnej misji TVP uwag kilka, czyli telenowele a kapitał społeczny(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Pokorna-Ignatowicz, Katarzyna