3. Książki / Books
Stały URI zbioru
Przeglądaj
Przeglądaj 3. Książki / Books wg Temat "Ekologia"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 30
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Architektura proekologiczna. Rozwiązania artystyczne w zielonej architekturze(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Banasik-Petri, KatarzynaZ wprowadzenia: "Architektura proekologiczna, określana również mianem zielonej architektury, od lat 60. XX wieku znalazła się w centrum zainteresowania społecznego w kontekście problemów związanych z ochroną środowiska, szeroko pojętego zrównoważonego rozwoju, oszczędności energii i wykorzystania jej odnawialnych źródeł. Międzynarodowa organizacja Green Building Council (GBC) koncentruje się na propagowaniu i wdrażaniu nowoczesnych technologii proekologicznych, pomocnych w procesie zminimalizowania negatywnego wpływu budynków na środowisko. Wypracowany przez GBC system certyfikacji LEED, oparty na ściśle sprecyzowanych kryteriach, pozwala przyznawać obiektom wyróżniającym się pod względem dbałości o środowisko w procesie budowlanym i w przyszłym procesie eksploatacyjnym budynku certyfikaty gwarantujące efektywność energetyczną. Od 2010 roku działa również Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego pod patronatem GBC, edukujące i propagujące ideę ochrony środowiska przez racjonalne i oszczędne budownictwo."(...)Pozycja Bezpieczeństwo ekologiczne, kompetencje a zaufanie międzyorganizacyjne. Aspekty strategiczne.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Chodyński, AndrzejW pracy zaprezentowano wpływ zaufania i posiadanych kompetencji na bezpieczeństwo ekologiczne. Problematykę tę rozważono również na poziomie lokalnym. Przedstawiono także wpływ czynnika ekologicznego na tworzenie modeli biznesowych w kontekście przyjętych strategii rozwojuPozycja Bezpieczeństwo informacji i biznesu: zagadnienia wybrane(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Hernas, Adam; Jabłoński, Marek; Mielus, Magdalena; Danielewski, Franciszek; Waligóra, Ewa; Witkowski, Jacek; Grzechowiak, Jacek; Kucęba, Robert; Kiełtyka, Leszek; Migas, Piotr; Matej, Michał; Skorecki, Michał; Morawski, Mieczysław; Topczewski, Wojciech; Thier, Agnieszka; Rozwadowski, Mariusz; Kwieciński, MirosławPrezentowane wydawnictwo stanowi plon obrad międzynarodowej konferencji naukowej zorganizowanej w dniach 12–13 października 2008 roku przez Katedrę Zarządzania Informacją, działającą w ramach Wydziału Ekonomii i Zarządzania, oraz, jak już wspomniano, przez Międzynarodowe Stowarzyszenie „Edukacja dla Obronności i Bezpieczeństwa”. Ambicją organizatorów konferencji było włączenie w tok dyskusji licznych przedstawicieli organów administracji państwa i samorządu, praktyki gospodarczej, nauki, mediów oraz studentów, zarówno z kraju, jak i z zagranicy.Pozycja Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku: wybrane problemy(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Lasoń, Marcin; Cziomer, Erhard; Paterek, Anna; Molo, Beata; Cziomer, ErhardPozycja Bezpieczeństwo: wymiar współczesny i perspektywy badań(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Sienkiewicz, Piotr; Świeboda, Halina; Żebrowski, Andrzej; Mazur, Sławomir; Szot, Wiesław; Ziarko, Janusz; Kołodziński, Edward; Hofreiter, Ladislav; Chodyński, Andrzej; Wróbel, Jerzy; Kwieciński, Mirosław; Idzikowski, Wojciech; Zubrzycki, Waldemar; Kwiatkiewicz, Piotr; Kwieciński, MirosławPrezentowane wydawnictwo stanowi efekt obrad międzynarodowej konferencji naukowej zorganizowanej w dniach 12–13 października 2008 roku przez Katedrę Zarządzania Informacją, działającą w ramach Wydziału Ekonomii i Zarządzania, oraz, jak już wspomniano, przez Międzynarodowe Stowarzyszenie „Edukacja dla Obronności i Bezpieczeństwa”. Ambicją organizatorów konferencji było włączenie w tok dyskusji licznych przedstawicieli