3.2 Fragmenty książek
Stały URI dla kolekcji
Przeglądaj
Przeglądaj 3.2 Fragmenty książek wg Temat "Filozofia"
Teraz wyświetlane 1 - 15 z 15
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Bieda i wykluczenia społeczne. Prolegomena(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Kubiak, HieronimFenomen biedy i jej skutków należy do kategorii zjawisk analizowanych od tysiącleci. A jednak nadal nie rozstrzygnięto sporu o status ontologiczny biedy i, w konsekwencji, o możliwość jej trwałej eliminacji z życia społeczności ludzkich, zarówno ze względów etycznych, jak i wywoływanego przez biedę zagrożenia dla stabilności systemów politycznych. W kwestii pierwszej w centrum uwagi znajdują się dwa pytania. Po pierwsze o to, czy bieda jest chorobą endemiczną wszystkich systemów społecznych, czy, przeciwnie, trwa tylko dlatego, że elity władzy godzą się na jej trwanie, chroniąc w ten sposób interesy reprezentowanych przez siebie kategorii społecznych. Rzecz sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: czy podział na biednych i bogatych wynika przede wszystkim z nierównego wyposażenia genetycznego (nie tylko jednostek, lecz także całych ras ludzkich) czy z faktu, że choć rodzimy się równi, to jednak nie mamy tych samych szans spełnienia swego człowieczego losu. Jedni – jednostki i zbiorowości – zdobywają w procesie socjalizacji przewagę nad innymi ponieważ akt ich społecznych narodzin spełnia się nie w abstrakcyjnie pojętej przestrzeni równych szans, lecz w określonym segmencie historycznie wytworzonych i wzajemnie się warunkujących struktur (społecznych, politycznych, rynkowych, religijnych), o niejednakowych zasobach (dziedziczonych i/lub wytwarzanych synchronicznie), odmiennych systemach wartości i stylach życia. Inni nie mają takich możliwości i skazani są na podporządkowanie się silniejszym.Pozycja Człowiek w przyrodzie. Wartości ekologiczne i przedsiębiorczość(Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego, 2006) Gałkowski, StanisławArtykuł prezentuje wartości, których nośnikiem jest przyroda (biologiczne, kulturowe, ekonomiczne). Ochrona środowiska musi odbywać się nie tylko ze względu na człowieka, ale również ze względu na samoistność wartości jaką jest ona sama, inne podejście wycinkowo odnoszące się do pewnych wybranych aspektów bardzo szybko obróci się przeciw człowiekowi. Twierdzenie to jest szczególnie ważne dla etyki przedsiębiorczości, gdyż pozwala na podejmowanie rozsądnej eksploatacji zasobów naturalnych i wykorzystanie ich dla potrzeb człowieka, a jednocześnie pokazuje granice, których człowiek w swojej działalności nie powinien przekraczać.Pozycja Dobra rodzina jako wspólnota miłości, zaufania i odpowiedzialności(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Kuźma, JózefPozycja Dwie autentyczności(Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II, 2012) Gałkowska, Agnieszka; Gałkowski, StanisławPozycja Edukacja polityczna. Rozum i nowi obywatele(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2009) Gałkowski, StanisławPozycja Granica filozofii. Metafora w filozofii na przykładzie języka Józefa Tischnera(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Gałkowski, StanisławThe article attempts to indentify the distinctive features between philosophy and literature. One of the principal differences between the philosophical and literary narration is that the metaphor is a legitimate means of expression in the realm of literature, whereas in philosophy it can only serve an auxiliary function. Although it is impossible to command a completely nonmetaphoric language, to abdicate the intention to construct it would be tantamount to lifting the conditions for a rational communication in philosophy; also it would obliterate the borderline between philosophy and literature. The opposition against reducing philosophy to literature is not intended to deprecate the latter, but rather to defend the diversity of our culture where the two disciplines perform diverse functions and should be expected to satisfy diverse requirements.Pozycja Intuicja w podejmowaniu decyzji kierowniczych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Mielus, MagdalenaNieuzasadnione wydaje się przeciwstawianie dwóch rodzajów poznania rozumowego i zmysłowego. Istotne jest uznanie tych dwóch źródeł poznania, jako uzupełniających się w procesach podejmowania decyzji. Z dyskryminowaniem intuicji na rzecz rozumu wiążą się dwa zabobony, o których pisze J. M. Bocheński. Jeden z nich chciałby ograniczyć działania intuicji wyłącznie do zmysłów. „Według tego zabobonu człowiek nie poznaje nigdy niczego bezpośrednio, może tylko rozumować, wnioskować. Że jest to zabobon wynika nie tylko z oczywistych faktów (jest rzeczą pewną, że poznajemy wiele prawd bezpośrednio), ale także z tego, że jeśli nie ma intuicji, rozumowanie nie ma podstaw i popadamy w sceptycyzm” . Kierowanie się tego rodzaju zabobonem ogranicza rozwój osobisty kierownika i organizacji, a wykorzystanie intuicji w zarządzaniu wcale nie musi podkopywać rzetelności przeprowadzanych analiz i podejmowania decyzji. Drugi z zabobonów ma charakter bardziej radykalny od poprzedniego, gdyż zakłada, „że intuicja może zastąpić rozumowanie, to jest poznać przedmioty, które nie są dane podmiotowi” . Zatem takiej intuicji być nie może, a jeżeli