Przeglądaj wg Temat "Matematyka"
Teraz wyświetlane 1 - 10 z 10
Wyników na stronę
Opcje sortowania
Pozycja Elementy statystyki. Część II. Rachunek prawdopodobieństwa i wnioskowanie statystyczne(Oficyna Wydawnicza AFM, 2007) Major, MichałZE WSTĘPU: Przekazujemy Państwu podręcznik, który mamy nadzieję, ułatwi proces studiowania przedmiotu statystyka oraz dyscyplin pokrewnych, takich jak ekonometria, marketing, finanse czy rachunkowość. Skrypt ten jest kontynuacją książki Michała Majora i Janusza Niezgody pt. Elementy statystyki. Cz. I. Statystyka opisowa wydanej w 2003 r. na zlecenie Krakowskiej Szkoły Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, przez Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne sp. z. o.o., w Krakowie. W podręczniku opisane zostały zagadnienia związane z teorią rachunku prawdopodobieństwa i wnioskowaniem statystycznym. Podkreślić należy, że w trakcie pisania podręcznika Autor celowo wprowadził jak najwięcej odpowiednio dobranych przykładów liczbowych, aby omawiane zagadnienia stały się łatwiejsze do zrozumienia i przyswojenia. I w tym przypadku, podobnie jak we wspomnianym podręczniku z 2003 roku, Autor zastosował strukturę przykładów wiodących, do których odwołuje się wielokrotnie w kolejnych rozdziałach.Pozycja Folia Oeconomica Cracoviensia, Vol. LVI(Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Polska Akademia Nauk - Oddział w Krakowie - Komisja Nauk Ekonomicznych i Statystyki, 2015) Wójciaczyk, Weronika; Ulman, Paweł; Białkowska, Justyna; Pipień, Mateusz; Lenart, Łukasz; Pipień, MateuszPozycja Który zbiór wybrać?(Oficyna Wydawnicza AFM, 2006) Łachwa, AndrzejPozycja Metody analizy i oceny bezpieczeństwa oraz jakości informacji(Oficyna Wydawnicza AFM, 2012) Płażek, Joanna; Bułat, Radosław; Bednarczyk, Agnieszka; Wilk-Kołodziejczyk, Dorota; Uryga, Renata; Smolarek-Grzyb, Agnieszka; Januszko-Szakiel, Aneta; Farbaniec, Marzena; Grabiński, Tadeusz; Zabłocki, Bartłomiej; Zając, Wacław; Chmielowski, Wojciech Z.; Wilk-Kołodziejczyk, DorotaTematyka monografii koncentruje się na metodach zapewnienia bezpieczeństwa informacji, procedurach wspomagających podnoszenie jakości danych oraz narzędziach zwiększających możliwości pozyskiwania z dostępnych informacji wartościowych i rzetelnych wniosków analitycznych. Publikacja podzielona jest na trzy części. Pierwsza część zawiera 3 rozdziały, w których podjęto kwestie zapewnienia bezpieczeństwa informacji. Druga część monografii, ujęta w kolejnych trzech rozdziałach, prezentuje wybrane narzędzia i modele organizacji zasobów cyfrowych mających na celu zapewnienie wysokiej jakości, użyteczności oraz wiarygodności zbiorów danych zawartych w repozytoriach. Ostatnia część pracy przedstawia problematykę związaną z prawem Benforda, pozwalającym ocenić stopień rzetelności danych na podstawie analizy rozkładów cyfr w liczbach weryfikowanego zbioru danych.Pozycja Metody i narzędzia weryfikacji rzetelności danych liczbowych(Oficyna Wydawnicza AFM, 2016) Grabiński, Tadeusz; Farbaniec, Marzena; Woźniak-Zapór, Marta; Zając, WacławW pracy przedstawiono problematykę rozkładu cyfr znaczących w dużych zbiorach danych liczbowych pochodzących z pomiaru. Empiryczne rozkłady cyfr znaczących opisane są funkcjami matematycznymi ze ściśle sprecyzowanymi parametrami. Odstępstwo rozkładów empirycznych od rozkładów teoretycznych może oznaczać, że analizowany zbiór danych liczbowych zawiera