Przeglądaj wg Temat "Kulturoznawstwo"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 314
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Afryka podzwrotnikowa: cywilizacja i kultura(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Zalewski, Wojciech"W poniższym szkicu próbuję zasygnalizować, przez pryzmat Afryki międzyzwrotnikowej, konsekwencje zderzenia cywilizacji i kultur różnych poziomów. Złożoność etniczna, kulturowa, historyczna i różnice geograficzne Afryki nie pozwalają na uogólnienia, a ich próba pozostaje dyskusyjna i niepełna. Mimo to, procesy cywilizacyjne i kulturowe zawierają pewien uniwersalizm oparty na wspólnej ludzkiej naturze i nim usprawiedliwiam podjęcie tego tematu. Opieram się zasadniczo na rozmowach, przemyśleniach i obserwacjach z podróży do Afryki. Zderzenia kultur i cywilizacji wobec współczesnej globalizacji są zagadnieniami aktualnymi. Afryka jest niczym laboratorium, w którym problem ten jest wyrazisty i może stanowić pole dla bardziej ogólnych refleksji. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że istnieją dwie Afryki: wewnętrzna Afryka Afrykanina i wizja Afryki człowieka z zewnątrz. Innymi słowy, „dusza” Afryki jest dla przyjezdnego, a nawet naukowca - niedostępna."(...)Pozycja Agresja i przemoc w przestrzeni sacrum(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Grzonka, Dariusz"Religijna legitymizacja przemocy nie jest bynajmniej czymś, co określić można mianem aberracji myślenia religijnego. Związek udziału w sferze sakralnej z samym aktem przemocy możliwy jest do uchwycenia w kilku wzajemnie przenikających się planach. Można wskazać na akt przemocy jako manifestację przynależności do określonej denominacji religijnej - przede wszystkim w sytuacji prowadzenia wojny uznawanej za świętą, bądź równie silnie waloryzowanego konfliktu międzywyznaniowego; na przemoc jako formę sprawowania kultu, kiedy uzyskuje ona uzasadnienie rytualne oraz przemoc jako drogę do wyższego stanu iluminacji, którego etapy opisywane będą alegorycznym językiem przemocy jako walka z samym sobą."(...)Pozycja Agroturystyka w gminie Czorsztyn(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Krauz, KrystynaAgrotourism is a form of alternative tourism which means that it is not being organized by specialized tourist offices, on a mass scale. It is frequently considered to be rural tourism but in fact it is not. Rural tourism is defined as temporary residence at private summer houses, boarding houses, small camp cities etc. Overwhelming majority of researchers investigating the problem lean towards opinion that agrotourism is strictly connected with a farm. Principal purpose of the paper was to discuss opportunities of practising agrotourism in Czorsztyn commune. The issue was presented in the context of existing in the commune agrotourist associations as well as the results of poll inquiries which were carried out at the commune among tourists resting on agrotourist farms.Pozycja Akceptacja inności – spostrzeganie odmienności narodowej studentów z Ukrainy wśród studentów uczelni krakowskich(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Wojtulewski, RomualdPhenomenon of migration is present in modern world among every society. People are relocating due to career goals, educational opportunities or to settle down in better place to live. It is caused by their country’s economic situation, military confl ict or individual reasons. In recent times number of Ukrainian students migrating to Poland has become arguable topic among media and academic societies. The purpose of the studies was to defi ne attitude of Polish students to Ukrainization of universities and to ascertain the most common stereotypes od Ukrainian students. In order to measure variables the authors self-designed questionnaire including 5 Likert scale and semantic differential scale was used. The study included 100 students of different Cracow universities. Results of study has shown that polish students attitude to students from Ukraine is mostly positive, but there are deeply ingrained stereotypes about this social group.Pozycja Alasdair Maclntyre: An Alternative to Individualism(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Izquierdo, David LorenzoFrom introduction: "Alasdair MacIntyre is a key figure in the Liberalism-Communitarianism debate, one of the most important and fruitful in the field of Moral and Political Philosophy in the second half of the 20th century. In spite of his resistance to being labeled as a ‘communitarianist’, MacIntyre has been considered one of the most important representatives (with others like Walzer, Sandel, Taylor, Etzioni, et al.) of this current, one that developed to a great extent as a response to Rawls’ Liberalism in his book A Theory of Justice (1971). One of the