organów administracji państwa i samorządu, praktyki gospodarczej, nauki, mediów oraz studentów, zarówno z kraju, jak i z zagranicy.Pozycja Człowiek w przyrodzie. Wartości ekologiczne i przedsiębiorczość(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego, 2006) Gałkowski, StanisławArtykuł prezentuje wartości, których nośnikiem jest przyroda (biologiczne, kulturowe, ekonomiczne). Ochrona środowiska musi odbywać się nie tylko ze względu na człowieka, ale również ze względu na samoistność wartości jaką jest ona sama, inne podejście wycinkowo odnoszące się do pewnych wybranych aspektów bardzo szybko obróci się przeciw człowiekowi. Twierdzenie to jest szczególnie ważne dla etyki przedsiębiorczości, gdyż pozwala na podejmowanie rozsądnej eksploatacji zasobów naturalnych i wykorzystanie ich dla potrzeb człowieka, a jednocześnie pokazuje granice, których człowiek w swojej działalności nie powinien przekraczać.Pozycja Dynamika przedsiębiorczości i zarządzania innowacjami w firmach. Odpowiedzialność – prospołeczność – ekologia – bezpieczeństwo(Oficyna Wydawnicza AFM, 2021) Chodyński, AndrzejZ wprowadzenia: "Współczesne poglądy dotyczące przedsiębiorstw akcentują ich rolę społeczną. W monografii jako punkt wyjścia przyjęto, że zarządzanie firmą służy realizacji celów przedsiębiorstwa, uwzględniając jego odpowiedzialność wobec społeczeństwa. W praktyce dotyczy to realizacji oczekiwań interesariuszy jako reprezentantów tego społeczeństwa. W klasycznym ujęciu przedsiębiorstwo było nastawione na realizację celów ekonomicznych. Współcześnie odpowiedzialność przedsiębiorstwa wymaga realizacji nie tylko celów ekonomicznych, lecz także celów społecznych, w tym ekologicznych. Cele ekologiczne mogą być także traktowane jako odrębne, co wynika ze specyfiki problematyki ekologicznej, związanej z ochroną środowiska naturalnego. Cele społeczne nie mają swojego wyraźnego przyporządkowania do prowadzonego przez firmę rodzaju działalności, zaś zarówno interesariusze wewnętrzni, jak i zewnętrzni oczekują rozwiązywania swoich problemów niezależnie od sektora działalności, w którym działa firma. W przypadku celów ekologicznych ich znaczenie uwydatnia się w szczególności w sektorach stwarzających duże zagrożenie dla środowiska naturalnego. Środowisko naturalne zostało uznane za interesariusza przedsiębiorstwa."(...)Pozycja Ekologiczne aspekty zarządzania rozwojem przedsiębiorstw i regionów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Chodyński, Andrzej; Huszlak, Wojciech; Sułkowska, Dominika; Rachwał, Tomasz; Świerczewska-Pietras, Katarzyna; Łysak, Andrzej; Ligaszewski, Maciej; Gałka, Aleksy; Książek, Leszek; Chodyński, AndrzejPozycja Kreowanie odpowiedzialnego biznesu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Chodyński, AndrzejPozycja Odpowiedzialność ekologiczna w proaktywnym rozwoju przedsiębiorstw.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Chodyński, AndrzejPrzedmiotem rozważań prowadzonych w niniejszej monografii jest problematyka proaktywnego rozwoju przedsiębiorstw. Szczególną uwagę zwrócono na rolę odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw jako czynnika tego rozwoju. Odpowiedzialność ekologiczna wynika z konieczności realizacji działań związanych z ochroną coraz bardziej zagrożonego przez człowieka środowiska naturalnego. Rozwój proaktywny opiera się na przyjęciu przez przedsiębiorstwo zachowań o charakterze antycypacyjnym, wyprzedzającym możliwość wystąpienia zmian; obejmuje także działania o charakterze przedsiębiorczym. Jest to zatem przeciwieństwo działań dostosowawczych, o charakterze reaktywnym. W literaturze przedmiotu przeważa pogląd, że działania proaktywne sprzyjają sukcesom firm na rynku. Proaktywność powinna pozwolić na unikanie bądź przełamywanie sytuacji krytycznych, na jakie przedsiębiorstwo narażone jest w swoim rozwoju.Pozycja Państwo demokratyczne, prawne