3.2 Fragmenty książek
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj 3.2 Fragmenty książek wg Temat "Filologia"
Teraz wyświetlane 1 - 6 z 6
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Granica filozofii. Metafora w filozofii na przykładzie języka Józefa Tischnera(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Gałkowski, StanisławThe article attempts to indentify the distinctive features between philosophy and literature. One of the principal differences between the philosophical and literary narration is that the metaphor is a legitimate means of expression in the realm of literature, whereas in philosophy it can only serve an auxiliary function. Although it is impossible to command a completely nonmetaphoric language, to abdicate the intention to construct it would be tantamount to lifting the conditions for a rational communication in philosophy; also it would obliterate the borderline between philosophy and literature. The opposition against reducing philosophy to literature is not intended to deprecate the latter, but rather to defend the diversity of our culture where the two disciplines perform diverse functions and should be expected to satisfy diverse requirements.Pozycja Language Needs Analysis as the First Step in Designing an LSP Test for Police Officers.(LibreriaUniversitaria, 2017) Sendur, Agnieszka M.Teaching languages for specific purposes (LSP) is becoming more popular and in demand in the teaching of adult learners. The aims and objectives of teaching and learning languages for specific and general purposes differ from each other. Should therefore the evaluation of specific language skills be different from general purposes language assessment? I will try to answer this question on the basis of a language needs analysis of Polish police officers. In order to check whether police officers do actually have the need to be able to use a foreign language in their work-related tasks, statistical data and other research results were reviewed. Then a needs analysis among a group of Polish police officers was carried out. As a result of the research a set of specific language skills and abilities necessary to perform work-related tasks by police officers was singled out. The selected skills and abilities differ from those assessed by general language tests which allows us to arrive at the conclusion that police officers’ language skills should be measured by a tool other than a general language test. As a consequence of the observation that an LSP exam for police officers is very much warranted, a proposal of the format of a language test for the police was outlined. The findings of the research will be presented in this paper.Pozycja Nauczyciele języków obcych a doskonalenie zawodowe w trybie zdalnym(Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, 2020) Sendur, Agnieszka M.; Kościńska, AgnieszkaZawód nauczyciela wymaga od osób go wykonujących ciągłych działań na rzecz rozwijania własnych kompetencji zawodowych. Mogą być one realizowane zarówno w sposób formalny – poprzez udział w propozycjach doskonalenia zawodowego oferowanych przez różne instytucje, jak i nieformalny, przyjmujący formę np. lektury czasopism związanych z nauczaną dziedziną czy też spotkań służących wymianie doświadczeń z innymi uczącymi danego przedmiotu. Powszechna dostępność Internetu umożliwiła przeniesienie znacznej części działań podejmowanych przez nauczycieli w ramach doskonalenia zawodowego do sieci. Pojawiły się możliwości udziału w szkoleniach, warsztatach czy też kursach w formie zdalnej. Na portalach społecznościowych powstały skupiające nauczycieli grupy, w ramach których mogli oni dzielić się doświadczeniami, wymieniać informacjami i uzyskiwać poradę. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie, w jaki sposób nauczyciele języków obcych (JO) korzystają z możliwości szeroko rozumianego doskonalenia zawodowego oferowanych im za pomocą Internetu. W obszarze zainteresowań badawczych znalazło się również wskazanie tendencji w zakresie działań podejmowanych przez nauczycieli w okresie marzec–lipiec 2020 r. Był to bowiem okres bardzo trudny dla nauczycieli, wymagający od nich całkowitego przestawienia się na inny tryb pracy oraz zastosowania nowych dla zdecydowanej większości metod i narzędzi.Pozycja Organizacja oparta na wiedzy jako podstawa przedsiębiorczego zarządzania(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Mielus, MagdalenaProcesy towarzyszące globalizacji sprawiają, że organizacje zmuszone są do poszukiwania i wdrażania nowych rozwiązań w zarządzaniu, co pozwoli im na utrzymanie się w złożonym i nieprzewidywalnym środowisku narodowym i międzynarodowym. Globalizacja, wolny rynek i rozwój społeczeństwa informacyjnego sprawiają, że organizacje gospodarcze muszą poszukiwać nowych dróg zwiększania swej konkurencyjności. Jedną z nich jest wejście w posiadanie wartościowych informacji, których to wartość przekłada się na poziom wiedzy w organizacji. Wiedza zawsze decydowała o szeroko rozumianym rozwoju i nabiera współcześnie szczególnego znaczenia. Współczesną tendencją jest przekształcanie się organizacji w kierunku tych opartych na wiedzy.Pozycja Polityczna odpowiedzialność dziennikarska?(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, 2007) Gałkowska, Agnieszka; Gałkowski, StanisławPozycja Związki literatury i filozofii. Subiektywny przewodnik bibliograficzny(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Iskra-Paczkowska, Agnieszka; Gałkowski, Stanisław; Stanisz, MarekNiniejsze zestawienie ma charakter subiektywny i z konieczności wybiórczy. Relacje między literaturą a filozofią to problem niezwykle rozległy, a granice między tymi dziedzinami są nieostre. Bibliografia obejmująca związki literatury i filozofii jest więc niemal niewyczerpywalna. Jej zakres w znacznym stopniu zależy od tego, w jaki sposób definiujemy kategorie filozoficzności i literackości. Mimo licznych wątpliwości zdecydowaliśmy się jednak na przygotowanie niniejszego zestawienia. Uczyniliśmy tak głównie w przeświadczeniu, że może się ono okazać inspirujące zarówno dla osób studiujących to zagadnienie, jak i dla badaczy, zwłaszcza początkujących. Bibliografię podzieliliśmy na trzy działy. Prac przytoczonych wcześniej nie powtarzamy w następnych partiach bibliografii. Notujemy wyłącznie najnowsze wydania.