most important points of Communitarianism is its critique of the liberal view of the self and Ethics and Politics, that is to say, a critique of an individualistic view of the human being (an idea maintained by MacIntyre throughout his intellectual evolution). MacIntyre’s thought has been studied from many points of view, but there is no research on his global critique and alternative to Individualism. For that reason, the aim of this paper is to study and analyze such an alternative. The questions that we have had to answer are two: 1) Which are the concepts on which MacIntyre bases his alternative to Individualism?, 2) Does this alternative overcome Individualism? "(...)Pozycja America, Democracy, and the Role of Elections(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Daviet, Aaron"Elections are the central institution of democratic representative governments. Why? Because, in a democracy, the authority of the government derives solely from the consent of the governed. The principal mechanism for translating that consent into governmental authority is the holding of free and fair elections. – This according to the U.S. Department of State publication What is democracy? Elections, combined with strong democratic institutions, rule of law, and a civic culture, make democracies work. These elections will have an opportunity to add a historic chapter in America’s democratic tradition. After giving a brief background on some of the vagaries of American politics, I will highlight two interesting trends, Internet influence and changing voting patterns, and will attempt to put the upcoming election in its historical context."(...)Pozycja Anarchizm 2.0 Ideologia i praktyka w dobie nowych mediów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Majorek, MartaZe wstępu: "W odróżnieniu od wszystkich głównych ideologii, anarchizm nigdy nie odznaczał się trwałą egzystencją na gruncie politycznym, nie funkcjonował bowiem w ramach systemów partyjnych i tym samym nie miał bezpośredniego wpływu na sprawowanie władzy państwowej. To, co szczególnie cechuje anarchizm, to swego rodzaju „pokoleniowe” tendencje do wzrostu i rozkwitu, dające się uchwycić na przestrzeni danych, historycznych etapów. Niewątpliwie, jak wszystkie ujęcia uogólniające, także i to może okazać się nie całkiem precyzyjne i upraszczające, niemniej jednocześnie stanowić może dobry punkt wyjścia dla dalszych rozważań."(...)Pozycja Arabski nacjonalizm – Ideologia Arabów w XX wieku(Oficyna Wydawnicza AFM, 2010) Pycińska, Magdalena"George Antonius, autor klasycznego już opracowania The Arab Awakening (Arabskie przebudzenie) z 1938 r. uważa, że arabski nacjonalizm zaczął rodzić się w czasach Muhammada Alego, egipskiego władcy z pierwszej połowy XIX w., a zwłaszcza jego syna Ibrahima Paszy. Antonius podkreśla także ważną rolę chrześcijańskich misji, które przyniosły ze sobą na Bliski Wschód wzorce państwa narodowego, postawy obywatelskiej i oferowały możliwości edukacyjne wychodzące poza typowe programy szkół religijnych i wojskowych."(...)Pozycja Architektura i urbanistyka Izraela(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Jasiński, ArturPozycja Aspekty kryzysu rodziny w nauczaniu Jana Pawła II skierowanym do rodaków(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Śledzianowski, JanSix years after the death of John Paul II and right on the threshold of his beatifi cation the Polish had been asked in the nationwide poll concerning the late Pope’s infl uence on their life. As many as 83 per cent of the Pontiff’s countrymen claimed that the Holy Father still exerts a positive infl uence on them. The information was revealed on 2nd April 2011 on the Polish national TV station i.e. TVP. This somewhat heartening support of the dead Pope, which is being felt by the Polish, who ceaselessly study the teachings of John Paul may be perceived as an infl uential factor in eliminating the crisis in Polish families. In fact, the crisis in Polish families had always been of greatest importance to the late Pope, who happened to raise the issue in question as early as during his fi rst memorable Pilgrimage to his motherland in June 1979 and eventually he was delving into the matter during his later visits to Poland. John Paul II was demonstrating the crisis in various aspects such as: theological dimension of marriage and family, creating of marital unity in love, family as the source of life and sanctifi cation, family as the fi rst school of love. Undoubtedly, the phenomenon of John Paul II was felt not only by his countrymen but also people all over the world living in the second half of XX century. Therefore, I would love to draw the attention to the aspects of the crisis in polish families according to the late Pope during the International Conference, which