i socjalne: księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Zbigniewowi Antoniemu Maciągowi. T. 4, Studia społeczne, polityczne i ekonomiczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Filipek, Józef; Kaźmierczyk, Stanisław; Jaskiernia, Jerzy; Merezhko, Oleksandr; Pieniążek, Marcin; Stadniczeńko, Stanisław L.; Krauz-Mozer, Barbara; Kubiak, Hieronim; Kilian, Stanisław; Kuciński, Jerzy; Stoczewska, Barbara; Leśniak, Małgorzata; Kurkiewicz, Jolanta; Sozańska, Dominika; Arnold, Udo; Szlachta, Bogdan; Włudyka, Tadeusz; Cziomer, Erhard; Grzybowski, Marian; Karp, Janusz; Bednarz, Andrzej; Bębenek, Marian; Chodyński, Andrzej; Smutek, Halina; Żabicka-Kłopotek, Monika; Ślęzak, Piotr; Szewczyk, Ryszard; Szumpich, Stanisław; Huczek, Marian; Szmyd, Jan; Poździoch, Stefan; Barnes, Pamela; Glušac, Danijela; Barnes, Ian; Cherino, Cristina; Molo, Beata; Paterek, Anna; Brataniec, Katarzyna; Bieniek, Mieczysław; Lasoń, Marcin; Hofreiter, Ladislav; Lelito, Ryszard; Stęplewski, Bogumił; Pluciński, Eugeniusz M.; Czermińska, Małgorzata; Drewry, David J.; Majchrowska, Elżbieta; Ostrowska, Barbara; Michalczyk, Tadeusz; Węcławowicz, Tomasz; Ryland, Diane; Krstić, Bojan; Paszek, Zbigniew; Grzybowski, MarianPozycja Proaktywne zarządzanie aspektami ekologicznymi w przedsiębiorstwie – perspektywa strategiczna.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Chodyński, AndrzejAspekty ekologiczne działalności przedsiębiorstw rozpatrywane są coraz częściej w perspektywie strategicznej. Takie podejście wymaga jednak, by problematyka ekologiczna znalazła należne jej miejsce w przygotowywanych strategiach rozwoju, a także w budowanych i realizowanych modelach biznesu.Pozycja Proaktywność strategii przedsiębiorstw a bezpieczeństwo ekologiczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Chodyński, AndrzejProblematyka bezpieczeństwa ekologicznego związanego z działalnością podmiotów gospodarczych ma swoje wyraźne odniesienie do przyjmowanych przez te organizacje założeń rozwojowych. Strategie rozwoju powinny brać pod uwagę wyniki analiz podejmowanego ryzyka biznesowego, z uwzględnieniem rosnącej roli bezpieczeństwa ekologicznego. Szansę na realizację tego postulatu stwarzają oświadczenia w stosowaniu podejścia procesowego w organizacjach, wyraźny postęp technologiczny oraz nacisk interesariuszy organizacji związany z rosnącą świadomością ekologiczną.Pozycja Proekologiczne regionalne powiązania przedsiębiorstwa.(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Chodyński, AndrzejWiele uwagi w rozwoju przedsiębiorstw poświęca się lokalizacji ich działalności. Dotychczasowy wymiar „przestrzeń” w ekonomii miał charakter bierny, statyczny, neutralny. „Przestrzeń” jest jedynie miejscem występowania mechanizmów rynkowych. Pojęcie „terytorium” jest dynamiczne, aktywne i czynne względem przedsiębiorstw na nim działających. Terytorium wpływa na integrację podmiotów i jest warunkiem ich zakorzenienia. Rozwój przedsiębiorstwa odbywać się może z wykorzystaniem zasobów występujących na poziomie regionalnym. Mogą to być zasoby materialne i niematerialne, w tym związane ze środowiskiem naturalnym. Coraz powszechniej sprzyjają takiemu rozwojowi powiązania sieciowe przedsiębiorstw – w tym klastry. Po zaprezentowaniu współczesnych poglądów na klastry, odniesiono się do metod badań klastrów, ze zwróceniem uwagi na znaczenie studium przypadku (case study). Omówiono rozwój klastrów ekologicznych. Podano ich przykłady. Wskazano na możliwości wykorzystanie koncepcji sustainability na kształtowanie powiązań w obrębie klastrów na poziomie regionalnym. Realizacja założeń sustainability wymaga budowy i integracji przez przedsiębiorstwo kompetencji w obszarach: ekonomicznym, społecznym i ekologicznym. Kompetencje te tworzone są z wykorzystaniem interakcji z różnymi podmiotami, funkcjonującymi na poziomie regionalnym. Założenia