niewiarygodne informacje. Szczegółowa analiza rozbieżności pozwala ponadto wskazać, które dane są najmniej wiarygodne. Narzędzia analizy rozkładów cyfr znaczących są użyteczne w każdych badaniach empirycznych, gdyż rzetelność danych źródłowych ma fundamentalne znaczenie dla poprawności wniosków wynikających z przeprowadzanych analiz. Prezentowana praca zawiera charakterystykę metod i procedur weryfikacji danych podaną w przystępny sposób i zilustrowaną praktycznymi przykładami. W rozdziale pierwszym przedstawiono genezę i historię odkryć naukowych związanych z szeroko rozumianymi prawami liczbowymi, m.in. regułę Pareto, ciągi Fibonacciego i Lukasa, prawa Estoupa, Zipfa, Heapsa oraz prawa Newcomba-Benforda. Szczegółowe omówienie rozkładów cyfr znaczących, testów i mierników służących do oceny stopnia zbieżności rozkładów empirycznych z rozkładami teoretycznymi przytoczone jest w rozdziale drugim. Zamieszczono tu również uzasadnienie teoretyczne praw rządzących rozkładami pierwszych, drugich i kolejnych cyfr znaczących a także rozkładów uogólnionych i alternatywnych. Rozdział trzeci ma charakter narzędziowy i zawiera opis dostępnych w Internecie, darmowych aplikacji komputerowych wykorzystywanych w procedurach analitycznych związanych z prawami Benforda rozkładu cyfr znaczących. Są to m.in. programy: EZ-R Stats for Excel, Web Computer Assisted Audit Tool (Web CAAT), Digital Analysis Tests and Statistics (DATAS), Benford’s Law Utility, W kolejnym, czwartym rozdziale przedstawiono autorskie narzędzie analizy danych wykorzystujące makroinstrukcje arkusza kalkulacyjnego do realizacji ciągu obliczeń zgodnie z omówionymi wcześniej procedurami. Aplikacja ta udostępniona jest na stronie www.benford.pl i pozwala przeprowadzać złożone obliczenia w sposób maksymalnie zautomatyzowany. Ostatni, piąty rozdział zawiera przykład pełnej analizy zbioru danych dotyczących blisko 6 tys. faktur zakupowych apteki X. Analizę przeprowadzono przy pomocy narzędzia omówionego w rozdziale czwartym wykorzystując rozkład pierwszej (F1), drugiej (D2), trzeciej (D3), dwóch pierwszych (F2), trzech pierwszych (F3) oraz ostatniej (L1) cyfry znaczącej. Reasumując, praca stanowi użyteczne narzędzie praktyczne w zakresie infometrii, zajmującej się oceną i poprawą jakości informacji. Narzędzia wypracowane w ramach tej dyscypliny stosowane są w różnych obszarach dziedzinowych takich jak: naukometria, bibliometria, infobrokering, webometria itd. Metody omówione w pracy mogą też być wykorzystane w e-learningu, zwłaszcza w procedurach weryfikujących poprawność sprawdzianów wiedzy czy też do oceny wiarygodności opinii studentów pozyskiwanych w trakcie ewaluacji kursów e-learningowych. W dalszych badaniach przewiduje się wdrożenie procedur omówionych w niniejszej monografii do szeroko rozumianej polityki podnoszenia jakości kształcenia w formie e-learningowej.Pozycja Podobieństwo zbiorów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2008) Łachwa, AndrzejPozycja Podstawy statystyki(Oficyna Wydawnicza AFM, 2005) Kurkiewicz, Jolanta; Stonawski, MarcinZe wstępu: "Studenci, podejmując studia na wybranym kierunku i zapoznając się z ich programem, często zastanawiają się, w jakich sytuacjach będzie im przydatna wiedza z zakresu dyscyplin naukowych występujących w planie studiów. Przemyślenia te odnoszą się również do statystyki. W podręczniku przedstawimy wzorcowe przykłady odnoszące się do sytuacji, w których posiadanie wiadomości z tego zakresu może okazać się użyteczne."