is to take place from 13th to 14th June 2011 in Krakow.Pozycja Australia: Immigration and Multiculturalism(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Ozdowski, SewerynThe paper is based on an address to “Immigration and Multiculturalism in XXI Century. The Case of Poland”, conference organised by the Adam Mickiewicz University, Poznan in April 2016. It reviews both the Australian immigration experience and Australian multiculturalism from an historical perspective and also reviews current practice in an attempt to evaluate its relevance to Europe. The paper starts with an examination of objectives and principles underlying the Australian immigration system over the last two centuries with particular focus on economic development, national security and identity issues. Then the paper outlines the settlement and multicultural policies and programs that have been put in place since 1975 to integrate migrant and refugee intake into broader Australian society. It also considers the linkages that exists between immigration and multiculturalism and evaluates the success or otherwise of these policies/programs in terms of social cohesion outcomes. Finally, the paper examines the Australian solutions and contemporary challenges and considers the applicability of the Australian model to guide the development of European responses to the 2015–16 migration/refugee crises. It concludes that at present the European Union has neither an eff ective immigration policy nor Australian style multiculturalism and settlement policies to deal with the current immigration crisis and/or its social cohesion consequences.Pozycja Autobiografia w rodzinie, rodzina w autobiografii. Szkic historyczny(Oficyna Wydawnicza AFM, 2013) Pekaniec, AnnaThe main aim of this paper is to show how model of family changed through the centuries (especially in XIX and XX century). Objects of examinations are women’s autobiographies treated as very interesting archive of different topics – one of them is family. Family in women’s personal documents isn’t only a topic, but also it shapes private stories. Autobiographies in this perspective solidify stories about families and help to settle up with family memory, it positive and negative side. Gender aspects of narrations makes more visible cultural, related with customs and historical contexts shaping model of family. In this text traditional and unconventional families are going to be presented as well as relations between family members.Pozycja Autobiografie w literaturoznawstwie i w socjologii. Rozbieżności i styczne (wstępne rozpoznanie teoretyczne)(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Pekaniec, AnnaThe essay is concerned with the relation between sociological and literary aspects of autobiographical writing. Personal documents analysis appears as a diverse space where tools taken from literary and sociological theory can coexist and create new, useful categories of interpretation – life of single person and societies. Theories of narrative identities, experience as category of reading, writing and interpreting autobiographies (written by professional and nonprofessional authors), indispensable contexts become more visible thanks to possibilities arised by using mixed socio-literary methods. The most important aim of this text is to show how connections between two humanistic branches emphasize the versatility of autobiographical pact.Pozycja Barack Obama - koniec czy nowy rozdział amerykańskiego dylematu?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Babiński, Grzegorz"Uzyskanie przez Baracka Obamę nominacji partii demokratycznej w wyborach na stanowisko prezydenta USA rodzi szereg pytań dotyczących zarówno zmian sytuacji Afroamerykanów w amerykańskim społeczeństwie, jak i roli „czarnego problemu” w amerykańskiej polityce. Czy podziały rasowe, tak istotne w tym społeczeństwie od początku jego tworzenia się, zostaną wreszcie zniwelowane i sprowadzone do jednego z wielu, naturalnych w złożonym, wielokulturowym społeczeństwie podziałów, czy też pozostały nadal głębokim, nierozwiązalnym problemem, American dilemma? Trzeba zauważyć, że owe podziały były istotne zawsze, jednak w ciągu ostatnich mniej więcej czterech dekad nastąpiły w USA pod tym względem dosyć zasadnicze zmiany. Kwestię tę należy rozpatrywać w dwóch odrębnych, choć z oczywistych powodów ściśle ze sobą powiązanych płaszczyznach. Pierwsza z nich to obecność problemów rasowych i etnicznych w życiu publicznym, amerykańskiej polityce i debacie publicznej. Druga to czynny udział grup rasowych i etnicznych w amerykańskiej polityce."