sustainability mogą dotyczyć funkcjonowania podmiotów gospodarczych w sytuacjach o różnym ryzyku, uwzględniając także ryzyko pozaekonomiczne. Jest ono związane m.in. z katastrofami naturalnymi i ekologicznymi. Podano niektóre możliwości wykorzystania działań zarządczych związanych z sytuacjami kryzysowymi.Pozycja Przedsiębiorcze aspekty rozwoju organizacji i biznesu(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Jabłoński, Marek; Batko, Barbara; Jabłoński, Adam; Chodyński, Andrzej; Huszlak, Wojciech; Mielus, Magdalena; Sęczyk, Ryszard; Studenski, Ryszard; Gajewski, Andrzej; Iwasiewicz, Andrzej; Stefanów, Piotr; Prusak, Anna; Chodyński, AndrzejPozycja Przekształcenia struktur regionalnych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Rachwał, Tomasz; Boguś, Marta; Chodyński, Andrzej; Gałka, Aleksy; Łysak, Andrzej; Kiełb, Piotr; Dworak, Agnieszka; Gorczyńska, Monika; Jakubowski, Edward; Źródłowski, Zdzisław; Źródłowski, Tomasz; Raźniak, PiotrPozycja Rola placów targowych w strukturze przestrzenno-społecznej i ekonomicznej Nowej Huty(Oficyna Wydawnicza AFM, 2014) Płaziak, Monika; Szymańska, AnnaPlace targowe w ciągu ponad 60-letniej historii Nowej Huty, powstałej jako odrębne miasto, a od 1951 r. będącej dzielnicą Krakowa, pełniły istotną rolę w życiu tutejszej społeczności, stanowiąc nie tylko miejsce zakupów, ale też umożliwiając kontakty sąsiedzkie. W czasach gospodarki centralnie sterowanej były one ważne dla mieszkańców, dając sposobność zakupu towarów niedostępnych w miejscowych sklepach, lokalizowanych w Nowej Hucie zgodnie z – jak się później okazało utopijną – zasadą „samowystarczalności osiedla robotniczego”. Znaczenie ich nie zmniejszyło się również po 1989 r., kiedy to w okresie transformacji ustrojowej i społeczno-gospodarczej, która przyczyniła się do przekształceń funkcji handlowo-usługowych, place targowe uległy przeobrażeniom, wraz z pojawiającymi się nowymi przedsiębiorcami i oferowanym przez nich nowym asortymentem. Kondycja placów targowych jest różna w zależności od miejsca lokalizacji. Wydaje się jednak, iż nawet sąsiedztwo pobliskich sklepów wielkopowierzchniowych im nie zaszkodziło, a nawet można zauważyć swoisty rodzaj koegzystencji tych dwóch form handlu. Place targowe na stałe wpisały się w fizjonomię tej części Krakowa i są rozpoznawalne przez wielu mieszkańców miasta, a zasięg ich oddziaływania na klientów, przedsiębiorców oraz handlujących rolników jest rozległy i daleko wykracza poza granice miasta. Aktualnie na stosunkowo niewielkiej powierzchni Nowej Huty, w obrębie 25 najstarszych osiedli i w ich najbliższym sąsiedztwie, na terenie zamieszkanym przez nieco ponad 50 tys. osób funkcjonują aż trzy place targowe. Autorki opracowania na podstawie przeprowadzonych kwestionariuszy wywiadu wśród wybranych grup respondentów dokonały analizy zasięgu oddziaływania tych miejsc oraz ich postrzegania przez klientów, przedsiębiorców i sprzedających tam rolników.Pozycja Rozwój zrównoważony turystyki. Problemy przyrodnicze, społeczne i gospodarcze na przykładzie polski(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Kapera, IzabelaPozycja Sieciowość w koncepcjach biznesu – aspekty społeczne i ekologiczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Chodyński, AndrzejPozycja Społeczne i ekologiczne aspekty zarządzania(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Rosić, Ilija; Dordevič, Miroslav; Carić, Marko; Filep, Bálint; Huczek, Marian; Láczay, Magdolna; Rosicka, Janina; Ziarko, Janusz; Figurska, Irena; Leszczewska, Krystyna; Doykov, Deyan; Slantcheva, Vanya; Kerülő, Judit; Maj, Bernard; Woźniak, Marta; Jakóbik, Krzysztof; Walczyna, Anna; Serkutan, Tetyana; Jabłoński, Adam; Jabłoński, Marek; Baranowski, Mariusz; Chodyński, Andrzej; Galata, Stanisław; Źródłowski, Zdzisław; Zdravković, Dušan; Radukić, Snežana; Łysak, Andrzej; Chodyński, Andrzej