by istniała, to jej wykorzystanie w działalności kierowniczej podważałoby autorytet przełożonego. Józef M. Bocheński jako źródło tego zabobonu uznaje położenie przesadnego nacisku na rozumowanie oraz lenistwo. Wykorzystując intuicję w takim rozumieniu chce się uniknąć trudnej pracy wnioskowania i kontrolowania rozumowań . Zwrócenie uwagi na zabobony związane z rozumieniem pojęcia intuicji służy również wyjaśnieniu i przybliżeniu prawdziwego znaczenia intuicji.Pozycja Kościół w procesie transformacji w latach 1989-2014. Od mediacji i współpracy do politycznego dyktatu(Wydawnictwa AGH, 2014) Waniek, DanutaZe wstępu: "Okres od zakończenia II wojny światowej (70 lat) stanowi dla społeczeństwa polskiego zbiór doświadczeń historycznych, naznaczonych życiem w dwóch przeciwstawnych sobie modelach ustrojowych: w systemie realnego socjalizmu oraz w systemie liberalnego kapitalizmu. W obu tych systemach (lata 1944 1989 i 1989 2014) obecny był Kościół rzymskokatolicki. W realnym socjalizmie funkcjonował jako instytucja poza- lub oboksystemowa, najpierw niechętna, a nawet wroga przemianom ustrojowym i społecznym, w latach popaździernikowej odnowy przechodzi do fazy stabilizacji i ustanowienia pewnych form współpracy, podejmowanej w warunkach niepewności międzynarodowej, w imię zachowania budowanej od nowa substancji państwowej i narodowej."(...)Pozycja Obżarstwo i opilstwo czy nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2014) Gałkowski, StanisławThis article is an attempt to answer the following question: whether changes in culture and technology in recent times limiting (or even eliminating) food shortages resulted in the fact that condemnation of gluttony has lost its only natural justification and become purely religious norm. The thesis of this paper is that intemperance leads to a lack of autonomy of the person, and therefore to life which might be more pleasant, but at the same time life denying person’s own dignity. In this situation, the rejection of intemperance as a moral defect must refer primarily to the philosophy of personalism, which declares that the meaning of human life is the pursuit of transcendent values, and proclaims that we have moral duties towards ourselves, including duties towards or own body.Pozycja Powrót misji cierpienia. Społeczne tworzenie porządku po chaosie tragedii smoleńskiej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Rokicki, JarosławPozycja Społeczne dylematy amerykańskiej kultury(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Rokicki, JarosławPozycja Uniwersytet - tradycja i współczesne wyzwania(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012) Bobko, Aleksander; Gałkowski, StanisławThe time-honoured classical idea of the university comes under attack from two quarters: philosophical (post-modernist) and practical as new functions linked to civilisational developments enforce a turn towards instrumental thinking. The authors analyse the tasks of the university in the post-industrial society and highlight, inter alia, an important role which is played by philosophy in academic teaching in general, and not only in the humanities.Pozycja Wolność jako cel wychowania: wizja tradycyjna i postmodernistyczna(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Niemirowski, TomaszThe article is an attempt of the evaluation, which from pedagogic theories: traditional or postmodernist better serves the freedom of the man. The author determines the freedom as possibility of making everything what is wanted. There are two roads to the freedom: to enhance one’s possibilities and to correct one’s desires. The second road concerns the upbringing. The freedom is being achieved thanks to desire for the duty. A freedom is an accepted duty. An internal nature of man is the source of his duty. If the man wants it, what he should, then he can do everything what he wants. The man must discover and accept his internal nature in order to become entirely free, because it is the source of his duty. If the teacher is helping with it, he is helping on the way to the freedom. Traditional pedagogy is recommending such a road to the freedom and postmodernist is rejecting.Pozycja Wspólnota i przyszli obywatele(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2010) Gałkowski, StanisławPozycja Związki literatury i filozofii. Subiektywny przewodnik bibliograficzny(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Iskra-Paczkowska, Agnieszka; Gałkowski, Stanisław; Stanisz, MarekNiniejsze zestawienie ma charakter subiektywny i z konieczności wybiórczy. Relacje między literaturą a filozofią to problem niezwykle rozległy, a granice między tymi dziedzinami są nieostre. Bibliografia obejmująca związki literatury i filozofii jest więc niemal niewyczerpywalna. Jej zakres w znacznym stopniu zależy od tego, w jaki sposób definiujemy kategorie filozoficzności i literackości. Mimo licznych wątpliwości zdecydowaliśmy się jednak na przygotowanie niniejszego zestawienia. Uczyniliśmy tak głównie w przeświadczeniu, że może się ono okazać inspirujące zarówno dla osób studiujących to zagadnienie, jak i dla badaczy, zwłaszcza początkujących. Bibliografię podzieliliśmy na trzy działy. Prac przytoczonych wcześniej nie powtarzamy w następnych partiach bibliografii. Notujemy wyłącznie najnowsze wydania.