(...)Pozycja Bezpieczeństwo jako wymiar kultury organizacji a zewnętrzne zróżnicowanie kulturowe: kontekst organizacyjny i społeczny(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Chodyński, AndrzejZbadano pojęcie „kultury”, rozpatrując je na poziomie ponadnarodowym, krajowym oraz organizacji. Odniesiono się do pojęcia „kultury bezpieczeństwa”. Omówiono wymiary kultury bezpieczeństwa. Omówiono kulturę bezpieczeństwa w ujęciu przedmiotowym i realizowanych obszarów działalności, w szczególności w energetyce krajów Unii Europejskiej. Kulturę bezpieczeństwa omówiono, odnosząc się do bezpieczeństwa jako wartości. Podkreślono, że w analizie aspektów organizatorskich istotna może być analiza struktury społecznej w zarządzaniu. Dotyczy ona władzy i komunikacji pomiędzy ludźmi tworzącymi całość społeczną. Opisano znaczenie kultury bezpieczeństwa na różnych poziomach organizacyjnych, w szczególności dla organizacji niezawodnych. Przeanalizowano znaczenie zjawiska izomorfizmu. Dyfuzję kultury bezpieczeństwa rozważono w kontekście dwóch filarów tej kultury: bezpieczeństwa indywidualnego (filar mentalno-duchowy) i bezpieczeństwa społecznego (filar organizacyjno-prawny). W ramach tych filarów podkreślono znaczenie kongruencji wartości osobistych pracowników i wartości organizacyjnych. Zwrócono uwagę na znaczenia wartości społecznych i obywatelskich W kontekście kulturowym uwypuklono znaczenie wewnętrznego i zewnętrznego dopasowanie organizacji. W tworzeniu kultury bezpieczeństwa występuje współdziałanie aspektów społecznych i organizacyjnych.Pozycja Bezpieczeństwo kulturowe. Zarys problematyki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2004) Czaja, JanZe wstępu: "Bezpieczeństwo kulturowe nie jest w Polsce tematem nadmiernie eksploatowanym. Mówi się co prawda, i to coraz częściej, o ochronie tożsamości kulturowej, dziedzictwa kulturowego, a przede wszystkim tożsamości narodowej, ale sam aspekt bezpieczeństwa kulturowego, w szerokim kontekście bezpieczeństwa narodowego czy międzynarodowego, nie doczekał się jeszcze umotywowanego i systemowego podejścia. Jednak, choć polski ustawodawca, obok terminów związanych z dziedzictwem i tożsamością kulturową, woli posługiwać się pojęciem „ochrona dóbr kultury”, łatwo można zauważyć, przeglądając przykładowo stenogramy sejmowe, że na forum Sejmu RP w debatach poselskich termin „bezpieczeństwo kulturowe” pojawia się coraz częściej w różnym kontekście dyskutowanych tematów."(...)Pozycja Bezpieczeństwo techniczne na przykładzie zarządzania w galerii handlowej – znaczenie kultury bezpieczeństwa(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Chodyński, Andrzej; Urbańczyk, PiotrOdniesiono się do pojęcia „kultury bezpieczeństwa organizacji”. W tym kontekście określono pojęcie „kultury bezpieczeństwa technicznego”. Na przykładzie galerii handlowej wskazano na znaczenie podejścia procesowego, będącego przejawem wykorzystania procedur technicznych w ramach kultury bezpieczeństwa na rzecz poprawy bezpieczeństwa technicznego. Zwrócono uwagę na rolę aktów prawnych dla zapewnienia bezpieczeństwa technicznego. Omówiono systemy techniczne działające na rzecz bezpieczeństwa obiektu handlowego. Procedury techniczne omówiono w odniesieniu do działań na rzecz sprawności urządzeń i instalacji w badanym obiekcie. Zaproponowano schemat docelowego systemu zarządzania bezpieczeństwem technicznym w galerii handlowej w ujęciu procesowym. Omówiono wymagania dotyczące sprawności urządzeń oraz zanalizowano ich usterkowość i przyczyny ich występowania. Wskazano konieczność podjęcia niezbędnych działań mających na celu poprawę istniejącej sytuacji, uwzględniając przy tym bezpieczeństwo, także bezpieczeństwo techniczne jako wartość zawartą w kulturze organizacji.Pozycja Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka 2018, nr 4 (XXXIII) : Kultura Bezpieczeństwa - Uwarunkowania Społeczne i Organizacyjne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2018) Chodyński, Andrzej; Fatuła, Dariusz; Mirski, Andrzej; Marjański, Andrzej; du Vall, Marta; Majorek, Marta; Ziarko, Janusz; Wilk-Woś, Zofia; Bakonyi, Jadwiga; Urbańczyk, Piotr; Gach, DanielZ wprowadzenia: "Kultura jest rozpatrywana jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych jak i niematerialnych (duchowych i symbolicznych). Bardziej szczegółowy opis tych wytworów, wraz z prezentacją podstawowych działów kultury, jakimi są tzw. kategorie kultury, zawarto m.in. w publikacji Małgorzaty Gruchoły, gdzie opisano cechy socjologicznego podejścia do kultury i podkreślono znaczenie kultury narodowej. Pojęcie kultury ma bogate podstawy teoretyczne. Jest rozpatrywane przez przedstawicieli wielu nauk. Przegląd ujęć i koncepcji filozoficznych, przykładowo, prowadzi do określenia dziesięciu działów odnoszących się do definicji kultury, mianowicie: – rozumienie kultury w ujęciu historycznym, z podkreśleniem jej temporalności; – hermeneutyczne koncepcje kultury oparte na systemie znaczeń i symboli, z traktowaniem kultury jako