(...)Pozycja Poland, Slovenia, the World : Challenges of present-day education(Oficyna Wydawnicza AFM, 2009) Nieciuński, Stanisław; Aksman, Joanna; Freundlich, Jerzy; Guzik, Agnieszka; Kozłowska, Anna; Kožuh, Boris; Mirski, Andrzej; Pułka, Jolanta; Olearczyk, Teresa; Wysocka, Ewa; Govekar-Okoliš, Monika; Hočevar, Andreja; Mažgon, Jasna; Jelenc Krašovec, Sabina; Kovač Šebart, Mojca; Krek, Janez; Kump, Sonja; Ličen, Nives; Muršak, Janko; Štefanc, Damijan; Šteh, Barbara; Kalin, Jana; Vidmar, Tadej; Kozłowska, Anna; Muršak, JankoTransformations of education in changing Europe are multifaceted. One of the latter is the process of strengthening the cooperation among universities in this part of the world. This cooperation is carried out in many fields – from joint projects and researches – to joint analyses, discourses and publications. This monograph – a collection of reflections, thoughts and polemics deriving from theoretical and empirical researches, carried out as a part of a joint research project simultaneously undertaken at both these universities under the name “Problems and challenges of modern education” – constitutes one of the fruits of the cooperation between Andrzej Frycz Modrzewski Cracow University and the University of Ljubljana.Pozycja Statystyka dla pedagogów(Oficyna Wydawnicza AFM, 2011) Kožuh, BorisPozycja Zarządzanie wydatkami gospodarstw domowych w Polsce – wybrane aspekty analizy statystycznej(Oficyna Wydawnicza AFM, 2017) Podolec, BarbaraW pracy zaprezentowano wyniki statystycznej analizy kształtowania się wydatków gospodarstw domowych w latach 2000–2014. Okres badania obejmuje lata trwającej transformacji gospodarczej i społecznej, charakteryzuje się zmianami szeroko pojętych warunków życia. Zmieniają się wzorce konsumpcji, powstają nowe potrzeby, kształtują się zachowania konsumpcyjne, których odzwierciedleniem są wydatki gospodarstw domowych. W niniejszej pracy uwagę skoncentrowano na strukturze wydatków ponoszonych na zakup podstawowych agregatów dóbr i usług konsumpcyjnych. Analizę przeprowadzono w ujęciu czasowym i przestrzennym. Poruszane problemy dotyczą: zróżnicowania terytorialnego poziomu i struktury wydatków; określenia społeczno-ekonomicznych determinant kształtowania się wydatków; zmian zachodzących w poziomie i strukturze wydatków w latach 2000–2014; oceny poziomu nasycenia dla podstawowych agregatów dóbr i usług. W analizie wykorzystano zagregowane dane liczbowe pochodzące z badań budżetów gospodarstw domowych przeprowadzanych przez GUS w latach 2000–2014. Punkt odniesienia w ocenie dynamiki badanych cech stanowi rok 2000, w którego cenach wyrażono realne dochody i wydatki gospodarstw domowych. Narzędzia badawcze wykorzystane w prowadzonych analizach można podzielić na dwie grupy: metody klasyfikacji (cech, obiektów i okresów) oraz modele ekonometryczne. Pierwsza grupa metod pozwoliła m.in. na wyodrębnienie faz rozwojowych (podokresów), charakteryzujących się wewnętrznym podobieństwem struktury wydatków. Próba zastosowania wielu postaci modeli regresyjnych umożliwiła przeprowadzenie analizy porównawczej kształtowania się poziomu i struktury wydatków w podzbiorach gospodarstw domowych, wskazania na podobieństwa oraz różnice w rozdysponowaniu ich dochodu, określenia istotnych zmian w strukturze wydatków w badanym okresie.