interpretacji; podstawa kultury symbolicznej; – ujęcie genetyczne jako ewolucyjne przedłużenie natury i naturalistyczna koncepcja bytu; rozpatrując przenikanie się uwarunkowań kulturowych i genetycznych, w socjologii operuje się pojęciem socjobiologii, której elementem jest memetyka – mem stanowi przekaz kulturowy; – jako sfera realizacja duchowości człowieka; – traktowanie kultury w aspekcie ludzkiej kreatywności i spontaniczności w odniesieniu do twórczości; – jako system uwarunkowań i determinacji (w tym problematyka uwarunkowań społecznych, instytucji i wzorów postępowania, praw i tradycji); – jako płaszczyzna interakcji miedzy ludźmi – komunikacja; – jako system zamknięty; – jako system uniwersalny (w tym przenikalność kulturowa); kwestie zamknięcia, otwarcia, ale i tożsamości kulturowej można odnosić do dwoistości strukturalizmu, zakładającego rozpatrywanie kultury na poziomach zewnętrznym (co się wiąże z różnorodnością kulturową odnośnie instytucji, wzorów i zachowań) i wewnętrznym (jedność kultury oparta na wspólnotowości); kultura stanowi matrycę, ukrytą umysłową strukturę, której uzewnętrznienie służy realizacji podstawowych potrzeb ludzkich; – rozumienie w kontekście stałości, niezmienności, ale także zmian i nieustannej ewolucji, w tym kreatywności kulturowej."(...)Pozycja Bliski Wschód 2011: bunt czy rewolucja?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Zdanowski, JerzyTimely, Middle East 2011: Rebellion or Revolution? looks at the roots of the historic uprisings sweeping the Middle East and offers a vision of how this upheaval will transform the Arab World and the world as a whole. Jerzy Zdanowski, Professor in Middle Eastern Studies, is asking what has taken place in the Middle East: a revolution or a rebellion? Answering this question, he refers to economy, society and culture of the Middle East, and stresses that the Arab Spring is a result of processes of long durée, namely erosion of patriarchalism, emancipation of women and sexual revolution, conflicts between generations, transformation of patterns of consumption, and emergence of new drama, poetry and music in the Arab world. Cultural anthropology indicates evidences of fundamental changes in cultural code of Middle Eastern societies. The author highlights the influence of global trends in economy and culture on the Middle Eastern society, and especially global financial crisis which in 2009 struck the Arab economies at the stage of their rapid growth on a wave of liberalisation and privatisation begun at the beginning of the 21st century. The transformation of their economies began, however, in the 1970s and produced fundamental changes in the social structure. The new middle class emerged as a consequence of centralisation, bureaucratisation, liberalisation and privatisation, and at the same time, the old middle class, called effendiyya, faced pauperisation and marginalisation. Social mobility was enormously dynamic in the Arab societies in the 20th century and is considered by the author a key factor for the understanding of present developments in the region. In the consequence of the neo-liberal economic policy, some segments of Arab societies were moving up, but some of them were moving down in the social hierarchy, and they were the ones who rebelled and revolted. The new social media contributed to the Arab Spring enormously and its role is investigated in the book together with the roles of Islamism and the Muslim Brotherhood, Arab armies, and of external actors – the USA, the European Union, Iran, and Turkey. But the factor that determines the present developments in the Middle Easy to the greatest extent is demography. The book emphasizes it and its influence on employment, education, standard of living, and the opportunities that the Arab youth have for a better life. The final chapter contains the outlooks for the region’s future and points to certain dangers, especially to populism. The book combines bibliography and chronology of events in the region from December 2010 to September 2011. As a whole, the book offers a vivid portrait of history in the making.Pozycja Ból i cierpienie(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Duda, Krzysztof; Grzonka, Dariusz; Kita, Marek; Iwaszczyszyn, Jan; Kliś-Kalinowska, Anna; Czekaj, Janusz; Śledzianowski, Jan; Dziadkowiak, Konrad; Żurowska, Magdalena; Grochowski, Jakub; Wolak, Bartłomiej; Jasiówka, Anna; Kurbiel, Agnieszka; Foryś, Zofia; Korytkowska, Anna; Rokosz, Katarzyna; Kula, Anna; Knap, Małgorzata; Harzowska‐Szczygieł, Joanna; Cempa, Monika; Lebiedowicz, Halina; Mrozowska, Aleksandra; Chodak, Małgorzata; Ortenburger, Dorota; Ortenburger, Arkadiusz; Szerla, Małgorzata; Kosztołowicz, Michał; Podwińska, Ewa; Stachowiak, Andrzej; Parchoniuk, Virginia; Makiełło-Jarża, Grażyna